ویزای شینگنویزای لهستان

راهنمای اخذ ویزای لهستان

همه چیز در مورد ویزای لهستان

لهستان یکی از کشورهای کم حاشیه، امن و زیبا است که جاذبه‌های گردشگری فوق العاده‌ای دارد. در کنار جاذبه‌های توریستی که نظر بسیاری از گردشگران را از سراسر دنیا به خودش جلب می‌کند، می‌توانیم لهستان را جزو کشورهایی بدانیم که افراد زیادی برای کار، تحصیل و در نهایت مهاجرت به آن فکر می‌کنند. نکتۀ مثبت در این میان این است که تعداد ایرانی‌هایی که قصد سفر به لهستان را دارند چندان زیاد نیست و برای همین شانس شما برای اخذ ویزای مورد نظرتان بالاتر است. از ویزا گفتیم و باید بدانید که برای سفر به لهستان هم مانند دیگر کشورها باید ویزا تهیه کنید. اما شاید خیلی از شما با انواع ویزای این کشور آشنا نباشید، روش‌های اخذ روادید را ندانید و در کل به یک اطلاعات جامع برای آشنایی با ویزای لهستان نیاز داشته باشید. ما در این مطلب انواع ویزای لهستان، روش‌های اخذ آن و دیگر مطالب مفید در این زمینه را به شما خواهیم گفت. پس همراه ما باشید.

انواع ویزای لهستان

همان طور که در بخش قبلی اشارۀ کوتاهی داشتیم، قاعدتاً این طور نیست که شما با هر هدفی که دارید فقط و فقط برای ویزای لهستان اقدام کنید و ویزای همه به یک شکل باشد. در واقع ما در حالت کلی از روادید این کشور حرف می‌زنیم، اما وقتی صحبت از اخذ ویزا باشد، باید نوع ویزای مورد نظرتان را نه فقط برای لهستان، که برای هر کشوری که قصد سفر دارید تعریف کنید. آیا شما می‌خواهید برای تحصیل به کشور لهستان بروید؟ پس باید ویزای تحصیلی بگیرید. آیا می‌خواهید برای درمان بیماری وارد این سرزمین شوید؟ پس نیاز به ویزای درمانی دارید و غیره. هر نوع ویزا محوزهای مخصوص به خودش را دارد. برای مثال شما نمی‌توانید با ویزای درمانی به تحصیل، کار یا مواردی از این قبیل بپردازید. پس آشنایی با انواع ویزا اهمیت زیادی دارد و در این بخش مهمترین انواع روادید را به شما معرفی خواهیم کرد.

ویزای ترانسفر هوایی و زمینی

خب در این بخش در واقع ما دو نوع ویزای لهستان را به شما معرفی می‌کنیم. اما هر دوی آنها یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که مقصد شما کشور لهستان نیست و مجبور هستید برای رسیدن به مقصدتان مدت بسیار کوتاهی در این کشور بمانید. اگر سفرتان هوایی است، باید مدتی در یکی از فرودگاه‌های این کشور بمانید تا با پرواز بعدی رهسپار کشور مقصدتان شوید و اگر سفرتان زمینی است، چند روزی وقت نیاز دارید تا خاک لهستان را برای رسیدن به مقصدتان طی کنید. در این نوع ویزاها که معمولاً هم برای ایرانی‌های خیلی کاربردی نیستند شما حداکثر پنج روز ویزا دارید و تا پیش از آن باید خاک لهستان را ترک کرده باشید. در مورد ویزای ترانسفر هوایی شما نمی‌توانید از فرودگاه هم خارج شوید.

ویزای توریستی

ویزای توریستی، ویزای گردشگری، ویزای نوع سی یا ویزای کوتاه مدت همه‌گی نام‌های مختلف نوعی از ویزای لهستان هستند که با آن می‌توانید به مدت سه ماه در طول شش ماه در این کشور اقامت داشته باشید و از جاذبه‌های گردشگری آن لذت ببرید، با مردم لهستان آشنا شوید و فرهنگشان را یاد بگیرید و تحقیقات لازم را برای اقامت در این کشور انجام دهید. لهستان جاذبه‌های گردشگری متنوعی و فوق العاده‌ای مانند دریاچۀ ماسوریان، تپه‌های شنیِ اسلووینسکی، شهر قدیمی گدانسک و غیره را دارد و از این سفر لذت خواهید برد.

اینکه گفتیم در طول شش ماه می‌توانید سه ماه در این کشور باشید دلیل دارد. شما می توانید ویزای سینگل یا یکبار ورود، دبل یا دو بار ورود و مولتی یا چند بار ورود بگیرید. اگر ویزای سینگل بگیرید، دیگر باید شش ماه را فراموش کنید. چون اگر از لهستان خارج شوید، دیگر نمی‌توانید به آن بازگردید. پس وقتی وارد می‌شوید باید سه ماهتان را پر کنید و بعد خارج شوید. اما در مورد دو نوع دیگر شما این اجازه را دارید که حداقل یک بار از خاک این کشور خارج شوید و دوباره برگردید. برای اخذ ویزای توریستی لهستان به مدارک پایۀ زیر نیاز دارید:

  • پاسپورت معتبر با حداقل سه ماه اعتبار از تاریخ انقضای ویزای لهستان
  • فرم‌های پر شده برای درخواست اخذ ویزای توریستی
  • عکس جدید و بدون روتوش با پیش زمینۀ سفید
  • مدارکی که نشان دهد شما دلایل محکمی برای بازگشت به ایران دارید. این مدارک می‌تواند شامل داشتن شغل بسیار خوب، خانواده و اقوام در ایران، شرایط مالی بسیار مناسب در این کشور و غیره باشد
  • بیمۀ مسافرتی به ارزش حداقل سی هزار یورو
  • شناسنامه و کارت ملی
  • اثبات تمکن مالی
  • بلیت هوایی رفت و برگشت
  • سند ازدواج در صورت تاهل
  • دعوتنامه در صورتی که دوست یا فامیلی در لهستان دارید که اقامت دائم داشته باشد

ویزای تحصیلی

حالا می‌رسیم به انواع ویزای لهستان که مدت زمان بیشتری را برای اقامت شما در این کشور فراهم می‌کنند. این ویزاها که ویزاهای بلند مدت نامیده می‌شوند حداقل شش ماه اقامت در لهستان را برای شما مقدور می‌سازند و البته که قابل تمدید هم هستند. یکی از پر طرفدارترین انواع ویزاهای بلند مدت ویزای تحصیلی است. اگر می‌خواهید در یکی از دانشگاه‌های لهستان تحصیل کنید و مدرک تحصیلی معتبری در دست داشته باشید، بایستی به این ویزا فکر کنید. ویزای تحصیلی این امکان را برای شما به وجود می‌آورد که خیلی راحت و کاملاً قانونی به کشور مورد علاقه‌تان سفر کنید، در آن کشور تحصیل کنید، مدرک معتبری بگیرید، بعد از آن کار پیدا کنید و ویزایتان را به ویزای کاری تغییر دهید و بعد از چند سال در صورتی که هیچ مشکلی از لحاظ مالی، اجتماعی و قانونی نداشتید، درخواست اقامت دائم دهید.

شما می‌توانید برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به دانشگاه‌های لهستان درخواست بدهید و در صورتی که مدارکتان مانند مقاله‌های چاپ شده، کتاب‌های چاپ شده، پروژه‌ها یا پژوهش‌های انجام شده و غیره برای آن دانشگاه و مقطع مورد نظرتان کافی باشد، می‌توانید پذیرش دانشگاه را بگیرید و برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام نمایید. از جمله بهترین دانشگاه‌های لهستان که می‌توانید از اعتبار مدارک آنها مطمئن باشید و روی آنها سرمایه گذاری کنید عبارتند از دانشگاه یاگیلونا، دانشگاه ورشو، دانشگاه کراکوف، دانشگاه گدانسک، و دانشگاه پزنان. لازم به ذکر است که برای اخذ ویزای لهستان از نوع تحصیلی باید مدارک زیر را در دست داشته باشید:

  • نامۀ پذیرش از دانشگاه‌های لهستان
  • اسناد بانکی معتبر برای اثبات تمکن مالی لازم در پرداخت هزینه‌های اقامت در لهستان و شهریۀ دانشگاه
  • پاسپورت معتبر با حداقل سه ماه اعتبار از زمان انقضای ویزا
  • عکس جدید و بدون روتوش با پیش زمینۀ سفید
  • کلیۀ مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • فرم‌های تکمیل شدۀ مربوطه
  • مدرک آیلتس آکادمیک با حداقل نمرۀ شش و نیم

ویزای کاری

ویزای کاری ویزایی است که پر از مزایا است و در عین حال اخذ آن برای افرادی مانند ایرانی‌ها کمی مشکل است. چرا که اگر قرار باشد ویزای کاری بگیرید باید درخواست ملحق شدن به یک فضای کاری لهستانی را داشته باشید و برای آنکه کارفرمای لهستانی بتواند چنین درخواستی را برای شما ارسال کند، باید حداقل ده روز آن شغل مورد نظر را در اتحادیۀ اروپا آگهی کند و اگر فرد واجد شرایطی پیدا نشد، آن وقت برای دیگر کشورها درخواست نیرو را ارسال نماید. در این حالی است که این روزها همه روی ایرانی‌های حساس هستند و کارفرما باید اثبات کند که چرا هیچ فردی در لهستان و دیگر کشورهای اروپایی نمی‌تواند آن شغل را بگیرد و فقط شما می‌توانید از پس آن بر بیایید.

تمام نکات گفته شده باعث می‌شود کمتر کارفرمایی این همه زحمت را برای جذب شما به عنوان نیروی کار به جان بخرد و تازه اگر هم آشنایی داشته باشید و بخواهد برای شما کاری انجام دهد، شاید موفق نشود. البته در شرایطی فرد ایرانی تخصص بسیار ویژه‌ای دارد و همین باعث می‌شود به سرعت جذب بازار کار لهستان شود. اگر بتوانید ابن شرایط را داشته باشید می‌توانید ویزای کاری بگیرید و یک سال اقامت داشته باشید. بعد از آن اگر شغلتان ادامه دار شد می‌توانید درخواست تمدید ویزا تا سه اسل را بدهید که معمولاً پذیرفته می‌شود. بعد از آن ویزا تا دو سال دیگر تمدید می‌شود و بعد از پنج سال اگر هیچ بزهی انجام نداده باشید، مالیات خود را به موقع پرداخت کرده باشید و مشکلی ایجاد نکرده باشید، می‌توانید اقامت دائم خود را بگیرید. از جمله مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کاری می‌توان به پاسپورت معتبر با حداقل سه ماه اعتبار از زمان انقضای ویزا، دعوتنامه از سوی کارفرما، بیمۀ مسافرتی و غیره اشاره کرد.

ویزای درمانی

یکی از موارد بسیار پر کاربرد برای درخواست ویزای لهستان، ویزای درمانی است. لهستان حدمات درمانی بسیار پیشرفته و در عین حال بسیار ارزان‌تر از دیگر کشورهای اروپایی را در اختیار دارد و برای همین افراد زیادی ترجیح می‌دهند برای درمان به این کشور سفر کنند. این کشور تجهیزات پزشکی بسیار پیشرفته‌ای دارد و پزشکان حاذق لهستانی از علم و تجربۀ بالایی برخوردار هستند و نسبت به بیمار بسیار مسئول و متعهد رفتار می‌کنند. در این نوع ویزای لهستان شما می‌توانید سه ماه در این کشور اقامت کنید و اگر دروۀ درمانتان ادامه پیدا کرد، می‌توانید ویزایتان را تمدید کنید. از جمله مهمترین مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای درمانی لهستان عبارت است از:

  • اثبات اینکه خدمات پزشکی مورد نیاز شما در ایران موجود نیست و بهترین مقصد درمانی برای شما لهستان است
  • تکمیل فرم‌های مورد نیاز برای اخذ ویزای لهستان از نوع درمانی
  • نامه‌ای از پزشک معالج در لهستان برای تائید شرایط بیمار و امکان درمان در این کشور زیر نظر وی
  • ارائۀ پروندۀ درمانی در ایران و نظر پزشکان ایرانی مبنی بر اینکه در ایران امکان درمان نیست و بیمار باید به لهستان برده شود
  • اسناد و مدارک مالی برای اثبات تمکن مالی در پرداخت هزینه‌های درمان و اقامت در لهستان
  • پاسپورت معتبر با حداقل سه ماه اعتبار از تاریخ انقضای ویزا
  • شناسنامه و کارت ملی
  • عکس با پیش زمینۀ سفید و بدون روتوش
  • بیمه نامۀ مسافرتی

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای لهستان

همان طور که در بخش‌های قبلی مشاهده کردید، با توجه به نوع ویزای درخواستی، باید مدارک خاصی را ارائه کنید. اما در این بین برخی مدارک عمومی هستند و در همۀ انواع ویزا مورد نیاز می‌باشند. برای همین اگر نوع ویزای درخواستی شما در انواع توضیح داده شده در بالا نبود، بدانید که باید حداقل مدارک زیر را آماده کنید و بعد برای درخواست ویزای لهستان اقدام نمایید. این مدارک عبارت هستند از:

  • فرم‌های تکمیل شده برای ارائۀ درخواست اخذ ویزای لهستان
  • پاسپورت معتبر با حداقل برای سه ماه اعتبار از تاریخ انقضای ویزا که دارای صفحات خالی باشد
  • عکس جدید پاسپورتی با پیش زمینۀ سفید که اخیراً انداخته باشید و بدون روتوش و عینک باشد
  • اسناد و مدارک لازم برای اثبات تمکن مالی شامل گردش مالی سه ماه اخیر با مهر و امضای بانک در سربرگ انگلیسی
  • مدارک تحصیلی
  • شناسنامه و کارت ملی
  • سند ازدواج در صورت تاهل
  • ووچر هتل
  • بلیت رفت و برگشت هوایی (اگر ویزای بلند مدت می‌خواهید، فقط بلیت رفت)
  • بیمه نامۀ مسافرتی با حداقل سی هزار یورو اعتبار
  • دعوت نامه در صورت وجود

نکات مهم برای اخذ ویزای لهستان

خب همان طور که می‌دانید افسران سفارت لهستان روی ایرانی‌ها سخت گیری و حساسیت بیشتری دارند و اگر حتی بخشی از مدارک شما ناقص یا حتی دارای ابهام باشد، درخواست ویزای شما را رد یا به عبارتی ریجکت می‌کنند. بنابراین اولین نکتۀ مهم این است که دقت کنید تمامی کدارک کامل و بدون نقص باشد، از مشاور کمک بگیرید تا با توجه به تجربه‌ای که دارد این مدارک را بازبینی کرده و نواقص آن را مرتفع کند و هیچ بهانه‌ای دست افسران سفارت ندهد.

نکتۀ مهم دیگر برای اخذ ویزای لهستان این است که بدانید تمکن مالی حرف اول را می‌زند. شما باید پشتوانۀ مالی بسیار خوبی داشته باشید و با ارائۀ مدارک به سفارت لهستان اثبات کنید که در سفر به لهستان هیچ باری از شما بر دوش دولت این کشور نخواهد بود و شما می‌توانید از پس کلیۀ هزینه‌هایتان برآیید. به علاوه باید ثابت کنید که به هیچ عنوان قصد ماندن در این کشور و پناهنده شدن را ندارید. اگر فقط یک بهانه دست افسران بیفتد که حس کنند شما قصد پناهندگی در این کشور را دارید، بدون معطلی ویزای شما را ریجکت می‌کنند.

وقتی با توجه به نوع ویزای درخواستی تمامی مدارک را جمع آوری کردید و با یک مشاور معتبر در زمینۀ مدارک مشورت کردید و تائیدیۀ او را هم گرفتید، وقت آن می‌رسد که برای درخواست ویزای لهستان اقدام کنید. برای این کار باید از طریق سایت سفارت این کشور وقت سفارت لهستان بگیرید. در سایت می‌توانید مدارک خود را آپلود کنید و در روز وقت سفارت با مراجعه به کارگزاری این کشور امور انگشت نگاری و ثبت هویتی را به انجام برسانید. به علاوه لازم است مبلغی را برای بررسی درخواست به حساب سفارت لهستان در ایران واریز کنید. اگر بعد از بررسی درخواست شما مورد پذیرش قرار گرفت، می‌توانید با مراجعه به سفارت ویزای لهستان خود را به صورت الصاق شده در پاسپورت دریافت کنید و راهی این کشور زیبا شوید.

مطالب مرتبط:

راهنمای اخذ ویزای فرانسه

راهنمای اخذ ویزای جمهوری چک

راهنمای اخذ ویزای ایتالیا

بیشتر بخوانید
ویزای شینگن اسپانیا
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن