آذربایجانجاذبه‌های گردشگری اروپا

معرفی جاذبه‌های گردشگری آذربایجان

با دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور آذربایجان آشنا شوید

کشورهای مختلف در سر تا سر دنیا جاذبه‌های و دیدنی‌های مخصوص به خودشان را دارند. برخی از کشورهای برای شناساندن این جاذبه‌های طبیعی، تاریخی یا تفریحی به توریست‌ها تمام تلاش خود را کرده‌اند و نتیجۀ آن صنعت گردشگری بسیار پویا و فعال آنها است. از سوی دیگر برخی کشورها این پتانسیل را جدی نگرفته‌اند و همین باعث شده کمتر توریستی به آنها سر بزند. آذربایجان از جمله کشورهایی است که در چند سال اخیر صنعت گردشگری بسیار فعالی داشته و توانسته از حداکثر پتانسیل خود برای جذب توریست استفاده کند. و البته هم در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است. ما در این مطلب به بررسی بهترین و معروفترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان خواهیم پرداخت و شما را به صورت مجازی به این کشور خواهیم برد. پس همراه ما باشید.

کمی از آذربایجان بدانیم

بی شک آذربایجان یکی از نزدیکترین کشورهای اروپایی به ایران است. به همین دلیل شما می‌توانید با کمترین هزینه به این سرزمین سفر کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. آذربایجان با رشد بسیار قابل توجهی که در چند سال اخیر داشته است به یکی از کشورهای مناسب در منطقه برای کار و زندگی تبدیل شده است. پایتخت این کشور باکو نام دارد که بسیاری از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان را در خودش جای داده است. این کشور در سواحل دریای خزر قرار گرفته و در سفر به باکو ساحل متفاوتی از دریای خزر را خواهید دید.

فرهنگ مردم آذربایجان

مردم آذربایجان فرهنگی بسیار نزدیک با ایرانی‌ها دارند و اگر به هر دلیلی برای مدتی طولانی به آذربایجان سفر کنید، خواهید دید که شرایط زندگی و آداب و رسوم مردم آذربایجان بسیار به مردم ایران نزدیک است. به علاوه بیش از نود درصد مردم آذربایجان را مسلمان‌های شیعه تشکیل داده‌اند و همین باعث شده است تا از بعد مذهبی هم به شرایط ایران نزدیک باشد. با این حال آزادی پوشش و نیز جشن‌های عمومی در آذربایجان رواج دارد و همین موضوع جزو تفاوت‌های مهم آن با ایران است.

شرایط آب و هوایی

با اینکه آذربایجان نسبتاً کشور کوچکی است و در کل حدود ده میلیون نفر جمعیت دارد، شرایط آب و هوایی آن در مناطق مختلف فرق می‌کند. برای مثال در بخش شمال و شرق آب و هوا کوهستانی است. در این مناطق تابستان‌ها بسیار گرم و زمستان‌ها بسیار سرد است. این در حالی است که در دیگر مناطق آب و هوا ملایم‌تر است و شاهد بارندگی‌های پی در پی در فصول سرد خواهید بود. واحد پول آذربایجان مانات است. به علاوه از جمله مهمترین شهرهای آن می‌توان باکو، نخجوان، گنجه و شیروان را نام برد. البته که امروزه قره باغ نیز جزو شهرهای بحرانی و مهم شمرده می‌شود.

شهر قدیم باکو؛ از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان

خب می‌رسیم به جاذبه‌های گردشگری این کشور زیبا و باید گفت اول از همه بایستی از پایتخت شروع کنیم. یکی از جاهایی که در پایتخت آذربایجان بازدید بالایی دارد شهر قدیم باکو است. در بسیاری از شهرهای مهم کشورهای دور دنیا بخشی به عنوان شهر قدیم وجود دارد و منظور این است که این بخش از شهر دست نخورده و تاریخی باقی مانده است.

در زبان آذری به شهر قدیمی ایچری شِهر می گویند. این بخش از شهر به شما این امکان را می‌دهد که با ماشین زمان به گذشته‌ها سفر کنید و خودتان را در سال‌های دور ببینید که دارید در باکو قدم می‌زنید. در همین جا است که می‌توانید بسیاری از جاذبه‌های گردشگری مانند برج دختر یا دروازۀ مراد را ببینید. البته در مورد این جاذبه‌ها در ادامه به تفصیل صحیت خواهیم کرد. محله‌ای را تصور کنید که خیابان‌ها و گذرگاه‌های سنگفرش شده دارد و با قدم زدن در خیابان‌ها خانه‌هایی را خواهید دید که اصالت خود را حفظ کرده و متلق به صدها سال پیش هستند.

برج دختر؛ از جاذبه‌های دیدنی در شهر قدیم باکو

ما هنوز در محلۀ جذاب شهر قدیم باکو هستیم و قدم زنان مسیر را طی می‌کنیم تا به یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری آذربایجان برسیم. وقتی از برج دختر صحبت می‌کنیم در واقع منظورمان برجی نه چندان بلند است که البته در زمان ساخت و احداث بنای بسیار بلندی محسوب می‌شد. این برج بیست و نه متر ارتفاع دارد و نکتۀ حائز توجه این است که حدود هزار سال از قدمت آن می گذرد.

بله، گفتیم از زمان ساخت برج دختر حدود هزار سال می گذرد و همین باعث شده اهمیت زیادی برای مردم آذربایجان در جهت اثبات قدمت کشورشان و نیز از بعد تاریخی داشته باشد. این برج به عنوان نمادی از قدمت و اصالت باکو و در کل آذربایجان شمرده می‌شود. هیچ کس هنوز به طور قطع نمی‌داند که دلیل احداث این برج در آن زمان‌ها چه بوده است. نظرها در این باره متفاوت است. برخی اعتقاد دارند این برج برای نگهبانی و حفاظت است شهر بنا شده و برخی دیگر با توجه به نشانه‌هایی که در برج یافته‌اند آن را محلی برای عبادت زرتشتی‌ها می‌دانند. شما این اجازه را دارید که داخل برج بروید و از موزۀ آن هم دیدن کنید. ساعت بازدید از برج از نه صبح تا شش بعد از ظهر است و می‌توانید در گشت و گذار خود در شهر قدیمی وقتی هم برای برج دختر بگذارید.

دروازۀ مراد؛ از جاذبه‌های شهر قدیم باکو

در گشت و گذار در شهر قدیم باکو برج دختر را دیدیم و الان می‌رویم تا یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان را ببینیم. اینجا دروازۀ مراد است و همین طور که می‌بینید شباهت زیادی به معماری ایرانی دارد. در تصویر بخش بیرونی و درونی دروازده را به شما نشان دادیم تا از هر دو جهت آن را ببینید و لذت ببرید. اما چه این دروازه تا این اندازه مهم شده است؟ باید بدانید که در قرن شانزده میلادی جنگ شدید و مهمی بین آذربایجان، ایرانی‌ها، ترک‌ها و روس‌ها در گرفت و مردم باکو با همین دروازه و دیده بانی‌ها توانستند شهر خود را از گزند حمله نجات دهند. به همبن دلیل امروزه این دروازه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و با قدم چند صد ساله به عنوان یکی از بخش‌های مهم شهر شمرده می‌شود.

و…

و بگذارید در همین جا یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری که در شهر قدیم می‌بینید را به شما معرفی کنیم تا کم کم از شهر قدیم باکو خارج شویم و به دیگر بخش‌های شهر هم سر بزنیم. حالا که در شهر قدیم هستیم قصر شیروان شاه را هم نباید از دست بدهیم. باید بدانید که وقتی پایتخت آذربایجان به باکو منتقل شد، این قصر برای شاهان ساخته شد تا بتوانند فضای منحصر به فردی را در باکو برای خودشان داشته باشند. قدمت قصر شیروان شاه به قرن پانزده میلادی می‌رسد و می‌توانید از ساعت ده صبح تا شش بعد از ظهر به قصر بروید و از بخش‌های مختلف آن مانند قصر اصلی، سردابۀ مردگان، آرامگاه و حمام‌ها دیدن کنید.

گشت و گذار در شهر گنجه

پیش از آنکه به بازدید از دیگر جاذبه‌های شهر باکو به عنوان پایتخت آذربایجان ادامه دهیم، سری می‌زنیم به شهر گنجه که جزو زیباترین و مهمترین شهرهای آذربایجان است. در این شهر جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که ما به طور خلاصه برخی از آنها را با هم مرور می‌کنیم.

اگر به شهر گنجه رفتید و خواستید از جاذبه‌های تاریخی آن دیدن کنید حتماً به مسجد شاه عباس در این شهر سر بزنید. این مسجد به قرن هفده میلادی تعلق دارد و ارتباط ویژه‌ای با ما ایرانی‌ها دارد. چرا که در زمان صفویه شیخ بهایی دستور ساخت این مسجد را صادر کرده است. این مسجد در زمان‌های قدیم مدرسه هم داشت و با هدف بالا بردن علم مردم ساخته شد.

به علاوه…

از دیگر جاهای بسیار مهم و دیدنی برای ما ایرانی‌ها می‌توان به آرامگاه نظامی گنجوی اشاره کرد. این آرامگاه مورد بازسازی و مرمت زیادی قرار گرفته و امروزه جزو دیدنی‌های جاذبه‌های گردشگری آذربایجان در شهر گنجه است. از دیگر جاذبه‌های شهر گنجه می‌توان به دریاچۀ گویگول، امامزادۀ گنجه، خانۀ بطری و پارک حیدر عیلو اشاره کرد.  

چشم باکو؛ از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان

برمی گردیم به شهر باکو و بهتر است که دیگر از شهر قدیم باکو خارج شویم و به جاهایی برویم که محل تفریحی هستند و توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کنند. اولین جا چشم باکو است که شما را به یاد چشم لندن می‌اندازد. هر شهری که چنین فضایی دارد در واقع چرخ و فلک بسیار بزرگی را ساخته که وقتی شما را به بالا برساند می‌توانید تمام شهر را زیر پایتان ببینید، کلی عکس زیبا بیندازید و حسابی از منظره و چشم انداز لذت ببرید.

چشم باکو هم دقیقاً همین طور است. این چرخ و فلک حدود شصت متر ارتفاع دارد و اگر بخواهید یک دور با چرخ و فلک دور بزنید باید حدود سی دقیقه زمان بگذارید. اما باید گفت که چشم انداز بی نظیری از شهر را خواهید دید و حسابی لذت خواهید برد. برخی ترجیح می‌دهند در روز سوار این چرخ و فلک شوند و همه جا را خوب ببینند و برخی دیگر دوست دارند فضای شب این چرخ و فلک را تجربه کنند. هر دو تجربه‌ای عالی می‌شود و اگر به این کار علاقه دارید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم یک بار در روز و یک بار در شب سوار چشم باکو شوید و هر دو را تجربه کنید.

 برج‌های شعله؛ از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان

شاید مهمترین و سمبلیک‌ترین چیزی که در تمام شهرهای آذربایجان به چشمتان بخورد همین برج‌های شعله باشند. شما در هر کجای شهر باکو که باشید، اگر سر بچرخانید قطعاً برج‌های شعله را خواهید دید. اسم این سه برج از طراحی آنها برگرفته شده که به شکل شعله‌های آتش هستند. این برج‌ها بسیار زیبا و مرتفع هستند و وقتی در طبقات بالای آنها قرار می گیرید شهر را زیر پایتان دارید و چشم اندازی بی نظیر را رصد خواهید کرد. برای اینکه برج‌ها را از نزدیک ببینید باید به بلوار باکو بروید. شما می‌توانید وارد برج‌ها بشوید و برای ورود به تراس مخصوص تماشای چشم انداز بایستی هزینۀ بلیت پرداخت کنید.

بلوار باکو؛ از جاذبه‌های گردشگری پایتخت آذربایجان

ما در خیلی از شهرهای ایران هم بلوار اصلی و مهم شهر را جزو جاذبه‌های آن شهر می‌دانیم؛ چرا که بسیاری از جاذبه‌های گردشگری شهر در آن بلوار دسترسی دارند، بوتیک‌ها و رستوران‌های خوبی در آن بلوار وجود دارند و به علاوه دیدنی‌های شهری بسیار جذابی هم در آن حوالی قرار دارد. بلوار باکو هم دقیقاً همین شرایط را دارد.

اولین نکته‌ای که در بازدید از بلوار باکو به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان به چشم می‌خورد ساحل دریای خزر است که ما ایرانی‌ها ارق ویژه‌ای به آن داریم و به نوعی خزر را مال خود می‌دانیم. این ساحل حدود سه تا چهار کیلومتر امتداد پیدا کرده است و مخصوصاً غروب‌ها حال و هوای عجیبی دارد. به علاوه چشم انداز برج‌های شعله هم در این بلوار در دسترس است و علاوه بر آن کلی رستوران و کافه و مغازه و مراکز خرید جذاب و دیدنی در بلوار وجود دارد که شما را چنان سرگرم می‌کنند که متوجه نمی‌شوید زمان چطور می گذرد.

جاذبه‌های گردشگری شهر نخجوان

در آخر هم سری به شهر زیبای نخجوان می‌زنیم تا با جاذبه‌های گردشگری آذربایجان در این شهر هم آشنا شویم. یکی از جاذبه‌های توریستی این شهر موزۀ قوچ‌های سنگی نام دارد. این موزه به شما قوچ‌های سنگی بسیار قدیمی را نشان می‌دهد که در گذشته برای دور کردن ارواح پلید و شیطانی در اماکنی مانند قبرستان‌ها نصب می‌شدند. در راه بازدید از این موزه می‌توان به آرامگاه مومنه خاتون هم سر بزنید و در مورد تاریخچۀ بی نظیر آن اطلاعات مهمی به دست بیاورید. از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر نخجوان می‌توان به غار اصحاب کهف، دریاچۀ باتابات، موزۀ فرش و مقبرۀ حسین جاوید اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

جاذبه‌های گردشگری استانبول

جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان

جاذبه‌های گردشگری شهر وان

بیشتر بخوانید
آشنایی با جاذبه‌های باکو
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن