اردبیلجاذبه‌های گردشگری ایران

جاذبه‌های گردشگری اردبیل

با نیلی گشت به اردبیل سفر کنید

اردبیل یکی از استان‌های بسیار خوش آب و هوا و زیبای ما در ایران است که جذابیت‌های تاریخی، باستانی، تفریحی، طبیعی و گردشگری بسیار زیادی دارد. این استان در میان گردشگرهای حرفه‌ای جزو لیست برترین جاهای دیدنی در ایران به شمار می‌رود. اردبیل مردم خونگرمی دارد و سوغاتی‌هایی که می‌توانید در این استان بخرید با هیچ‌جا قابل مقایسه نیست. همچنین غذاهای محلی اردبیل بسیار خاص و لذیذ است و در سفرتان به این استان زیبا در شمال غربی ایران، خودتان از نزدیک با این غذاها آشنا خواهید شد. استان اردبیل در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی در زمینۀ گردشگری داشته است و این سال‌ها بیش از پنج میلیون گردشگر به طور سالانه به این استان می‌روند. امروزه متاسفانه با همه گیر شدن ویروس کرونا یا همان کووید 19 سفرهای گردشگران بسیار کم شده است. برای همین ما تصمیم گرفتیم همراه شما طی یک سفر مجازی به اردبیل سفر کنیم تا با آشنایی با این استان زیبا، بعد از پایان شیوع ویروس کرونا این استان را جزو اولویت‌های سفرتان قرار دهید. ما در این مطلب ده تا از جاذبه‌های گردشگری اردبیل را به شما معرفی می‌کنیم تا در سفرتان به این استان حتماً از آنها بازدید کنید. پس با ما همراه باشید.

  1. موزه چینی خانه؛ از جاذبه‌های تاریخی اردبیل

به عنوان اولین مورد از جاذبه‌های گردشگری اردبیل به شما موزه چینی خانه را معرفی می‌کنیم. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید این چینی خانه از قرن چهار خورشیدی قدمت دارد و جزو بناهای باستانی استان اردبیل و حتی ایران به شمار می‌آید. اگر در سفرتان به اردبیل به مجموعۀ دیدنی شیخ صفی الدین اردبیلی بروید می‌توانید این موزه چینی خانه را در بخش شرقی رواق اصلی آن پیدا کنید. پس با رفتن به این مکان در واقع با یک تیر دو نشان می‌زنید. از دیگر جذابیت‌های اموزه چینی خانه این است که فردی نام آشنا آن را طراحی کرده است. باید بدانید طراح این موزه از دانشمندان و فرزانگان این دیار است و کسی نیست جز شیخ بهایی. دانستن همین موضوع گردشگران را بیشتر به وجد می‌آورد تا مکانی را ببینند که کار دست شیخ بهایی بوده است و از دوره صفویان تا کنون پا بر جاست. برای دیدن این موزه باید به میدان عالی قاپو در اردبیل بروید و همان طور که گفته شد می‌توانید این موزه را در بخش شرقی رواق اصلی مجموعۀ تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی پیدا کنید. وقتی وارد موزه چینی خانه می‌شوید، با بنایی رو به رو هستید که چهار شاه نشین زیبا دارد و طاق نما دارد. برای زیبایی شناسی بنا از نقش‌های زیبای اسلیمی و همچنین مقرنس‌های رنگی استفاده شده است. بسیاری از باستان شناسان و متخصصان معماری هنوز هم تحقیقاتی روی نحوۀ ساخت این چینی خانه انجام می‌دهند؛ چرا که بنای بسیار محکمی است و بعد از این همه قرن هنوز هم اصالت خودش را حفظ کرده است.

  1. دریاچۀ شورابیل؛ محبوب‌ترین جاذبۀ طبیعی شهر

بهتر است بعد از دیدن یک بنای ماندگار و زیبا با طراحی مشهور و نام آشنا سری بزنیم به یکی از زیباترین و محبوب‌ترین اماکن طبیعی شهر که به یکی از جاذبه‌های گردشگری اردبیل تبدیل شده است. این مکان طبیعی زیبا دریاچۀ شورابیل است که برای بازدید از آن باید در شهر اردبیل به بزرگراه میلاد بروید و با توجه به علاوم و تابلوها به سمت دریاچۀ شورابیل حرکت کنید. باید به شما بگویم این طور نیست که شما با رفتن به بزرگراه میلاد فقط یک دریاچۀ ساده ببینید و برگردید. این دریاچه مکانی فوق العاده زیباست و خود دریاچه بسیار دیدنی است. اما کار به همین جا ختم نمی‌شود. در واقع دریاچۀ شورابیل یک مکان تفریحی بسیار خاص است که در آن امکانات و تجهیزات تفریحی و ورزشی بسیار خوبی تدارک دیده شده است. شما می‌توانید به انواع تفریحات مانند دوچرخه سواری، قایق رانی، حضور در پیست دو و میدانی و غیره بپردازید. در این مکان یک باغ وحش جذاب وجود دارد و می‌توانید از حیوانات آن دیدن کنید. یک شهربازی بسیار مجهز در آن تعبیه شده و می‌توانید فرزندانتان را به شهربازی ببرید تا کلی لذت ببرند. حتی در آن حوالی هتل‌های بسیار خوبی وجود دارد که می‌توانید این منطقه را برای اقامتتان انتخاب کنید. به علاوه رستوران‌هایی در وسط دریاچه احداث شده که هم چشم انداز بسیار جذابی دارند و هم غذاهای بی نظیری در آنها سرو می‌شود. خلاصه که رفتن به دریاچۀ شورابیل جزو کارهایی است که در سفر به اردبیل باید حتماً انجام دهید. این جاذبۀ گردشگری اردبیل در جنوب شرقی شهر قرار دارد و برای رسیدن به بزرگراه میلاد باید در آن مسیر حرکت کنید.

  1. بقعۀ شیخ صفی الدین اردبیلی، از اماکن تاریخی مهم در اردبیل

در بخش اول و در معرفی موزه چینی خانه به شما گفتیم که این موزه در سمت شرقی رواق اصلی شیخ صفی الدین اردبیلی قرار دارد و به این هم اشاره کردیم که این بقعه یکی از جاذبه‌های گردشگری اردبیل است. اما ارزش این بقعه اینقدر زیاد هست که بخواهیم یک بخش جدا گانه برای آن ترتیب بدهیم. در واقع اگر فرصت داشته باشید که فقط از یک جاذبۀ تاریخی در اردبیل دیدن کنید، آن جاذبه همین بقعۀ شیخ صفی الدین اردبیلی است. این بقعه در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده و همین موضوع نشان دهندۀ ارزش بالای آن است. به علاوه در فهرست سازمان جهانی یونسکو هم نام بقعۀ شیخ صفی الدین اردبیلی به چشم می‌خورد. برای دیدن بقعه باید به خیابان شیخ صفی بروید و بعد با رسیدن به میدان عالی قاپو به یک مجموعۀ تاریخی فرهنگی بر می‌خورید که در رواق اصلی آن آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی وجود دارد. این فرد بنیانگزار فرقۀ صفویه است و بعد از آنکه فوت شد، این بقعه به دست پسرش و در اواسط قرن هشت خورشیدی ساخته شد تا نام و یاد پدرش را زنده نگه دارد و در این بسیار موفق هم عمل کرد. در این مجموعه بخش‌های مختلفی از جمله چینی خانه، جنت سرا، خانقاه، چله خانه، شهید گاه، چراغ خانه و حرم خانه را خواهید دید و از معماری و هنر ایرانی‌ها در امور ساخت و ساز و زیبایی شناسی بنا لذت زیادی خواهید برد.

  1. غار یخگان، از جاذبه‌های دیدنی اردبیل

از دیگر جاذبه‌های گردشگری اردبیل که بسیار دیدنی است و به طبیعت بکر و زیبای این استان برمی گردد می‌توان غار یخگان را به شما معرفی کرد که در حوالی شهر خلخال قرار دارد. اگر بخواهیم نشانی دقیق تری از غار یخگان به شما بدهیم، باید گفت که باید تا هفتاد و هفت کیلومتری خلخال بروید و غار یخگان را در بخش غربی رشته کوه تالش پیدا کنید. این غار در ارتفاع دو هزار و چهارصد متری از سطح زمین قرار گرفته و بسیار وسیع است. برای ورود به به غار دو دهانه وجود دارد که هر کدام حدوداً بیست و پنج کیلومتر با دیگری فاصله دارند! شاید از این موضوع تعجب کنید؛ اما خیلی طبیعی است که دهانه‌های غار یخگان با مساحت هزار و صد متر مربعی اینقدر از هم فاصله داشته باشند. این غار بسیار دیدنی است و طبیعت دوست‌ها حتماً باید از آن دیدن کنند. واقتی وارد غار می‌شوید به حوضچه‌ای هم بر می‌خورید که عمیق بسیار کمی دارد و در این غار تشکیل شده است. مطمئن باشید رفتن به حوالی خلخال، بالا رفتن از رشته کوه تالش و بازدید از این غار ارزشش را دارد و حسابی لذت خواهید برد. فقط در این مورد باید صبح زود راه بیفتید و حسابی حوصله کنید.

  1. گورستان شهر پری اردبیل؛ از عجیب‌ترین گورستان‌های ایران

اگر اهل ماجراجویی هستید، فیلم‌ها و سریال‌های ترسناک می‌بینید و دوست دارید در فضایی قرار بگیرید که به نظر سحرآمیز و جادویی می‌آید، حتماً در سی و یک کیلومتری شرقی مشگین شهر استان به بازدید از یکی از عجیب‌ترین و مخوف‌ترین گورستان‌ها در ایران بروید که جزو جاذبه‌های گردشگری اردبیل محسوب می‌شود و از این فضا حسابی الهام بگیرید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید نام این گورستان شهر پری است و همین تناقض نام گورستان با چیزهایی که می‌بینید تعجب آمیز و جذاب است. البته این یک گورستان کوچک هم نیست و حدوداً چهارصد هزار متر مربع مساحت دارد. در این گورستان یک قلعه و یک معبد هم خواهید دید که بسیار قدیمی و در حقیقت باستانی هستند؛ چرا که به حدود هزار و پانصد سال پیش از میلاد مسیح برمی گردند و خودِ قوشا تپه‌ای که گورستان روی آن قرار گرفته بر اساس تحقیقات باستان شناس‌ها به هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد. این گورستان جزو دیدنی‌های جذابی است که نباید از دست بدهید. مردم حوالی مشکین شهر داستان‌های مختلفی در مورد دلیل شکل گیری گورستان به این صورت نقل می‌کنند و می‌توانید در این مورد تحقیق کنید.

  1. پل معلق مشگین شهر؛ جایی برای تجربۀ هیجان

هنوز در حوالی مشگین شهر هستیم و با هیجانی که از دیدن گورستان شهر پری داریم می‌خواهیم به جای دیگری برویم تا هیجان‌مان از بین نرود و بیشتر هم بشود. برای همین به خودِ مشگین شهر می‌رویم و در بخش گردشگری نور سبلان وارد می‌شویم تا پل معلق معروف شهر را از نزدیک ببینیم و تجربه کنیم. این پل یکی از بزرگترین پل‌های معلق در دنیا است و برای همین یکی از جاذبه‌های گردشگری اردبیل شناخته مب‌شود. جالب اینجاست که این پل در ارتفاع هشتاد متری یک رودخانه به نام رودخانۀ خیاوچایی قرار گرفته و همین هیجان شما را بیشتر می‌کند. به علاوه اینکه شما اینجا در پارک جنگلی مشگین شهر قرار دارید و بع از تجربۀ پل معلق می‌توانید از امکانات و تفریحات دیگر بخش‌های پارک جنگلی استفاده کنید و کلی لذت ببرید.

  1. جنگل فندقلو؛ از بهترین جاذبه‌های گردشگری اردبیل

هنوز هم در دل طبیعت بکر و منحصر به فرد اردبیل هستیم و می‌خواهیم به یکی بهترین جنگل‌های ایران برویم تا گردنۀ معروف حیران را هم ببینیم و حسابی غرق حیرت و شگفتی شویم. این جنگل در شمال غرب اردبیل قرار دارد و بی شک جزو محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری اردبیل به حساب می‌آید. برای آنکه به جنگ فندقلو برسید باید به سمت شهر نمین حرکت کنید و وقتی سی کیلومتر از اردبیل خارج شدید و در ده کیلومتری شهر نمین قرار گرفتید خودتان متوجه جنگل فندقلو خواهید شد. محیط این جنگل بسیار بی نظیر است، طبیعت بکر آن با شما حرف می‌زند و می‌توانید یک دل سیر از طبیعت محافظت شدۀ فندقلو آرامش بگیرید.

  1. دشت مغان؛ از معروفترین جاذبه‌های گردشگری شهر

از دیگر جاذبه‌های گردشگری اردبیل می‌توان به دشت مغان اشاره کرد که بسیار معروف است و همۀ ایرانی‌ها حداقل یک بار اسم دشت مغان را شنیده‌اند. برای بازدید از دشت زیبای مغان باید به پارس آباد در اردبیل بروید. این دشت در تابستان و بهار جلوۀ بسیار زیبایی دارد و می‌توانید در آن حسابی کیف کنید و عکس‌های زیبایی بیندازید. این دشت مکان قرارگیری بسیار خوبی هم دارد و شما با یک تیر چند نشان می‌زنید؛ چرا که در ساحل جنوبی رود ارس و در بخش غربی دریای خزر قرار گرفته و بسیار دیدنی و خوش آب و هوا است. در واقع این منطقه به منطقۀ همیشه بهار معروف است و همۀ فصل‌های سال آب و هوای بی نظیری دارد. دشت مغان را می‌توان یکی از مراکز مهم کشاورزی و دامپروری در ایران دانست؛ چرا که آب و هوا معتدلی دارد؛ باران‌های گاه و بی گاه شرایط بسیار خوب و خاک حاصلیخیز آن را منحصر به فرد کرده است.

  1. پل هفت چشمه‌، از دیدنی‌های جذاب اردبیل

به پل هفت چشمه یا همان داش کسن می‌رسیم که یکی از قدیمی‌ترین پل‌های اردبیل است. برای دیدن این پل باید به سمت پل پانزده خرداد در اردبیل بروید. جالب اینجاست که این پل در طول تاریخ اسم‌های مختلفی داشته است که برای مثال می‌توان به یدی گوزلی، ججین، کورپی قرمزی و غیره اشاره کرد. امروزه به آن پل هفت چشمه می‌ گویند؛ چرا که هفت دهانۀ آجری دارد. قدمت این پل به دورۀ صفویان برمی گردد و در سال هفتاد و چهار مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. این پل به ثبت آثار ملی ایران رسیده است و اهمیت زیادی دارد.

  1. جنگل مشه؛ از دیگر جاذبه‌های گردشگری اردبیل

در آخر به یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اردبیل اشاره می‌کنیم که طبیعت ناب و زیبای آن را به رخ می‌کشد. جنگل مشه در ده کیلومتری جنوب شرقی شهر نمین قرار گرفته و در فاصلۀ بیست و پنج کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد. این حنگل برای گردشگرها یک گزینۀ عالی برای طبیعت گردی است و می‌توانید در فصل تابستان بیشتری بهره را از امکانات و طبیعت زیبای آن ببرید. در دل جنگل مشه یک استخر آب گرم هم وجود دارد که آب معدنی آن خواص بسیار خوب و زیادی دارد و به زبان محلی به آن مشه سویی گفته می‌شود. اگر در فصل زمستان به مشه سویی رفتید حتماً از پیست اسکی آن دیدن کنید و یک اسکی جذاب در دل یکی از بهترین جنگل‌های ایران را تجربه کنید. جاذبه‌های گردشگری اردبیل به همین جا ختم نمی‌شود؛ اما این ده جاذبه جزو بهترین جاهایی بود که در سفر به اردبیل حتماً باید از آنها دیدن کنید.

مطالب مرتبط:

جاذبه‌های گردشگری شیراز

جاذبه‌های گردشگری اصفهان

بیشتر بخوانید
راهنمای سفر به همدان | مهد تاریخ ایران
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن