ویزای آلمانویزای شینگن

اخذ ویزای شینگن آلمان

هر آنچه باید در مورد ویزای شینگن آلمان بدانید

کشور آلمان یکی از کشورهای پیشرفته و مدرن اروپا است که در سال‌های گذشته برای رسیدن به این جایگاه سخت تلاش کرده و امروزه به قطب مهم صنعتی در این قاره مشهور شده است. مردم آلمان در کشوری بسیار قانونمند با پتانسیل‌های بالا زندگی می‌کنند و برای همین می‌توان این کشور را یک مقصد گردشگری و مهاجرتی بسیار عالی در نظر گرفت. ما برای سفر به آلمان باید ویزای شینگن آلمان را دست داشته باشیم. در حالت کلی ویزای شنگن یا شینگن به روادیدی گفته می‌شود که مربوط به یکی از کشورهای معاهدۀ شنگن می‌باشد و با اخذ ویزای یکی از این کشورها می‌توانید به دیگر کشورهای عضو معاهده هم سفر کنید. آلمان نیز یکی از این کشورها است و برای سفر به این این سرزمین نیاز به اخذ ویزای شینگن آلمان است. ما در این مطلب همه چیز را در مورد انواع مخلف ویزای شینگن آلمان، موارد مهم در اخذ این روادید و مدارک مورد نیاز به شما توضیح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

انواع ویزای شینگن آلمان کدام است؟

اینکه چه نوع ویزایی بگیرید و به آلمان سفر کنید به هدف شما از سفر بستگی دارد. برخی افراد برای تفریح و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آلمان به سفر می‌روند، برخی اهداف تحصیلی و کاری دارند و برخی دیگر در پس اهذ اقامت دائم و مهاجرت به این کشور هستند. اگر ویزای شما با هدفتان همخوانی نداشته باشد نمی‌توانید در این کشور کاری از پیش ببرید. برای مثال نمی‌توانید با ویزای کاری به ادامه تحصیل بپردازید یا با ویزای توریستی شغلی در آلمان دست و پا کنید. بنابراین در مورد نوع ویزای درخواستی حتماً دقت لازم را به عمل بیاورید. ما در ادامه انواع ویزای شینگن آلمان را به شما معرفی  می کنیم.

ویزای توریستی (Tourist & Visitor Visa)

ویزای توریستی یا گردشگری یکی از انواع پر طرفدار ویزا است و بسیاری از افراد از سراسر دنیا برای گشت و گذار در کشورهای مختلف و آشنایی با شرایط زندگی و فرهنگ مردم کشورهای مختلف اقدام به اخذ این نوع ویزا می‌کنند. حتی اگر قضد اقامت در آلمان را دارید، پیشنهاد می‌شود قبل از هر اقدامی یک سفر توریستی به این کشور داشته باشید تا با شرایط زندگی، خلق و خوی مردم، فرهنگ و آداب و رسوم و همچنین شرایط آب و هوایی این کشور آشنا شوید و ببینید مقصد مناسبی برای شما هست یا نه. شما با این ویزا می‌توانید نود روز یا به عبارتی سه ماه در این کشور بمانید از جاذبه‌های گردشگری آن لذت ببرید. بزرگسالان برای دریافت این ویزا هشتاد یورو و افراد زیر دوازده سال چهل یورو به حساب سفارت آلمان واریز خواهند کرد.

ویزای تحصیلی آلمان (Visa for Study)

در چند سال اخیر ویزای تحصیلی آلمان یکی از پر طرفدارترین انواع ویزای شینگن آلمان در ایران بوده است. از آنجایی که شرایط تحصیل در دانشگاه‌های آلمان رایگان است و افراد هزینه‌ای بابت تحصیلشان پرداخت نمی‌کنند، دانشگاه‌های این کشور محبوبیت خاصی پیدا کرده‌اند و برای همین درخواست اخذ ویزای تحصیلی آلمان بالا رفته است. البته این نوع ویزا برای تحصیل در مدتی بیشتر از نود روز است. البته باید بدانید که ویزای تحصیلی آلمان انواع مختلفی دارد. برای مثال اگر بخواهید در دوره‌های آموزشی‌ای شرکت کنید که بین سه ما تا دوازده ماه زمان می‌برد، باید از نوع ویزای دورۀ زبان استفاده کنید. چنانچه برنامۀ شما تحصیل در این کشور است اما نمی‌دانید در کدام رشته، کدام مقطع و کدام دانشگاه دوست دارید ادامه تحصیل دهید و در واقع هنوز نامۀ پذیرشی از دانشگاه‌ها و کالج‌های آلمان دریافت نکرده‌اید باید ویزای تقاضای تحصیل را دریافت کرده، با آن ویزا به آلمان بروید و شرایط را بسنجید و بعد به صورت حضوری پذیرش بگیرید. اگر هم پذیرش دانشگاه مقصد را گرفته‌اید و آماده‌اید تا سال تحصیلی خود را شروع کنید، بایستی ویزای دانشجویی بگیرید. پس اینکه در مورد تحصیل در آلمان در چه مقطع و شرایطی هستید نقش به سزای در انتخاب نوع خاصی از ویزای شینگن آلمان شما خواهد داشت. یکی از نکات مهم در پذیرش درخواست این نوع ویزا تمکن مالی شماست. شما بایستی بیشتر از هشت هزار و ششصد یورو پول به صورت بلوکه شده در حساب بانکی‌تان داشته باشید. به علاوه هزینۀ بررسی پروندۀ شما هفتاد و پنج یورو خواهد شد که باید به حساب سفارت آلمان واریز کنید.

ویزای شینگن خانواده (Family Reunion Visa)

اگر بخواهید بیشتر از نود روز در آلمان بمانید و هدف تحصیلی یا کاری نداشته باشید باید از این ویزا استفاده کنید. به ویزای خانواده ویزای ملی یا ویزای نوع D  هم گفته می‌شود و اگر این اسم‌ها را شنیدید بدانید موضوع از چه قرار است. همچنین باید بدانید که ویزاهای نظیر ویزای ازدواج، ویزای نامزدی و مواردی از این قبیل هم در زیر شاخۀ ویزای خانواده قرار می گیرند. در این نوع ویزا شما می‌توانید تا صد و هشتاد روز یا به عبارتی تا شش ما در آلمان بمانید. برای اخذ این ویزا حتماً باید یکی از اعضای خانواده‌تان در آلمان سکونت داشته و اقامت دائم داشته باشد؛ یعنی باید کارت شهروندی آلمان را در دست داشته باشد و برای شما دعوتنامه بفرستد. به علاوه اسپانسرشیپ این فرد بسیار مهم است و باید تمکن مالی لازم برای نگهداری از شما را داشته باشد. برای اثبات این موضوع باید کلیۀ مدارک حقوق سالانه، شرایط کاری و اقامت خودش را ضمیمۀ پروندۀ شما بکند. برای اخذ این نوع ویزای شینگن آلمان باید به سفارت این کشور بروید و کارگزاری‌ها این ویزا را پوشش نمی‌دهند. افراد بالای هجده سال هفتاد و پنج یورو و زیر هجده سال سی و فت یورو پرداخت می‌کنند تا سفارت به درخواستشان رسیدگی بکند. به علاوه باید مدارک زیر را آماده داشته باشید:

  • پاسپورت یا گذرنامۀ شخص متقاضی
  • فرم تکمیل شدۀ درخواست ویزای خانواده
  • دو عدد عکس که جدیداً انداخته باشید، روتوش نداشته و پیش زمینۀ سفید داشته باشد
  • بیمۀ مسافرتی
  • اثبات تمکن مالی کسی از اعضای خانواده که در آلمان اقامت دائم دارد
  • دعوت‌نامه
  • تاییدیۀ رزرو بلیط
  • مهارت در زبان آلمانی
  • مدارک احراز شرایط تاهل
  • اصل شناسنامه

ویزای جستجوی کار (Job Seeker Visa)

ویزای جستجوی کار یک ویزای عالی و منحصر به فرد است که به شما اجازه می‌دهد تا شش ماه در خاک آلمان بمانید و با توجه به شرایطتتان کار مورد نظرتان را پیدا کنید و بعد هم می‌توانید ویزای جستجوی کار را به راحتی به ویزای کار تبدیل کنید و در این کشور مشغول به کار شوید. نکته اینکه این ویزا در ایران به همین سادگی صادر نمی‌شود و اگر دلایل و مدارک قانع کننده‌ای برای این سفر نداشته باشید، درخواستتان ریجکت خواهد شد. با این ویزا می‌توانید در آلمان کار پیدا کنید، مشغول به کار شوید و در این کشور بمانید و زندگی کنید. به همین دلیل است که این ویزا به سختی و تنها در شرایط خاص صادر می‌شود.

ویزای تجاری (Business Visa)

اگر برای انجام معاملات، انجام پروژه‌های کوتاه مدت، شرکت در این همایش تجاری و چنین عناوینی نیاز دارید به کشور آلمان سفر کنید، از بین تمامی انواع ویزای شینگن آلمان باید ویزای تجاری را انتخاب کنید. مهلت استفاده از این ویزا شش ماه است و در این مدت شما می‌توانید نود روز در خاک کشور آلمان بمانید و در انواع جلسات کاری، کنفرانس‌ها، همایش‌های تجاری، امور کاری و پروژه‌ها شرکت کنید. برای اخذ این ویزا باید هشتاد یورو به حساب سفارت آلمان واریز کنید تا درخواستتان مورد بررسی قرار بگیرد. توجه کنید که با توجه به تاریخ انقاضای محدود این ویزا، خیلی زودتر از موعد مقرر امور تجاری‌تان نسبت به اخذ روادید اقدام نکنید.

ویزای درمانی (Medical Treatment Visa)

چنانچه برای انجام امور درمانی و بیمارستانی قرار است راهی آلمان شوید تا از خدمات پزشکی و درمانی این کشور بهره مند شوید، باید ویزای درمانی بگیرید. در این نوع ویزا به تمامی مدارک و پرونده‌های پزشکی شما نیاز است و اگر تائیدیۀ پزشکی در آلمان مبنی بر بستری کردن شما در این کشور را هم داشته باشید کارتان سریعتر روی روال می‌افتد و درصد پذیرشتان بیشتر می‌شود. این ویزا نود روز اعتبار دارد و اگر در خاک آلمان نیاز به زمان بیشتری بود می‌توانید آن را تمدید کنید. برای تمدید این ویزا روادیدتان به ویزای ملی تغییر پیدا خواهد کرد.

ویزای شینگن آلمان برای اهداف ورزشی، فرهنگی، هنری و مذهبی

همان طور که از نام این ویزا پیدا است، اگر بخواهید در یک فستیوال فرهنگی شرکت کنید، گالری هنری‌ای در آلمان شما را دعوت کرده باشد یا بخواهید برای شرکت در بازی‌ها و مسابقات ورزشی به آلمان بروید، از انواع ویزای شیگن آلمان بایستی این نوع روادید را انتخاب کنید. برای مثال کسانی که به عنوان عضوی از گروه فیلمسازی می‌خواهند به فستیوال یا جسنواره‌ای در این کشور بروند، به این ویزا نیاز دارند. این ویزا برای بزرگسالان هشتاد یورو و برای افراد زیر دوازده سال چهل یورو هزینه دارد تا سفارت درخواست را بررسی نماید.

ویزای شرکت در نمایشگاه تجاری (Trade Fair and Exhibition Visa)

اگر نوع جشنواره یا نمایشگاهی که باید برای حضور در آن اقدام به سفر کنید فرهنگی، هنری یا مذهبی نباشد و به تجارت و کار مربوط باشد، باید ویزای شرکت در نمایشگاه تجاری را اخذ کنید. برای این نوع ویزاها به مدارکی مانند اثبات وجود چنین نمایشگاهی، زمان شروع و پایان آن و لزوم حضور شما در این نمایشگاه بپردازید و مدارک مورد نیاز را آماده کنید. برای این نوع ویزا هم باید هشتاد یورو به حساب سفارت واریز کنید.

ویزای ترانزیت فرودگاهی (Airport Transit)

آخرین نوع ویزایی که در این مطلب به شما معرفی می‌کنیم تا با انواع مهم ویزای شینگن آلمان آشنا شوید ویزای ترانزیت یا ترانسفر فرودگاهی است. این ویزا به ویزای نوع A هم معروف است. اگر مفصد نهایی شما کشور آلمان نباشد و به هر دلیلی نیاز داشته باشید در فرودگاه آلمان توقفی داشته باشید و بعد پروازتان را عوض کنید باید ویزای ترانزیت فرودگاهی بگیرید. این ویزا معمولاً بی دردسر صادر می‌شود و شما با آن می‌توانید فقط چند ساعتی را در فرودگاه‌های آلمان بمانید و حتی حق خروج از فرودگاه را هم ندارید. البته نوع ترانسفر زمینی یا ویزای نوع B هم وجود دارد که در آن چند روز فرصت دارید تا به صورت زمینی خاک آلمان را برای عبور کردن و رفتن به کشور دیگری ترک کنید.

مدارک مورد نیاز برای ویزای شینگن آلمان

به طور کلی برای اخذ ویزای شینگن آلمان باید مدارکی را آماده کنید. با توجه به نوع ویزای درخواستی برخی مدارک به لیست اضافه می‌شود. اما در حال کلی برخی مدارک در تمام انواع ویزا ثابت هستند و بهتر است پیش از هر اقدامی نسبت به جمع آوری آنها مبادرت کنید تا وقتی به مرحۀ ارسال مدارک رسیدید بیشتر کارها را انجام داده باشید. باز هم تاکید می‌شود این مدارک ثابت نیستند و باید با توجه به نوع ویزای درخواستی مدارک خاصی را به این لیست اضافه کنید. این مدارک و لیستشان را می‌توانید در سفارت آلمان پیدا کنید یا از شرکت‌ها و آژانس‌های اخذ ویزا اطلاعات کامل را بگیرید. به طور کلی مدارک اصلی لازم برای اخذ ویزای شینگن آلمان عبارت است از:

  • فرم تکمیل شدۀ درخواست ویزا به زبان انگلیسی یا آلمانی
  • عکس پاسپورتی بدون روتوش با پیش زمینۀ سفید که اخیراً انداخته باشید
  • پاسپورت با حداقل ۷ ماه اعتبار
  • گردش حساب بانکی سه ماه آخر
  • مدارک اثبات تمکن مالی مورد نیاز
  • برگۀ اخذ بیمۀ مسافرتی
  • تاییدیۀ رزرو هتل
  • بلیط رفت و برگشت
  • ارائۀ مدارک شغلی مورد نیاز
  • اصل شناسنامه
  • مدارک مربوط به احراز شرایط تاهل

بعد از آماده سازی مدارک چه کنیم؟

بعد از آنکه با توجه به نوع ویزای درخواستی مدارک مورد نیاز را آماده کرده و به صورت رسمی ترجمه کردید باید آنها را از طریق مرکز ویزامتریک به عنوان نمایندۀ قانونی سفارت آلمان در ایران ثبت کنید. برای این کار باید به صورت آنلاین یا اینترنتی درخواست ویزای خود را ثبت کنید و در همان سیستم وقت سفارت بگیرید. در همین مرحله است که هزینۀ لازم را به حساب سفارت این کشور می‌ریزید و بعد روز و ساعت مشخصی را تائید می‌کنید که در آن به شعبه‌ای از ویزامتریک می‌روید تا امور انگشت نگاری و احراز هویت را به انجام برسانید. بعد از انجام تمامی این مراحل باید منتظر بمانید تا مدارک شما بررسی شود. در حالت عادی و به طور نرمال بررسی مدارک و پرونده حدود یک ماه زمان می‌برد. اما با توجه به اینکه در زمان پیک درخواست‌ها اقدام کرده‌اید یا شرایط خلوت‌تر است، ممکن است کمی طولانی‌تر یا کوتاه‌تر شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود اقدامات رسمی خودتان را دو ماه قبل از زمانی که به ویزا نیاز دارید به انجام برسانید. البته با یک مشاور معتبر و معتمد پرونده‌تان را بررسی کنید تا مطمئن شوید جواب ویزایتان مثبت می‌شود.  

اطلاعاتی در مورد ویزای تحصیلی شینگن آلمان

از آنجایی که در میان تمام انواع ویزای شینگن آلمان، ویزای تحصیلی در ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است، در این بخش به عنوان آخرین بخش مطلب، توضیح جامع‌تری در خصوص این نوع روادید به شما می‌دهیم. به علاوه می‌توانید برای آگاهی از شرایط تحصیل در آلمان اینجا را کلیک کنید. تعداد کسانی که به دلیل شرایط مساعد ترجیح می‌دهند در آلمان تحصیل کنند روز به روز بیشتر می‌شود و این فقط مخصوص ایران نیست. این کشور شرایط آموزشی بسیار استاندارد و خوبی دارد، مدارکش بسیار معتبر هستند و تحصیل رایگان همزمان با امکان اشغال به کار حین تحصیل این امکان را برایتان به وجود می‌آورد که با کمترین هزینۀ ممکن در یکی از بهترین کشورهای اروپایی اقدام به ادامۀ تحصیل کنید. برای این منظور به مدارک زیر نیاز دارید تا بتوانید ویزای دانشجویی خود را در دست بگیرید و به سمت اهدافتان بروید:

  • فرم تکمیل‌ شدۀ درخواست ویزا
  • گذرنامه معتبر
  • اصل شناسنامه
  • ارائۀ مدارک احراز شرایط تاهل
  • عکس پاسپورتی بدون روتوش با پیش زمینۀ سفید که اخیراً انداخته باشید
  • مدرک زبان مورد نیاز با توجه به مقطع و رشتۀ تحصیلی
  • تاییدیۀ پذیرش دانشگاه مقصد در آلمان
  • مدارک تحصیلی مورد نیاز همراه ریز نمرات
  • انگیزه ‌نامۀ تحصیلی
  • مدارک مربوط به تمکن مالی مورد نیاز
بیشتر بخوانید
همه چیز دربارۀ ویزای شینگن
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن