بوشهرجاذبه‌های گردشگری ایران

بازدید از جاذبه‌های گردشگری بوشهر؛ سفری خاص

برای تجربه‌های جدید، باید به جاهای جدید سفر کرد

چند سالی است که ما ایرانی‌ها برای سفرهای کوتاه مدت و بلند مدت بدون هیچ فکری سریع راهی شمالی ایران می‌شویم و در کنار دریا یا ساحل وقت می گذرانیم. البته که شمال ایران سراسر زیبایی و طراوات است و آدم از دیدن مناظر طبیعی‌اش سیر نمی‌شود؛ اما این بدان معنا نیست که دیگر جاهای کشورمان را به فراموشی بسپاریم. یکی از مناطق بسیار دیدنی در کشورمان ایران، جنوب کشور است. مردم جنوب بسیار مهمان نواز و خوش برخورد هستند و طبیعت و اماکن گردشگری آن حال و هوای به خصوصی دارد. در کل سفر به جنوب ایران بسیار خاص و منحصر به فرد است. یکی از شهرهای دیدنی در جنوب بوشهر است. ما در این مطلب جاذبه‌های گردشگری بوشهر را به شما معرفی می‌کنیم تا با گوشه‌ای از زیبایی‌های این شهر آشنا شوید. پس همراه ما باشید.

کمی در مورد بوشهر بدانیم

بوشهر در واقع شهری در استان بوشهر است و به عنوان یکی از شهرهای ساحلی و بندری در جنوب ایران شناخته می‌شود. شما در ساحل این شهر در دریای خلیج فارس قرار می گیرید و حس و حال عجیبی را تجربه می‌کنید. این شهر به تازگی ایجاد نشده و شاید برایتان جالب باشد که بدانید بوشهر از دوران ساسانیان تا کنون سر پا است و هزاران سال قدمت دارد. در این شهر با فرهنگ زندگی مردم جنوب آشنا می‌شوید، از جاذبه‌های گردشگری بوشهر دیدن می‌کنید، سوغاتی‌های قشنگی می‌خرید، دوستان خوبی پیدا می‌کنید و کلی غذای جنوبی بسیار خوشمزه نوش جان می‌کنید. پس در ادامه بیشتر در مورد گردشگری بوشهر بخوانید.

  • بازدید از سواحل بوشهر؛ تجربه‌ای جدید

یکی از جاهایی که با حضور در این شهر و شروع گردشگری بوشهر باید حتماً ببینید ساحل شهر است. البته که سواحل مختلفی در بوشهر وجود دارد؛ اما نکته اینجاست که حال و هواس سواحل جنوب با سواحل شمال و حتی سواحل جزایر جنوبی ایران هم متفاوت است. این چیزی نیست که بشود در تعریف آن گفت و باید حتماً خودتان به شخصه تجربه کنید. جالب است بدانید که بوشهر بیشتری میزان سواحل جنوبی را در یک شهر برای خودش دارد و به همین دلیل به آن قطب ساحلی کشور می گویند. بوشهر اول از همه با سواحلش شناخته می‌شود و همین آن را متمایز کرده است. اگر با هواپیما یا کشتی از دور به بوشهر نگاه کنید، حس می‌کنید شهری بوده که غرق شده و تا نیمه‌ها در آب فرو رفته است؛ شاید برای همین است که غروب‌های ساحل بوشهر دل انگیزتر از همه جا است و باید از نزدیک آن را ببینید.

  • نخلستان‌ها؛ از مهمترین جاذبه‌های گردشگری بوشهر

بعد از سواحل زیبا و دیدنی بوشهر وقت آن رسیده تا شما را با دومین سمبل این شهر زیبا یعنی نخلستان‌هایش آشنا کنیم. تصور کنید وارد شهری می‌شوید که از یک طرف آبی دریا و از طرف دیگر سبزی نخلستان را دارد و همین زیبایی و طراوات خاصی به شهر بخشیده است. اگر می‌خواهید به جایی بروید که پر از نخلستان‌های مختلف باشد و در نخلستان‌ها اوقات خوبی را بگذرانید می‌توانید علاوه بر شهر بوشهر به شهرهای آب پخش و دشتستان در استان بوشهر هم سر بزنید. اما در بوشهر هم نخسلتان‌ها جذابی پیش رو دارید که پر هستند از انواع و اقسام خرماها. شاید بتوانید بهترین خرمای عمرتان را در نخلستان‌ها بوشهر پیدا کنید. البته به شما پیشنهاد می‌کنم در بازدید از جاذبه‌های گردشگری بوشهر حتماً یری هم به شهر آب پخش بزنید و با جاذبه‌های توریستی بی نهایت زیبا و طبیعت بکر آن آشنا شوید. در آب پخش علاوه بر خرما و نخلستان مرکبات بسیار خوشمزه و تازه‌ای هم پیدا می‌کنید.

  • بازار بوشهر و خریدهای لذتبخش

بعد از آنکه از دو سمبل بوشهر دیدن کردید، وقت آن رسیده تا به بازار بوشهر برویم و یک خرید جانانه انجام دهیم و در ادامه از جاذبه‌های تاریخی شهر دیدن کنیم. باید گفت بازار قدیمی بوشهر یکی از مهمترین و اصلی‌ترین بازارهای شهر است. این بازار به قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را دارد و شما از حس و حال و جو موجود در بازار بوشهر چه خاطره‌ها که با خودتان به یادگار نمی‌برید. سوغاتی‌ها، لباس‌های محلی، مغازه‌ای که در آن طراحی حنا انجام می‌دهید، مغازه‌های ادویه فروشی بسیار منحصر به فرد و لهجۀ شیرین مردم بوشهر در کنار تمامی این ویژگی‌ها لذتی ماندگار از یک خرید به شما خواهد داد. جالب است بدانید این بازار تازه تاسیس نیست و به دورۀ قاجار برمی گردد. در کل تمام اماکن دیدنی و ماندگار بوشهر جزو اماکن تاریخی هستند و در سال‌های اخیر متاسفانه کار زیادی برای این شهر و مردم نازنینش انجام نشده است.

و اما بخوانید از معماری بازار بوشهر که بسیار اصولی و هدفمند ساخته شده و همین موضوع باعث دوام و شهرت آن شده است. شاید برایتان جالب باشد اما وقتی هوا آفتابی است، به راحتی نور آفتاب را در بازار حس می‌کنید و بازار روشنایی‌اش را از همین نور آفتاب می گیرد؛ اما اگر هوا بارانی باشد، قطره‌ای باران وارد فضای بازار نمی‌شود. این بسیار جالب است و برای همین معماری بازار بوشهر معروف شده است.

  • مسجد جامع بردستان

یکی از تاریخی‌ترین و جذاب‌ترین اماکنی که در میان جاذبه‌های گردشگری بوشهر به چشم می‌خورد مسجد جامع بردستان است که به دورۀ ساسانیان برمی گردد و قدمت چند صد ساله دارد. این مسجد را فردی به نام ابومهیری حدود سیصد سال پیش بنا نهاد این فلرد در امور کشتی رانی دورۀ نادرشاه بسیار مهم بوده و توانسته چنین مسجد مهمی را تاسیس کند. به شما پیشنهاد می‌کنم بعد از آنکه از بازار بوشهر دیدن کرد یک ماشین بگیرید یا با ماشین خودتان دو ساعتی را به سمت مسجد بروید و از آن دیدن کنید. فارغ از مسائل اعتقادی و دینی این بنا یک بنای تاریخی بسیار مهم در بوشهر و ایران است و افراد زیادی برای حفظ و نگهداری آن زحمت کشیده‌اند. شاید بتوان اعلام کرد که مسجد جامع بردستان یکی از قدیمی‌ترین آثار اسلامی در ایران است.

برای دیدن مسجد بردستان باید به روستای بردستان در شهر دیر- نزدیکی بوشهر- بروید. این مسجد بارها مورد بازسازی قرار گرفت و آخرین بار در دهۀ هشتاد قرن سیزده بوده است. اگر به بازدید از این مسجد رفتید حتماً از گورستان آن نزدیکی هم دیدن کیند. این گورستان یک گورستان باستانی است و قدمت آن به قرن پنجم خورشیدی می‌رسد. اگر به آنجا رفتید حتماً دست نوشته‌ها و سنگ نوشته‌ها را مرور کنید که بسیار جالب هستند.

  • کوه نمکِ دشتی؛ از جاذبه‌های گردشگری بوشهر

البته که برای بازدید از این کوه نمک باید از شهر بوشهر خارج شوید و به طرف روستای گنخک بروید تا در حوالی همین روستان و در واقع در صد و چهل کیلومتری شهر این کوه نمک را پیدا کنید. شاید فکر کنید با توجه به مسافت بهتر است از خیر آن بگذرید. اما به شما قول می‌دهم این مسیر ارزش دیدن چنین کوه بسیار زیبا و دیدنی را دارد. شما با رسیدن به کوه نمک دشتی در واقع به یکی از عظیم‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین کوه‌های نمک خاورمیانه رسیده‌اید که در سطح منطقه بسیار معروف است. در این میان فقط کوه نمک برای بازدید وجود ندارد؛ بلکه می‌توانید از آبشار نمک، چشمه‌های نمکی بسیار مفید و درۀ گلم کلم دیدن کنید. این بخش‌ها بسیار دیدنی و زیبا هستند و حسابی از دیدنشان شگفت زده می‌شوید.

  • مدرسۀ سعادت مظفری؛ از جاذبه‌های تاریخی بوشهر

مدرسۀ سعادت مظفری از جمله اماکنی است که نخستین ظهور ادب و فرهنگ به شکل رایج امروزی را در بوشهر خاطر نشان می‌کند. این مدرسه به دورۀ قاجار برمی گردد و می‌توان امروزه آن را با بیش از صد سال قدمت یکی از اماکن تاریخی مهم در شهر دانست و از آن به عنوان جاذبۀ گردشگری بوشهر یاد کرد. باید بدانید که در دهۀ هشتاد قرن سیزده خورشیدی فردی به نام احمد خان دریابیگی این مدرسه را تاسیس کرد که در آن زمان حاکم بوشهر بوده است. شاید برایتان جالب باشد که روز تاسیس این مدرسه را با نام روز بوشهر شناخته‌اند و همین نشان می‌دهد تحصیل و تادیب چقدر در این شهر مهم است.

  • قلعۀ محمد خان دشتی؛ از دیدنی‌های گردشگری بوشهر

نام دیگر قلعۀ محمد خان دشتی قلعۀ خورموج است و این بدان دلیل است که این قلعه در شهر خورموج قرار گرفته است. شهر خورموج حدوداً در نود کیلومتری بوشهر قرار دارد و می‌توانید با یک ساعت رانندگی یا حتی کمتر به دیدن آن بروید. قلعۀ محمد خان دشتی یک قلعۀ بسیار باستانی است و به دورۀ سلجوقیان برمی گردد. بهتر است تا دیر نشده از این بنای تاریخی و بسیار مهم دیدن کنید؛ چرا که امروزه این بنای ارزشمند با بی تدبیری در حال فروپاشی است و چیز جز یک برج از آن باقی نمانده است. قلعۀ محمد خان دشتی در دورۀ خودش یکی از بزرگترین و مرتفع‌ترین قلعه‌های جنوب ایران بوده است و می‌توانستند تا فرسنگ‌ها دورتر را با آن رصد کنند. اما این روزها قلعۀ محمد خان دشتی با مشکلات عدیده‌ای رو به رو است و اگر به موقع بازسازی نشود، ممکن است آن را در مدت کوتاهی به طور کامل از دست بدهیم.

  • عمارت ملک؛ از اماکن تاریخی شهر

اگر به بوشهر سفر می‌کنید، به این مفهوم است که هم دوست دارید از تفریحات کنار دریا لذت ببرید، هم دنبال سرسبزی و حذابیت نخلستان‌ها هستید و هم از بازدید جاذبه‌هاب تاریخی ایران لذت می‌برید. پس به یک بنای تاریخی دیگر سر می‌زنیم که به دورۀ قاجار برمی گردد و جالب اینجاست که آن را مقیمان فرانسوی شهر ساختند. علت ساختن این عمارت هم داستان‌ها دارد. در گذشته یک بازرگان یا تاجر بسیار معروف از شهر پاریس بازدید می‌کرده که نحوۀ ساخت یک خانه حسابی چشمش را می گیرد. او وقتی به بوشهر برمی گردد تصمیم می گیرد خانۀ مشابهی بسازد و به علاوه تغییرات مورد علاقه‌اش را هم در آن لحاظ کند. در نهایت این عمارت زیبا ساخته می‌شود. اما باز هم متاسفانه امکان حفاظت از این عمارت برای عموم باقی نمانده و آن را به فروش گذاشته‌اند. برای همین نمی‌توانید محیط داخلی عمارت را بدون هماهنگی با صاحب آن ببینید و باید به بازدید از بیرون رضایت دهید.

  • مزار ژنرال؛ از دیدنی‌های گردشگری بوشهر

به عنوان آخرین مورد از جاذبه‌های گردشگری بوشهر در بخش تاریخی می‌توان به قبر ژنرال اشاره کرد. باید بدانید که در یک دوره ارتش انگلیس به بوشهر حمله کرد که مثل همیشه مردم خوش غیرت و سلحشور بوشهری توانستند مرزهای ایران را از گزند غریبه‌ها نجات دهند. در آن جنگ تعدادی از سربازان و فرماندهان انگلیسی در خاک بوشهر کشته شده و به خاک سپرده شدند. یکی از فرماندهان به همراه برخی سربازها در اینجا به خاک سپرده شد. امروزه از مزار سربازها خبری نیست و در سال نود جای مزار آنها پارکی احداث شد. اما هنوز هم می‌توانید در این پارک مزار ژنرال انگلیسی را ببینید ودر مورد آن جنگ از محلی‌ها اطلاعات خوبی به دست بیاورید.

بوشهر شهر زیبا و خاطره سازی است. مردم زیادی با رفتن به بوشهر دیدگاهشان نسبت به شهر و دیار و همچنین مردم جنوب کشور تغییر کرده است و در این سفر از چیزهای مختلفی لذت برده‌اند. برای مثال می‌توان لذت تجربۀ طلوع و غروب خورشید در سواحل زیبای خلیج فارس، دوست شدن با خنبوی‌های خونگرم و به علاوه خوردن غذاهای خوشمزه را نام برد. در سفر به بوشهر حتماً غذاهای جنوبی مانند قلیه ماهی را تجربه کنید و مطمئن باشید این غذای خوشمزه را هیچ جای دیگری با این طعم نخواهید خورد؛ چرا که از ادویه‌های مخصوصی در آن استفاده می‌شود. در دسرهایتان هم حتماً رنگینک را امتحان کنید؛ رنگینگ از خرما و گردو درست شده و مثل یک بمب انرژی عمل می‌کند. به علاوه می‌توانید در رستوران‌های بوشهر غذاهای خوبی بخورید، در اماکن تفریحی آن حسابی خوش بگذرانید و در کل اوقات خوشی را سپری کنید.

مطالب مرتبط:

جاذبه‌های گردشگری شیراز

جاذبه‌های گردشگری اصفهان

جاذبه‌های گردشگری اردبیل

بیشتر بخوانید
معروف‌ترین خیابان‌های تهران را می‌شناسید؟
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن