تحصیل در فرانسهتحصیل و مهاجرت

راهنمای تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه چه شرایطی دارد؟

کشور فرانسه را می‌توان یکی از بهترین مقاصد تحصیلی در اروپا دانست؛ این کشور سالانه بیش از بیست درصد بودجۀ خود را به آموزش و تحصیل مردمش اختصاص می‌دهد و در سال‌های اخیر توانسته رشد قابل توجهی در زمینۀ پژوهش و تحصیلات داشته باشد. همان طور که می‌دانید نظام آموزشی استاندارد باعث ایجاد افراد لایق و شایسته‌ای در دانشگاه‌ها می‌شود که می‌توانند با تحقیقات خود قدم‌های بزرگی در رشد و پیشرفت یک کشور داشته باشند و تنها کشورهای پیشرفتۀ دنیا هستند که این را می‌دانند و برایش هزینه می‌کنند. اما اگر بخواهید بدانید شرایط تحصیل در فرانسه چگونه است، تحصیل در این کشور چه مزایایی دارد و چقدر باید برای تحصیل در فرانسه هزینه کرد، بهتر است این مطلب را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

از فرانسه بیشتر بدانیم

کشور فرانسه به عنوان یکی از بزرگترین و پر جمعیت‌ترین کشورهای اروپایی در طول تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی داشته است و با این وجود توانسته در طول زمان همیشه پیشرو باشد و خودش برای آیندۀ کشورش تصمیم بگیرد. این کشور بالغ بر شصت و پنج میلیون نفر جمعیت دارد و بعد از آلمان پر جمعیت‌ترین کشور اروپاست. پایتخت فرانسه شهر معروف و زیبای پاریس است و می‌توانید با کلیک بر اینجا راهنمای سفر به پاریس را هم مطالعه کنید.

شرایط آب و هوای فرانسه

شرایط آب و هوایی کشور فرانسه در هر شهر نسبت به شهر دیگر متفاوت است. برای مثال به خاطر شرایط جوی ما در پاریس هیچگاه شاهد سرمای چشمگیر و سختی نیستیم؛ اما همیشه باران را تجربه می‌کنیم و این اصلاً ربطی به فصل ندارد. در حالت کلی شرایط آب و هوایی در فرانسه در فصل‌های بهار و پاییز بسیار پر بارش است و همیشه باید همراه خودتان چتر داشته باشید. بیشترین میزان بارش متوجه شهر پاریس و شهر کن است.

مقاطع تحصیلی در فرانسه

برای آنکه در مورد تحصیل در فرانسه اطلاعات درستی به دست بیاورید، باید اول از همه بدانید که این کشور چه مقاطع تحصیلی‌ای دارد و چطور می‌توانید در این مقاطع درس بخوانید. ما در این بخش مقاطع تحصیلی این کشور را از دورۀ پیش دانشگاهی تا دورۀ دکترا به تفکیک برایتان آورده‌ایم تا اطلاعات جامعی در این مورد کسب کنید.

تحصیل در فرانسه؛ مقطع پیش دانشگاهی

شما پیش از ورود به دانشگاه باید از پنج سالگی تا هجده سالگی در مدرس تحصیل کنید. این دوره برای چهار سال اول و دورۀ دبستان کاملاً اجباری است و کسی نمی‌تواند بدون گذران این دوره در فرانسه زندگی کند. بعد از آن دو دورۀ دبیرستان با عنوان دورۀ اول و دوم وجود دارد که با ادامۀ تحصیل می‌توانید مدرک دیپلمتان را بگیرید. شرط ورود به دانشگاه‌ها داشتن مدرک دیپلم است و اگر در ایران این مدرک را می گیرید باید اعتبار سنجی شود تا مدرک معدل دیپلم به شما داده شود و بعد بتوانید برای دانشگاه‌ها درخواست پذیرش دهید.

‌تحصيل در فرانسه؛ مقطع دانشگاهی

سیستم تحصیل در فرانسه و آن هم در دانشگاه‌های این کشور کمی با دیگر جاهای دنیا فرق دارد و طبق نظامی پیش می‌رود که مورد تائید کنفرانس‌های اروپایی قرار گرفته است. بر این مبنا دانشجویان دوره‌هایی شامل دورۀ قبل از لیسانس، بعد از لیسانس و دکترا را می گذرانند و در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم.

دورۀ قبل از ليسانس

در این دوره فرد می‌تواند از راه‌های مختلف مدارک مختلف و معتبری کسب کند که در حد مدرک لیسانس در ایران ارزش و اعتبار دارند و با آنها می‌تواند برای دورۀ فوق لیسانس یا همان دورۀ بعد از لیسانس اقدام نماید. شما می‌توانید برای این دوره دیپلم تحصیلات عمومی دانشگاه بگیرید. از دیگر مدارکی که می‌توانید در این دوره کسب کنید می‌توان به گواهینامۀ عالی تکنسین، دیپلم از موسسات فناوری دانشگاهی و دیپلم از تحصیلات دانشگاهی علمی و فنی هم اشاره کرد. تمامی این دوره‌ها چیزی حدود دو سال طول می‌کشند.

و اما می‌توانید با گذراندن دورۀ لیسانس معمول و شناخته شده هم این دوره را بگذرانید. دورۀ لیسانس حدود سه سال طول می‌کشد و در بخش‌های مختلف قابل انجام است. در این دوره فرد حدود صد و هشتاد واحد درسی می گذراند و مدرکش را دریافت می‌کند. برای گذراندن این دوره حتماً باید دیپلم داشته باشید.

دورۀ بعد از لیسانس

این دوره همان دورۀ کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس است که در چهار ترم و حدود دو سال ارائه می‌شود. در این دوره فرد با گذراندن حدود صد و بیست واحد درسی و ارائۀ پایان نامه مدرکش را دریافت کند. بیشتر متقاضیان تحصیل در فرانسه برای دورۀ کارشناسی ارشد اقدام می‌کنند. این دوره در دو کلاس پژوهشی و حرفه‌ای اراده می‌شود.

دیگر مقاطع و مدارک تحصیلی

شما می‌توانید با گرفتن مدرک دیپلم مهندسی مدرک بسیار معتبری اخذ کنید. این دوره با داشتن مدرک دیپلم همراه خواهد بود و حدود پنج سال طول می‌کشد و در آخر باید پایان نامه ارائه کنید. از دیگر دوره‌های تحصیلی می‌توان به دیپلم آموزشی آپروفوندیس اشاره کرد که حدود یک سال و نیم زمان می‌برد و در دو بخش آموزشی و ارائۀ پایان نامه تقسیم بندی شده است.

دکترا

دکترا در فرانسه به سیکل سوم تحصیلی هم شناخته می‌شود و در یک دورۀ سه ساله و بعد از دورۀ پژوهشی فوق لیسانس قابل تحصیل است. این دوره به همراه دوره‌های فوق لیسانس و نیز زمان ارائۀ پایان نامه و رساله در کل حدوداً هشت سال زمان می‌برد. جالب است بدانید که هر کدام از این سیکل‌ها در دو نوبت اول و دوم ارزشیابی می‌شوند و مدارک در فرانسه با نام‌های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی حرفه‌ای، کارشناسی ارشد، کارشناسی ارشد حرفه‌ای و دکترا ارزشیابی می‌شوند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که دانشگاه‌های فرانسه از دوره‌های کارشناسی تا دکترا کلاس‌هایی به زبان فرانسه دارند. شما می‌توانید در کلاس‌های انگلیسی هم کار کنید؛ اما باید هزینۀ جداگانه بپردازید.

بهترین دانشگاه‌های فرانسه کدامند؟

قاعدتاً برای تحصیل در فرانسه به دنبال دانشگاه‌هایی می گردیم که شرایط تحصیلی خوبی ارائه دهند و در نهایت مدرک بسیار معتبری به ما ارائه کنند تا با آن مدرک بتوانیم شغل خوبی به دست بیاوریم. ما برترین دانشگاه‌های فرانسه را با توجه به رنکینگ جهانی آنها در وبسایت دانشگاه‌های برتر اینجا می‌آوریم. یکی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه دانشگاه علمی پژوهشی پاریس است که رتبۀ پنجاه را در رده بندی‌های جهانی دارد. بعد از آن می‌توانید روی دانشگاه پلی تکنیک اِکول حساب باز کنید که رتبۀ شصت و پنج جهانی دارد. دانشگاه سوربورن فرانسه هم یکی از دانشگاه‌های بسیار معتبر و مدعی است و رتبۀ هفتاد و پنج را به خودش اختصاص داده است.

برای تحصیل در فرانسه باید به دنبال دانشگاه‌های خوب بود. می‌تواند دانشگاه مرکزی سوپلک را با رتبۀ صد و سی و هفت جهانی یکی از برترین دانشگاه‌های این کشور دانست. یادتان نرود که این رتبه‌ها رتبه‌های جهانی هستند و این دانشگاه‌ها در خود فرانسه از ده دانشگاه برتر کشور به شمار می‌آیند. دانشگاه اکول نورمال سوپریور در شهر لیون هم جزو بهترین‌های برای تحصیل در فرانسه است و رتبۀ صد و پنجاه و سه جهانی را دارد. بعد از آن هم نوبت می‌رسد به دانشگاه علمی پو که برای رشته‌های پژوهشی بسیار عالی است و رتبۀ دویست و بیست و یک جهانی را دارد.

به عنوان آخرین بریده از معرفی برترین دانشگاه‌های فرانسه می‌توان دانشگاه‌ پاریس سود، دانشگاه اکول دِ پون فناوری پاریس، دامشگاه گرنوبل آلپ و دانشگاه پاریس دیترویت را نام برد که رتبه‌هایش از دویست و سی و نه تا دویست و نود و پنج متغیر است و جزو برترین مراکز آموزشی فرانسه به حساب می‌آیند. برای انتخاب دانشگاه درست باید ببینید چه دانشگاه به صورت تخصصی روی رشتۀ شما مانور می‌دهد و مدارکش در آن رشته معتبر است تا بتوانید برای تحصیل در فرانسه انتخاب درستی داشته باشید.

هزینۀ تحصیل در فرانسه چقدر است؟

هزینۀ تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه با توجه به رشتۀ تحصیلی شما، مقطع تحصیلی و دانشگاهی که انتخاب کرده‌ای متفاوت است. اگر دانشگاه‌های غیر دولتی را برای تحصیل انتخاب کنید باید هزینۀ زیادی بپردازید؛ اما اگر دانشگاه‌های دولتی را انتخاب کنید می‌توانید با هزینۀ تحصیل بسیار پایین و حتی در بخش‌هایی به صورت کاملاً رایگان ادامه تحصیل دهید. همان طور که در اول این مطلب هم گفتیم، دولت فرانسه بیش از بیست درصد بودجۀ سالانۀ خود را برای امور تحصیل می گذارد که از این میزان حدود ده هزار یورو صرفاً به دانشجویان و بورسیۀ آنها اختصاص پیدا می‌کند. اما این تمام هزینه نیست و بخش مهمی از هزینه‌های تحصیل در فرانسه هم به هزینۀ زندگی در این کشور برمی گردد.

هزینۀ زندگی در فرانسه چقدر است؟

هزینۀ زندگی هم یک بودجۀ مشخص و ثابت ندارد و یا توجه به اینکه شما در چه شهری، در چه خانه‌ای و با چه برنامه‌ای زندگی خود را شروع می‌کنید متغیر است. شما می‌توانید در یک خانۀ بزرگ با هزینه‌های مختلف مهمانی و خرید و غیره زندگی کنید و می‌توانید در یک خانۀ کوچک دانشجویی با حداقل هزینه‌ها روزگار بگذرانید. برای همین هزینه‌ها متغیر است. به علاوه اینکه پاریس شهر گرانی است و هزینۀ زندگی در این شهر به مراتب از دیگر شهرهای فرانسه بالاتر است. به همین دلیل میانگین هزینۀ زندگی در شهر پاریس را هزار و دویست یورو برای هر ماه و دیگر شهرها را ماهانه نهصد یورو گزارش کرده‌اند. به علاوه شما یک مرحلۀ اولیه هم دارید و باید هزینه‌ای هم برای اخذ ویزای فرانسه انجام دهید. ما در بخش زیر گریزی هم به این موضوع می‌زنیم.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

برای اینکه بتوانید ویزای تحصیلی فرانسه را بگیرید، اول از همه باید از یکی از دانشگاه‌ها یا مراکز آموزش عالی این کشور پذیرش بگیرید. برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه به مدارک زیر نیاز دارید:

  • مدارک تحصیلی و ریز نمرات مقطع تحصیلی قبلی به همراه ترجمۀ رسمی
  • مدارک شناسایی مانند شناسنامه، کارت ملی و پاسپورت به همراه ترجمۀ رسمی
  • مدرک زبان انگلیسی که بنا بر رشته و مقطع تحصیلی حداقل نمرۀ شش و نیم و حداکثر نمرۀ هفت و نیم آیلتس است
  • انگیزه نامۀ تاثیر گذار برای توضیح هدف از تحصیل در فرانسه
  • توصیه نامه از استادان مقطع قبلی
  • در مقطع دکترا هماهنگی با یکی از استادان دانشگاه مقصد که بپذیرد استاد راهنمای شما باشد
  • ارائۀ مقالات و کتب چاپ شده در نشریات معتبر
  • واریز مبلغ مورد نیاز

پس از آنکه مدارک را به دانشگاه ارسال کردید باید برگۀ پذیرش را به همراه مدارک زیر آماده کنید و جهت اخذ ویزای تحصیلی فرانسه اقدام نمایید.

  • فرم پر شدۀ درخواست اقامت طولانی مدت و بیش از نود روز برای تحصیل
  • دو قطعه عکس پاسپورتی با پیش زمینۀ سفید و بدون روتوش که قدیمی نباشد
  • اصل پاسپورت به همراه کپی
  • پرینت شمارۀ شناسایی CampusFrance
  • نامۀ پذیرش از یکی از دانشگاه‌ها یا مراکز آموزش عالی فرانسه
  • کاور لتر معرف پروژۀ تحصیلی و رزومۀ تحصیلی و کاری
  • مدارک لازم برای اثبات تمکن مالی برای پرداخت شهریه که مبلغ ششصد و پانزده یورو در ماه به صورت حداقلی است
  • مدرک بیمۀ درمانی با اعتبار پوششی در کشور فرانسه با خدقل مبلغ سی هزار یورو
  • رزرو بلیت هوایی رفت و برگشت. چنانچه سفر طولانی مدت تقاضا داده‌اید فقط بلیت رفت لازم است
  • فرم پر شدۀ OFII ادارۀ مهاجرت فرانسه
  • مدرک اثبات شرایط اقامت در فرانسه همچون اجاره نامۀ معتبر، قبض تلفن و برق و غیره
  • مدرک تحصیلی قبلی
  • رسید واریز مبلغ مورد نیاز جهت بررسی درخواست ویزای تحصیلی فرانسه

تمامی این مدارک باید اصل به همراه ترجمۀ رسمی باشد و کپی همۀ مدارک هم باید موجود باشد.

شرایط کار دانشجویی در فرانسه

یکی از نکات مهم دربارۀ تحصیل در فرانسه یا هر کشور دیگر این است که به دانشجو امکان کار کردن داده می‌شود یا خیر و شرایط کاری چگونه است. شرایط کار دانشجویی در فرانسه بسیار مطلوب است و دانشجویان کمی بیشتر از یک فرد پاره وقت کار می‌کنند. در بیشتر کشورها دانشجویان می‌توانند به صورت پاره وقت کار کنند و این یعنی پنجاه درصد یک کار تمام وقت. این در حالی است که در فرانسه می‌توانند به اندازۀ شصت درصد یک کار تمام وقت کار کنند و از لحاظ مالی برای دانشجوها بسیار به صرفه‌تر است. البته که این میزان برای گذران زندگی در فرانسه کافی نیست و حتماً باید پشتوانۀ مالی داشته باشید. به علاوه برای کار کردن دردسرهای جانبی ندارید و همین که عبارت اجازۀ کار روی کارت اقامت دانشجویی‌تان بخورد کافی است و می‌توانید کارتان را شروع کنید. در فرانسه برای هر ساعت کار معمولی حدود نه یورو درآمد دریافت می‌کنید. به علاوه شما می‌توانید ویزای همراه برای همسر یا والدین خود بگیرید و آنها هم به فرانسه بروند. از دیگر مزایا این است که همراه شما می‌تواند اجازۀ اشتغال داشته باشد و این برای تامین هزینه‌ها بسیار مفید است.

مطالب مرتبط:

راهنمای تحصیل در سوئد

راهنمای تحصیل در ایتالیا

راهنمای تحصیل در انگلیس

بیشتر بخوانید
شرایط تحصیل در سوئد
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن