دسته‌بندی نشده

جاذبه‌های گردشگری استانبول؛ قسمت دوم

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری استانبول در ترکیه

این روزها یکی از متداول‌ترین و به نسبت کم هزینه‌ترین سفرهای خارجی، سفر به استانبول در ترکیه محسوب می‌شود. استانبول شهری بسیار زیبا و تاریخی است که شما را به تاریخ کهن ترکیه می‌برد و می‌توانید در بازارهای قدیمی و مراکز تفریحی به روز و لوکس آن انواع خریدها را تجربه کنید. البته این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا، پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ سلامتی خود به سفر نروید. اما می‌توانید یک برنامه ریزی بسیار خوب برای بعد از شیوع داشته باشید و استانبول را به عنوان مقصد این سفر انتخاب کنید. ما در این مطلب جاذبه‌های گردشگری استانبول را به شما معرفی می‌کنیم تا در سفر به این شهر زیبا، بدانید باید از کجاها بازدید کنید. پس همراه ما باشید.

کمی از استانبول بدانیم

بهتر است پیش از سفر به استانبول و گشت و گذاری مجازی در این شهر، کمی از استانبول، آب و هوای آن و مردمی که در این شهر زندگی می‌کنند اطلاعاتی به دست آوریم. استانبول یکی از زیباترین شهرهایی است که می‌توانید در مرز آسیا و اروپا پیدا کنید. این شهر به دلیل زیبایی بی حد و حصر و نیز نزدیکی ترکیه به ایران، جزو یکی از پر بازدیدترین شهرهای حارجی از سوی ایرانی‌ها بوده است. در واقع جو شهر استانبول اصلاً در شما حس غربت ایجاد نمی‌کند و با همه چیز مانوس هستید.

به علاوه

فرهنگ غذایی ترک‌ها بسیار با ذائقۀ ایرانی‌ها شبیه است و می‌توانید در استانبول از خوردن غذاهای ترکی لذت ببرید. به علاوه سفر به ترکیه و شهر استانبول نسبت به دیگر شهرها و کشورهای خارجی بسیار مقرون به صرفه و ارزانتر است. نکتۀ جالب اینکه باید بدانید نام پیشین استانبول، شهری که بزرگترین کلان شهر اروپا و سومین کلان شهر بزرگ خاورمیانه است- قسطنطنیه بوده است.

آب و هوا

در مورد شرایط آب و هوایی هم باید گفت که استانبول آب و هوای متنوعی دارد. این شهر در تابستان‌ها گرم و مرطوب و در زمستان‌ها سرد و پر بارش است. البته میزان بارش با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند آلودگی هوا متغیر است؛ اما به طور کلی میزان بارش در استانبول بالا است؛ به طوری که حتی در تابستان هم به عنوان گرمترین و خشک‌ترین فصل سال شاهد بارش‌های گاه و بیگاه خواهیم بود. به طور کلی می‌توان ماه ژئیه را خشک‌ترین و گرمترین ماه سال در استانبول دانست. ما در ادامه به بررسی جاذبه‌های گردشگری استانبول خواهیم پرداخت.

ایا صوفیه؛ از جاذبه‌های گردشگری استانبول

یکی از زیباترین، باشکوه‌ترین و تاریخی‌ترین بناهایی که حتماً باید در استانبول ببینید، ایا صوفیه (Hagia Sophia) است. شاید بتوان از ایان صوفیه به عنوان معروفترین و مهمترین جاذبۀ گردشگری استانبول یاد کرد. این بنای زیبا در منطقۀ تاریخی استانبول قرار گرفته است و برای بازدید از آن باید به منطقۀ فاتح و محلۀ سلطان احمد بروید. در کل می‌توان گفت که بیشتر جاذبه‌های شهر استانبول با توجه به کهن بودنش، اماکن تاریخی‌ای است که در بخش تاریخی شهر قرار گرفته است. این بنا قرن‌ها اعتبار و پیشینه را پیش خود دارد و برای همین پادشاهان زیادی در این بنا زندگی و حکومت کرده‌اند.

تاریخچۀ کوتاهی از ایا صوفیه

باید گفت که ایا صوفیه اواسط قرن ششم میلادی به دست پادشاه یا همان امپراطور بیزانس ساخته شد و در قرون اولیۀ بعد از واگذاری بنا به مذهب، یکی از معروفترین کلیساهای مسیحیت بود. از همان قرن ششم تا قرم دوازدهم، یعنی به مدت شش قرم متوالی، این بنا توسط مسیحیان کاتولیک اداره می‌شد. در واقع کاتولیک‌های رم این بنا را به خودشان اختصاص دادند. بعد از آن در اواسط قرن پانزده میلادی این بنا به مسجدی تبدیل شد و تا اوایل قرن بیستم به عنوان یکی از زیباترین و بزرگترین مسجدهای دنیا شناخته شد. بعد از آن مدتی ایا صوفیه را بسته نگه داشتند و در آخر به شکل یک موزۀ تمام عیار درهایش به روی مردم گشوده شد.

امروزه می‌توانید با رفتن یه استانبول سری به ایا صوفیه بزنید و از دیدن طراحی و معماری بی نظیر آن به علاوۀ نمای فوق العاده‌اش کمال لذت را ببرید. تصویر بالای همین مطلب هم ایا صوفیه را نشان می‌دهد و برای دسترسی به تصویر بیشتر می‌توانید نام انگلیسی آن را (که در همین مطلب آورده شده است) در گوگل جستجو کنید تا با دیگر تصاویر آن هم آشنا شوید. در سفر به استانبول از ساعت نه صبح تا پنج بعد از ظهر می‌توانید از ایا صوفیه دیدن کنید.

بازار بزرگ؛ از جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا

با توجه به تصویری که از بازار بزرگ استانبول (Grand Bazaar in Istanbul) می‌بینید، شاید متوجه شده باشید که این بازار بسیار ب بازارهای سنتی ایرانی شبیه است و در واقع از حیث معماری و ساخت و وسایلی که برای فروش گذاشته شده است، بسیار به ایران شبیه است. اینجا جایی است که می‌توانید اجناس بسیار زیبای کار دست ترک‌ها را پیدا کنید، در بازار گشت و گذار کنید و از حس نزدیکی مردم استانبول به یکدیگر کمال لذت را ببرید.

دیگر اطلاعات در مورد بازار بزرگ استانبول

باید گفت که اینجا یکی از بزرگترین و وسیع‌ترین بازارهای بزرگ و سر پوشیده در دنیا است. شاید هیچ خریدی هم نداشته باشید؛ اما بهتر است حتماً به بازار بزرگ سر بزنید و از دیدن محیط و معماری آن لذت ببرید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در این بازار پنج هزار مغازۀ مختلف با اجناس گونانگون وجود دارد و شاید از دیدن آنها سیر نشوید و در عین حال وقت هم کم بیاورید. وقتی از تنوع اجناس در بازار بزرگ استانبول حرف می‌زنیم، منظورمان انواع جنس‌ها از عتیقه‌ جات گرفته تا ادویه و لوازم مورد نیاز برای استفاده از حمام ترکی. برای بازدید از آن باید به محلۀ بیازیت بروید.

مسجد سطلان احمد؛ از جاذبه‌های گردشگری استانبول

از دیگر مساجدی که در استانبول حتماً باید ببینید و نباید از دستش بدهید، مسجد سلطان احمد است. البته در ترکیه این مسجد را با نام مسجد آبی (Blue Mosque) هم می‌شناسند و دلیلش را در تصویر می‌بینید. در واقع استفاده از کاشی‌هایی به رنگ آبی در تمام نمای مسجد آن را به طرز زیبا و شگفت انگیزی آبی رنگ کرده است و برای همین نامش را مسجد آبی گذاشته‌اند. مسجد سلطان محمد مانند ایا صوفیه قدمت کهن و باستانی ندارد؛ اما باز هم جزو مساجد قدیمی به شمار می‌رود. در واقع مسجد آبی در قرن هفده میلادی ساخته شد تا به یکی از زیباترین و آرامش بخش‌ترین مکان‌های عبادت تبدیل شود.

از جذابیت‌های مسجد سلطان محمد

از چذابیت‌های این مسجد زیبا همین قدر بس که حتی اگر شما هیچ تمایلات مذهبی‌ای نداشته باشید هم در بودن از این مکان احساس آرامش زیادی می‌کنید. بسیاری از افراد در فضای باز اطراف مسجد و یا در فضای داخلی فقط می‌نشینند و با نگاه کردن به این بنا آرامش زیادی کسب می‌کنند. این مسجد هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد و در پنج نوبت برای نماز گزاران باز می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید از فضای داخلی آن بهره مند شوید از ساعت هشت و نیم صبح تا یازده و نیم، از یک ظهر تا دوازده و نیم، از سه و نیم بعد از ظهر تا حدود پنج بعد از ظهر به این مسجد زیبا بروید. مسجد آبی در همان منطیقۀ فاتح و محلۀ سلطان احمد (محل قرارگیری ایا صوفیه) قرار دارد و می‌توانید در این محله با یک تیر چند نشان بزنید.

میدان هیپودروم؛ از جاذبه‌های گردشگری استانبول

یکی از اماکنی که حتماً باید در بازدید از جاذبه‌های گردشگری استانبول از آن دیدن کنید، میدان هیپودروم (Hippodrome) است. در واقع یکی از مهمترین بخش‌های شهری استانبول همین میدان است و در مرکز منطقۀ تاریخی استانبول قرار گرفته است. در واقع رفتن به میدان هیپودروم و بازدید از آن می‌تواند برای شما یک تیر و چند نشان باشد؛ چرا که بسیاری از جاذبه‌های گردشگری استانبول در نزدیکی همین میدان قرار گرفته‌اند و شما می‌توانید بازدیدهای خود را از این میدان شروع کنید.

از دیدنی‌ها و جاذبه‌های میدان هیپودروم در استانبول

نام دیگر این میدان به دلیل اهمیت مسجد سلطان احمد، میدان سلطان احمد است. این میدان در زمان‌های قدیم محل اسب سواری و ارابه رانی و دیگر برنامه‌هایی بوده که باعث سرگرم شدن مردم می‌شده است. امروزه همۀ این بخش‌ها باقی نمانده و تنها می‌توانید بخش‌هایی از آن را ببینید. اما باز هم خالی از لطف نیست و می‌توانید از دیدن بخش‌های باقیمانده لذت ببرید. به علاوه ستونی به ارتفاع بیست متر هم در این میدان دیده می‌شود که نقش و نگارهایی مصری دارد و بسیار جالب توجه است. از دیگر ستون‌های جذاب و دیدنی در میدان هیپدروم ستون مار است که از دلفی آمده و بسیار جذاب و دیدنی است. در اطراف این میدان جاذبه‌های گردشگری مانند مسجد سلطان احمد یا همان مسجد آبی و آب انبار باسیلیکا سیسترن در انتظار شما هستند.

برج گالاتا؛ از دیدنی های شهر استانبول

به عنوان آخرین مورد از جاذبه‌های گردشگری استانبول می‌توان به برج گالاتا (Galata Tower) اشاره کرد. این برج اینقدر مشهور است که می‌توان آن را از هر کجای استانبول دید. این برج حدود شصت و هفت متر ارتفاع دارد و بالای یک تپه قرار گرفته است. به همین خاطر است که از سرتاسر شهر دیده می‌شود. این تپه در منطقۀ قدیم و تنگۀ بسفر قرار دارد. این برج قدمت زیادی دارد و در اواسط قرن چهارده میلادی بر قراز شهر ساخته شد تا دیده بانی خوبی باشد و بتوان از شهر به بهترین وجه دیدن کرد.

محل قرارگیری برج گالاتا

برج گالاتا در محلۀ بی اوغلو قرار دارد و به محلۀ برکت زاده قرار گرفته است. شما می‌توانید از روی پل گالاتا پیاده روی کنید و خودتان را به برج برسانید. به علاوه می‌توانید با آسانسور هم به بالای برج بروید و چشم اندازی بسیار عالی به شهر داشته باشید. برای این بازدیدها از نه صبح تا هفت بعد از ظهر فرصت دارید.

مطلب آخر

ما در این مطلب به بررسی جاذبه‌های گردشگری استانبول ترکیه و خصوصاً جاذبه‌های تاریخی آن پرداختیم تا با شناخت فضا و حال و هوای این کشور بتوانید تصمیم بهتری در مورد سفر خود داشته باشید. البته که جاذبه‌های گردشگری استانبول به همین جا ختم نمی‌شود و ده‌ها جاذبۀ گردشگری دیگر در این شهر وجود دارد که در مطالب دیگر همین سایت به معرفی آنها پرداخته ایم. البته لازم به ذکر است که با توجه به نوسانات ارز در ایران هزینۀ سفر و اقامت در این کشورها بسیار بالا است و اگر مشکل مالی ندارید می‌توانید به این کشورها سفر کنید. همچنین شرایط اخذ ویزا هم به دلیل شیوع ویروس کرونا کمی پیچیده است و پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ سلامتی خود فعلا به سفرهای مجازی اکتفا کنید.

مطالب مرتبط:

جاذبه‌های گردشگری شهر وان در ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ساح عاج

جاذبه‌های گردشگری تورنتو

بیشتر بخوانید
خوشمزه‌ترین غذاهای چینی
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن