ترکیهجاذبه‌های گردشگری آسیا

جاذبه‌های گردشگری شهر وان در ترکیه

با جاذبه‌های شهر وان آشنا شوید

شهر وان در مرز بین ایران و ارمنستان قرار دارد و از هر دو کشور می‌توان به صورت زمینی وارد این شهر زیبا شد. ترکیه یکی از کشورهای زیبای دنیا است و همۀ شهرهایش جذابیت‌های فوق العاده‌ای دارند. مردم ایران می‌توانند بدون نیاز به دریافت ویزا به ترکیه سفر کنند و از زیبایی‌های این کشور لذت ببرند. شما مسافر عزیز می‌توانید هم به صورت هوایی به شهرهایی مثل استانبول یا آنکارا پرواز داشته باشید و با تور یا به صورت شخصی سفر کرده و جاذبه‌های گردشگری استانبول و دیگر شهرها را ببینید و هم می‌توانید به صورت زمینی به شهر وان سفر کرده و از جاذبه‌های گردشگری این شهر در ترکیه لذت ببرید. کسانی که نمی‌توانند از پس هزینه‌های سفر هوایی بر بیایند معمولاً به صورت زمینی به وان سفر می‌کنند و کلی هم لذت می‌برند. ما در این مطلب جاذبه‌های گردشگری شهر وان را به شما معرفی می‌کنیم تا اگر به صورت زمینی به ترکیه سفر کردید بدانید که باید از چه جاهایی بازدید داشته باشید. پس با ما همراه شوید.

مختصری در مورد شهر وان

شهر وان را می‌توان یکی از شهرهای تاریخی و مهم ترکیه دانست که زیبایی و جذابیت ویژه‌ای دارد. این شهر جمعیتی بالغ بر چهارصد هزار نفر دارد و در مرز ایران قرار دارد. برای اینکه به صورت زمینی به شهر وان برسید بایستی از اتوبان تهران قزمین مسیر خود را شروع کرده و با گذر از زنجان و تبریز یکی از مسیرهای بازرگان، سرو یا رازی را انتخاب کرده و از مرز زمینی ایران خارج شوید. البته حتماً پاسپورت و مدارک شناسایی خود را همراه داشته باشید. می‌تواند یک سفر جذاب در وان داشته باشید و همراه با دوستان و خانواده اوقات خوشی را سپری کنید. این شهر یک دریاچۀ زیبا دارد و همین باعث شده شرایط جوی بسیار خوب و معتدلی در آن حاکم شود. مردم وان بسیار خونگرم و مهربان هستند و جالب اینجاست که اجناس را می‌توانید هم با لیر و هم به ریال خریداری کنید و این امکان برای شما فراهم است. در بخش زیر به بررسی جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا خواهیم پرداخت.

  1. قلعۀ هوساپ؛ از جاذبه‌های گردشگری شهر وان

اگر به شهر وان رفتید، باید بدانید که این یک شهر تاریخی در ترکیه است و کسانی که به جاذبه‌های تاریخی علاقه دارند می‌توانند سفر لذتبخشی را تجربه کنند. شاید برایتان جالب باشد که قلعۀ هوساپ (Hosap Castle) از قرون وسطا تا کنون پا بر جا است و قدمت بسیار زیادی دارد. برای اینکه بتوانید از این قلعۀ جذاب دیدن کنید باید از مرکز شهر وان حدود پنجاه کیلومتر خارج شوید و در کنار رودخانۀ هوساپ این قلعه را پیدا خواهید کرد. اینکه در آن زمان چنین طراحی و انحنایی را انجام داده‌اند تعجب شما را برمی انگیزد. البته که ما در ایران خودمان هم آثار کهن و باستانی فراوانی داریم و این موضوع چندان باعث حیرت گردشگران ایرانی نخواهد شد؛ اما با آن همذات پنداری می‌کنید و از دیدنش لذت خواهید برد.

  1. دریاچۀ وان؛ از جاذبه‌های گردشگری شهر وان

یکی از زیباترین و جذاب‌ترین دیدنی شهر وان همین دریاچۀ وان (Van Lake) است. دریاچۀ وان بزرگترین دریاچۀ ترکیه است و از این جهت اهمیت زیادی دارد. این دریاچه نظر گردشگران یا توریست‌های زیادی را به خودش جلب کرده و همین باعث می‌شود که از گردشگر خالی نباشد. مردم زیادی از آن بازدید می‌کنند و از دیدن این همه زیبایی و سرسبزی کنار دریاچه غرق لذت می‌شوند. اگر می‌خواهید عکاسی کنید، دریاچۀ وان بهترین جا در شهر وان برای عکس برداری است. اماکن تاریخی زیادی هم در اطراف دریاچه وجود دارد که می‌توانید به دیدن آنها بروید. برای مثال شهر الخاط در اطراف این دریاچه وجود دارد و شهر بسیاری تاریخی و معروف است. این دریاچه از بارندگی‌های پیاپی و وصل شدن به چند رودخانه به وجود آمده و محیط معتدل و سرسبزی را ایجاد کرده است. یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شهر وان همین دریاچه است.

  1. کلیسای صلیب مقدس؛ از جاذبه‌های گردشگری شهر وان

ما در موردهای بعدی جزیرۀ آختامار را به خوبی به شما معرفی می‌کنیم. اما بدانید که این کلیسای بسیار زیبای صلیب مقدس (Holy Cross Church) در حوالی جزیرۀ آختامار قرار دارد و فاصلۀ آن با دریاچۀ وان هم بسیار کم است و همان روزی که به دیدن دریاچه رفتید می‌توانید از این کلیسا هم دیدن کنید و کلی لذت ببرید. این کلیسا قدمت بسیار زیادی دارد و به قرون اولیۀ میلادی برمی گردد. در آن زمان سازنده و معماری به نام مندت این کلیسا را طراحی و احداث کرد و این موضوع برای شهر وان یک افتخار بوده و نشان از قدمت بالای این شهر دارد. این کلیسا از سنگ‌های قرمز ساخته شده و با قدمت هزار ساله‌ای که دارد نه تنها برای ترکیه و شهر وان، که برای میراث جهانی هم اهمیت زیادی دارد. محیط داخلی کلیسا بسیار دیدنی است و نقاشی‌های جالبی بر روی دیوارها کشیده شده است. شاید با خودتان فکر کنید کلیسایی که هزار سال پیش ساخته شده دیگر ویرانه‌ای بیش نیست. اما اینطور نیست. اینقدر کلیسا خوب نگهداری و بازسازی شده که باورتان نمی‌شود.

  1. موزۀ وان؛ از جاذبه‌های گردشگری شهر وان

همان طور که گفتیم شهر وان یک شهر تاریخی و باستانی است و بیشتر جاذبه‌های این شهر تاریخی هستند. به همین خاطر قلعه‌ها و بناهای تاریخی زیادی در آن می‌بینید و اگر اشیا قدیمی و تاریخی توجه شما را جلب می‌کند، باید بدانید که تمامی آنها در موزۀ جذابی به نام موزۀ وان (Van Museum) گردآوری شده‌اند و دیدن این موزه مثل سفر در تاریخ است. در این موزه اشیایی را خواهید دید که مربوط به ادوار مختلف تاریخی هستند و حتی آثاری با خط میخی در آن خواهید دید که هوش از سرتان می‌برد. وجود کتیبه‌های قدیمی، سکه‌های مهتلف که از دوران گوناگون بر جای مانده‌اند، کوزه های قدیمی و دیگر آثار خالی از لطف نیست. اگر به تاریخ علاقه داشته باشید می‌توانید مطمئن باشید که محیط موزۀ وان جای هیجان انگیزی برایتان خواهد بود و چیزهای زیادی در مورد تاریخ ترکیه، نزاع‌عای مختلفی که در این شهر و در کل در کشور ترکیه رخ داده، قیام‌های خونبار و مواردی از این قبیل یاد خواهید گرفت و برایتان حکم یک دانشگاه کوچک را خواهد داشت.

  1. قلعۀ وان؛ از جاذبه‌های گردشگری شهر وان

از جمله جاهای تاریخی قابل توجه و پر بازدید شهر وان می‌توان قلعۀ وان (The Citadel of Van) را در هم نظر گرفت که با قلعه‌ای که در موارد قبلی به شما معرفی کردیم متفاوت است. این قلعه از سنگ ساخته شده و قدمت سه هزار ساله دارد! شاید باورش برایتان سخت باشد؛ اما ترک‌ها در قرن نه پیش از میلاد شروع به ساختن این قلعه کرده‌اند و بعد از دویست سال و در قرن هفت پیش از میلادی آماده شد. در طراحی و ساخت این قلعه از هیچ وسایل و ابزار امروزی استفاده نشده و همین باعث شگفتی است که انسان‌ها در آن زمان چطور توانسته‌اند این قلعه را به این زیبایی بسازند. در همان نزدیکی برج ساردور هم قرار دارد و می‌توانید در این برج کتیبه‌های پادشاهی آن زمان را ببینید. این کتیبه‌ها به قرن پنجم پیش از میلاد برمی گردد و بسیار جالب توجه هستند. نکتۀ جالب این است که این اماکن بعد از گذشت این همه سال هنوز سالم و سر پا هستند و این نشان از ساخت اصولی و نگهداری بسیار خوب است.

  1. آبشار مرادیه؛ از جاذبه‌های گردشگری شهر وان

کمی از آثار تاریخی فاصله بگیریم و به طبیعت شهر وان برویم. وان شهر بسیار زیبایی است و طبیعت بکری دارد. یکی از این جاذبه‌های طبیعی و بسیار پر طرفدار آبشار مرادیه (Muradiye waterfall) نام دارد که حدود هشتاد کیلومتر خارج از مرکز شهر وان است و همان طور که در عکس می‌بینید بسیار زیبا و گیرا است و محیط مثبتی دارد. این آبشار در زمستان  یخ می‌زند و بسیار قشنگ می‌شود. اگر در فصل‌های گرم به وان بروید آبشار را در حال جریان خواهید دید و آن هم زیبایی خاص خودش را دارد. محیط اطراف آبشار بسیار سرسبز و دلنشین است و می‌توانید در محیط اطراف و زیر درختان همیشه سبز استراحت کنید، به طبیعت نگاه کنید و روحتان را جلا دهید. درست است که فاصلۀ این آبشار از مرکز شهر کمی دور است، اما در مسیر ماشین رو یک ساعته به آبشار می‌رسید و حیف است که تا وان بروید و این آبشار را از دست بدهید. فقط کافی است آنجا در فضای خلوتی چشمانتان را ببندید و به صدای طبیعت گوش کنید تا آرامش بی اندازه‌ای به دست آورید.

  1. جزیرۀ آختامار؛ از جاذبه‌های گردشگری شهر وان

در بخش‌های قبلی این نوید را داده بودیم که در مورد جزیرۀ آختامار توضیح کامل‌تری به شما ارائه کنیم و اینجا همان جاست که می‌توانید در مورد این جزیرۀ معروف اطلاعات موجز و خوبی به دست بیاورید. در مورد جزیرۀ آختامار (The Island of Akhtamar) افسانه‌های زیادی نقل شده و در ترکیه به عنولن یک جزیرۀ رویایی و افسانه‌ای شناخته می‌شود. بنا بر افسانه‌هایی که در مورد این جزیره می گویند، در زمان‌های دور دختری به نام تامار در این جزیره زندگی می‌کرده است. روزی مردی از این جزیره گذر می‌کرده و با دیدن این دختر عاشق می‌شود و دل در گرو او می گذارد. مرد هر روز با قایق به نزدیکی جزیره می‌آمده تا دختر مورد علاقه اش را ببیند. سرانجام یک روز که آب طوفانی بوده مرد تعادل قایق را از دست می‌دهد و درگیر امواج آب می‌شود. در همین حین و در زمان غرق شدن در گرداب نام دختر را صدای می‌زند و با فریادهای آخ تامار؛ آخ تامار جان می سپارد. از آن زمان تا کنون این جزیره را با این فریاد عشق می‌شناسند و بر این باورند که این جزیره معجزۀ عشق را در خودش نگه داشته است. این جزیره هزار سال قدمت دارد و بسیار با اهمیت است. در این جزیره یک کلیسا هم وجود دارد که بسیار جذاب و زیبا است و داستان‌های کتاب مقدس انجیل را به صورت مصور نقل می‌کند.

  1. گربه‌های وان؛ از جاذبه‌های گردشگری شهر وان

شاید برایتان عجیب و حتی جالب باشد که گربه‌های شهر وان همچون گربه‌های پرشین از شهرت جهانی برخوردار هستند و بسیار معروف شده‌اند. اگر به وان رفتید حتماً به گربه‌های این شهر دقت کنید که چقدر جذاب و منحصر به فرد هستند. اما نکتۀ عجیب در مورد این گربه‌ها چیست؟ اگر گربه‌ها را ببینید متوجه دو ویژگی در آنها می‌شوید. اول اینکه گربه‌های ون اکثراً سفید هستند و زیبایی این رنگ در آنها شگفت انگیز است. نکتۀ بعدی اینکه این گربه‌ها چشم‌های دو رنگ دارند و این خیلی جالب و شگفت انگیز است. برای مثال یک چشمشان آبی و دیگری عسلی است. بیشتر می‌توانید این گربه‌ها را در اطراف دریاچۀ وان پیدا کنید. و اما خانۀ گربه‌های وان کجاست؟ چندین سال پیش گربه‌های وان رو به انقراض رفتند و تعدادشان خیلی کم شد. برای همین آنها را در خانۀ گربه‌های وان تحت مراقبت و حمایت گرفتند و توانستند آنها را از خطر انقراض حفظ کنند.

  1. قلعۀ کاووستپ؛ از جاذبه‌های گردشگری شهر وان

به عنوان آخرین مورد از جاذبه‌های گردشگری شهر وان به قلعۀ کاووستپ (Cavustepe) اشاره می‌کنیم که به تمدن اورارتو برمی گردد و این قلعه هم قدمت چند هزار ساله دارد. البته همان طور که می‌دانید چند هزار سال پیش ترکیه هم بخشی از قلمروی ایران بوده است و در واقع می‌توانید آن را قلعه‌ای متعلق به اجداد آریایی بدانید. این قلعه در قرن هشتم پیش از میلاد مسیح برای پادشاهی به نام سادوری دوم سخته شده و زمان زیادی صرف ساخت آن شد. برای دیدن این قلعه می‌توانید حدود بیست دقیقه با ماشین زمان بگذارید و از دریاچۀ وان به سمت قلعۀ کاووستپ حرکت کنید تا یک اثر تاریخی و باستانی دیگر را در وان ببینید و اطلاعات خوبی در این مورد کسب کنید. محیط اطراف قلعه هم بسیار جذاب و زیبا است و می‌توانید پس از بازدید از قلعه در این محیط سرسبز پیک نیک کنید و حسابی لذت ببرید.

جاذبه‌های گردشگری وان به همین جا ختم نمی‌شود و می‌توانید در بازار و مراکز خرید این شهر دور بزنید و بدون نیاز به تبدیل ارز از مغازه‌ها و بازار وان خرید کنید و اجناس با کیفیت ترک را با کمترین قیمت ممکن خریداری نمایید. در واقع بازار خرید وان یکی از محبوب‌ترین و شلوغ‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر است و گردشگران ایرانی بیشتر وقت خودشان را صرف خرید می‌کنند.

بیشتر بخوانید
زیباترین شهرهای کمترشناخته‌شده‌ی ترکیه | از ترابزون تا آدانا
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن