تحصیل در استرالیاتحصیل و مهاجرت

راهنمای تحصیل در استرالیا

با ما همه چیز را در مورد تحصیل در استرالیا بخوانید

این روزها یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌های قانونی سفر به دیگر کشورها و اخذ اقامت دائم آنها بعد از گذشت چند سال ادامۀ تحصیل است؛ البته راه‌هایی مثل اقامت از طریق سرمایه گذاری هم میسر است که نیاز به سرمایۀ فراوان دارد و این برای خیلی از ما ایرانی‌ها امکان پذیر نیست. یکی از کشورهای پیشرو و کارآمد در زمینۀ تحصیلات تکمیلی که مدارک معتبری ارائه می‌کند و می‌توانبد با تحصیل در آن آیندۀ درخشانی را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید استرالیا است. استرالیا کشوری امن و قانونمند است که در چند دهۀ اخیر رشد بسیار خوبی داشته و توانسته در بسیاری از جهات رقیب مهمی برای قدرت‌های جهانی شود. این کشور سیستم مهاجرت و اخذ اقامت خود را بسیار قانونمند و سختگیرانه کرده است و دیگر نمی‌توان به راحتی به استرالیا سفر کرد. با این حال اگر بتوانید از کالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرید می‌توانید امیدوار باشید که در آینده‌ای نزدیک در یکی از مدرن‌ترین کشورهای دنیا مشغول به تحصیل شوید و آیندۀ روشنی برای خودتان بسازید. ما در این مطلب به بررسی راه‌های اخذ ویزای تحصیلی استرالیا، شرایط تحصیل در استرالیا و مقاطع مختلف تحصیلی در این کشور خواهیم پرداخت و سیستم آموزشی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

نکتۀ مهم در مورد استرالیا

یکی از نکات مهم برای سفر به هر کشوری و تصمیم برای اقامت در آن این است که بدانید می‌توانید با شرایط جوی و آب و هوای آن سازگاری داشته باشید یا خیر. استرالیا یک جزیرۀ بسیار بزرگ است که از همه طرف به اقیانوس و دریا می‌خورد و یکی از مهمترین اقیانوس‌های اطراف آن اقیانوس هند است. این کشور آب و هواب معتدل اقیانوسی دارد و شرایط جوی معمولا در بخش‌های مختلف این کشور پهناور متفاوت است؛ با این حال تغییر آب و هوای شدیدی در آن مشاهده نمی‌کنید. منتهی نکتۀ جالب در مورد این کشور این است که شرایط آب و هوایی آن با دیگر کشورها زمین تا آسمان فرق دارد. یعنی در زمستان که در بیشتر کشورهای دنیا هوا سرد است و مردم با برف و باران سر و کار دارند، در استرالیا آب و هوا به دلیل قرارگیری در نمیکرۀ جنوبی تابستانی و گرم است و وقتی ما، کشورهای اروپایی و بیشتر کشورهای امریکایی در تابستان و فصل گرم هستیم، در استرالیا هوا سرد است. این موضوع تاثیر به سزایی در مهاجران دارد و در سال‌های اول خیلی برایشان سخت است تا به تدریج با آن خو می گیرند. 

مقاطع مختلف تحصیلی استرالیا را بشناسیم

اگر قرار باشد به تحصیل در استرالیا فکر کنید بهتر است پیش از هر چیزی از سیستم آموزشی این کشور و شرایط تحصیلی در هر مقطع اطلاعات کافی به دست بیاورید تا ببینید این کشور مناسب شما هست یا نه. به همین منظور ما مقاطع مختلف تحصیلی را به صورت جداگانه در این بخش آورده‌ایم و در هر بخش اطلاعات لازم را به شما می‌دهیم.

تحصيل در استرالیا؛ مدارس

اگر دوست دارید فرزندتان با شرایط زندگی مردم استرالیا، فرهنگ این کشور، سیستم آموزشی بسیار استاندارد در مدارس و غیره آشنا شود و با آگاهی کامل از تمامی این موارد وارد دانشگاه‌های این کشور شود بهتر است زودتر دست به کار شوید و او را در مدارس استرالیا ثبت نام کنید. استرالیا به صورت کلی سه مقطع تحصیلی در دورۀ مدرسه دارد که به ترتیب مقطع پیش دبستانی، دورۀ ابتدایی و دورۀ دبیرستان هستند. کودک شما می‌تواند از پنج سالگی وارد دورۀ پیش دبستانی شود. این دوره یک سال است و در این یک سال بچه‌ها اصول اولیۀ نشستن سر کلاس‌های استاندارد استرالیا را می‌آموزند و گذراندن این دوره برای دانش آموزان اجباری است. بعد از آن وارد دورۀ دبستان یا همان ابتدایی می‌شوند و شش سال از عمرشان را در این دوره می گذرانند. البته در برخی از ایالت‌های استرالیا دورۀ ابتدایی هفت ساله است و این بستگی به شهر مورد نظر شما دارد. بعد از آن دانش آموز وارد دورۀ دبیرستان می‌شود و پنج یا شش سال هم در این دوره درس می‌خواند. البته طول این دوره به طول دورۀ ابتدایی بستگی دارد و در کل جمع سال‌های دبیرستان و دبستان دوازده سال می‌شود. بعد از آن دانش آموز می‌تواند وارد دورۀ کالج شود. البته ناگفته نماند که در برخی ایالت‌های استرالیا دورۀ دبیرستان تا سال دهم ادامه پیدا می‌کند و دو سال آخر به عنوان کالج و کاملاً اختیاری خواهد بود. بعد از این دوره دانش آموزان این اعتبار را به دست می‌آورند تا در صورت دلخواه وارد دانشگاه شوند و ادامه تحصیل دهند. برخی هم ترجیح می‌دهند با همین مدرک کالج وارد بازار کار شوند و زندگی‌شان را شروع کنند. به عبارتی فرهنگ مردم استرالیا تحصیلات دانشگاهی را یک اجبار و کار تحمیلی نمی‌دانند و کسانی که دورۀ دانشگاهی طی نمی‌کنند هیچ خلایی نسبت به دیگران ندارند. این فقط به فرد بستگی دارد که ببیند علاقه‌ای به ادامه تحصیل دارد یا دوست دارد به صورت تجربی وارد بازار کار شود.

تحصيل در استرالیا؛ دانشگاه

‌چناچه فرصت تحصیل در مدارس این کشور را نداشته‌اید و الان می‌خواهید با ورود به دانشگاه‌های این کشور راهی برای اخذ اقامت استرالیا پیدا کنید، باید به این بخش توجه نمایید. برای ورود به دانشگاه‌های استرالیا بایستی مدارک شما و نمراتتان بر اساس‌ نمرات‌ گواهی ورود به‌ آموزش‌ عالی (TES) محاسبه‌ شود. روش محاسبۀ این نمرات در ایالت‌های مختلف استرالیا فرق دارد و باید با توجه به دانشگاه مورد نظرتان و قوانین ایالتی حاکم بر آن این نمره را تعیین کنید. شما می‌توانید با توجه به شرایط شخصی خود در دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور ثبت نام کرده، پذیرش بگیرید و بعد با اخذ ویزای تحصیلی استرالیا شروع به تحصیل کنید. دانشگاه‌های استرالیا مستقل عمل می‌کنند و به صورت مجزا مدرک صادر می‌کنند. برای همین دقت کنید که فقط در دانشگاه‌های معتبر و شناخته شدۀ این کشور ثبت نام کنید تا مدرک معتبری دریافت نمایید.  نخستین مرحله این است که مدارک شما مورد ارزیابی قرار گرفته و اعتبار سنجی شوند تا بتوانید بر اساس آخرین مدرک اعتبار سنجی شده در استرالیا ادامه تحصیل دهید. برای این امور حتماً با کارشناسان معتبر اخذ پذیرش از استرالیا مشورن کنید.

‌دوره‌های تحصيل در استرالیا چگونه است؟

برای اینکه در استرالیا ادامه تحصیل دهید باید بدانید در چه مقطعی قصد ادامه تحصیل دارید، این مقطع در کشور استرالیا چقدر زمان می‌برد و چه مفهمومی دارد. تحصیل در مقطع دیپلم (Diploma) برای اخذ مدرک دیپلم کشور استرالیا سه سال طول می‌کشد و در این مدت باید کارآموزی هم انجام دهید. اگر بخواهید مدرک فوق دیپلم (Associated Diploma) بگیرد لازم است دو سال همراه کارآموزی درس بخواهید و دوره‌های تخصصی ببینید. در مرحلۀ بعدی دورۀ کارشناسی (Bachelor) است که بسته به رشتۀ تحصیلی بین سه تا چهار سال طول می‌کشد. در این بین مدرکی معادل با کارشناسی به نام (Post Graduate Certificate) وجود دارد که برای اخذ آن یک دورۀ هجده ماهه می گذرانید. یک مدرک جالب دیگر هم در این کشور وجود دارد که به آن (Bachelor Honors Degree) می گویند و حدود پنج سال زمان می‌برد؛ اما با اخذ این مدرک شما انگار دورۀ کارشناسی ارشد را هم طی کرده‌اید و اگر باز هم بخواهید به ادامۀ تحصیل فکر کنید می‌توانید با همان مدرک در آزمون دکترا هم شرکت کنید. اگر راه ساده‌تر را ادامه دادید و کارشناسی گرفتید یا مدرک کارشناسی شما مورد تائید قرار گرفت، می‌توانید در مقطع کارشناسی ارشد (Master) شرکت کنید و بعد از گذراندن یک تا دو سال این مدرک را در دست بگیرید. البته اخذ کارشناسی ارشد در برخی رشته‌ها حتی سه سال هم طول می‌کشد. در آخرین مرحله شما برای مقطع دکترا (Ph.D.) درخواست می‌دهید. در این مقطع شما حقوقی را دریافت می‌کنید تا به امور پژوهشی خودتان برسید و معمولاً پژوهش محور است. این دوره بین سه تا پنج سال طول می‌کشد. در همۀ این مقاطع تحصیلی شما باید به زبان انگلیسی مسلط باشید؛ چرا که تمامی مقاطع به زبان انگلیسی کلاس برگزار می‌کنند و اصلاً برای اخذ پذیرش باید مدرک آیلتس داشته باشید. به علاوه برای اینکه بتوانید در هر کدام از این مقاطع در استرالیا ادامه تحصیل بدهید باید حداقل شانزده ساله باشید و زیر شانزده سال فقط می‌توانید به اخذ پذیرش در مدارس استرالیا فکر کنید.

تحصیل در استرالیا چقدر هزینه دارد؟

میزان هزینۀ شما برای تحصیل در استرالیا به شهر مورد نظر برای اقامت، شرایط اقامتی، دانشگاه مورد نظر، مقطع مورد نظر و رشتۀ شما بستگی دارد و اینها مهمترین مولفه‌های تخمین هزینۀ تحصیل در استرالیا هستند. نود و پنج درسد دانشگاه‌های استرالیا دولتی هستند. با این وجود این کشور دو دانشگاه بین المللی یک دانشگاه خصوصی هم دارد که هزینۀ بالاتری برای تحصیل دریافت می‌کنند. اما اگر بخواهیئ متوسط هزینۀ دریافت شده رد دانشگاه‌های دولتی کشور استرالیا را با هم مرور کنیم، باید بدانید که متوسط هزینۀ تحصیل در استرالیا در مقطع کارشناسی از پانزده هزار تا سی و سه هزار دلار استرالیا، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بین چهارده هزار تا سی و هفت هزار دلار استرالیا است. در مورد هزینۀ زندگی در استرالیا هم ایالت و شهر مورد نظر شما تاثیر به سزایی در روند هزینه‌هایتان دارد. برای مثال برای زندگی در شهر معروف سیدنی باید ماهانه حداقل دو هزار و پانصد دلار استرالیا هزینه کنید. در واقع سیدنی گرانترین شهر استرالیا است و اگر کمی فاصله بگیرید و برای مثال در ملبورن سکونت کنید، با ماهانه هزار و دویست دلار به صورت حداقلی می‌توانید به زندگی ادامه دهید. این در حالی است که شهر کانبرا ارزانترین شهر استرالیا لقب گرفته و با ماهی هزار دلار استرالیا می‌توانید در آن زندگی کنید. طبیعی است که هر چه از مرکز شهر فاصله بگیرید هزینۀ اقامت شما هم پایینتر می‌آید. اگر دانشگاه مد نظر شما خوابگاه داشته باشد، به نفعتان است که در خوابگاه بمانید تا هزینه‌های تحصیل در استرالیا را پایین بیاورد.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل استرالیا کدامند؟

بهترین دانشگاه‌های استرالیا را بشناسید تا بدانید سرمایه گذاری در کدام دانشگاه‌ها آیندۀ شما را تضمین می‌کند. برخی از دانشجویان بدون دقت در این مورد وارد دانشگاه‌های نه چندان معتبری می‌شوند و بعد از گذراندن سختی و هزینه‌های بسیار می‌بینند آن مدرک اعتبار بالایی ندارد. برای همین این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در این بخش پنج دانشگاه برتر استرالیا را به شما معرفی می‌کنیم. نخستین دانشگاه دانشگاه ملی استرالیا (The Australian National University) است که رتبۀ یک در کشور و رتبۀ بیست و نه در جهان را دارد و بسیار معتبر است. بعد از آن دانشگاه ملبورن (The University of Melbourne) با دومین رتبه در استرالیا و رتبۀ سی و هشت در رنکینگ جهانی می‌تواند گزینۀ بسیار مناسبی باشد و با توجه به اینکه هزینه‌های زندگی در ملبورن هم نسبت به سیدنی پایینتر است می‌توانید با دقت بیشتری در مورد این دانشگاه تحقیق کنید. سومین دانشگاه برتر در استرالیا دانشگاه سیدنی (The University of Sydney) است که در دنیا هم معتبر است و رنکینگ چهل و دو را دارد. البته در این مورد هزینه‌های بالای زندگی در شهر سیدنی هم برای شما مطرح خواهد شد. چهارمین دانشگاه برتر استرالیا دانشگاه نیو ساوث ولرز (The University of New South Wales) است و رتبۀ چهل و سه دنیا را دارد و در رقابت تنگاتنگی با دانشگاه سیدنی است. پنجمین دانشگاه این کشور برای تحصیل در استرالیا دانشگاه کوئینزلند (The University of Queensland) نام دارد و رتبۀ چهل و هفت دنیا را دارد. از دیگر دانشگاه‌های برتر این کشور هم می‌توان به دانشگاه تکنولوژی سیدنی، دانشگاه نیوکاستل، دانشگاه آدلید، دانشگاه موناش و دانشگاه وسترن استرالیا اشاره کرد.

آیا می‌توان برای تحصیل در استرالیا بورسیه شد؟

بله. می‌توانید در هر مقطعی از کارشناسی گرفته تا دکترا بورسیۀ این کشور را به دست آورید و با اخذ کمک هزینۀ تحصیلی دیگر به صورت رایگان به تحصیل ادامه دهید و به علاوه برای زندگی و شرایط اقامتی خود هم کمک هزینه‌ای بگیرید. اما این موضوع شرایط و قوانین بسیار سرسختانه‌ای دارد و هر کسی نمی‌تواند چنین اقدامی بکند. برای تحصیل در استرالیا و اخذ بورسیه اول از همه نباید فاصلۀ بین دورۀ قبلی و دورۀ فعلی بیشتر از پنج سال شده باشد. به علاوه مدرک قبلی شما باید از دانشگاه بسیار معتبری گرفته شده باشد و معدل بالایی هم داشته باشید. اینها تنها شرایط اخذ بورسیه نیست و باید در کنار دیگر مواردی که در هر دانشگاه به صورت جداگانه اعلام می‌شود کنار هم قرار بگیرد تا موفق به اخذ بورسیۀ تحصیلی شوید. برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های استرالیا باید زمان بندی درستی داشته باشید. نیم سال اول دانشگاه‌های استرالیا از اواخر ماه فوریه شروع شده و تا ماه مارس ادامه دارد و نیم سال دوم از اواخر ژوئن تا نوامبر است. شما برای تحصیل در این کشور حتماً باید بیمۀ تحصیلی داشته باشید. نام این بیمه برای دانشجویان غیر استرالیایی OSHC  گفته می‌شود و همه باید بیمه باشند. در واقع یکی از شروط اخذ ویزای تحصیلی استرالیا تهیۀ این بیمه است.

چطور می‌توان ویزای تحصیلی استرالیا را گرفت؟

نخستین گام برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور است. بعد از آن باید دیگر مدارک مورد نیاز را آماده کرده و نسبت به ثبت نام ویزای تحصیلی استرالیا، وقت سفارت استرالیا، انجام امور احراز هویت و مصاحبه، واریز وجه مورد نیاز و غیره اقدام کنید. بعد از آن افسران سفارت استرالیا مدارک شما را بررسی کرده و نتیجه را به اطلاع شما می‌رسانند. اگر نتیجه مثبت باشد شما اکسپت ویزایتان را می گیرید و می‌توانید به استرالیا سفر کنید. به علاوه می‌توانید برای همسر یا پدر و مادرتان هم ویزای همراه بگیرید تا در این سفر همراه شما باشند. اگر در وقطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل شوید، همسر یا همراه شما می‌تواند کار تمام وقت هم داشته باشد و این مزیت بزرگی خواهد بود. از جمله مدارک مهم مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • فرم تکمیل شدۀ درخواست ویزا به زبان انگلیسی
  • عکس پاسپورتی بدون روتوش با پیش زمینۀ سفید که اخیراً انداخته باشید
  • پاسپورت معتبر
  • گردش حساب بانکی سه ماه آخر
  • مدارک اثبات تمکن مالی مورد نیاز
  • برگۀ پذیرش دانشگاه مقصد
  • انگیزه نامۀ تحصیلی
  • برگۀ اخذ بیمۀ دانشجویی
  • تاییدیۀ رزرو هتل
  • بلیط رفت و برگشت
  • ارائۀ مدارک تحصیلی مورد نیاز
  • اصل شناسنامه
  • مدارک مربوط به احراز شرایط تاهل

آیا در زمان تحصیل در استرالیا امکان کار کردن وجود دارد؟

شما به عنوان دانشجو می‌توانید یک کار پاره وقت داشته باشید و هفته‌ای بیست ساعت مشغول به کار شوید. البته این برای دورۀ کارشناسی است و در دورۀ کارشناسی ارشد پژوهش محور و دورۀ دکترا می‌توانید شغل تمام وقت هم داشته باشید.

مطالب مرتبط:

تحصیل در آلمان

تحصیل در کانادا

تحصیل در ونکوور

بیشتر بخوانید
راهنمای تحصیل در هلند
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن