ترکیهجاذبه‌های گردشگری آسیا

جاذبه‌های گردشگری ازمیر در ترکیه

با جاذبه‌های توریستی شهر ازمیر در ترکیه آشنا شوید

یکی از در دسترس‌ترین و زیباترین کشورهای خارجی برای سفر ایرانی‌ها ترکیه است. ترکیه کشوری نیمه آسیایی و نیمه اروپایی است که در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی در زمینۀ گردشگری داشته و در همین زمینه امکانات فوق العاده‌ای را هم ارائه می‌کند. شهرهای معروف ترکیه همچون ازمیر، آنکارا، استانبول و غیره امروزه امکانات توریستی فوق العاده مانند هتل‌های بی نظیر، رستوران‌های عالی، مراکز خرید جذاب و مدرن و امکانات شهری متنوعی را فراهم می‌کنند. یکی از شهرهای مهم در زمینۀ گردشگری در ترکیه شهر ازمیر است. این شهر به شما زندگی پر از آرامشی را همراه با جاذبه‌های توریستی نشان می‌دهد و بسیاری ازمیر را بر استانبول ترجیح می‌دهند. ما در این مطلب جاذبه‌های گردشگری ازمیر را به شما معرفی می‌کنیم تا بعد از اتمام شیوع ویروس کرونا در دنیا، بتوانید سفر خوبی به این شهر داشته باشید. پس با ما همراه شوید.

کمی از ازمیر بدانیم

ازمیر یکی از مهمترین شهرهای ترکیه است که در غرب این کشور زیبا و جذاب واقع شده است. در واقع اگر کسی در سفرهای قبلی خود به استانبول سفر کرده است، اصلاً فکر نکند که ازمیر هم جایی شبیه استانبول است و نیازی به بازدید از آن نیست. به عبارت دیگر ازمیر روی دیگر سکه را به شما نشان می‌دهد. در این شهر خبری از شلوغی‌های بسیار زیاد و ترافیک‌های سرسام آور استانبول نیست و ریتم زندگی بسیار کندتر و خوشایندتر است.

مردم ازمیر بیشتر زندگی سنتی دارند و شما به طبیعت و زندگی محلی بسیار نزدیکتر هستید. البته این بدان معنا نیست که خدمات شهری در این شهر دریافت نمی‌کنید؛ بلکه ترکیبی از زندگی سنتی با امکانات مدرنی را پیش رو خواهید داشت که شما را به وجد می‌آورد. در این شهر به آرامش می‌رسید و از دیدن محیط اطرافتان لذت می‌برید. شما می‌توانید در خیابان‌های سنگفرش شده و بی نظیر آن قدم بزنید و هوای تازه و مردمی خوش اخلاق را تجربه کنید.

آب و هوای ازمیر

باید گفت آب و هوای ازمیر مدیترانه‌ای است و همیشه رطوبت را تجربه می‌کنید. این شهر به نسبت دیگر شهرهای ترکیه آب و هوای معتدل‌تر و گرمتری دارد و برای کسانی که از سرما فراری هستند بسیار مناسب است. بهار و تابستان در این شهر گرم و معتدل است. البته گاهی در تابستان گرمای هوا کمی شدیدتر می‌شود. در پاییز هوا به نسبت دیگر شهرها گرمتر است؛ اما طبیعت ازمیر در پاییز بی نظیر است و حتماً به شما پیشنهاد می‌کنیم در نیمۀ اول پاییز ازمیر را ببینید. به علاوه زمستان هوا کمی سردتر می‌شود و شاهد باران‌ها و گاهی برف‌های گاه و بی گاه خواهید بود. ما در ادامه جاذبه‌های گردشگری ازمیر را به شما معرفی می‌کنیم.

ازمیر آگوار؛ از دیدنی‌های جالب این شهر

باید به این موضوع اشاره کرد که ازمیر شهری تاریخی است و در واقع یکی از کهن‌ترین شهرهای ترکیه محسوب می‌شود. برای بازدید از اماکن تاریخی ازمیر هیچ جایی بهتر از ازمیر آگورا (Izmir Agora) نیست. شاید تاریخچۀ این مکان برای شما جالب باشد چرا که همۀ ما ایرانی‌ها اطلاعاتی هر چند اندک در مورد جادۀ ابریشم داریم و ازمیر آگورا در واقع نام بازاری است که در مسیر جادۀ ابریشم قرار داشته است.

در ازمیر آگورا چه می‌بینیم؟

همان طور که گفته شد ازمیر آگورا یکی از مناطق بسیار تاریخی و کهن در مسیر جادۀ ابریشم بوده است و امروزه بقایای این بازار بر جای مانده است. اهمین این بنا در ترکیه به اندازۀ اهمیت پرسپولیس در ایران برای ما ایرانی‌ها است. این بازار حدود دو هزار سال قدمت دارد و برای همین یکی از مهمترین بناهای تاریخی کل ترکیه محسوب می‌شود. جالب اینجاست که در آن زمان یک کانال آب در آن ساخته بوده‌اند که هنوز هم پا بر جاست و از وسط بازار عبور می‌کند. البته در آن زمان ترکیه بخشی از ایران بوده است و ما هم می توانیم به این بنا افتخار کنیم.

پاموکاله؛ از جاذبه‌های گردشگری ازمیر

تا اینجا راجع به یکی از مهمترین جاذبه‌های تاریخی ترکیه و ازمیر صحبت کردیم و در این بخش می‌خواهیم در مورد یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در شهر ازمیر صحبت کنیم که باز هم یکی از زیباترین جاذبه‌های کل ترکیه محسوب می‌شود. در واقع می‌توان ازمیر را شهری دانست که جاذبه‌های توریستی را گلچین کرده است و به یک کلکسیون تمام عیار تبدیل شده است. پاموکاله (Pamukkale) یک پدیدۀ بی نظیر طبیعی در ازمیر است. اگر در ایران به استان مازندران و منطقۀ باداب سورت سفر کرده باشید، شباهت زیادی بین آنجا و پاموکاله پیدا می‌کنید. با این تفاوت که در ازمیر این منطقه را به یک جاذبۀ گردشگری مهم تبدیل کرده و از همۀ دنیا برای بازدید آن می‌آیند؛ اما باداب سورت هنوز شناخته شده نیست.

در پاموکاله چه می‌بینیم؟

اینجا یک چشمۀ آب گرم پلکانی و طبیعی است که در تابستان به فضایی بسیار گرم و هیجان انگیز برای شنا کردن و لذت بردن از طبیعیت تبدیل می‌شود. در زمستان هم همان طور که در تصویر می‌بینید، همه جا یخ می‌زند و به مکانی بسیار زیبا برای بازدید، انجام تفریحات زمستانی و عکس برداری تبدیل می‌شود. این مکان طبیعی به دلیل وجود سنگ‌های سفید و طبیعی و تضادی که با رنگ آب برقرار می‌کند بسیار محبوب است و بسیاری از گردشگرها از دیدن آن سیر نمی‌شوند. پاموکاله از زمان‌های بسیار دور در ترکیه بوده است و مردم در گذشته برای درمان بیماری‌ها یا استحمام به اینجا می‌آمده‌اند.

بازار کمارالتی؛ از بهترین جاذبه‌های گردشگری ازمیر

کسانی که به خرید و گشت و گذار در بازارها و مراکز خرید علاقه دارند، باید حتماً به بازار کمارالتی (Kemaraltı) سر بزنند. در واقع چیزی نیست که شما در ازمیر بخواهید و پیدا نکنید. تا اینجا کار بهترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی را به شما معرفی کردیم و حالا هم با هم سرب به یکی از بهترین بازارهای شهر می‌زنیم تا متوجه شویم که چرا این بازار در لیست جاذبه‌های گردشگری ازمیر قرار گرفته است.

در بازار کمارالتی چه می‌بینیم؟

بیشتر بازارهای ازمیر و دیگر شهرهای ترکیه مسقف هستند. اما بازارهای سنتی شهر ازمیر رو باز هستند و شما می‌توانید در هوای آزاد در بازار قدم بزنید، مغازه‌های مختلف و اجناس گوناگون را ببینید، با مردم و فروشنده‌ها صحبت کنید، از آنها خرید کنید و حتماً هم برای قیمت‌ها چانه بزنید. البته در بازار کمارالتی می‌توانید خوردن را هم به این لیست اضافه کنید؛ چرا که آبنبات‌های سنتی این بازار بسیار معروف است. اگر بخواهیم در یک کلام بازار کمارالتی را به شما معرفی کنیم، باید گفت اینجا جایی است که امکان ندارد از آن دست خالی بیرون بیایید و حتماً چیزی می‌خرید. در این بازار بهترین شیرینی‌ها و زیتون‌های ازمیر را پیدا می‌کنید و در کل خوراکی جان این بازار کم نظیر است.

روستای شیرینجه؛ از جاذبه‌های گردشگری ازمیر

در ابتدای این مطلب به این نکته اشاره کردیم که ازمیر جای برای آرامش است و اگر دنبال سفری هستید که از هیاهوی شهری دورتان کند، بهتر است به ازمیر سفر کنید. در این مورد و مورد بعدی از معرفی جاذبه‌های گردشگری ازمیر، به شما جاهایی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید در آنها غرق آرامش شوید و حسابی لذت ببرید. یکی از این جاها روستای شیرینجه (Şirince) است. البته که تصویر آن را در این بخش می‌بینید، اما اگر می‌خواهید تصاویر بیشتری از این روستا یا دیگر جاذبه‌های گردشگری ازمیر ببینید، نام انگلیسی آنها را در گوگل جستجو کنید و لیست بلندی از تصاویر را مشاهده نمایید.

در روستای شیرینجه چه می‌بینیم؟

شاید به جرئت بتوان گفت که روستای شیرینجه یکی از زیباترین و منحصر به فردترین بخش‌های شهر ازمیر است که در کمتر جایی شبیه آن پیدا می‌شود. در این روستان ساختمان‌های بسیار جذاب در کوچه‌ها و پس کوچه‌های قدیمی خواهید دید و اینقدر مبهوت زیبایی معماری قدیمی آنها می‌شوید که زمان از دستتان در می‌رود. خانه‌های این روستا همان سبک سنتی خود را حفظ کرده‌اند. در مغازه‌های کوچک این روستا محصولات سنتی ترکیه را خواهید خرید و بهترین و خوش طعم‌ترین لبنیات و البته قهوه ترک را نوش جان خواهید کرد. هر چه بیشتر به ارتفاعات روستا نزدیکتر می‌شوید، بیشتر سبک سنتی به چشمتان می‌خورد. شما می‌توانید چند روزی در روستان شیرینجه اقامت داشته باشید و حسابی لذت ببرید.

سواحل ازمیر؛ از دیدنی‌های شهر

همان طور که می‌دانید ازمیر یک شهر ساحلی است و انجام تفریحات ساحلی در این شهر باید جزو اولویت‌های شما باشد. پیاده روی در امتداد سواحل این شهر، شنا کردن در قسمت‌های حفاظت شده، انجام انواع تفریحات ساحلی و خوردن غذاهای دریایی در رستوران‌های اطراف ساحل حال شما را جا می‌آورد و حس رهایی و سبکی می‌کنید.

در سواحل این شهر زیبا و دوست داشتنی، آفتاب دوست همیشگی شما در روز خواهد بود و شب‌های معتدل و خنکی را پیش رو خواهید داشت. به علاوه کافه‌های بی نظیرِ اطراف ساحل بهترین قهوه‌های ترک و دسرها را برای شما آماده می‌کنند که آرامش شما را صد چندان می‌کند. شما می‌توانید با قایق سواری و انداختن عکس‌هایی بی نظیر سفرتان در ازمیر را کامل کنید.

مطلب آخر

ما در این مطلب به بررسی جاذبه‌های گردشگری ازمیر ترکیه و خصوصاً جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن پرداختیم تا با شناخت فضا و حال و هوای این شهر بتوانید تصمیم بهتری در مورد سفر خود داشته باشید. البته که جاذبه‌های گردشگری ازمیر به همین جا ختم نمی‌شود و ده‌ها جاذبۀ گردشگری دیگر در این شهر وجود دارد که در مطالب دیگر همین سایت به معرفی آنها پرداخته ایم. البته لازم به ذکر است که با توجه به نوسانات ارز در ایران هزینۀ سفر و اقامت در این کشورها بسیار بالا است و اگر مشکل مالی ندارید می‌توانید به این شهرها سفر کنید. همچنین شرایط اخذ ویزا هم به دلیل شیوع ویروس کرونا کمی پیچیده است و پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ سلامتی خود فعلا به سفرهای مجازی اکتفا کنید.

مطالب مرتبط:

جاذبه‌های گردشگری استانبول

جاذبه‌های گردشگری آذربایجان

جاذبه‌های گردشگری تورنتو

بیشتر بخوانید
زیباترین شهرهای کمترشناخته‌شده‌ی ترکیه | از ترابزون تا آدانا
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن