مسافرت

راهنمای سفر به استانبول

با ما به نکات ریز سفر به استانبول پی ببرید

شهر استانبول یکی از مهمترین و زیباترین شهرهای ترکیه و خاورمیانه است. این شهر رویایی مقصد گردشگران زیادی از سراسر دنیا است و بسیار از توریست‌‌هایی که به استانبول سفر کرده‌‌اند معتقدند که این شهر یک جو جادویی و خاص دارد که در شهرهای دیگر همین ترکیه چنین حسی یافت نمی‌شود. به همین دلیل است که تعداد داوطلبانی که می‌خواهند از این شهر دیدن کنند روز به روز زیاد می‌‌شود. در خصوص ایرانی‌ها که شرایط از بازدید یک شهر زیبا هم فراتر می‌رود. ترکیه یکی از معدود کشورهایی است که ایرانی‌ها می‌توانند بی دردسر ویزا و مراحل اخذ روادید از آن دیدن کنند و هزینۀ بسیار کمتری هم نسبت به دیگر سفرهای خارج از کشور برایشان دارد. به همین دلیل در سال‌های اخیر ایرانی‌های زیادی به فکر سفر گردشگری به ترکیه و بازدید از شهر استانبول افتاده و حتی تعداد مهاجران ایرانی به ترکیه هم خیلی زیادی بوده است. با این وجود شهر استانبول یک شهر بسیار بزرگ است و اگر پیش از سفر با آن آشنایی نداشته باشید ممکن است در اولین بازدید خود دچار مشکل شوید. ما در آژانس نیلی گشت کنار شما هستیم و در این مطلب تمام نکات سفر به استانبول را برای شما شرح می‌دهیم تا با دید بازتری به استانبول بروید و یک سفر خاطره انگیز را تجربه کنید. پس همراه ما باشید.

شهر استانبول کجای ترکیه واقع شده است؟

اینکه بدانید شما قرار است دقیقاً به کدام بخش از کشور زیبای ترکیه سفر کنید حس خوبی برایتان ایجاد کرده و باعث می‌شود با شناخت ذهنی بهتری سفر کنید. باید بدانید که شهر استانبول در شمال غرب ترکیه واقع شده است. این شهر کمتر از دو هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و در نوع خود شهر پهناوری محسوب می‌شود. این شهر به چند بخش تقسیم شده و بخش کهن‌تر آن روی هفت تپه قرار گرفته است. این شهر کنار آب قرار گرفته و همین باعث ایجاد مناظر لذت بخش و آرامش بی نظیری در آن شده است. شهر استانبول امروزه جمعیت تقریبی پانزده میلیون نفری داشته و همین نشان از جمعیت بالا و شلوغی آن دارد. این مسئله را در کنار حجم بالای توریست در نظر بگیرید و مطمئن باشید در استانبول علاوه بر زیبایی با ترافیک زیادی هم رو به هستید.

از تاریخچۀ این شهر زیبا چه می‌دانید؟

استانبول شهری کهن و تاریخی است و علاوه بر بخش‌های مختلف مدرن و جذابی که دارد، بخش اعظمی از آن را بافت تاریخی گرفته و بسیاری از جاذبه‌های گردشگری استانبول همین اماکن تاریخی است. باید بدانید که تاریخچۀ این شهر به قرن هفت پیش از میلاد مسیح برمی گردد. آنچه که باعث ایجاد و به نوعی تاسیس شهر شده حضور یونانی‌ها و روم‌ها در ترکیه بوده است. در واقع امپراتور روم با جنگیدن و شکست طرف مقابل خود توانست شهر قدیمی و باستانی استانبول را در آن زمان تحت تصرف خودش در آورده و به سلطنت بپردازد. جالب است بدانید که در آن زمان نام این شهر به افتخار کنستانتین روم کنستانتینوپل بود. سر انجام در قرم پانزده میلادی یکی از سران ترک این شهر را از تصرف امپراتوران روم در آورد و نام استانبول را برایش انتخاب کرد. استانبول در معنای لغوی به معنی وفور اسلام است و این نام برای پاک کردن نام کنستانتین از روی شهر انتخاب شد. در آن زمان استانبول مهمترین شهر ترکیه بود. کم کم آنکارا هم اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد و به عنوان پایتخت انتخاب شد. اما استانبول با اینکه پایتخت نبود، همچنان جایگاه مهم خودش را در این کشور حفظ کرد و امروزه هم از لحاظ اعتبار دست کمی از آنکارا ندارد.

شرایط آب و هوایی در استانبول چگونه است؟

آب و هوای استانبول مثل یک سرزمین بسیار حاصلخیز چنان تنوعی دارد که باعث حیرت شما خواهد شد. این شهر زیبا به خاطر نزدیکی به آب دارای آب و هوای مدیترانه‌ای و حتی اقیانوسی است و در حالت کلی شرایط آب و هوایی بسیار مطبوع و دلپذیری دارد. شما در این شهر گرما و سرمای شدیدی را تجربه نمی‌کنید. این یعنی در گرمترین شرایط دما به بیست و پنج درجه نمی‌رسد و در سردترین شرایط از شش درجه پایینتر نمی‌رود. در این شهر بارندگی‌های خوبی اتفاق می‌افتد و شرایط جوی بسیار مطلوب است.

چه زمانی باید به این شهر افسانه ای سفر کنیم؟

یکی از نکات جذاب در مورد استانبول این است که موقعیت و زمان خاصی برای بذت بردن ندارد و در تمام فصل‌های سال آب و هوای خوبی داشته و زیبایی آن منحصر به یک زمان محدود نمی‌شود. با این حال اگر دنبال دیدن بهترین و جذاب ترین حالت طبیعت در استانبول هستید، من به شما سفر در فصل بهار و پاییز را پیشنهاد می‌کنم. اگر در فصل بهار به استانبول سفر کنید طبیعت زیبایی و وصف نشدنی شما را به وجد می‌آورد و در حالت کلی با هوای گرمتری مواجه می‌شوید و می‌توانید از خورشید لذت ببرید. در پاییز هم زیبایی طبیعت بی بدیل است؛ ولی لباس‌های گرمتری را باید انتخاب کنید. به علاوه بسیاری از حراج‌های معروف ترکیه و به عبارتی استانبول در فصل پاییز است و می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید. البته در بهار هم حراجهای زیادی اتفاق می‌افتد و جشنهای زیادی برگزار می‌شود. به طور کلی فصل بهار فصلی است که شور و هیجان استانبول به اوج می‌رسد. اما پاییز کمی از تعداد گردشگران کم می‌شود و اگر می‌خواهید شهر خلوت تر باشد، این فصل یا زمستان را انتخاب کنید.

شرایط هزینۀ بلیت استانبول چگونه است؟

با توجه به عدم وجود ثبات ارزی و بالا و پایین شده قیمت لیر در بازار ایران نمی‌توان قیمت ثابتی را برای بلیت‌های ترکیه و به طور خاص استانبول در نظر گرفت. با این حال اگر دنبال سفر ارزان هستید به شما پیشنهاد می‌کنم که از تورهای استانبول استفاده کنید. سفر شما که شامل بلیت رفت و برگشت هوایی، هزینۀ اقامت و هتل، رفت و آمد شهری و بلیت‌های ورودی اماکن دیدنی است در تورها بسیار مقرون به صرفه‌تر از سفر شخصی در می آید و می‌توانید بهترین هتل‌ها و اماکن اقامتی را هم تجربه کنید. در واقع اینکه سفر شما در تور یک سفر لوکس باشد یا سفری کم هزینه کاملاً دست شما و انتخاب نوع تور است. به علاوه باید در نظر داشته باشید که قیمت بلیت در فصل‌های پر طرفدار مثل بهار و پاییز بیشتر از فصول دیگر است و ایام تعطیل هم همین شرایط را دارد. به عنوان مثال در ایام عید نوروز و دیگر ماه‌های بهار قیمت بلیت استانبول به اوج خودش می‌رسد.

آیا امنیت مسافران در این شهر تضمین می‌شود؟

همان طور که در بخش‌های قبلی گفتیم، استانبول شهری بسیار شلوغ و پر تردد است. بسیاری از ترک‌ها از دیگر شهرها به استانبول می‌روند تا شغل مورد نظر خود را پیدا کنند و بسیاری از مردم دیگر کشورها هم برای زندگی به این شهر مهاجرت می‌کنند. علاوه بر اینها سالانه چند میلیون توریست هم به استانبول سر می‌زنند و از آن بازدید می‌کنند. در این شرایط شلوغ و ازدحام بالا نمی‌توان تضمینی برای امنیت بالای مسافران داد. البته که پلیس و سیستم امنیتی شهر در حد توان خود در حال اجرای قوانین هستند و با خاطیان برخورد می‌کنند. اما نمی‌توان به این امید بود. برای همین وقتی به استانبول می‌روید باید به خوبی مراقب وسایل خودتان باشید. کیف پولتان را در جیبتان نگذارید و حتماً اسکن مدارک خود را در هتل داشته باشید. وسایل گران قیمتی را با خودتان به استانبول نبرید و سعی کنید از کارت اعتباری بیشتر از پول نقد استفاده کنید. اگر در شب به محله‌های خلوت رسیدید سعی کنید سریع سوار تاکسی شده و خودتان را به یک فضای شلوغ برسانید تا مورد حملۀ جیب برها قرار نگیرید. در حالت کلی استانبول به هیچ عنوان شهر خطرناکی نیست؛ اما باید جانب احتیاط را رعایت کنید و مراقب خودتان و وسایلتان باشید.

شرایط اقامت در هتل‌های استانبول چگونه است؟

شهر استانبول هتل‌ها و مسافرخانه‌های زیادی دارد و این تنوع باعث ایجاد بازار رقابتی بسیار خوبی شده است. اینکه می‌خواهید چقدر برای محل اقامت خود هزینه کنید کاملاً به شما بستگی دارد و استانبول برای هر مبلغی که شما در دست داشته باشید، محیطی را برای اقامت به شما پیشنهاد می‌دهد. هتل‌های پنج ستارۀ استانبول بیشترین و بهترین امکانات را دارند و گاهاً چند روز می‌شود که مسافران حتی از هتل خارج نمی‌شوند و ترجیح می‌دهند وقت خودشان را در فضاهای تفریحی هتل سپری کنند. گاهی هم هتل‌ها آفر ویژه می گذراند و می‌توانید با هزینۀ کمی بهترین هتل‌های استانبول را امتحان کنید.

غذاهای استانبولی چقدر با ذائقۀ ایرانی‌ها همخوانی دارد؟

بسیاری از ایرانی‌هایی که از غذاهای ترکی و استابولی امتحان کرده‌اند می‌دانند که این غذاها بسیار با ذائقۀ ما می‌خواند و ایرانی‌ها عاشق غذاهای ترکی هستند. کمتر کسی پیدا می‌شود که از این غذاها لذت نبرد. هزینۀ خرید غذا هم زیاد نیست و البته این موضوع به نوع غذا و محله‌ای که در آن به رستوران می‌روید بستگی دارد. به این ترتیب که غذاهای ترکی در کمترین حالت حدود بیست و پنج لیر هزینه دارند و اگر بخواهید غذاهای فست مثل مک دونالد را امتحان کنید باید حدود بیست لیر هزینه کنید. هزینۀ یک فنجان قهوه در استانبول حدود ده لیر است و این هزینه‌ها با توجه به شرایط سفر تقریباً معقول هستند.

سیستم حمل و نقل شهری در استانبول چگونه است؟

تنوع سیستم حمل و نقل شهری در استانبول بالا است و به شما این اجازه را می‌دهد که با دست باز انتخاب کنید که می‌خواهید از چه طریق به سفر بروید. از جملۀ این وسایل حمل و نقل شهری می‌توان به اتوبوس، تاکسی، کشتی، مترو و تراموا اشاره کرد. تاکسی در استانبول به ازای حضور یک نفر شروع به حرکت می‌کند و به محض سوار شدن چهار لیر هزینه دارد. بعد از حرکت هم در هر کیلومتر دو و نیم لیر به مبلغ افزوده می‌شود و با توجه به هزینۀ بنزین در این شهر رقم معقولی محسوب می‌شود. با این حال شما به عنوان یک توریست اگر از اتوبوس، مترو و تراموا استفاده کنید لذت بیشتری می‌برید و هزینۀ کمتری هم پرداخت می‌کنید. از طرفی می‌توانید یک ماشین اجاره کنید و خودتان به بخش‌های مختلف شهر بروید. البته بری این کار داشتن کارت اعتباری الزامی است و ما ایرانی‌ها هم به عنوان یک گردشگر مارت اعتباری ترکیه را نداریم. البته این وسط شرکتی به نام تِز-رنت در بیست شهر ترکیه برای ایرانی‌ها شرایطی را فراهم آورده که بتوانند بدون داشتن کارت اعتباری ماشین اجاره کنند. برای همین اگر مایل به انجام این کار هستید باید وارد سایت این شرکت شده یا مراجعۀ حضوری درخواست دهید. این کار حداقل سی و پنج لیر در روز برای شما هزینه دارد.

شرایط خرید در استانبول چگونه است؟

شهر استانبول پر است از مراکز خرید متنوع و برندهایی که متاسفانه در ایران برای مردم آرزو شده تا بتوانند یک خرید خوب و مطمئن از آنها داشته باشند. البته که اگر مایل به خرید از بندهای به نام مثل آدیداس هستید باید هزینۀ زیادی هم پرداخت کنید. اما اگر دنبال خرید ارزان قیمت در استانبول هستید به شما پیشنهاد می‌کنم که از اوت لت خرید کنید. اوت لت در واقع مرکز حراجی‌های استانبول است که پایین‌ترین قیمت‌های ممکن در آن پیدا می‌شود. البته که اگر در فصل خوبی از سال به این شهر زیبا و پر جنب و جوش سفر کنید می‌توانید از جشنواره‌ها و حراجی‌های برندهای معروف هم استفاده کنید و با کمترین قیمت بهترین اجناس را خریداری کنید.

با خیابان‌های مهم استانبول آشنا شوید

اینکه بدانید در استانبول چه خیابان‌های مهم هستند و بهتر است در کدام خیابان‌ها قدم بزنید و از کدام‌ها دیدن کنید به شما کمک می‌کند که در فضاهای خوبی از این شهر قدم بگذارید. ما در ادامه مهم‌ترین خیابان‌های استانبول را به شما معرفی می‌کنیم.

  • خیابان استقلال در استانبول

این خیابان جزو معروف‌ترین‌های استانبول است و حکم خیابان ولیعصر را برای تهران دارد. در این خیابان قدم بزنید تا با مغازه‌ها و پاساژهای معروفی آشنا شوید و چند ساعت به گردش بپردازید. بعد هم به یکی از رستوران‌های معروفش بروید و یک غذای ترکی خوشمزه نوش جان کنید.

  • خیابان بهاریه در استانبول

این خیابان هم در نزدیکی خیابان استقلال قرار دارد و اهمیت زیادی در شهر استانبول دارد. خیابان بهاریه درست مقابل خیابان استقلال است و می‌توانید در یک روز از هر دو دیدن کنید. در این خیابان هم مرکز فروشگاه‌های زنجیره‌ای را پیدا می‌کنید و می‌توانید اجناس هیجان انگیزی را خریداری کنید.

  • خیابان بشیکتاش در استانبول

مگر می‌شود به استانبول بروید و از بشیکتاش دیدن نکنید؟ این خیابان در ساحل تنگۀ بسفر قرار گرفته و محیط بسیار چشمگیری دارد. معنای لغوی بشیکتاش در زبان ترکی استانبولی به معنی گهوارۀ سنگی است و محیط اطرافتان بسیار دلپذیر است.

  • خیابان نیشان تاشی در استانبول

اگر می‌خواهید در مناطق پولدار نشین و بالای شهر استانبول گشت و گذاری داشته باشید و با آن فضا آشنا شوید حتماً به نیشان سر بزنید. شاید در همین خیابان هنرمندان ترک را هم ببینید؛ چرا که هنرمندها و افراد فریختۀ ترک رفت و آمد زیادی در این خیابان دارند. در این خیابان می‌توانید مغازه‌های برندهای لوکس و معروف را هم ببینید و خرید خوبی داشته باشید.

  • خیابان بغداد در استانبول

در آخر خیابان بغداد را به شما معرفی می‌کنیم که معروفیتش به خاطر بلند بودن این خیابان است. در این خیابان تا چشم کار می‌کند رستوران و کافه می‌بینید و محیط جذاب و گرمی دارد. خیابان بغداد به نوعی ترکیبی از خیابان‌های لوکس و خیابان‌های معمولی استانبول است و در آن هر نوع مغازه‌ای- از برندهای لوکس گرفته تا مغازه‌های بسیار کوچک- وجود دارد و قدرت انتخاب بالایی دارید. یک مرکز خرید بسیار معروف هم در این خیابان هست و بازدید کنندۀ زیادی دارد.

بیشتر بخوانید
مردم دنیا در تابستان به کجا سفر می‌کنند؟
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن