تحصیل در نروژتحصیل و مهاجرت

راهنمای تحصیل در نروژ

راهنمای تحصیل در نروژ را ایجاد بخوانید

کشور نروژ کشوری کوچک با جمعیت بسیار اندکی است که به شش میلیون نفر هم نمی‌رسد. این کشور در یک نوار مرزی طولانی قرار گرفته و در این نوار با کشورهایی چون سوئد، فنلاند و روسیه مرز مشترک دارد. علی رغم اینکه نروژ کشور کوچک و کم جمعیتی است، شرایط زندگی، رفاه اجتماعی و فضای تحصیلی در این کشور بسیار پیشرفته است و می‌توانید مردم نروژ را جزو مردم پیشرفته و مرفه دنیا بدانید. در این کشور دانشگاه‌های خوبی وجود دارد که در دنیا رتبه‌های بسیار خوبی کسب کرده‌اند و اعتبار جهانی دارند. به همین منظور بسیاری از افراد این کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنند تا بتوانند از طریق تحصیل به شکل کاملاً قانونی به اقامت دائم نروژ برسند و بعد اگر هم نخواستند در این کشور بمانند، بتوانند به راحتی به کشورهای دیگر سفر کنند. هر چند شرایط نروژ چنان هموار است که بعد از یک دوره زندگی در این سرزمین دیگر دلتان نمی‌خواهد از آن دور باشید. ما در این مطلب راهنمای تحصیل در نروژ را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا با شرایط تحصیل در این کشور و هزینه‌های آن آشنا شوید. پس با ما همراه باشید.

تحصیل در نروژ؛ دورۀ دانش آموزی

خب وقتی حرف از تحصیل در نروژ می‌زنیم باید دید شما با چه سنی و در چه مقطعی قصد ادامه تحصیل دارید. ما این دسته بندی را با تحصیل در مقطع مدارس، تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از هم تفکیک کردیم تا هر کس بنا بر نیاز خود بخش مورد نظرش را مطالعه کند. دانش آموزها در نروژ ملزم به تحصیل از سن شش سالگی تا پایان هجده سالگی هستند و این دوره به سه بخش دبستان، متوسط و دبیرستان تقسیم می‌شود. بچه‌ها در نروژ تا پایان دورۀ متوسطه تحصیلات اجباری دارند و نمی‌توانند بدون پایان این دوره در هیچ جا هیچ کاری انجام دهند. بعد از پایان دورۀ متوسطه تحصیلات اختیاری می‌شود و افراد می‌توانند به دبیرستان بروند.

بنابراین چنانچه فرزندی دارید که زیر هجده سال سن دارد و می‌خواهید او را به نروژ بفرستید، بایستی با عنوان دانش آموز بین الملل وارد دوره‌های مدرسه شود و با توجه به سنش در یکی از این دوره‌ها به تحصیل ادامه دهد. این دانش آموزان باید در مدارس بین المللی هم ثبت نام شوند و از این مدارس پذیرش بگیرند. برای این کار باید یک نفر را در نروژ داشته باشید که به صورت قانونی سرپرستی فرزندتان را قبول کند؛ به عبارتی یکی از شروط مهم برای تحصیل کودکان در نروژ همین است. این کار راحت نیست و معمولاً کمتر پیش می‌آید افراد برای دورۀ مدرسه نروژ را برای تحصیل فرزندان انتخاب کنند و بیشتر روی به تحصیل در کانادا می‌آورند که برای خودشان هم ویزای همراه بگیرند.

تحصیل در نروژ؛ مقطع کارشناسی

برای ورود به دانشگاه‌های نروژ باید مدرک دیپلم این کشور یا دیپلمی که در ارزیابی معادل سازی شود را در دست داشته باشید. شما می‌توانید در این مقطع برای تحصیل در نروژ بسیار موفق‌تر از دورۀ مدرسه عمل کنید. در نروژ حتی مقطع کارشناسی هم به دو زبان نروژی و انگلیسی تدریس می‌شود و می‌توانید با داشتن حداقل نمرۀ شش آیلتس پذیرش بگیرید و در کلاس‌های انگلیسی زبان شرکت کنید. البته اگر مایل به شرکت در کلاس‌های نروژی هم باشید، یک سال به تحصیل زبان می‌پردازید و بعد وارد کلاس‌های دانشگاه می‌شوید. تنوع رشته در دانشگاه‌های معتبر نروژ بالا است و می‌توانید در رشتّ دلخواه خود پذیرش بگیرید.

برای این کار بایستی دانشگاه مورد نظر خود در نروژ را پیدا کنید و مدارک مورد نیاز را برای دانشگاه ایمیل کنید. دانشگاه مدارک شما را بررسی می‌کند و اگر واجد شرایط باشید، به شما برگۀ پذیرش می‌دهد. با این برگۀ پذیرش می‌توانید برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ اقدام کنید و بعد از اخذ ویزا به نروژ سفر کنید و تحصیل در نروژ را آغاز کنید. مقطع کارشناسی در این کشور سه ساله است و بعد می‌توانید وارد بازار کار شود و ویزای خود را از تحصیلی به کاری تغییر دهید.

تحصیل در نروژ؛ مقطع کارشناسی ارشد

بیشتر افرادی که تحصیل در نروژ را انتخاب می‌کنند، معمولاً برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا همان لیسانس اقدام می‌کنند. از جمله ویژگی‌ها و مزیت‌ها مهم برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ می‌توان به رایگان بودن این دورۀ تحصیلی در این کشور اشاره کرد که برای دانشجویان ایرانی اهمیت زیادی دارد. با توجه به وضع نا بسامان ارز در ایران و تبدیل شدن پول ایران به یکی از بی ارزش‌ترین واحدهای پولی دنیا، تحصیل رایگان کمک بسیار بزرگی برای مهاجرت خواهد کرد. در این مقطع هم تنوع رشته در نروژ بسیار خوب است و می‌توانید آرزوهایتان را دنبال کنید. البته بهتر است برای بالا بردن شانس پذیرش در همان رشتۀ کارشناسی درخواست بدهید.

در مقطع کارشناسی ارشد هم می‌توانید به هر دو زیان انگلیسی و نروژی در کلاس‌ها شرکت کنید و حداقل نمرۀ آیلتس برای کلاس‌های انگلیسی شش و نیم است. شما بعد از اخذ پذیرش باید ویزای تحصیلی نروژ را بگیرید و بعد به این کشور سفر کنید. بسته به دانشگاه مورد نظر و همچنین رشتۀ درخواستی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بین یک تا دو سال طول می‌کشد و شامل گذراندن واحدهای تئوری و عملی و در نهایت ارائۀ پایان نامه و دفاع می‌شود.

تحصیل در نروژ؛ مقطع دکترا

کسانی که در ایران یا دیگر کشورها کارشناسی ارشد خودشان را گرفته‌اند یا برای مقطع کارشناسی ارشد از نروژ پذیرش گرفته و بعد از گذراندن این دوره قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارند می‌توانند برای تحصیل در نروژ در مقطع دکترا اقدام نمایند. برای اخذ پذیرش در این مقطع باید رزومۀ کاری و تحصیلی خوبی داشته باشبد، مقاله‌های معتبری چاپ کرده باشید و با ارائۀ این رزومۀ عالی شانس پذیرشتان را بالا ببرید.

به علاوه لازم است مکاتبه‌ای با اساتید دانشگاه مورد نظرتان در نروژ داشته باشید تا یکی از این اساتید بپذیرد با توجه به پروپوزالی که برای رسالۀ دکترایتان ارائه می‌کنید، استاد راهنما یا به عبارتی سوپروایزر شما باشد. برای اخذ پذیرش در این مقطع حداقل باید نمرۀ هفت آیلتس آکادمیک را داشته باشید. این مقطع با توجه به رشته و دانشگاه مورد نظر شما بین سه تا هفت سال به طول می‌انجامد. نکتۀ مهم این است که نه تنها تحصیل شما در این دانشگاه‌ها در نروژ رایگان است، که ماهانه بین چهارصد تا پانصد کرون در ازای انجام پروژه‌های تحقیقاتی دریافت خواهید کرد. البته که اخذ پذیرش در این مقطع کار راحتی نیست و نیاز به پیشینه و به علاوه اطلاعات بالایی دارد.

تحصیل در نروژ چقدر هزینه دارد؟

همان طور که در بخش‌های پیش اشاره شد، شما برای تحصیل در تمامی مقاطع دانشگاهی، از کارشناسی گرفته تا کارشناسی ارشد و دکترا، می‌توانید به صورت رایگان تحصیل کنید و هزینه‌ای بابت تحصیلات خود پرداخت نمی‌کنید. این یکی از وجه‌های بسیار مهم در هزینه‌های تحصیل در نروژ است و هزینه‌های تحصیل شما را نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا به شدت پایین می‌آورد. اما وقتی از هزینه‌های تحصیل در نروژ حرف می‌زنیم منظورمان فقط هزینۀ دانشگاه نیست و هزینه‌هایی مثل اقامت، خورد و خوراک، رفت و آمد، بیمه، قبض‌های ماهانه و غیره نیز مد نظر است. برای همین در این بخش به این نکات می‌پردازیم.

هزینۀ زندگی در نروژ به شهری که در آن زندگی می‌کنید خیلی بستگی دارد و خیلی مهم است چه دانشگاهی را در چه شهری از این کشور برای تحصیل انتخاب می‌کنید. برای مثال اگر بخواهید در شهر معروف و مهم نروژ به نام اسلو زندگی کنید، باید ماهانه بین هزار و دویست تا دو هزار یورو برای زندگی در این شهر کنار بگذارید. این هزینه برای زندگی در شهر برگن بین هزار و صد تا هزار و هشتصد یورو، برای شهرهای ترومسو و تروندهایم بین هزار تا هزار و ششصد یورو و برای شهرهای کوچکتر بیت هشتصد تا هزار یورو در ماه برآورد شده است. درست است که شما می‌توانید در نروژ کار پاره وقت هم داشته باشید، اما بهتر است با پشتوانۀ مالی به این کشور سفر کنید.

تحصیل در نروژ؛ اشتغال

همان طور که در بخش قبلی گفتیم دانشجویان برای تحصیل در نروژ می‌توانند به صورت پاره وقت در این کشور مشغول به کار شوند. این کار پاره وقت برای تمامی مقاطع دانشجویی امکان پذیر است؛ اما ساعت کاری با توجه به مقطع تحصیلی متغیر است. برای مثال برای دانشجویان مقطع کارشناسی در نروژ ساعت کاری ده ساعت در هفته تعیین می‌شود. این بازۀ زمانی برای دانشجویان کارشناسی ارشد بیست ساعت و برای مقطع دکترا حداقل سی ساعت تعیین شده است. دانشجویان باید کارت ویزای دانشجویی با مجوز کار داشته باشند تا اجازۀ اشتغال پیدا کنند. البته در سه ماه اول می‌توانند تنها با ارائۀ ویزای تحصیلی بدون مجوز کار اشتغال داشته باشند و بعد از آن حتماً به مجوز نیاز دارند. برای اخذ این مجوز باید به ادارۀ پلیس بروند.

به علاوه دانشجویان می‌توانند بعد از اخذ ویزای تحصیلی نروژ برای اعضای خانواده خصوصاً والدین و همسر و فرزند خود درخواست ویزای همراه بدهند تا بتوانند در کنار خانوادۀ خود در طول تحصیل در نروژ در این کشور اقامت داشته باشند. اعضای خانواده هم پس از اخذ مجوز می‌توانند مشغول به کار شوند. قاعدتاً هزینۀ زندگی در نروژ که در بخش‌های قبلی عنوان کردیم با زیاد شدن تعداد افراد، بالاتر می‌رود. اعضای خانواده برای اخذ ویزای همراه باید حداقل بیست و چهار ساله باشند، پیش از آنکه یک سال به پایان تحصیل فرد مانده باشد درخواست ویزای همراه بدهند و تمکن مالی حداقل دویست و شصت و پنج هزار کرون را داشته باشند.

بهترین دانشگاه‌های نروژ کدامند؟

برای تحصیل در نروژ بهتر است دانشگاه‌های معتبر و تراز اول را انتخاب کنید تا مدرک معتبری دریافت کنید که امکان اشتغال در شرکت‌های خوب را در نروژ و دیگر کشورها برای شما مهیا کند. نروژ با توجه به مساحت و جمعیت کمی که دارد هفت دانشگاه معتبر دولتی، نه موسسۀ تخصصی و آکادمیک و بیست و دو دانشگاه غیر دولتی و چند موسسۀ آموزش عالی دارد. در این بین برخی از دانشگاه‌های این کشور از لحاظ جهانی اعتبار بالایی دارند و بهتر است با آنها آشنا شوید. ما رتبه بندی این دانشگاه‌ها را با توجه به دنکینگ جهانی آنها انتخاب کرده‌ایم و به همان ترتیب به شما معرفی می‌کنیم.

نخستین دانشگاه برتر نروژدانشگاه اسلو با رتبۀ صد و بیست و یک جهانی است. این دانشگاه دانشجویان زیادی از دیگر کشورها می‌پذیرد و یکی از دانشگاه‌های بین المللی نروژ محسوب می‌شود. می‌توانید برای تحصیل در نروژ دانشگاه برگن را هم انتخاب کنید که رنکینگ جهانی صد و نود شش دارد. این دانشگاه هم حدود چهارده درصد دانشجویانش غیر نروژی هستند و شرایط تحصیل را برایتان مهیا می‌کنند. بعد از آن دانشگاه علم و فناوری نروژ که رتبۀ جهانی سیصد و پنجاه را دارد. این دانشگاه فقط نه درصد دانشجوی غیر نروژی دارد و از این لحاظ با وسواس زیادی عمل می‌کند.

دانشگاه آرکتیک یو آی تی با رنکینگ جهانی چهارصد و پنجاه یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های نروژ است که می‌توانید دوران تحصیل خوبی را با اساتید حرفه‌ای و امکانات تحصیلی بسیار خوب در آن تجربه کنید. در نهایت هم دانشگاه علوم زیستی نروژ را به شما معرفی می‌کنیم که رتبۀ پانصد و پنج جهانی را دارد و با بیست و سه درصد دانشجوی غیر نروژی در بین دانشگاه‌های معرفی شده بالاترین درصد دانشجوی بین المللی را دارد و از این حیث برای شما شانس بالاتری از پذیرش را به همراه می‌آورد.

برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ به چه مدارکی نیاز داریم؟

یکی از مدارک مهم برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ برگۀ پذیرش دانشگاه مقصد نسبت به درخواست شما برای تحصیل در نروژ است. برای اخذ این برگۀ پذیرش باید درخواست خود را به همراه مدارک مورد نیاز به سایت دانشگاه مقصد و ایمیل آن ارسال کنید . هر دانشگاه با توجه به شرایط خود، مقطع تحصیلی و رشتۀ مورد نظر مدارک خاصی را نیاز دارد. اما به صورت کلی باید برای درخواست پذیرش مدارک زیر را آماده کنید:

  • فرم تکمیل شدۀ درخواست پذیرش از دانشگاه مقصد
  • کلیۀ مدارک مربوط به بیمۀ درمانی
  • عکس به همراه اسکن مدارک شناسایی مانند شناسنامه، کارت ملی و پاسپورت
  • اثبات تمکن مالی
  • اسکن کلیۀ مدارک پیشین به همراه ترجمۀ رسمی همراه با ریز نمرات
  • انگیزه نامۀ تحصیلی

بعد از آنکه درخواست شما پذیرفته شد این برگۀ پذیرش را به همراه مدارک زیر به سفارت نروژ ارسال کرده و درخواست اخذ ویزای تحصیلی نروژ خود را به صورت رسمی عنوان می‌کنید.

  • پاسپورت و ترجمۀ شناسنامۀ خود به عنوان متقاضی
  • عکس رنگی با پیش زمینۀ سفید که بدون روتوش باشد و اخیراً انداخته باشید
  • نامۀ تمکن مالی و ارائۀ رسید سه ماهه از بانک با سربرگ انگلیسی به همراه مهر و امضای رسمی
  • اثبات تمکن مالی از طریق واریز ده هزار یورو به حساب دانشگاه مقصد که برای زندگی دانشجو در نروژ نزد دانشگاه به امانت سپرده می‌شود. دانشجو بعد از سفر به نروژ و افتتاح حساب این پول را به حساب خودش برمی گرداند.
  • ارائۀ بیمه نامۀ معتبر در نروژ به ارزش حداقل سی هزار یورو
  • ارائۀ انگیزه نامۀ قوی برای توضیح هدف از تحصیل در نروژ
  • ارائۀ مدارکی برای اثبات بازگشت به ایران بعد از پایان تحصیل

بعد از پایان دورۀ تحصیل در نروژ چه باید کرد؟

وقتی دورۀ تحصیلی شما تمام می‌شود چند ماه معدود وقت دارید تا کاری متناسب با رشتۀ تحصیلی خود پیدا کنید. بعد از آنکه در محل کاری شما را پذیرفتند و نامۀ پذیرش کار به شما دادند، همراه آن نامه به سفار می‌روید و درخواست تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری را ارائه می‌کنید. اگر در دورۀ تحصیل مشکلی در این کشور به وجود نیاورده باشید، ثابت کرده باشید انسان لایق و کارآمدی هستید و پذیرش کاری هم گرفته باشید، معمولاً بی دردسر ویزای کاری خود را در دست خوادهید گرفت. شما برای پیدا کردن کار حدوداً شش ماه بعد از پایان تحصیل وقت دارید و اگر نتوانید در این شش ماه کار پیدا کنید باید از نروژ خارج شوید. بعد از چند سال تمدید ویزای کاری درخواست اقامت دائم خواهید داد و باز هم اگر مورد قضایی نداشته باشید، به احتمال خیلی زیاد با درخواست شما موافقت می‌شود و می‌توانید به عنوان یک شهروند در نروژ به زندگی‌تان ادامه دهید.

توجه داشته باشید شرکت یا محل کاری که درخواست اشتغال شما را می‌پذیرد صرفاً باید نروژی باشد تا برای ویزای کاری مورد قبول واقع شود. قاعدتاً بعد از اخذ ویزای کاری و تمدید آن به مدت سه سال می‌توانید با نداشتن سابقۀ قضایی و نیز پرداخت به موقع مالیات و نداشتن بدهی اقامت دائم بگیرید و از حقوق شهروندی نروژ بهره مند شوید. به علاوه می‌توانید با ازدواج با یک فرد نروژی، سرمایه گذاری در شرکت‌های این کشور، ثبت شرکت و کار آفرینی هم ویزای دائم خود را تضمین کنید. البته هنوز یک پله تا نهایت باقی است. شما می‌توانید از سال 2020 به بعد داشتن شرایط زیر ویزای دائم خود را به تابعیت و اخذ پاسپورت نروژی تبدیل کنید و دو تابعیتی شوید:

  • ارائۀ مدارک کامل اقامت دائم در نروژ
  • تسلط کامل به زیان و فرهنگ نروژی
  • بودن در بازۀ سنی هجده تا شصت و هفت سال
  • ارائۀ پاسپورت معتبر
  • نداشتن سو سابقه
  • سابقۀ حداقل هفت سال زندگی در نروژ در ده سال گذشته

مطالب مرتبط:

راهنمای تحصیل در سوئد

راهنمای تحصیل در روسیه

راهنمای تحصیل در استرالیا

بیشتر بخوانید
راهنمای تحصیل در انگلیس
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن