جاذبه‌های گردشگری اروپاگرجستان

دیدنی‌های کشور زیبای گرجستان

با جاذبه‌های گردشگری گرجستان آشنا شوید

کشور گرجستان یکی از زیباترین و متنوع‌ترین کشورهای دنیا است که از نظر گردشگری رتبۀ بسیار بالایی داشته و در لیست بهترین جاهای دیدنی دنیا قرار گرفته است. غیر ممکن است که از یک گردشگر حرفه‌ای نظرش را در مورد گرجستان بپرسید و بگوید که چیزی در این باره نشنیده است. کشور گرجستان مردمانی بسیار خونگرم و مهمان نواز، شرایط آب و هوایی و جغرافیایی بسیار خاص و منحصر به فرد و جاذبه‌های گردشگری دیدنی و حیرت انگیزی دارد و همۀ اینها دست در دست هم داده تا این کشور را به یک کشور مهم در صنعت گردشگری جهان تبدیل کند. بدیهی است که این روزها با افزایش شیوع ویروس کرونا و همچنین نواسانات بزرگ اقتصادی کمتر کسی به فکر سفر کردن باشد و این ریسک را به جان بخرد؛ اما هنوز هستند کسانی که دلشان می‌خواهد با جاهای دیدنی و مهم دنیا آشنا شوند و اطلاعات خوبی دربارۀ آنها به دست آورند. برای همین ما در این مطلب بهترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری گرجستان را به شما معرفی می‌کنیم تا مهم‌ترین نکات گردشگری در مورد این سرزمین زیبا را به دست آورید. پس با ما همراه باشید.

تفلیس؛ از جاذبه‌های مهم گردشگری در گرجستان

اگر قصد دارید در آینده به گرجستان سفر کنید و از دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری این کشور دیدن کنید حتماً شهر تفلیس  (Tbilisi) را برای شروع سفر خود انتخاب کنید. این شهر یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین شهرهای گرجستان است و دیدنی‌های زیادی دارد. تفلیس پایتخت گرجستان بوده و از این نظر اهمیت زیادی دارد. مردم این شهر بسیار پر تکاپو و با انرژی هستند و از مصاحبت با آنها لذت خواهید برد. به علاوه زیبایی‌های طبیعی تفلیس به حدی زیبا است که از آن به عنوان جواهر گرجستان یاد کرده‌اند. تفلیس همان جایی است که می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و علاوه بر آشنایی با جدیدترین سبک زندگی در این کشور و پیشرفت‌های زندگی مردم گرجستان، با طبیعت بکری رو به رو خواهید بود، با مردم گرجی آشنا می‌شوید و از اماکن با اهمیت تاریخی و باستانی دیدن می‌کنید تا از تاریخ و فرهنگ و هنر این کشور اطلاعات زیادی به دست آورید. در واقع تفلیس سمبلی برای کل گرجستان است و بدون بازدید از این شهر بخش مهمی از این کشور را از دست داده‌اید. ما در ادامه و پیش از عبور از شهر تفلیس چند جاذبۀ گردشگری در این شهر را به شما معرفی می‌کنیم تا از اهمیتی که درباره‌اش صحبت کردیم درک خوبی پیدا کنید. در تفلیس بگردید، از غذاهای محلی لذت ببرید، در بازارها خرید کنید و از آشنایی با مردم گرجی مسرور شوید.

میدان آزادی در تفلیس؛ از دیدنی‌های گرجستان

گفتیم قبل از گذر از تفلیس چند جاذبۀ گردشگری از این شهر را با شما به اشتراک می گذاریم. یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تفلیس مهم‌ترین و اصلی‌ترین میدان شهر یعنی میدان آزادی است. این میدان به یکی از مهم‌ترین خیابان‌های شهر یعنی خیابان روستاولی هم راه دارد و از این نظر دیدنش خالی از لطف نیست. دلیل نامگذاری این خیابان شاعر بسیار پر آوازه و مشهور گرجی به نام شوتا روستاولی بوده است. برای بازدید از این میدان و این خیابان می‌توانید از متروی شهری استفاده کنید و در ایستگاه روستاولی پیاده شوید. در این خیابان قدم بزنید، از مغازه‌ها و دیدنی‌هایش بازدید کنید و در نهایت پس از عبور از حدود یک و نیم کلیموتر به میدان آزادی خواهید رسید. این مسیر به حدی برایتان کوتاه خواهد شد که فکرش را هم نمی‌کنید؛ چرا که در مسیر عبور از خیابان روستاولی سرگرم دیدن اطراف خواهید شد و زمان از دستتان در می‌رود. اماکن جذابی مثل آکادمی تئاتر روستاولی، پارلمان گرجستان، کلیسای کاشوتی، موزۀ گرجستان، مرکز اپرای گرجستان و غیره در همین خیابان قرار دارند و دیدن آنها شما را به وجد می‌آورد.

حمام سولفور در تفلیس؛ جزو دیدنی‌های مهم این شهر

از دیگر دیدنی‌های شهر زیبای تفلیس در گرجستان می‌توان به حمام سولفور (Sulphur Baths) اشاره کرد که در بخش محله‌های قدیمی تفلیس و در نزدیکی رودخانۀ کورا قرار دارد. این حمام‌ها را بسیار باستانی می‌دانند و یکی از افتخارات گرجستان محسوب می‌شود. در واقع در بازدید از حمام‌های سولفور در تفلیس است که به تاریخ تمدن این کشور پس خواهید برد. اما چرا این حمام‌ها را در آن منطقه ساخته‌اند؟ باید گفت که حمام‌ها درست در نزدیکی یک چشمۀ آب گرم ساخته شده و دلیلش هم به وضوح استفاده از آن چشمه‌ها است. این چشمه‌ها بسیار پر خاصیت هستند و بسیاری در گذشته از آنها برای درمان بیماری‌های خودشان استفاده می‌کرده‌اند و اصلاً دلیل نامگذاری حمام‌ها همین بوده که آب گرم این چشمه‌ها دارای مواد معدنی سولفور است. البته استفاده از این این حمام‌ها صرفاً به دلیل درمان بیماری نبوده و چه مهمانی‌ها و جشن‌هایی که در حمام‌های سولفور تفلیس در گذشته برگزار نشده است. قدمت حمام‌های سولفور به قرن پنج میلادی برمی گردد و بر اساس گفته‌ها در آن زمان پادشاهی به نام کارتل از این منطقه رد می‌شده و جذابیت چشمه‌های آب گرم باعث توقف وی شده و احتمالاً همین جذابیت باعث احداث حمام و بعد هم تاسیس شهر تفلیس گشته است.

قلعۀ ناریکالا در تفلیس

از دیگر جاذبه‌های گردشگری تفلیس می‌توان به قلعۀ ناریکالا (Narikala) اشاره کرد که باز هم یک جاذبۀ تاریخی در دل طبیعتی زیبا است و قدمت آن به قرن  چهار میلادی برمی گردد. جالب است بدانید که در آن زمان پارس‌ها این قلعه را برای گرجی‌ها طراحی و احداث کرده‌اند و شاید با دیدن این قلعه به خودتان افتخار کنید و برای همین هم تصویر آنها را برای شما در اینجا به نمایش گذاشته‌ایم. در قرن چهارم میلادی گرجی‌ها برا حفاظت از قلمروشان دست به ساخت این قلعه زدند و با ساخت آن اقتدار خودشان را به رخ کشیدند. این روزها قلعۀ ناریکالا جزو دیدنی‌ترین اماکن تاریخی این کشور به شمار می‌رود و گردشگران از دیدن آن لذت زیادی می‌برند.

پل صلح؛ آخرین بخش از جاذبه‌های شهر تفلیس  

البته که این آخرین بخش از معرفی جاذبه‌های شهر تفلیس در این مطلب است و جاذبه‌های بسیار مهم و دیدنی دیگری از این شهر هنوز باقی مانده است که در مطلبی جداگانه در این سایت در اختیار شما قرار داده‌ایم و می‌توانید به طور جداگانه با جاذبه‌های گردشگری تفلیس آشنا شوید. اما اینجا اشاره‌ای داریم به پل صلح که جزو پل‌های تاریخی به حساب نمی‌آید و در واقع حدود ده سال از ساخت آن می گذرد. با این همه در همین مدت کوتاه به یکی از اماکن پر طرفدار از سوی توریست‌ها تبدیل شده و مردم زیادی برای دیدن آن می‌روند. این پل را هم خود گرجی‌ها نساختند و برای ساختش از متخصصان ایتالیایی کمک گرفته‌اند. پل صلح روی رودخانۀ معروف کورا قرار گرفته و تصویر آن را می‌توانید بالای همین صفحه مشاهده کنید. اسقف این پل صد و پنجاه متر از سطح آب فاصله دارد و این به نوبۀ خود موضوع منحصر به فردی است. نورپردازی ویژه‌ای روی این پل طراحی شده و شب‌ها بسیار رمانتیک و زیبا می‌شود.

شهر زیبای باتومی؛ از دیدنی‌های گرجستان

کمی از تفلیس، پایتخت جذاب گرجستان، فاصله بگیریم و به یکی دیگر از شهرهای مهم و دیدنی این کشور یعنی باتومی (Batumi) سر بزنیم. شهر باتومی را می‌توان تقریباً به اندازۀ تفلیس مهم دانست. این شهر از نظر گردشگری یکی از مهم‌ترین شهرهای گرجستان است و کسانی که به تفریح‌های کنار آبی علاقه داشته باشند شهر باتومی را حتی از تفلیس هم بیشتر دوست خواهند داشت. شرایط آب و هوایی در باتومی بسیار دلپذیر است و می‌توانید یک تابستان دل انگیز را در این شهر تجربه کنید. جاهایی مثل باغ ملی گیاه شناسی، تله کابین بتومی، میدان پیاتزا، میدان اروپا، برج آلفابت، سازۀ عاشقانۀ الی و نینو، پارک ششم می، آکواریوم باتومی و غیره چنان شما را به وجد می‌آورد و روحیه‌تان را شاد و سرشار از هیجان می‌کند که دوست ندارید این شهر را ترک کنید. ما در ادامه و پیش از گذر از شهر زیبای باتومی این شهر را هم برای شما بررسی کرده و یکی از دیدنی‌های آن را به شما معرفی می‌کنیم.

شهر سنگی اوپلیستیخه؛ از دیدنی‌های باتومی در گرجستان

یکی از دیدنی‌هایی که در نزدیکی باتومی قرار دارد و شما را به واقع حیرت زده می‌کند شهر سنگی اوپلیستیخه (Stone City Uplistsikhe) است. به جرئت می‌توان گفت که این شهر سنگی جزو قدیمی‌ترین و مهم‌ترین شهرهای سنگی دنیا است و بسیاری از باستان‌شناسان بزرگ دنیا به شهر باتومی گرجستان سفر کرده‌اند تا در این شهر سنگی گشته و به بررسی‌های مهمی بپردازند. این شهر هم از نظر تاریخی و باستان شناسی و هم از نظر گردشگری جزو مهم‌ترین شهرهای سنگی دنیا محسوب می‌شود و دیدنش بسیار توصیه می‌شود. برای ساخت این شهر صخره‌های زیادی تراشیده شده و نمای جالب و منحصر به فردی دارد. برای دیدن این شهر باید در امتداد ساحل غربی رودخانۀ متکواری قرار بگیرید و بالای یک صخرۀ بزرگ این شهر سنگی زیبا و خاص را خواهید دید. جالب اینجاست که اینجا نه فقط یک شهر معمولی با کمترین امکانات، که شهری بسیار مجهز با فضاهایی همچون داروخانه، بازار، آمفی تئاتر، کلیسا و دیگر معابد برای عبادت، قدیمی‌ترین سد دنیا، سیاه چاله و چندین و چند فضای دیگر است که آن را بسیار متمایز می‌کند.  

کوه کازبک؛ از دیدنی‌های کشور گرجستان

اگر به طبیعت علاقه دارید به شما پیشنهاد می‌کنم در بازدید از گرجستان حتماً از کوه کازبک (Mount Kazbek) هم دیدن کنید. این کوه در شمال شرقی گرجستان قرار دارد و با بالا رفتن از آن متوجه می‌شوید و فقط کمی تا مرز روسیه فاصله دارد. کوه کازبک یکی از بلندترین کوه‌های این کشور و همچنین دنیا است و ارتفاع آن و نیز شرایط کوه باعث شده لقب اورست کوچک را به آن بدهند. وقتی از کوه بالا می‌روید و در ارتفاع قرار می گیرید با دیدن طبیعت بکر و زیبای اطراف نفستان در سینه حبس می‌شود و زیبایی چشمگیری را پیش روی خودتان خواهید دید. دیدن این کوه به کسانی که به طبیعت و گشت و گذار در مناطق طبیعی زیبا علاقه دارند به شدت توصیه می‌شود.

کلیسای ترینیتی گرگتی؛ در نزدیکی کوه کازبک

اگر به کوه کازبک رفتید کمی درنگ کنید و به سرعت به مرکز شهر برنگردید. در همان نزدیکی یک کلیسای بسیار مهم و دیدنی به نام کلیسای ترینیتی گرگتی  (Gergeti Trinity Church) قرار گرفته و وجود یک کلیسا آن هم در ارتفاعی بیشتر از دو هزار متر از سطح دریا باعث شده گردشگران زیادی این کلیسا را بسیار خاص بدانند و حتماً برای دیدن آن وقت بگذارند. این کلیسای زیبا در ارتفاعات کازبک قرار گرفته و اینکه بالای یک کوه به یک کلیسا بروید برایتان بسیار جالب توجه خواهد بود. محیط اطراف کلیسا هم دنیای دیگری دارد. فضایی بسیار سر سبز و بکر که باعث می‌شود دلتان بخواهد ساعت‌ها در آن فضا بمانید. مهم نیست اعتقادات مذهبی دارید یا نه، حضورتان در یک کلیسا آن هم در جایی که طبیعت زیبایی شما را احاظه کرده چنان آرامشی به شما می‌دهد که به واقع برای مدتی از خودتان بی خود می‌شوید. این کلیسا امروزه یکی از مهم‌ترین و پر طرفدارترین جاذبه‌های گردشگری در گرجستان است.

کلیسای کاتسخی؛ یکی از مهم‌ترین کلیساهای گرجستان

به عنوان آخرین مورد از جاذبه‌های بی پایان و بسیار زیبای گرجستان یک کلیسای دیگر در این کشور را به شما معرفی می‌کنم. کلیسای کاتسخی (Katskhi) که در غرب کشور واقع شده و برای دیدن آن بایستی به شهر زیبا و دیدنی چیاتورا و روستایی به اسم کاتسخی بروید. این کلیسا در گرجتستان به کلیسای صخره‌ای هم معروف است و دلیلش این است که آن را بالای یک صخرۀ آهکی در ارتفاع چهل متری ساخته‌اند و کما بیش همان حسی را به شما می‌دهد که در بازدید از کلیسای ترینیتی گرگتی داشتید. مساحت این کلیسا نسبت به محل قرار گیری‌اش بسیار زیادی و در حدود صد و پنجاه متر مربع است. جالب اینجاست که این کلیسا از یک طرف به دره و از طرف دیگر به رودخانۀ زیبایی می‌خورد و اینکه در آن ارتفاع یک سمتتان خالی باشد و در سمت دیگرتان آب را ببینید حس جالب و عجیبی به شما خواهد داد. این کلیسا برای مردم کاتسخی بسیار مهم و حیاتی است و گردشگران از دیدن آن خیلی لذت می‌برند و به نوعی این کلیسا را یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری‌ای می‌دانند که در گرجستان دیده‌اند. برای رفتن به این کلیسا باید از روی پله‌هایی عبور کنید تا کلیسا درست شده‌اند و به پلکان بهشت معروف هستند؛ چرا که آب بالا فضای بسیار معنوی و آرامش بخشی در انتظار شماست. باز هم تاکید می‌کنم داشتن اعتقادات مذهبی اصلاً مهم نیست و حس آرامشی که از آن فضا می گیرید را به هیچ چیزی نمی‌توانید مقایسه کنید. نکتۀ جالب در این زمینه این است که این کلیسا جزو اماکن تاریخی محسوب می‌شوند و تاریخ شناسان مانده‌اند که هزاران سال پیش مردم چطور مصالح ساهت این کلیسا را تا آن ارتفاع بالا برده‌اند و چطور توانسته‌اند آن را بسازند و اصلاً چرا بالای آن صخره را برای ساخت کلیسا انتخاب کرده‌اند. اینها همه جزو نکاتی است که جاذبۀ کلیسای کاتسخی را بالا می‌برد.  

اگر تا به حال به کشور زیبا و دیدنی گرجستان سفر نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنم در اولین فرصت به این کشور همه چیز تمام سفر کنید و از دیدن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی این سرزمین سحر آمیز کمال لذت را ببرید.

بیشتر بخوانید
آشنایی با جاذبه‌های گردشگری پاریس
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن