اصفهانایرانگردی

جاذبه‌های گردشگری اصفهان

با جاذبه‌های گردشگری اصفهان، پایتخت فرهنگی ایران‌زمین آشنا شویم

اصفهان یکی از شهرهای دیدنی و بسیار منحصر به فرد در ایران است که جاذبه‌های آن به شماره نمی‌آید و بیش از صد مکان دیدنی در این شهر وجود دارد که اگر بخواهید تمامی آنها را یک به یک ببینید باید چند هفته‌ای را در این شهر اقامت کنید. البته که اصلاً نگران موضوع اقامت در اصفهان نباشید؛ چرا که بهترین هتل‌های اصفهان منتظر شما هستند تا بهترین خدمات ممکن را به شما ارائه کنند. این شهر خوردنی‌ها و غذاهای مخصوص و لذیذی دارد و سوغاتی‌هایش در ایران و دیگر کشورها معروف هستند. مردم اصفهان بسیار مهمان نواز و اجتماعی هستند و لهجۀ شیرینی دارند که باعث می‌شود از سفرتان به یک شهر همه چیر تمام حسابی کیف کنید. خلاصه که در اصفهان همه چیز به بهترین حالت گرد آمده تا یکی از عالی‌ترین سفرهایتان را تجربه کنید. از بین این صد مکان دیدنی در این شهر ما در این مطلب مهمترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان را به شما معرفی می‌کنیم تا آنها را در صدر لیست بازدیدهای خودتان قرار دهید. پس با ما همراه شوید.

میدان نقش جهان؛ از جاذبه‌های گردشگری اصفهان

یکی از مهمترین بخش‌های شهر اصفهان میدان نقش جهان است. این یعنی اگر به شهر اصفهان رفتید و سری به این میدان نزدید، شاید نیمی از اصفهان را ندیده و بازدید نکرده‌اید. این میدان نه فقط در اصفهان و ایران، که در سطح جهانی جزو زیباترین و وسیع‌ترین میدان‌های دنیا است و آثار تاریخی ماندگاری مانند مسجد شیخ لطف الله، مسجد جامع عباسی، عالی قاپو و بازار قیصریه در همین میدان قرار دارد و شما با دیدن این میدان با یک تیر چند نشان زده‌اید و می‌توانید دیگر بخش‌های گردشگری اصفهان رانیز ببینید. تاریخ احداث میدان نقش جهان به زمان صفویه برمی گردد و در آن زمان که اصفهان پایتخت ایران شد، این میدان هم به عنوان میدان اصلی شهر احداث گردید. در آن زمان میدام نقش جهان محل برگزاری مسابقاتی کانند چوگان بود و با رفت و آمد درباری‌ها رژه‌های بی نظیری هم در آن انجام می‌شد. امروزه دور تا دور میدان نقش جهان را غرفه‌ها و حجره‌های مختلف گرفته که اکثراً آثار دستی اصفهان را به فروش می‌رسانند. این میدان از اوایل قرن چهارده هجری جزو آثار مبی ایران قرار گرفت و امروزه اهمیت زیادی دارد. در این میدان می‌توانید کالسکه سواری کنید و با خرید از حجره‌ها لذت زیادی ببرید.

چهل ستون؛ بخش ثابت گردشگری اصفهان

مگر می‌شود به اصفهان رفت و چهل ستون را ندید؟ این بنا یکی از مهمترین بناهای شهر اصفهان است و می‌توان آن را جزو قدیمی‌ترین و مشهورترین آثار گردشگری اصفهان دانست. برای دیدن چهل ستون باید به میدان امام حسین در خیابان استانداری بروید. این بنا در حقیقت یک باغ بسیار بزرگ با عمارتی است که در بخش جلویی خود بیست ستون دارد؛ اما جلوی عمارت حوض بسیار بزرگی قرار گرفته و عکس این بیست ستون در آن حوض می‌افتد؛ برای همین به آن چهل ستون می گویند. ساخت این مارت سالهای سال طول کشیده و گفته می‌شود در نهایت شاه عباس دوم ساخت آن را به اتمام رساند. گفتنی است که این عمارت در ابتدا خودش هم چهل ستون داشته است. اما در یک آتشسوزی بیست ستون آن در آتش سوخته و تنها بیست ستون باقی مانده است. با این حال با افتادن عکس بیست ستون در آب هنوز هم بنا با چهل ستون شناخته می‌شود. درون عمارت هم خالی از لطف نیست و وجود ستون‌های بزرگ و چوبی، نقاشی‌های دیواری بسیار زیبا و بزرگ و آینه کاری‌ها باعث زیبایی فوق العادۀ شما شده است.

عمارت عالی قاپو؛ از شاهکارهای اصفهان

در همان میدان نقش جهان و درست رو به روی مسجد شیخ لطف الله می‌توانید عمارت با شکوهی به نام عمارت عالی قاپو یا کاخ عالی قاپو ببینید که از بناهای باقیمانده از دوران صفویه است و جزو برترین‌های گردشگری اصفهان به حساب می‌آید. معماری این عمارت زبانزد است و در آن زمان پادشاه ایران مهمان‌های برجستۀ خود را در این کاخ می‌دید. بخش جالبی از عمارت عالی قاپو در طبقۀ ششم آن قرار دارد. در این طبقه اتاقی به نام اتاق صوت قرار دارد که صدای افراد در آن اکو می‌شود و با حالت خاصی که دارد صدا را به تمام بخش‌های کاخ می‌رساند. فضای داخلی عالی قاپو سرشار از زیبایی‌های معماری و گچ بری‌های جانانه است و روح آدم را جلا می‌دهد. عالی قاپو در معنی لغوی به مفهوم سردر بلند است و به واقع باید با دقت زیادی وقت بگذارید و از آن بازدید کنید.

سی و سه پل؛ از معروف‌ترین پل‌های ایران

بی شک سی و سه پل معروفترین پل در ایران است و اگر پایتان به اصفهان برسد خواه ناخواه در رفت و آمدهایتان به این پل بر می‌خورید. شاید باورتان نشود؛ اما زمان ساخت سی ‌و ‌سه پل به بیش از چهار قرن پیش برمی گردد. این پس سی و سه دهانه دارد و برای همین به این نام معروف شده است. اگر بخواهید بدانید چه کسی مسبب ساخت آن شد باید گفت که آن را در زمان شاه عباس صفوی ساختند و در آن زمان به پل الله‌ وردی خان هم معروف بود؛ چرا که الله وردی خان بود که در نهایت بعد از سه سال کار ساخت این پل را به اتمام رساند. در آن زمان ها جشن‌ها و مراسم زیادی در اطراف سی و سه پل در جریان بود؛ این پل بر رود همیشه جاری زاینده رود احداث شده و روی آن جشن‌هایی مانند مراسم آب پاشان اجرا می‌کردند، مردم به هلهله و شادی می‌پرداختند و حسابی خوش می گذراندند. این پل معماری فوق العاده‌ای دارد و زیبایی طراحی آن در جهان زبانزد است. سی و سه پل دویست و نود و پنج طول و چهار متر عرض دارد. امروزه گردشگران زیادی به این پل می‌آیند و بیشتر جوانهای هنرمند اصفهانی روی این پل در یکی از دهانه‌ها می‌نشینند و آواز سر می‌دهند.  

مسجد شیخ لطف الله؛ از معروفترین مساجد اصفهان و ایران

مسجد شیخ لطف الله را دیگر نمی‌توان مهمترین مسجد اصفهان دانست؛ بله این مسجد جزو مهمترین و شناخته شده‌ترین مساجد ایران به شمار می‌آید. نام مسجد دلیل ساختش است. در واقع این مسجد را برای زنده نگه داشتن یاد و احترام به وجود شیخ لطف الله ساخته شده و همین نام را هم رویش گذاشتند. با این حال مسجد به همین راحتی‌ها و با همین سرعت ساخته نشد. باید بدانید که اتمام پروژۀ ساخت این مسجد حدود هجده سال طول کشید. برای بازدید از این مسجد زیبا و با ارزش می‌توانید به میدان نقش جهان بروید و آنجا آن را رو به روی عمارت عالی قاپو خواهید دید. این مسجد کاشی کاری‌های بسیار جذابی درون و بیرون خودش دارد و گنبد معروفی دارد که آن را هم کاشی کاری کرده‌اند. از دیگر بخش‌های دیدنی و جذاب مسجد شیخ لطف الله، که می‌توان آن را به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری اصفهان لقب داد، محراب مسجد است. در مسجد هم جاذبۀ خاصی دارد که در بازدید از آن متوجهش خواهید شد. مسجد شیخ لطف الله دیگر نه مکانی مذهبی برای مذهبیون که یک بنای تاریخی ارزشمند و زیبا با معماری بی بدیل برای تمام ایرانی‌ها است.

عمارت هشت بهشت؛ از جاذبه‌های گردشگری اصفهان

در بازدید از عمارت هشت بهشت به واقع بهشتی را رو به روی خودتان می‌بینید و از زیبایی محیط اطراف لذت خواهید برد. بسیاری از گردشگران در بازدید از این عمارت به حال کسانی غبطه می‌خوردند که فرصت داشتند در زمان‌های قدیم در این عمارت زندگی کنند، عاشق شوند و معنا و مفهومی به بودنشان در دنیا بدهند. این عمارت هم از زمان صفویان بر ما به ارث رسیده است و در سال‌های آخر دوران پادشاهی صفویان، محل اقامت پادشاه وقت و خانواده‌اش بوده است. از جاذبه‌های این عمارت پیش از هر چیزی باغ بسیار زیبا و چشمگیر آن است. اما چرا به آن هشت بهشت می گویند و چرا عدد هشت را برایش انتخاب کرده‌اند؟ باید گفت که در نمای بیرونی این عمارت هشت وجه دارد و برای همین این نام را برایش انتخاب کرده‌اند. دیگر دلیل این نامگذاری درون عمارت نهفته است. وقتی وارد عمارت می‌شوید یک حوض هشت ضلعی مرمر را می‌بینید که درست وسط تالار ورودی عمارت قرار دارد و به آن حوض مروارید هم می گویند. این عمارت چندان هم بزرگ نیست و در دو طبقه ساخته شده است. در نمای اصلی عمارت حوض بسیار بزرگی رو به روی آن قرار گرفته و بر زیبایی آن افزوده است. هنگام ورود به عمارت به شیشه‌های رنگی پنجره‌ها و خاتم کاری‌های جذاب عمارت نگاه کنید و حسابی لذت ببرید.

منار جنبان؛ از مهمترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان

منار جنبان همان چیزی است که اگر حتی یکبار هم به اصفهان نرفته باشید، باز هم چیزهایی از آن شنیده‌اید و به گوشتان آشنا است. این مناره‌ها نه تنها در ایران که در جای جای هنر معماری جهان معروف است و تا مدت‌ها با گذشت این همه سال از زمان ساخت آنها کسی نفهمیده بود چرا و چطور این اتفاق می‌افتد. از دلایل ساخت این بنا احترام بر پیکر بی جان و مدفون عارفی بزرگوار به نام عبداللع کارلادانی است. مزار او بیش پنج قرن پیش در این بنا ایجاد شده است و نشان آن تاریخ وفاتی است که روی این سنگ قبر به چشم می‌خورد. این بنا در واقع چیزی شبیه به یک مسجد با دو مناره است و از جاذبه‌های این است که هر دو مناره قابلیت ارتجاعی دارند و می‌شود آنها را تکان دارد. جالب‌تر اینکه وقتی یکی از مناره‌ها را تکان می‌دهید، ناخودآگاه دیگری هم تکان می‌خورد و این بسیار جالب توجه و عجیب است. در گذشته خود مردم می‌توانستند از مناره‌ها بالا بروند و آنها را تکان دهند. اما با توجه به اینکه خطر تخریب مناره‌ها در میان بود، از چند سال پیش این کار ممنوع شد و مامورانی برای انجام این کار حاضر شد و زنگوله‌ای به مناره‌ها وصل شد تا تکان خوردنشان را نشان دهد. این مناره‌ها حدود شش متر ارتفاع دارند. امروزه دلیل این تکان‌های دوقلو مشخص شده است و دانشمندان و متخصصان معماری به این نتیجه رسیده‌اند که این پدیده بر اثر موضوعی در فیزیک به نام تشدید اتفاق می‌افتد.

مسجد جامع اصفهان؛ از مساجد دیدنی این شهر

از قدیمی‌ترین مساجد ایران می‌توان به مسجد جامع اصفهان اشاره کرد که قدمتش به دوران سلجوقیه برمی گردد. البته که بعدها در عصر پر بار صفویه این مسجد مرمت و بازسازی شد و به شکل فعلی درآمد. البته برخی باستان شناسان قدمت این مسجد را به زمان‌های دورتر و درو واقه به قرن سوم هجری و دوران آل بویه نسبت داده‌اند و این ادعا با جستجوهای دیگر و پژوهش‌های معماری اسلامی جور درمی‌آید. چیزی که اهمیت دارد این است که مسجد جامع اصفهان از قدیمی‌ترین مساجد و بناهای مذهبی ایران زمین و بسیار با ارزش است. نام دیگر مسجد جامع اصفهان مسجد جامع عتیق است. برای بازدید از این مساجد تاریخی و زیبا می‌توانید به میدان قیام در اصفهان بروید و با رفتن به خیابان علامه مجلسی آن را پیدا کند. معماری و نمای این مسجد بسیار زیبا و تاثیر گذار است و فکر اینکه در آن دوران و بدون هیچ امکاناتی چطور این مسجد ساخته شده ذهن خیلی از بازدید کننده‌ها را درگیر می‌کند.

آتشگاه؛ از دیدنی‌های هیجان انگیز اصفهان

بی شک یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان آتشگاه در این شهر است که در زمان ایران باستان ساخته شده و از آن زمان تا کنون باقی مانده و امروزه مورد توجه باستان شناسان قرار گرفته است. این بنا در گذشته به دژ یا آتشکدۀ مهربین معروف بوده است. امروزه خیابانی که به این بنا ختم می‌شود هم آتشگاه نامگذاری شده و برای بازدید از آن بایستی به هشت کیلومتری اصفهان در ضلع غربی شهر بروید. شاید مسیر کمی دور باشد؛ اما دیدنش را حتماً به شما توصیه می‌کنیم. آتشگاه روی یک کوه قرار گرفته و خودِ این کوه از سنگ‌های رسوبی است و خودش جزو جاذبه‌های آتشگاه است. آتشگاه بنایی از جنس خشت است و برای استحکام آن از نی استفاده شده است. در ایران باستان موبدان زرتشتی در این بنا آتش مقدسی قرار می‌دادند و به ستاش خدا می‌پرداختند. البته ناگفته نماند که آتشگاه در دوران پهلوی مورد بازسازی قرار گرفت تا از تخریب این بنای ارزشمند جلوگیری شود.

باغ گل‌ها؛ از جاذبه‌های طبیعی گردشگری اصفهان

اگر به گل و گیاه علاقه دارید حتماً در میان جاذبه‌های گردشگری اصفهان باغ گل‌ها را برای دیدن انتخاب کنید. در این مجموعه که در میدان بزرگمهر و در نزدیکی زاینده رود قرار دارد، انواع و اقسام گل و گیاه با زیبایی‌های خارق العاده خواهید دید. این باغ بخش‌های جذاب مختلفی مانند باغ صخره‌ای، باغ ایرانی، باغ گیاهان دارویی، باغ رز، آب‌نما، برکه، یک آمفی‌تئاتر رو باز، پرچین و طرح فرش ایرانی دارد. این باغ به اهمیت طبیعت در ایران و میان ایرانی‌ها اشاره دارد و با طراحی‌های فوق العاده‌ای که دارد روح شما را جلا می‌دهد.

پل خواجو؛ از دیدنی‌های جذاب اصفهان

از دیگر پل‌های جذابی که روی زاینده رود قرار دارد و جزو جاذبه‌های گردشگری اصفهان شمرده می‌شود پل خواجو است. خیلی‌ها پل خواجو و سی و سه پل را به دلیل شباهت ظاهری با هم قاطی می‌کنند. پل خواجو بیست و چهار دهانه دارد و در بخش شرقی زاینده رود قرار دارد. پل خواجو قدمت بسیار بالایی دارد و سال ساخت آن به حدود بیش از سه قرن پیش نسبت داده می‌شود و باستان شناسان آن را به زمان شاه عباس دوم نسبت داده‌اند. این پل حدود صد و سی متر طول و دوازده متر عرض دارد و نسبت به سی و سه پل کوتاه‌تر است. پل خواجو معماری خارق العاده‌ای دارد و کاشی‌کاری‌های شگفت آوری دارد. اما از دلیل نامگذاری آن به شما این را بگوییم که چون در محله‌ای به نام خواجو قرار گرفته به این شکل نامگذاری شده و شناخته می‌شود. در بخش شرقی پل خواجو دو شیر سنگی قرار داده شده که می گویند نمادی از محافظان این شهر است.

کلیسای وانک؛ از بناهای دیدنی شهر

در پایان به شما معروفترین کلیساهای اصفهان و حتی ایران را معرفی می‌کنیم و یکی از کلیساهای زیبا و قدیمی است که بازدید از آن به شما توصیه می‌شود. نام دیگر کلیسای وانک کلیسای آمنا پرکیچ است و برای دیدن آن باید به محلۀ جلفا در این شهر بروید. زمان ساخت این کلیسا به زمان شاه عباس دوم برمی گردد و مساحت بسیار زیادی دارد. این کلیسا فضای سبز و محوطۀ بسیار بزرگی دارد که به آن باغ وانک می گویند. برج ناقوسی در این کلیسا وجود دارد که سه طبقه دارد و جالب اینجاست که گنبد کلیسای وان معماری‌ای شبیه به گنبد مساجد دارد و این نشان از تلفیق معماری مذهبی در ایران دارد. از جاذبه‌های این کلیسا می‌توان به نقاشی‌های رنگ روغن جذابی اشاره کرد که روی دیواره‌های آن قرار گرفته و البته طلاکاری‌های کلیسا هم بسیار زیبا و دیدنی است.

بیشتر بخوانید
راهنمای سفر به همدان | مهد تاریخ ایران
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن