تحصیل در انگلیستحصیل و مهاجرت

راهنمای تحصیل در انگلیس

همه چیز دربارۀ تحصیل در انگلیس

شاید در وهلۀ اول برایتان کمی غیر قابل باور باشد که می‌توانید در همین شرایط کنونی ویزای تحصیلی انگلیس را در دست بگیرید و برای تحصیل در انگلیس راهی این کشور شوید. البته منظور از شرایط کنونی موقعیت سیاسی حال حاضر است و فعلا با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا امکان سفر به جاهای مختلف دنیا امکان پذیر نیست. اما بعد از آنکه این مرحله را رد کردیم می‌توانیم برنامه‌هایمان را از سر بگیریم و بهتر است از این فرصت به عنوان یک موقعیت خوب استفاده کنیم و مقدمات برنامه‌ها را انجام دهیم. حتما برای شما سوال خواهد بود که چطور می‌توان این ویزا را گرفت و مهمتر از آن شرایط تحصیل در انگلیس چگونه است. ما در این مطلب به سیستم آموزشی انگلیس می‌پردازیم و نکات مهمی را در مورد تحصیل در این کشور به شما خواهیم گفت. پس با ما همراه باشید.

سیستم آموزشی انگلیس به چه شکل است؟

برای تحصیل در انگلیس نخست باید با سیستم آموزشی آن آشنا شوید تا بتوانید شرایط خودتان را با آن تطبیق دهید. در انگلیس چهار دورۀ آموزشی وجود دارد. دورۀ اول آموزش ابتدایی نام دارد. این دوره همان مقطع دبستان است و صرفا برای کودکان بین پنج تا یازده سال ترتیب داده شده است. در دل همین دوره دورۀ دیگری به نام مقطع متوسطه تعریف شده است که بچه‌ها از سن سازده سالگی تا شانزده سالگی می گذرانند و حکم دورۀ دبیرستان را در ایران خواهد داشت. دورۀ بعدی آموزش تکمیلی نام دارد و در این مقطع بچه‌ها آموزش‌هایی می‌بینند که برای ورود به دانشگاه آماده شوند. در مقطع بعدی آموزش عالی وجود دارد و دانش آموزان با ورود به دانشگاه به دورۀ دانشجویی پا می گذارند. این دوره از کارشناسی تا دکترا ادامه دارد. دوره‌ای که دانش آموزان برای دانشگاه آماده می‌شوند به اصطلاح GCSE نام دارد و البته با گذراندن این دوره به دانش آموزان مدرکی داده می‌شود. در دورۀ پیش دانشگاهی هم دانش آموزان یک سری دروس پیش نیاز می گذرانند و بعد می‌توانند برای ورود به دانشگاه پذیرش بگیرند. البته این را در نظر داشته باشید که این دوره برای داوطلبان ورود به رشته‌های پزشکی و داروسازی نام دیگری دارد و از آن با عنوان A Level یاد می‌شود.

تحصیل در انگلیس چقدر هزینه دارد؟

بحث هزینۀ تحصیل در انگلیس دو بخش دارد. بخشی از آن به هزینۀ دانشگاه، کالج یا مدرسه‌ای برمی گردد که شما در آن به تحصیل می‌پردازید و بخش دیگری هزینۀ زندگی در این کشور است. شما برای انجام این کار باید هزینۀ هر دو بخش را به صورت دقیق برآورد کنید تا بتوانید درک درستی از شرایطتتان در انگلستان داشته باشید. باید گفت که هزینۀ زندگی در این کشور به طور متوسط بین نهصد تا هزار پوند به صورت ماهانه است و البته این برای افرادی است که دنبال ولخرجی و خوش گذرانی زیاد نیستند. اما دانشگاه‌ها و هزینه‌هایشن به مقطع شما بستگی دارد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی باید به طور سالانه نه هزار تا هجده هزار پوند در نظر بگیرید، در مقطه کارشناسی ارشد یا همان فوق لیسانس هم همین میزان هزینه را برآورد کنید و برای مقطع دکترا باید بین سی و شش هزار تا چهل و هشت هزار پوند هزینه را در نظر بگیرید. این میزان و تناوب به رشتۀ تحصیلی و دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد. در مورد مدارس هم باید گفت که باید سالانه بین هفده هزار تا سی هزار پوند پرداخت کنید و این هم به مدرسه‌ای که انتخاب می‌کنید و مقطع تحصیلی شما بستگی دارد.

چرا باید در انگلیس درس بخوانیم؟

انتخاب کشور انگلیس برای ادامه تحصیل درست مثل زدن یک تیر و چند نشان است. شما در این کشور در مدارس و دانشگاه‌های بسیار معتبری تحصیل می‌کنید که مدارکشان در سراسر دنیا معتبر است. در این کشور حین تحصیل با افراد زیادی از سراسر دنیا آشنا می‌شوید، جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بی نظیری را در انگلستان خواهید دید، امکانات تفریحی جذابی را تجربه خواهید کرد، با امکانات آموزشی بی نظیر و اساتید فوق العاده‌ای رو به رو خواهید شد و امکان شغلی بی نظیری برای شما میسر خواهد شد. در این کشور فستیوال‌ها و مراسم خارق العاده‌ای برگزار می‌شود و می‌توانید به چیزهایی دسترسی پیدا کنید که تمام عمر دغدغۀ شما بوده است. برای مثال شرکت در کنسرت مشهورترین خواننده ها، دیدن فیلم‌های بسیار خوب بین المللی در سینماها، بازدید از گالری‌ها و موزه‌های بی نظیر و غیره. با توجه به اینکه تعداد دانشجو در این کشور زیاد است می‌توانید مطمئن باشید که امکانات شهری خوبی برایتان میسر است. برای مثال می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی ارزان و سریع استفاده کنید. در این کشور یاد می گیرید که با آدم‌های مختلف و طرز تفکر متفاوت آشنا شوید و بتوانید آزادی اندیشه و بیان را تمرین کنید.

اگر بخواهیم جدا از مسائل گفته شده کمی تخصصی‌تر راجع به مزایای تحصیل در انگلیس صحبت کنیم، باید گفت که اگر بخواهید در رشته‌های مهندسی تحصیل کنید، دیگر در این کشور نیازی ندارید سراغ اخذ مدارک GRE یا GMAT بروید. جالب است بدانید که دورۀ تحصیل شما هم در این کشور کوتاه‌تر است و نسبت به کشورهای دیگر هزینۀ کمتری صرف می‌شود. برای مثال شما برای تحصیل در مقطع کارشناسی سه سال، مقطع کارشناسی ارشد یک سال و برای دکترا سه سال زمان صرف می‌کنید. این کشور دانشگاه‌های بسیار معتبری دارد و نکتۀ مهم اینکه همه جا به زبان انگلیسی کلاس‌ها را تشکیل می‌دهند. برای همین نیازی نیست جز زبان انگلیسی زبان دیگری یاد بگیرید. از دیگر مزایای تحصیل در انگلیس این است که اگر بخواهید در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل کنید می‌توانید همسر و فرزندان خودتان را نیز همراهتان ببرید. این در حالی است که بر خلاف خیلی از کشورها همسر شما امکان اشتغال تمام وقت را خواهد داشت. در نهایت این نکته را در نظر بگیرید که فاصلۀ انگلیس تا ایران تنها پنج ساعت پرواز است و می‌توانید در کمترین زمان ممکن به ایران رفت و آمد داشته باشید. در بخش بعدی تحصیل در انگلیس در مقاطع مختلف را توضیح می‌دهیم تا اطلاعات دقیقتری کسب کنید.

تحصیل در انگلیس؛ دورۀ متوسطه

همان طور که در بخش‌های پیش آورده شد، دورۀ دبیرستان درست بعد از دورۀ ابتدایی شروع می‌شود و از سن دوازده سالگی تا شانزده سالگی داده دارد. دانش آموزان در این دوره GCSE را هم می گذرانند و خودشان را برای ورود به دورۀ پیش دانشگاهی آماده می‌کنند. اگر بخواهید در این دوره مشغول به تحصیل شوید بایستی مدارک ابتدایی گذرانده شده در ایران را به مدرسۀ  مورد نظرتان ارسال کنید تا تائیدیۀ تحصیلی آن را گرفته و در مراکز معتبر معادل سازی انجام دهید. معمولاً این کار با مراحل طولانی‌ای همراه است و در نهایت فرد باید آزمون‌هایی را بگذراند تا این معادل به او داده شود. بهتر است اگر برنامۀ تحصیل در انگلیس در مدارس را در نظر دارید یا برای دورۀ پیش دانشگاهی اقدام کنید و یاد از همان دورۀ ابتدایی شروع کنید. در آن صورت با دردسهای کمتری همراه خواهید بود.

تحصیل در انگلیس؛ دورۀ پیش دانشگاهی

بعد از آنکه دورۀ متوسطه یا همان دورۀ دبیرستان را گذراندید می‌توانید برای تحصیل در دورۀ پیش دانشگاهی درس بخوانید و اگر هم از ایران اقدام می‌کنید، می‌توانید برای دورۀ پیش دانشگاهی درخواست پذیرش بدهید. دورۀ پیش دانشگاهی در انگلیسی به دورۀ IFP-International Foundation Program  معروف است. البته که شرط ورود به این دوره گذراندن دورۀ متوسطه است و شاید مجبور شوید  دورۀ و سالۀ GCSE را بگذرانید. اگر بخواهید در مقطع کارشناسی در انگلیس تحصیل کنید حتماً باید این مدرک را داشته باشید و برای همین بهتر است به هر ترتیبی شده این دوره را بگذرانید. شما تنها با گذراندن پیش دانشگاهی است که واجد شرایط حضور در دانشگاه‌های انگلیس هستید. بعد از این دوره باید آزمون آن را بگذرانید. در صورتی که در آزمون قبول شوید می‌توانید در دانشگاه‌های مورد نظرتان درخواست پذیرش دهید تا تحصیل در دانشگاه را آغاز کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که دوره‌ای به نام دورۀ Foundation  هم در انگلیس وجود دارد و کسانی که بخواهند در رشته‌های تحصیلی خاصی مثل کامپیوتر، مهندسی، مدیریت، بیزنس، هنر، مد و طراحی و علوم انسانی شرکت کنند می‌توانند این دوره را به عنوان معادل دورۀ پیش دانشگاهی در ایران بگذرانند و بدون اینکه آزمونی بدهند آمادۀ ورود به دانشگاه شوند.  

تحصیل در انگلیس؛ مقطع کارشناسی

اولین شاخصۀ متمایز در خواندن مقطع لیسانس در انگلیس نسبت به سایر کشورها این است که در بازۀ زمانی کوتاهتری این دوره را می گذرانید. تنها سه سال تحصیل در این مقطع کافی است تا بتوانید دورۀ لیسانس را به اتمام برسانید و با اخذ یک مدرک معتبر وارد بازار کار شوید. اگر می‌خواهید در دورۀ لیسانس در انگلیس تحصیل کنید باید در سایت UCAS ثبت نام کنید و مراحل را یکی یکی جلو بروید. دورۀ لیسانس در انگلیس به شما این امکان را می‌دهد تا از ابتدا تحصیلات عالی خود را در دانشگاه‌های معتبری رقم بزنید و موفق شوید. اما اگر در ایران دورۀ لیسانس را گذرانده‌اید می‌توانید به تحصیل در دورۀ کارشناسی ارشد فکر کنید.

تحصیل در انگلیس؛ مقطع کارشناسی ارشد

در این دورۀ تحصیلی فقط یک سال درس می‌خوانید و بعد با ارائۀ پایان نامه و دفاع از آن می‌توانید مدرک کارشناسی ارشد یا همان فوق لیسانس را اخذ کنید. این دوره نسبت به کارشناسی کوتاهتر است و مزایای بیشتری هم برای دانشجو دارد. داشتن انگیزه نامه و رزومۀ قوی باعث می‌شود راحتتر پذیرش بگیرید. در این مقطع باید یکی از دوره‌های آموزش محود و پژوهش محور را با توجه به رشتۀ خودتان انتخاب کنید. میانگین هزینۀ تحصیل در انگلیس در مقطع کارشناسی ارشد حدو یازده هزار پوند در سال است و با توجه به اینکه فقط یک سال طول می‌کشد کل هزینۀ تحصیل شما در انگیس در مقطع فوق لیسانس به طور میانگین یازده هزار پوند خواهد شد.

تحصیل در انگلیس؛ مقطع دکترا

تحصیل در مقطع دکترا هم حدود سه سال زمان می‌برد و این در مقایسه با دورۀ پنج سالۀ ایران بسیار کوتاهتر است. در این مقطع مزایا و شرایط بسیار خوبی خواهید داشت و در خیلی از مواقع به شما حقوقی به صورت ماهیانه داده می‌شود تا بتوانید تمام تمرکزتان را بر تحصیل بگذارید و حسابی پژوهش کنید. البته اخذ پذیرش در مقطع دکترا کار راحتی نیست و نیاز به یک رزومۀ کاری و تحصیلی بسیار قوی دارد. شما باید مقطع کارشناسی ارشد خود را در یک دانشگاه معتبر و با معدل خوبی به پایان رسانده باشید و کتاب‌ها مقالات خوبی در مجلات و نشریات معتبر هم به چاپ رسانده باشید. این دوره با دورۀ تحصیل در رشته‌های پزشکی متفاوت است و برای آن دوره در بخش بعد توضیحاتی را آورده‌ایم.

تحصیل در انگلیس؛ رشته‌های پزشکی

رشته‌های پزشکی در انگلیس دوره‌ای شش ساله دارند و باید در مقطع کارشناسی رشته‌های مرتبطی مانند زیست یا برای مثال بیولوژی را گذرانده باشید. بعد از شش سال دورۀ تئری باید به عنوان رزیدنت دورۀ عملی را هم بگذرانید و در نهایت مدرک شما برایتان صادر می‌شود. این رشته‌ها آزمون سراسری دارند و اگر بتوانید در رشته‌های پزشکی در انگلیس پذیرش بگیرید به این معنا است که آینده‌تان را بی شک تضمین کرده‌اید و یک انسان موفق خواهید شد.

برای اخذ پذیرش و تحصیل در انگلیس به چه مدارکی نیاز داریم؟

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های انگلیس با توجه به رشته و مقطع مورد نیاز شما متفاوت است. با این وجود ما مدارک کلی مورد نیاز را برای شما در این بخش آورده‌ایم که به شرح زیر است:

  • انگیزه نامۀ تحصیلی
  • مدرک آیلتس که با توجه به رشته و مقطع از نمرۀ شش تا هشت و نیم مورد نیاز است
  • رزومۀ تحصیلی و کاری
  • مدارک تحصیلی قبلی همراه با ریز نمرات با ترجمۀ رسمی
  • مدارک مالی دال بر تمکن مالی در پرداخت هزینۀ دانشگاه و اقامت در این کشور
  • اصل پاسپورت متقاضی
  • گواهی سلامت
  • عکس با زمینۀ سفید و بدون روتوش که اخیراً انداخته باشید
  • گردش حساب سه ماهه

آیا امکان اخذ بورسیۀ تحصیلی در انگلیس وجود دارد؟

باید گفت که امکان اخذ بورسیۀ تحصیلی در تمامی مقاطع و تمامی کشورها وجود دارد؛ اما شرایط اخذ بورسیه در کشورهای مختلف و مقاطع گوناگون متفاوت است برای مثال برای تحصیل در آلمان می‌توانید از رایگان بودن شرایط تحصیل‌تان مطمئن باشید. چرا که همه در دانشگاه‌های دولتی بورسیه هستند و می‌توانند رایگان ادامه تحصیل دهند. اما برای کشور انگلیس اینگونه نیست. شما برای اخذ پذیرش نیاز به نمرات بسیار بالا و شرایط ویژه هستید. اخذ بورسیه برای مقطع دکترا بسیار سخت است. البته اگر از مشاوران حاذق برای اخذ پذیرش کمک بگیرید می‌توانید مطمئن شوید که شرایط اخذ بورسیه برایتان محتمل‌تر خواهد شد.

چه زمانی باید ویزای تحصیلی انگلیس گرفت؟

اولین مرحله اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها یا مدارس این کشور است؛ چرا که برای اخذ ویزای تحصیلی انگلیس باید نامۀ پذیرش را به عنوان یکی از مدارک مهم در پرونده داشته باشید. برای همین برای اخذ ویزای انگلیس عجله نکنید و انرژی خودتان را برای اخذ پذیرش بگذارید. بعد از اخذ پذیرش این نامه را همراه با مدارک زیر آماده کنید و بعد جهت ثبت نام ویزای انگلیس اقدام نمایید.

  • فرم تکمیل شدۀ درخواست ویزای انگلیس
  • اصل شناسنامه
  • اصل پاسپورت با حداقل شش ماه اعتبار از زمان اتمام انقضای ویزای انگلیس
  • بیمۀ مسافرتی
  • دو قطعه عکس رنگی با پس زمینۀ سفید که به تازگی انداخته باشید و روتوش نداشته باشید
  • مدارک شغلی
  • بلیت رفت و برگشت به انگلیس
  • ووچر رسمی هتل در این کشور
  • سند مالکیت در صورت وجود
  • گردش مالی حساب بانکی در سه ماه گذشته
  • مدارکی دال بر تمکن مالی
  • مدارک اثبات شرایط تاهل

لازم به ذکر است که برای اخذ ویزای انگلیس باید مبلغ سیصد و بیست و دو پوند پرداخت نمایید و در واقع به حساب سفارت انگلیس واریز کنید تا پرونده‌ان بررسی شود. از آنجایی که سفارت انگلیس در ایران بسته شده است برای انجام کلیۀ مراحل همچون وقت سفارت انگلیس، مصاحبه و پیکاپ ویزای انگلیس به کشورهای همسایه مانند ترکیه بروید.

آیا می‌شود در زمان تحصیل در انگلیس کار کرد؟

باید گفت بله. اگر بالای شانزده سال داشته باشید می‌توانید برای تحصیل در مقطع کارشناسی به صورت پاره وقت هفته‌ای ده ساعت و در مقطع کارشناسی ارشد هفته‌ای بیست تا سی ساعت کار کنید. در انگلیس برای هر ساعت کار میانگین ده پوند دریافتی دارید و این یعنی در دورۀ کارشناسی حدود چهارصد پوند در ماه و در مقطع کارشناسی ارشد حدود هزار و دویست پوند درآمد خواهید داشت. به علاوه اینکه می‌توانید ویزای همراه برای همسر و فرزندانتان بگیرید و همسر و فرزندان شما امکان کار تمام وقت را خواهند داشت. البته این شرایط فقط برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا امکان پذیر است و دانشجویان کارشناسی نمی‌توانند همراه با خودشان ببرند. در مورد فرزندانتان هم باید بدانید که فرزند زیر هجده سال می‌توانید همراه شما بیاید.

مطالب مرتبط:

تحصیل در کانادا

تحصیل در ونکوور

تحصیل در استرالیا 

بیشتر بخوانید
شرایط تحصیل در روسیه
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن