تحصیل در چینتحصیل و مهاجرت

راهنمای تحصیل در چین

چرا باید در چین ادامه تحصیل داد؟

همان طور که شاهد هستید امروزه کشور چین یکی از پهناورترین کشورهای دنیا است که از مزیت یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیا بودن هم برخوردار است. امروزه بیشتر تولیدات دنیا در دست چینی‌ها است و همین امر باعث شده در زمینه‌های مختلف از جمله تولید خودرو، وسایل برقی متنوع، ابزار الکترونیک مثل موبایل و همچنین پوشاک در دنیا حرف زیادی برای گفتن داشته باشد. درست که چین بهترین‌های دنیا را تولید نمی‌کند، اما برای تولید انبوه و تولیداتی با قیمت مناسب برای مصرف کنندۀ کم توان از لحاظ مالی بهترین گزینه است. همین پیشرفت به مرور باعث شد چین موقعیت اقتصادی بسیار خوبی به دست بیاورد و علیرغم جمعیت بالای آن، بسیاری از افراد در پی سفر به چین برای تحصیل و کار هستند. ما در این مطلب شرایط تحصیل در چین را برای شما عنوان می‌کنیم تا بررسی دقیق‌تر بتوانید تصمیم درستی در این زمینه بگیرید. پس با ما همراه شوید.

از کشور چین چه می‌دانید؟

برای اینکه بتوانید دوران خوبی در تحصیل و حتی اشتغال در یک کشور جدید داشته باشید، باید پیش از سفر در مورد کشور مقصد به خوبی تحقیق کنید، با فرهنگ و آداب و رسوم مردم آن آشنا شوید، در مورد کلیت آن کشور چیزهایی به دست آورید و با دانش کافی راهی سفر شوید. کشور چین یکی از بزرگترین و در عین حال پر جمعیت‌ترین کشورهایی است که در دنیا وجود دارد. برای آنکه این موضوع را بهتر درک کنید، باید بگویم که این کشور یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر جمعیت دارد و این رقم بسیار بزرگی است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که حدود بیست درصد جمعیت دنیا فقط چینی هستند. اما آیا کشور چین برای این همه جمعیت به اندازۀ کافی جا دارد؟ ما در ایران هشتاد میلیون نفر جمعیت داریم و کشور چین حدوداً شش برابر ایران است. بنابراین اگر تراکم جمعیت چین مثل ایران بود باید چهارصد و هشتاد میلیون نفر جمعیت می‌داشت؛ حال آنکه بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارد. پس همانطور که می‌بینید تراکم جمعیت در کشور چین بسیار بالا است. پایتخت چین شهر کن است که شهرت بسیار بالایی دارد و بسیاری از داوطلبان تحصیل در چین یا کار در این کشور ترجیح می‌دهند در همین شهر مشغول شوند. جاذبه‌های گردشگری چین بسیار خاص و دیدنی است. این کشور شرایط آب و هوایی متنوعی دارد؛ اما به طور کلی می‌توان گفت که زمستان‌های پر برف و سرد تابستان‌های گرمی دارد. مردم چین هم در زندگی دارای اصول و قواعد بسیار خاصی هستند، به آداب و رسوم و سنتشان گره خورده‌اند و اگر می‌خواهید به این کشور سفر کنید حتماً در مورد فرهنگ مردم چین اطلاعات کسب کنید تا آنجا دچار مشکل نشوید.

دورۀ تحصیل در چین چگونه است؟

دورۀ تحصیل در چین در مقاطع مختلف متفاوت است. اگر می‌خواهید برای دورۀ کارشناسی یا همان لیسانس در چین تحصیل کنید، باید بدانید که این دوره مثل ایران حدود چهار سال طول می‌کشد. اگر در دانشگاه‌های درجه دوم یا چندم چین تحصیل کنید، باید حتماً زبان چینی را بلد باشید؛ چرا که در حالت کلی در مقطع کارشناسی کلاس‌ها به زبان چینی برگزار می‌شود. اما اگر در دانشگاه‌های معتبر و برتر این کشور پذیرش بگیرید، می‌توانید در کلاس‌هایی شرکت کنید که به زبان چینی برگزار می‌شوند. لازم به ذکر است که دانشگاه‌های چین سالانه یکبار به دانشجویان داوطلب پذیرش می‌دهند. در خصوص مقطع کارشناسی ارشد یا همان فوق لیسانس باید گفت که این دوره هم مثل ایران دو سال طول می‌کشد. در این مقطع بیشتر دانشگاه‌ها و رشته‌ها به زبان انگلیسی کلاس تشکیل می‌دهند؛ اما باز هم بهتر است در این مورد تحقیق کنید. دورۀ دکترا هم در چین حدود سه سال به طول می‌انجامد. در این دوره تمامی دانشگاه‌ها و تمامی رشته‌ها کلاس‌های به زبان انگلیسی دارند و نیازی نیست بابت زبان نگران باشید. شما در این مقطع شامل بورسیۀ تحصیلی می‌شوید و در ازای تحصیل در مقطع دکترا به شما حقوق ماهانه داده می‌شود. به علاوه حدود یک سال و نیم درگیر پاس کردن واحدهای تئوری هستید و بعد از آن روی پایان نامه‌تان کار می‌کنید. اگر بتوانید در دورۀ دکترا در دانشگاه‌های چین فارغ التحصیل شوید، شانس این را خواهید داشت که در پروژه‌های تحقیقاتی و حتی تدریس در دانشگاه‌ها از شما دعوت به عمل بیاید و بتوانید زندگی خود را با همان روش پیش ببرید و به یک ثبات اقتصادی خوبی برسید.

برای زندگی در چین چقدر باید هزینه پرداخت کرد؟

هزینۀ تحصیل در چین به دو بخش هزینۀ پرداخت شهریه و دانشگاه و هزینه برای زندگی در این کشور تقسیم می‌شود. ما در این بخش به مورد دوم یعنی هزینۀ زندگی در چین می‌پردازیم تا بتوانید هزینه‌هایتان را تخمین بزنید. همان طور که می‌دانید هزینۀ زندگی افراد در جاهای مختلف با توجه به خانه‌ای که انتخاب می‌کنند، تفریحات که برای خودشان در نظر می گیرند، نوع پوشش، نوع رفت و آمد و خورد و خوراک متفاوت است. شما می‌توانید خیلی لوکس یا خیلی ساده زندگی کنید و این به بودجۀ شما بستگی دارد. اما اگر بخواهیم هزینۀ داشتن یک زندگی ساده در چین را تخمین بزنیم باید گفت که هزینۀ زندگی در شهرهای دانشجویی چین حدوداً دو هزار یوان در ماه می‌باشد. هر یوان چین در اواسط شهریور سال 99 به سه هزار و ششصد تومان معامله می‌شود و این یعنی باید حدوداً ماهی هفت میلیون تومان برای یک زندگی ساده و دانشجویی در چین کنار بگذارید. البته این هزینه‌ها با گرفتن خوابگاه، داشتن شغل پاره وقت، تنظیم هزینه‌های خورد و خوراک و غیره کمتر می‌شود. این را در نظر بگیرید که دو هزار یوان در ماه هزینۀ زندگی در یک شهر دانشجویی در چین است و قطعاً زندگی در شهرهای مختلف بر روند هزینه‌های شما تاثیر می گذارد.

هزینۀ تحصیل در چین چگونه است؟

در این مورد هم رشته و مقطع تحصیلی شما نقش به سزایی در هزینۀ تحصیل در چین دارد. اما به طور میانگین هزینۀ تحصیل در مقطع کارشناسی در چین بین سه تا چهار هزار دلار متفاوت است. اگر شما در رشته‌های عملی درس بخوانید یا دانشگاه‌های خاصی را برای تحصیل در چین انتخاب کنید، قطعاً هزینه‌تان از این هم بالاتر می‌رود. این هزینه در مورد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بین چهار تا پنج هزار دلار به صورت میانگین برآورد می‌شود. در مورد مقطع دکترا هم به صورت میانگین پنج هزار دلار در سال باید بپردازید. البته این را در نظر بگیرید که در مقطع دکترا به احتمال بسیار بالا بورسیه می‌شوید و به صورت ماهانه درآمدی هم دریافت می‌کنید تا بتوانید با کمترین دغدغه در مورد مسائل مالی به امور تحقیق و پژوهش خودتان بپردازید.  

بهترین دانشگاههای چین

در چین شما دانشگاه‌های خوب زیادی پیدا می‌کنید که اعتبار علمی بالایی دارند و می‌توانند آیندۀ شما را تضمین کنند. در بین این دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه پکن، دانشگاه فودان، دانشگاه تسینگ هوا، دانشگاه هنگ کنگ، دانشگاه نانچینگ، دانشگاه ژیجیانگ، دانشگاه علم و فناوری چین، موسسۀ تکنولوژی هاربین، دانشگاه ووهان و چین هوا اشاره کرد که در لیست برترین دانشگاه‌های چین قرار دارند و می‌توانند تاثیر زیادی بر آیندۀ شما بگذراند

در مورد ویزای تحصیلی چین چه می‌دانید؟

برای آنکه بتوانید ویزای تحصیلی چین بگیرید نخست باید از دانشگاه مقصد پذیرش بگیرید. اخذ پذیرش از دانشگاه مقصد مبنی بر آن است که در سایت دانشگاه مقصد درخواست بدهید، مدارک مورد نیاز را برایشان ارسال کنید و منتظر نتیجه باشید. اگر دانشگاه به شما پذیرش داد باید نامۀ پذیرش دانشگاه را به همراه مدارکی مانند گذرنامه، عکس، مدارک تمکن مالی، مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریز نمرات، گواهی عدم سو پیشینه، گواهی سلامت، و غیره  را به همراه ترجمۀ رسمی به زبان انگلیسی و یک نسخه کپی به سفارت چین ببرید. در آنجا فرمی برای پذیرش درخواست به شما داده می‌شود که باید آن را با دقت پر کنید. به علاوه باید برای این درخواست خود هزینه‌ای پرداخت نمایید که با کلیۀ خدمات و سرویس‌های جانبی حدود دویست دلار تخمین زده می‌شود. اگر مدارک شما کامل باشد و همۀ مدارک را به سفارت چین تحویل دهید، حدود یک هفته طول می‌کشد تا نتیجه را به شما اعلام کنند. در صورت پذیرش برای پیکاپ ویزا به سفارت مراجعه می‌کنید و بعد می‌توانید برای سفر به چین اقدام نمایید.

شرایط  اخذ پذیرش برای تحصیل در چین چگونه است؟

امروزه حدود سیصد هزار دانشجو از سراسر دنیا در چین مشغول به تحصیل هستند و این آمار بسیار بالایی است. اگر بخواهید برای تحصیل در دورۀ کارشناسی که حدود چهار سال طول می‌کشد باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی‌تان را در دست داشته باشید و در این دو مقطع مخصوصاً پیش دانشگاهی معدل شما بالای چهارده باشد. به علاوه به مدرک زبان هم نیاز دارید. اگر نمرۀ زبان شما به حد نصاب نرسید و کمی پایینتر بود، می‌توانید در ترم اول واحدهای زبان چینی یا انگلیسی را پاس کنید تا بتوانید ادامه تحصیل دهید. در مورد مقطع کارشناسی ارشد یا همان فوق لیسانس شرط پذیرش شما داشتن مدرک زبان چه در مورد انگلیسی چه در مورد زبان چینی است. به اضافۀ اینکه دانشجویان دوطلب اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد باید رشتۀ کارشناسی مرتبط داشته باشند و مدرک کارشناسی را هم از دانشگاه قابل قبول و معتبری اخذ کرده باشند. دانشجویان داوطلب اخذ پذیرش در مقطع دکترا هم باید مدرک کارشناسی ارشد معتبر با حداقل معدل پانزده داشته باشند و دارای مدرک آیلتس آکادمیک با حداقل نمرۀ شش و نیم باشند. در مقاطع کار شناسی ارشد و دکتر دانشجو باید یک انگیزه نامۀ قوی و همچنین رزومۀ تحصیلی و کاری مرتبط با رشته و بسیار خوب داشته باشد و از دو استاد دانشگاه تائیدیه بگیرد. تمامی اینها برای اخذ پذیرش از دانشگاه مقصد در چین الزامی است. در کشور چین معمولاً شهریور ماه دانشگاه‌های ترم جدید را شروع می‌کنند و دانشجویان متقاضی باید هر سال تا حداکثر پایان خرداد ماه مدارکشان را برای درخواست اخذ پذیرش به دانشگاه مورد نظرشان ارسال کنند. اما در مورد رشته‌های پزشکی شما حتماً باید دورۀ دیپلم و پیش دانشگاهی خود را در رشتۀ تجربی گذرانده باشید و معدلتان هم پایین نباشد. هزینۀ تحصیل در رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌های چین بین شش تا هفت هزار دلار در سال متغیر است و شش سال هم طول می‌کشد. در این دوره در برخی از دانشگاه‌ها دو سال اول و در برخی دیگر چهار سال اول تحصیل به زبان انگلیسی کلاس برگزار می‌شود. اما از آنجایی که در سال‌های آخر شما در بیمارستان‌ها با مراجعان و بیمارها در ارتباط هستید و در محیط قرار می گیرد، باید حتماً زبان چینی بلد باشید و شرط ادامۀ تحصیل همین است. به علاوه اینکه برای شرکت در رشته‌های پزشکی و تحصیل در چین بایستی در یک آزمون ورودی شرکت کنید. برای شرکت در آزمون‌های ورودی رشته‌های پزشکی حتماً خوب درس بخوانید و امتحانات سال‌‌های پیش را مرور کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای شرکت در رشتۀ دندان پزشکی باید از همان ابتدا به زبان چینی تسلط نسبی داشته باشید.

چرا باید تحصیل در چین را انتخاب کرد؟

در چند سال اخیر و البته پیش از شیوع ویروس کرونا در دنیا شاهد آن بودیم که تعداد دانشجویان بین المللی که مایل بودند در دانشگاه‌های چین تحصیل کنند روند رو به رشدی داشت و هنوز هم دارد. اما دلیل این موضوع چیست؟ باید گفت یکی از مزایای تحصیل در چین هزینه‌های پایین تحصیل نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی، امریکایی و در مواردی آسیایی است. دانشجویان در این کشور می‌توانند با کمترین هزینۀ تحصیل بهترین خدمات و کلاس‌های آکادمیک را دریافت کنند و همین باعث می‌شود تمایل دانشجویان بین المللی برای این امر زیاد شود. از طرفی با توجه به اینکه چین یکی از قدرت‌های اقتصادی دنیا شده است، امکان و فرصت شغلی زیادی برای دانشجویان فراهم است و دانشجویان می‌توانند به داشتن شغل بسیار خوب و مطمئنی امیدوار شوند. از طرفی کلاس‌های برگزار شده و کیفیت آموزشی در آنها بسیار بالا است و همین امر باعث ترغیب دانشجویان می‌شود. در شرایطی که چین نمادی از زندگی مدرن است و دانشجویان می‌توانند توام با زندگی در جامعه‌ای مدرن، از باورهای پیشینیان هم بهره مند شوند، از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی بسیار خوبی دیدن کنند، تفریحات دانشجویی و ارزان خوبی داشته باشند و در محیط چند ملیتی تحصیل کنند، بسیاری از افراد برای تحصیل در چین پیش قدم میشوند. البته که امروزه با شیوع کرونا و خصوصاً اینکه شروع شیوع از چین بوده است، کمتر کسی می‌تواند به این کشور رفت و آمد کند؛ اما ما امیدوار هستیم که به زودی این مشکل مرتفع شود و دانشجویان برای تحصیل در چین دوباره پیشتاز شوند.

مطالب مرتبط:

راهنمای تحصیل در ایتالیا

راهنمای تحصیل در آلمان

راهنمای تحصیل در انگلیس

راهنمای تحصیل در استرالیا

بیشتر بخوانید
راهنمای تحصیل در هند
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن