تحصیل در هندتحصیل و مهاجرت

راهنمای تحصیل در هند

همه چیز دربارۀ تحصیل در هند

کشور هند یکی از کشورهای مهم و پر جمعیت آسیایی شناخته شده است و می‌توان آن را بلیتی برای ورود به کشورهای اروپایی دانست. کشور هند دانشگاه‌های بسیار معتبری با رنکینگ‌های بسیار بالای جهانی دارد و برای همین دانشجوهای زیادی از سراسر دنیا برای تحصیل در این دانشگاه‌ها به هند می‌روند و این روند هر ساله افزایش پیدا می کند. ما در این مطلب به بررسی شرایط تحصیل در هند در مقاطع مختلف تحصیلی خواهیم پرداخت و شما را با بهترین دانشگاه‌ها و هزینۀ تحصیل در آنها آشنا می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

کمی از هند بدانیم

هند یکی از کشورهای بسیار معروف و مهم در آسیای جنوبی است. این کشور سال‌ها تحت استعمار انگلیس بوده است و در سال‌های اخیر توانسته با تکیه بر اقتصاد خود بخش قابل توجهی از تولیدات جهانی را در اختیار بگیرد. پایتخت این کشور مهم و تاریخی دهلی نو است؛ با این حال شهرهای شناخته شدۀ دیگری همچون بمبئی، کلکته، دهلی و بنگلور را دارد که بسیاری از مردم دنیا آنها را به خوبی می‌شناسند. زبان رسمی مردم این کشور هندی است؛ اما قریب به اتفاق هندی‌ها به زبان انگلیسی هم مسلط هستند. مردم هندوستان اعتقادات بسیار متفاوتی دارند و نمی‌توان یک دین مشترک برای اکثریت آنها تعریف کرد. با تمام این تفاسیر با وجود هزینه‌های تحصیل و اقامت بسیار مقرون به صرفه و وجود دانشگاه‌های معتبر، می‌توان هند را یکی از بهترین کشورهای آسیایی برای تحصیل در نظر گرفت. ما تحصیل در مقطع دانش آموزی در هند را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم؛ چرا که مزایای خاصی نسبت به ایران ندارد. اما تحصیل در هند در مقاطع دیگر بسیار عالی است و در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

تحصیل در هند؛ مقطع‌ دانش آموزی

‌‌باید گفت مدارس در کشور هند از پنج سالگی شروع می‌شود و تا دوازده سال ادامه دارد. از این جهت کشور هندوستان درست مثل ایران است؛ چرا که فرزندان ما هم در ایران از سن پنج سالگی وارد دوره‌های پیش دبستانی می‌شوند و بعد دوازده سال دورۀ مدرسه دارند تا با پایان دورۀ دبیرستان به تحصیلات مدرسه‌ای خود پایان دهند. دورۀ دبیرستان خود به دو دورۀ پنج ساله و دو ساله تقسیم می‌شود و دانش آموزان برای ورود به دانشگاه باید هر دو بخش را به اتمام برسانند. تحصیل در هند هم در مقطع مدرسه به همین شکل است و بعد از پایان دوازده سال به دانش آموزان مدرک اینترمدیت یا همان دیپلم را اعطا می‌کنند.

‌تحصیل در هند؛ مقطع کارشناسی

شرایط تحصیل در هند در مقطع کارشناسی یا همان لیسانس به نسبت دیگر کشورهای آسیایی بسیار مناسبتر است؛ چرا که شما در حالی که در بهترین دانشگاه‌ها ادامه تحصیل می‌دهید هزینۀ به نسبت پایینتری هم پرداخت می‌کنید. این هزینه برای رشته های علوم انسانی که واحدهای عملی ندارند بیت ششصد تا هشتصد دلار به صورت سالانه و برای دیگر رشته‌های مهندسی و غیره بین هزار تا دو هزار و پانصد دلار به صورت سالانه می‌باشد. البته ممکن است دانشگاه‌ها هزینه را با واحد ارزی روپیه هم از شما دریافت کنند؛ اما ارزش آن همین مقدار است. برای تحصیل در هند در این مقطع باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی با حداقل معدل سیزده داشته باشید. شما می‌توانید با ارائۀ مدرک آیلتس بدون نیاز به گذراندن دورۀ زبان وارد کلاس‌های دانشگاه شوید؛ در غیر این صورت باید یک تا دو ترم واحد زبان انگلیسی بگذرانید.

تحصیل در هند؛ مقطع کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های هند همچون ایران حدود دو سال به طول می‌انجامد. شما برای تحصیل در هند در مقطع کارشناسی ارشد باید مدرک معتبری در مقطع لیسانس داشته باشید و معدلتان بالای چهارده باشد. به علاوه برای این مقطع حداقل نمرۀ آیلتس آکادمیک پنج یا پنج و نیم مورد نیاز است. اگر مدرک آیلتس ندارید می‌توانید در یک یا دو ترم دورۀ زبان انگلیسی بگذرانید و بعد واحدهای درسی خودتان را شروع کنید. ما به دانشجویان پیشنهاد می‌کنیم در ایران مدرک آیلتس‌شان را بگیرند تا در هند هزینه و وقت کمتری صرف کنند. هزینۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا همان فوق لیسانس برای دانشجویان انسانی که واحدهای عملی ندارند بین هزار تا هزار و پانصد دلار در سال و برای دیگر رشته‌ها بین دو تا چهار هزار دلار می‌باشد.

تحصیل در هند؛ مقطع دکترا

برای آنکه بتوانید در مقطع دکترا در کشور هند ادامه تحصیل دهید باید مدرک کارشناسی ارشد معتبری داشته باشید و حداقل معدل شما پانزده باشد. به علاوه باید نمرۀ آیلتس آکادمیک شش داشته باشید؛ در غیر این صورت باید واحدهای یادگیری زبان انگلیسی در هند بگذرانید. برای تحصیل در این مقطع دانشجویان انسانی سالانه بین سه تا چهار هزار دلار پرداخت می‌کنند و دیگر رشته‌ها بین پنج تا شش هزار دلار به صورت سالانه نیاز دارند. برای این مقطع دانشجویان نیاز به اخذ ویزای تحقیقاتی دارند و اخذ این ویزا گاهی حتی یک سال زمان می‌برد و بنابراین به هماهنگی‌های زیادی با دانشگاه نیاز دارید.

تحصیل در هند؛ رشته‌های پزشکی

اگر بخواهید در رشته‌های پزشکی تحصیل کنید، باید در مقطع پیش دانشگاهی رشتۀ تجربی را گذرانده باشید و معدل بالای چهارده گرفته باشید. این رشته‌ها نسبت به رشته‌های دیگر هزینۀ به مراتب بالاتری دارند و شما حتماً باید از تمکن مالی خوبی برخوردار باشید. برای رشته‌های پزشکی حتماً باید آیلتس آکادمیک داشته باشید و بین هفتاد تا هشتاد هزار دلار به صورت سالانه هزینه کنید. این در حالی است که رشتۀ دندان پزشکی حدود چهل و پنج هزار و رشتۀ داروسازی بین سی و پنج تا چهل هزار دلار به صورت سالانه هزینه برمی دارد.

تحصیل در هند چقدر هزینه دارد؟

ما در مورد هزینۀ تحصیل در هند در مقاطع تحصیلی مختلف در بخش‌های پیش به تفصیل اطلاعاتی را ارائه دادیم. به صورت کلی برای تحصیل در موسسات فناوری بسیار معتبر هند باید حداقل بین سه تا شش هزار دلار به صورت سالانه هزینه کنید. همان طور که گفته شد برای دورۀ کارشناسی بین هزار تا دو هزار دلار، برای دورۀ کارشناسی ارشد بین هزار تا چهار هزار دلار، برای دورۀ دکترا بین سه تا شش هزار دلار و برای دورۀ پزشکی بین سی و پنج تا هشتاد هزار دلار هزینه به صورت سالانه پرداخت می‌شود.

اما هزینه‌های تحصیل در هند به همین جا ختم نمی‌شود و زندگی در این کشور هم هزینه بردار است. البته زندگی در هند نسبت به بسیاری از کشورهای آسیایی و یا کشورهای اروپایی که دانشگاه‌های معتبری دارند بسیار پایین‌تر است. نکتۀ مهم اینکه شما برای اجارۀ مسکن یا آپارتمان در هند باید اجارۀ ده ماه را به صورت پیش پرداخت بدهید. اگر موفق به اخذ خوابگاه شدید که چه بهتر و می‌توانید با نود هزار روپیه خوابگاه بگیرید. در غیر این صورت باید خانه اجاره کنید و برای این کار باید حدود ده هزار روپیه برای یک آپارتمان کوچک و یک خوابه پرداخت نمایید. این در حالی است که شما حدود پنج هزار روپیه در ماه هزینۀ خورد و خوراک و رفت و آمد دارید و باید به فکر تمامی این هزینه‌ها باشید.

تحصیل در هند؛ بورسیۀ تحصیلی

باید گفت که دانشگاه‌های هند بورسیه‌های تحصیلی بسیار خوبی برای دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی خود قرار داده‌اند و دانشجویان و خصوصاً دانشجویان دکترا می‌توانند از این مزیت برخوردار شود. برای همین اگر معدل بسیار بالایی داشته باشید و جزو دانشجویان برتر قرار بگیرید یا امتیازی مانند اختراع یا پژوهش‌های ارزشمند داشته باشید، می‌توانید برای اخذ بورسیه درخواست دهید.

تحصیل در هند؛ اشتغال

نکتۀ منفی تحصیل در هند همین جاست. از آنجایی که شرایط اقتصادی هند به گونه‌ای است که درصد بیکاری در این کشور بسیار بالا است، دولت هند با امکان اشتغال دانشجویان و خصوصاً دانشجویان بین المللی در این کشور مخالفت کرده است تا از بالاتر رفتن این درصد جلوگیری کند. بنابراین دانشجویان در این کشور امکان اشتغال را ندارند و فقط با تکیه بر پشتوانۀ مالی می‌توانند این دوره را بگذرانند.

بهترین دانشگاه‌های هند کدامند؟

ما در بخش‌های پیش گفتیم که دانشگاه‌های هند چه در این کشور و چه در رنکینگ‌های جهانی حرف زیادی برای گفتن دارند و ارزش هزینه کردن و تحصیل در این دانشگاه‌ها بسیار زیادی است. حالا بیاییم و سری به ده دانشگاه برتر هند بزنیم تا خیال شما از این بابت راحت باشد. برترین دانشگاه هند از دیدگاه جهانی موسسۀ فناوری هند بمبئی است که یکی از برترین‌های هند است و رتبۀ سی و چهار جهانی را از آن خود کرده است. بعد از آن به موسسۀ فناوری هند دهلی با رتبۀ چهل و یک و موسسۀ فناوری هند مادرس با رتبۀ چهل و هشت جزو بهترین‌های این کشور هستند. همان طور که می‌بینید رشته‌های مرتبط با فناوری در این کشور بسیار پر طرفدار هستند و اگر رشتۀ شما به فناوری مرتبط باشد، می‌توانید معتبرترین مدرک را بگیرید و در شرکت‌های بسیار خوبی در هند یا دیگر کشورها مشغول به کار شوید.

به عنوان چهارمین دانشگاه برتر جهانی در هند به موسسۀ علوم هندی می‌رسیم که رتبۀ پنجاه و یک جهانی را از آن خود کرده است. بعد از آن موسسۀ فناوری کانپور و موسسۀ فناوری خاراگپور با رنکینگ‌های پنجاه و نه و شصت و دو به ترتیب در جایگاه پنجم و ششم لیست ما قرار می گیرند. دانشگاه دهلی در رنکینگ‌های جهانی رتبۀ هفتاد و دو و موسسۀ فناوری رورکی با رتبۀ نود و سه جزو دیگر دانشگاه‌های برتر قرار می گیرند. در دو جایگاه بعدی موسسۀ فناوری هند کواهاتی و دانشگاه کلکته را داریم که به ترتیب رنیکنگ‌های نود و هشت و صد و بیست و پنج را دارند. البته دانشگاه بمبئی و دانشگاه دهلی نو هم در لیست بهترین دانشگاه‌های هند هستند. بنابریان همان طور که می‌بینید تحصیل در هند یکی از بهترین راه‌ها برای اخذ مدارک معتبر است.

برای تحصیل در هند به چه مدارکی نیاز است؟

برای آنکه بتوانید ویزای تحصیلی هند را بگیرید و برای تحصیل در هند به این کشور سفر کنید، اول باید از دانشگاه مقصد خود پذیرش بگیرید. برای اخذ پذیرش می‌بایست همۀ مدارک پیشین تحصیلی خود را به صورت اصل و ترجمۀ رسمی به زبان انگلیسی به همراه ریز نمرات، به علاوۀ مدرک آیلتس، مدارک شناسایی، انگیزه نامۀ تحصیلی، پروپوزال در صورت نیاز، رزومۀ کاری و تحصیلی و دیگر مدارکی که هر دانشگاه بر اساس سیاست‌های خودش می‌خواهد، به آدرس ایمیل مندرج در سایت دانشگاه ارسال کنید. اگر تقاضای شما پذیرفته شد، نامۀ پذیرش دانشگاه را به همراه مدارک زیر برای سفارت هند آماده کنید. سفارت هند درخواست شما را بررسی کرده و اگر واجد شرایط باشید برایتان ویزای تحصیلی هند را آماده می‌کند. مدارک اصلی مورد نیاز به این قرار است:

  • شناسنامه و مدارک هویتی متقاضی
  • اصل پاسپورت که حداقل شش ماه بعد از پایان ویزا اعتبار داشته باشد
  • دو قطعه عکس رنگی با پیش زمینۀ سفید و بدون روتوش که اخیراً انداخته باشی
  • اصل آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات که به صورت رسمی ترجمه شده و به تایید دادگستری و سفارت هند در ایران رسیده باشد
  • اصل و کپی پذیرش تحصیلی که از دانشگاه مقصد گرفته‌اید
  • فرم نکمیل شدۀ درخواست اخذ ویزا که از سفارت هند گرفته‌اید
  • گواهی اشتغال به کار یکی از والدین و در صورت فوت، گواهی فوت
  • تعهد نامۀ مالی محضری از یکی از بستگان درجه یک برای تامین هزینه‌های تحصیلی
  • ارائۀ گواهی صورت حساب بانکی در هند برای متقاضیانی که برای بار دوم به بعد تقاضای اخذ ویزای دانشجویی دارند. افرادی که برای بار اول جهت اخذ ویزای دانشجویی اقدام می کنند، نیازی به ارائۀ این گواهی ندارند؛ با این حال لازم است تعهدی به سفارت هند بدهند که در هند یک حساب بانکی افتتاح می‌کنند.
  • برگۀ عدم سو پیشینه
  • گواهی سلامت
  • اثبات تمکن مالی برای برآورده کردن هزینه‌های تحصیل و اقامت در هند
  • ارائۀ انگیزه نامۀ قوی برای دلیل انتخاب هند برای تحصیل

مزایای تحصیل در هند کدام است؟

در این بخش با هم نگاهی می‌اندازیم به مزایای کلی تحصیل در هند. این مزایا عبارتند از:

  • از مهمترین مزایای تحصیل در هند می‌توان به زبان مردم اشاره کرد. شما به راحتی می‌توانید به زبان انگلیسی با مردم در کوچه و خیابان ارتباط برقرار کنید و به علاوه لازم نیست برای تحصیل در کلاس‌های انگلیسی زبان پول اضافه‌ای پرداخت کنید؛ چرا که کلاس‌ها در هند به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود ارتباط راحتتری با جامعه برقرار کنید.
  • هند در حال پیشرفت است و فناوری و اقتصاد رو به پیشرفتی دارد. دانشگاه‌ها و موسسات فناوری هند بسیار کارآمد و معتبر هستند و می‌توانید در این زمینه آموزه‌های بسیار پیشرفته و کاربردی داشته باشید و حسابی پیشرفت کنید. هند یکی از کشورهایی است که بیشترین کاربر اینترنت را دارد و سرعت اینترنت هم در این کشور بسیار بالا است.
  • هند شهرهای دانشجویی زیادی دارد و این یعنی امکانات لازم برای یک زندگی کم خرج و دانشجویی در بسیاری از شهرها نظیر بنگلور، پونا، بمبئی، چنای، دهلی، حیدرآباد، جیپور و بمبئی وجود دارد.
  • هزینۀ تحصیل در هند به نسبت دیگر کشورها با شرایط دانشگاهی مشابه بسیار مناسب است و شما با کمترین هزینۀ ممکن در بهترین دانشگاه‌های دنیا تحصیل می‌کنید و مدارک بسیار معتبری به دست می‌آورید که هم در این کشور و هم در دیگر کشورها برای شما آیندۀ خوبی را به همراه دارد.
  • اگر مدرک آیلتس ندارید باز هم می‌توانید پذیرش بگیرید و بعد در هند یک تا دو ترم به تحصیل زبان انگلیسی بپردازید. شما می‌توانید این کار را انجام دهید و بعد در یکی از زمان‌های شروع ترم تحصیلی یعنی سپتامبر یا ژانویه کلاس‌های خودتان را شروع کنید.
  • البته این را هم بدانید که بعضی از دانشگاه‌های هند محدودیت سنی برای پذیرش دارند. برای مثال برای دورۀ کارشناسی باید حداکثر بیست و هفت سال داشته باشید و برای دورۀ کارشناسی ارشد باید حداکثر سی و دو ساله باشید. البته که برای دورۀ دکترا هیچ محدودیت سنی وجود ندارد.

مطالب مرتبط:

راهنمای تحصیل در کانادا

راهنمای تحصیل در استرالیا

راهنمای تحصیل در انگلیس

بیشتر بخوانید
راهنمای تحصیل در چین
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن