دسته‌بندی نشدهغذاها

خوشمزه‌ترین غذاهای چینی

با نیلی گشت خوشمزه‌ترین غذاهای چینی را بشناسید

با اینکه مقولۀ پخت و پز و آشپزی در کشور پنهاور چین پیشینۀ بسیار زیادی دارد و از دیر باز تا کنون مردم چیمن غذا و آشپزی را جزو مهم زندگی و یکی از موضوعات جدی زندگی دانسته‌اند، منحصر به فرد بودن و به عبارتی یونیک بودن غذاهای چینی هم یک امتیاز برایش محسوب می‌شود و هم نقطه ضعفی در رقابت‌های بین المللی در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی مواد اولیۀ مورد استفاده در آشپزی چینی و نوع طبخ آنها خیلی عجیب و در مواردی حتی باورنکردنی است. در بسیاری از موارد ذائقۀ ما ایرانی‌ها با غذاها چینی جور در نمی‌آید و هرگز حاضر نیستیم خوردن گوشت خام، انواع حشرات سرخ شده یا حتی زنده زنده سرخ کردن یک موجود دریایی را امتحان کنیم و بعد با لذت به غذا خوردن بپردازیم. به همین دلیل وقتی بحث غذاهای خاور دور می‌شود، اغلب ایرانی‌های با اکراه به آن فکر می‌کنند. اما در این میان غذاهای خوشمزه‌ای هم وجود دارند که با ذائقۀ ما خیلی جور در می‌آیند و حتی با امتحان کردنشان طرفدار آنها می‌شویم و دوست داریم در برنامۀ غذاهای هفتگی هم از آنها استفاده کنیم. ما در این مطلب به معرفی غذاهای خوشمزۀ چینی می‌پردازیم تا اگر مجبور به سفر به این کشور شدید یا به یک رستوران چینی رفتید، بدانید کدام غذا مناسب شماست. پس با ما همراه باشید.

دامپلینگ؛ از خوشمزه‌ترین غذاهای چینی

یکی از معروف‌ترین و بهترین غذاهای چینی که می‌توانید با خوردنش هم به شدت حس و حال چین را به خودتان بگیرید و هم از خوردن آن غذا با آن همه عطر و طعم و ادویه لذت ببرید دامپلینگ (Dumplings) است. دامپلینگ در کشور چین سابقه و قدمت زیادی دارد و هزاران سال است که مردم چین این غذا را طبخ می‌کنند و به روش سنتی آن را میل می‌کنند. در واقع طرز تهیۀ این غذا نسل به نسل از زمان‌های قدیم در خانواده‌های چینی رواج پیدا کرده و امروزه با گوگل کردن به راحتی می‌توانید طرز تهیۀ آن را پیدا کرده و در آشپزخانۀ خودتان طبخ کنید. این غذا بسته به ذائقۀ شما به صورت بخار پز، آبپز یا سرخ شده سرو می‌شود. برای درست کردن آن موادی مثل گوشت چرخ شده، سبزیجات و تکه‌های گوشتی مثل گرشت میگو یا مرغ را با ادویه‌های مخصوصی مخلوط می‌کنند. بعد آن را درون خمیر مخصوصی می‌پیچیند و به شکل خاصل رول می‌کنند. در نهایت با توجه به نوع پخت مورد نظر آن را در آب، روی بخار یا در روغن می‌اندازند تا مواد پخته شود و مزه بگیرد. خوبی این غذا این است که مواد در آن کاملاً پخته هستند و به علاوه مواد اولیه با ذائقۀ ما جور در می‌آید. جالب است بدانید که مردم چین دامپلینگ را غذای شب عیدشان می‌دانند و در شب عید کنار میز غذای هر چینی یک ظرف دامپلینگ دیده می‌شود.

چیکن کونگ پائو؛ از خوشمزه‌ترین غذاهای چینی

نوعی دیگر از غذاهای چینی که ایرانی پسند است و مواد اولیۀ آشنایی دارد چیکن کونگ پائو (Kung Pao Chicken) نام دارد. این غذا بسیار راحت درست می‌شود و حتی می‌توانید خودتان هم در خانه آن را درست کنید. بنابراین اگر در سفرتان به چین به یک رستوران فست فود رفتید یا خواستید یک غذای خیابانی راحت و مطمئن بخورید، می‌توانید با خیال راحت چیکن کونگ پائو را انتخاب کنید. برای درست کردن این غذا باید تکه‌های جوجه را برس بزنید، آنها را در صورت تمایل مزه دار کنید و بعد فلفل قرمز و بادام زمینی هم در دسترس داشته باشید. اولین کارتان این است که بادام زمینی‌ها را تفت بدهید تا مزه دار شوند. بعد در یک ماهی تابه تکه‌های جوجه را به همراه فلفل قرمز، بادام زمینی تفت داده شده، سبزیجات و ادویه‌های مخصوص تفت می‌دهید و در نهایت یک غذای بسیار خوش طعم را در دست خواهید داشت که از خوردنش لذت می‌برید. البته در تهیۀ این غذا دستتان باز است و جز تکه‌های جوجه می‌توانید بقیۀ مواد را بسته به ذائقۀ خودتان تغییر دهید و چیزهایی را اضافه و کم کنید.

نودل سرخ شده؛ از خوشمزه‌ترین غذاهای چینی

از دیگر غذاهای چینی که مورد پسند شما قرار می گیرد و بسیار هم لذیذ است می‌توان به نودل سرخ شده (Chow Mein) اشاره کرد. البته شاید وقتی به رستوران چینی می‌روید این غذا را با تلفظ چینی آن نوشته باشند و بنابراین بدانید که نودل سرخ شده هم چون مین است. مواد اولیۀ این غذا نودل، انواع گوشت، سبزیجات عطر داری مانند جعفری و البته پیاز است. اینکه می‌نویسیم انواع گوشت به این دلیل است که می‌توانید در تهیۀ این غذا از انواع گوشت مانند گوشت مرغ، گوشت گاو، گوشت دریایی مانند میگو و حتی گوشت خوک استفاده کنید. این غذا در چین بسیار محبوب و پر طرفدار است و معمولاً گردشگران چینی هم در رستوران‌ها از این نوع غذاها  سفارش می‌دهند. اما این غذا چطور درست می‌شود؟ ابتدا نودل‌ها چند دقیقه‌ای داخل آب جوش قرار می گیرند تا سرد شوند. بعد آنها را از آب جوش بیرون می‌آورید تا خنگ شوند. وقتی خنک شدند آنها را در روغن سرخ می‌کنید و بعد مواد دیگر را به نودل اضافه کرده و وقتی دست به دست هم دادند آن را سرو می‌کنید.  

اردک کبابی پکنی؛ از خوشمزه‌ترین غذاهای چینی

اگر می‌خواهید با غذاهای اصیل و بسیار سنتی چینی آشنا شوید و علاوه بر اینکه از غذا لذت می‌برید با فرهنگ و سیستم غذایی مردم چین در سل‌های دور هم آشنا بشوید، حتماً اردک کبابی پکنی (Peking Roasted Duck) را امتحان کنید. این غذا یکی از غذاهای اصیل و خوش طعم چینی است و از آنجایی که ما در شمال ایران از گوشت اردک استفاده می‌کنیم، استفاده از این نوع گوشت برایمان عادی و قابل درک است. اما نحوۀ سرو غذا و دیدگاه مردم چین به این نوع غذا کمی متفاوت است. درست مثل ما ایرانی‌ها که ته دیگ ماکارونی برایمان از خود مهمتر است، در چین پوست برشته شدۀ اردک کبابی از گوشت آن لذیذتر و محبوب‌تر است. در واقع برای درست کردن اردک کبابی پکنی بایستی پوست اردک را با مواد خاصی مزه دار کنید و بعد آن را کباب کنید. در این میان موادی مانند سس سویا، سیر له شده، لوبیای شیرین و پنکیک را هم آماده می‌کنید و روی میز می گذارید. وقتی غذا روی میز می‌آید اول همه پوست برشته و ترد شدۀ اردک را می‌کنند و می‌خورند. بعد از آن گوشت اردک خورده می‌شود و برای مزه دار کردن این گوشت آن را همراه موادی که روی میز گذاشته‌اید مصرف می‌کنند تا طعم بسیار خوبی بگیرد. این غذا در شهر پکن بسیار پر طرفدار است.

وونتن؛ از خوشمزه‌ترین غذاهای چینی

از دیگر غذاهای چینی که قدمت بسیار زیادی دارد و از دیرباز تا کنون روی میز غذاهای چینی‌ها دیده می‌شده است می‌تواند به وونتن (Wonton) اشاره کرد. وونتن یک غذای سنتی و اصیل چینی است. این غذا هم در ظاهر و هم در مواد داخلی شبیه دامپلینگ است و با این تفاوت‌های جزئی در نوع طبخ و نوع پیچیدن خمیر آنها را از هم مجزا کرده است. ما در مورد دامپلینگ گفتیم که می‌توانید به سه صورت آب پز، بخار پز یا سرخ شده مصرف کنید. اما در مورد وونتن باید حتماً آب پز شده سرو شود. برای تهیۀ این غذا موادی مثل گوشت چرخ شده، تکه‌های میگو و سبزیجات را آماده می‌کنند و بعد آن را در وسط خمیر می‌ریزند. بعد خمیر را به شکل خاصی که در تصویر می‌بینید می‌پیچند. در نهایت آن را داخل سوپ می‌اندازند تا بپزد و آنها را در سوپ میل کنید. البته این روزها فرم سرخ شدۀ آن هم باب شده است؛ اما حالت اصیل وونتن آب پز شده است.

سیب زمینی رنده و سرخ شده؛ از خوشمزه‌ترین غذاهای چینی

 

بیشتر بخوانید
مراسم چهارشنبه سوری در ایران

اینجاست که عاشقان غذاهای سیب زمینی دار خوشحال می‌شوند که در میان غذاهای چینی هم می‌توانند غذای مورد علاقه‌شان را پیدا کنند. این غذا بسیار جوان پسند و در عین حال بسیار خوشمزه است. اصلی‌ترین مواد اولیۀ سیب زمینی رنده و سرخ شده یا به عبارت چینی تودو سی (Tudou Si) همان طور که از نامش پیداست سیب زمینی است. برای تهیۀ این غذا سیب زمینی را رنده می‌کنند، آن را به خوبی می‌شویند و بعد در روغن سرخ می‌کنند. حین سرخ کردن تودو سی به آن موادی مثل سبزیجات، انواع ادویه و فلفل سبز هم اضافه می‌کنند که طعم فوق العاده‌ای به سیب زمینی‌ها می‌دهد. فقط اینکه جوری سیب زمینی‌ها را سرخ می‌کنند که ظاهرشان طلایی نمی‌شود؛ اما حالت ترد و بسیار لذیذی دارند. بنابراین اگر به چین رفتید یک وعده غذای ساده‌تان را می‌توانید تودو سی انتخاب کنید و از طعم جدید و بسیار خاص سیب زمینی لذت ببرید.

 

نودل با سس سویا؛ از خوشمزه‌ترین غذاهای چینی  

به نظر می‌رسد در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام به نودل با سس سویا زیاد پرداخته شده است. اگر به صفحه‌های مخصوص غذای بین الملل رجوع کنید حتماً آن وسط‌ها یک نودل با سس سویا می‌بینید. این غذا شاید در نگاه اول جذاب به نظر نرسد و آن هم به خاطر رنگ تیرۀ سویا است. اما به حدی خوش طعم و خوشمزه است که می‌توانید یک دل سیر نودل با سس سویا بخورید و با هم از آن سیر نشوید. این غذا در منوهای چینی با نام ژاجیانگ می ین (Zha jiang mian) شناخته می‌شود و اگر به یک رستوران چینی رفتید یا سفری به چین داشتید حواستان باشد که یکبار این غذا را امتحان کنید. در چین برای درست کردن این غذا نودل‌ها را خودشان درست می‌کنند و هرگز نودل آماده نمی گیرند. علاوه بر نودل برای درست کردن ژاجیانگ می ین به گوشت و سبزیجات هم نیاز دارید. به سلیقۀ خودتان می‌توانید از گوشت میگو، گوشت چرخ شده یا تکه‌های مرغ استفاده کنید. سبزیجات این غذا هم بسته به فصل یا ذائقه متفاوت است. با این حال چیزی که در این غذا جلب توجه می‌کند تنوع سبزیجات مورد استفاده است که حداقل هفت نوع سبزیجات در آن می‌ریزند. از خوبی‌های نودل با سس سویا این است که غذای گران قیمتی نیست و معمولاً در رستوران‌های قیمت معقولی دارد. به علاوه خیلی سریع آماده می‌شود و اگر گرسنه هستید بهترین راه سفارش داده نودل با سس سویا است. مهمتر از همه اینکه این غذا بسیار خوشمزه است و حسابی از آن لذت خواهید برد.  

شوآن یانگرو؛ از خوشمزه‌ترین غذاهای چینی

اگر دوست دارید با توجه به ذائقۀ خود کمی به سبک غذا خوردن چینی نزدیک شوید و از آن مدل غذا خوردن لذت ببرید به شما شوآن یانگرو (Shuan Yangrou) را پیشنهاد می‌کنم. شوآن یانگرو یک غذای بسیار اصیل و سنتی چینی است و سبک خاصی برای خوردن دارد. درست است که برای سرو این غذا گوشت‌های خام را برایتان روی میز می‌آورند؛ اما نگران نباشید. چرا که این غذا پخته مصرف می‌شوید. برای خوردن شوآن یانگرن باید بدانید که برش‌های بسیار نازک گوشت بره روی میز آورده می‌شود و در وسط ظرف آب جوشی برای شما مهیا است. شما باید خودتان تکه‌های گوشت بره را برای مدت کوتاهی در آب جوش قرار دهید تا بپزد و بعد با توجه به طعم دهنده‌هایی که سر میز آورده می‌شود آن را میل کنید. از مهمترین طعم دهنده‌ها برای شوآن یانگرو می‌توان به سس کنجد اشاره کرد که طعم بسیار قوی و خوبی به گوشت می‌دهد.  سبک سرو این غذا بسیار خاص و منحصر به فرد است و می‌توانید با سفارش شوآن یانگرو در رستوران‌های چینی به سبک غذا خوردن مردم این کشور نزدیک شوید و در عین حال از طعم غذاهای چینی خوشمزه هم لذت ببرید. بنابراین هر وقت مسیرتان به چین یا رستوران‌هایش افتاد حتماً این غذا را امتحان کنید.

اسپرینگ رولز؛ از خوشمزه‌ترین غذاهای چینی

به عنوان آخرین مورد از معرفی غذاهای چینی خوشمزه سراغ اسپرینگ رولز (Spring Rolls) می‌رویم. احتمال دارد تا الان اسپرینگ رولز را خورده باشید یا لااقل اسمش را شنیده باشید؛ چرا که این غذا بسیار محبوب شده و در کنار فینگر فود آن را یک بخش بسیار عالی برای مهمانی‌های می دانند. ظاهر این غذا بسیار عالی است و برای همین بین مردم محبوب شده است. در زبان چینی به این غذا دیم سام می گویند. برای درست کردن دیم سام می‌توانید به سلیقۀ خودتان مواد داخلی را از مخلوط گوشت و سبزیجات آماده کنید و بعد آن را داخل خمیرهای مخصوصی گذاشته و رول کنید. در نهایت این رول‌ها سرخ می‌شوند و به یک پیش غذای عالی و حتی غذایی کامل برای شما تبدیل می‌شوند.

غذاهای چینی انواع بسیار مختلفی دارند و تنوع غذایی در کشور چین حرف اول را می‌زند. ما در این مطلب غذاهای خوشمزۀ چینی را معرفی کردیم. اما برخی غذا دوست‌ها و گردشگرها دوست دارند غذاهای عجیبتر، خاص‌تر و هیجان انگیزتری را تجربه کنند و به فکر ماجراجویی در غذا خوردن هستند؛ برای همین ما در سایت گردشگری نیلی گشت غذاهای عجیب چینی را هم به شما معرفی می‌کنیم تا درک بهتری از تنوع غذایی چینی داشته باشید.

نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن