راهنمای سفرراهنمای سفر به گرجستان

راهنمای سفر به تفلیس

در سفر به تفلیس با چه روبه‌رو هستیم؟

کشور گرجستان یکی از زیباترین و کهن‌ترین کشورهای اروپایی است که نزدیکترین فاصله را با ایران دارد. این کشور طبیعی بکر و زیبا، مردمانی با فرهنگ و مهمان دوست، اماکن تاریخی بسیار دیدنی و مهم، ساختمان‌های مدرن و فروشگاه‌های بی نظیر و مرکاز تفریحی هیجان انگیز و جذابی دارد و همین امر باعث می‌شود گردشگران از سراسر دنیا گرجستان را به عنوان یکی از کشورهای مورد علاقه برای بازدید انتخاب کنید. تفلیس پایتخت گرجستان و نیز شهر معروف دیگرش به نام باتومی بیشترین بازدیدها را دارند و گردشگران زیادی را به خودشان جذب می‌کنند. مردم کشور ما هم در میان کشورهای اروپایی بیشترین سفر را به گرجستان دارند و همین باعث می‌شود شرایط سفر به گرجستان یا به عبارتی تفلیس برای ما مهم جلوه کند. ما در این مطلب راهنمای سفر به تفلیس را در اختیار شما می گذاریم تا با هزینه‌های سفر، شرایط اقامتی و بایدها و نبایدها در این شهر آشنا شوید. پس با ما همراه باشید.

توضیحاتی در مورد تفلیس

پیش از آنکه از راهنمای سفر به تفلیس بدانیم بهتر است با این شهر زیبا آشنا شوید و دلیل رفت و آمد این همه گردشگر به پایتخت گرجستان را بدانید. تفلیس یکی از کهن‌ترین شهرها دنیا محسوب می‌شود و تاریخ آن به قرن پنجم میلادی می‌رسد. در آن زمان حاکم وقت با نام واختانگ قدم پیش گذاشت و در این منطقه شهری به نام تفلیس احداث کرد. از آن زمان تا کنون نفلیس فراز و فرودهای زیادی به خودش دیده و افراد مختلفی بر آن حکم رانی کرده‌اند. باید گفت این شهر شوریدگی‌های زیادی به خود دیده و تازه از قرن نوزده به بعد آرامش به طور کلی به تفلیس رو کرده است. شهر تفلیس به رشته کوه‌های ققفاز و دریای سیاه بسیار نزدیک است. طبق آخرین آمارها جمعیت تفلیس یک میلیون و هفتاد و هشت هزار نفر است و مردم در این شهر با آرامش کامل زندگی می‌کنند و رفاه اجتماعی نسبتاً بالایی دارند. مردم در این کشور و در کل در گرجستان به زبان گرجی حرف می‌زنند؛ البته کمی هم انگلیسی می‌دانند. اگر می‌خواهید به این شهر سفر کنید، باید بدانید که ساعت در تفلیس حدود نیم ساعت از تهران جلوتر است. یعنی وقتی در تهران ساعت هشت و نیم صبح است، در تفلیس نه صبح است.

شرایط آب و هوایی

برای آگاهی از شرایط آب و هوایی در سفر به تفلیس باید به موقعیت جغرافیایی این شهر دقت داشته باشید. همان طور که در بخش قبلی اشاره شد، تفلیس از یک طرف به کوه و از طرف دیگر به دریا نزدیک است. به همان دلیل از یک طرف باد و بوران کوه را در خود دارد و از طرف دیگر رطوبت دریا را. به طور کلی گفته می‌شود شرایط آب و هوایی تفلیس در تابستان گرم و در زمستان بسیار سرد است. کسانی که از سرما گریزان هستند به هیچ عنوان نباید در فصل زمستان به تفلیس سفر کنند. به علاوه آب و هوای تفلیس اندکی شرجی است و رطوبت دارد. به طور کلی می‌توان شرایط آب و هوایی تفلیس را نیمه گرمسیر و با رطوبت بیان کرد.

برای سفر به تفلیس چه فصلی را انتخاب کنیم؟

با توجه به آنچه گفته شد برای رو به رو شدن با بهترین شرایط آب و هوایی ممکن، می‌توانید ماه‌های اردیبهشت و خرداد در بهار و یا ماه‌های مرداد و شهریور در تابستان را انتخاب کنید تا علاوه بر بهره مندی از آب و هوای گرم و مطلوب، بتوانید تفریحات آبی را هم انجام دهید. البته در این ماه‌ها حجم گردشگرها در تفلیس بسیار زیاد است و این دو نتیجه دارد: یک اینکه کسانی که از بودن در جمعیت خوششان نمی‌آید کمی آزرده خاطر می‌شوند و دو اینکه هزینۀ سفر به تفلیس در این ماه‌ها بالاتر می‌رود. بنابراین اگر می‌خواهید هزینۀ سفرتان به حداقل برسد باید لباس‌های بسیار گرم به همراه خود ببرید و تفلیس را در فصل زمستان تجربه کنید. سفر به تفلیس در پاییز هم حد متوسطی خواهد داشت؛ حجم گردشگر نه به زیادیِ ماه‌های خوش آب و هوا است و نه به کمیِ زمستان. از طرفی هزینه‌ها و شرایط آب و هوایی در حد متوسط قرار دارد. این به شما بستگی دارد که می‌خواهید در چه شرایطی سفر کنید.

آیا باید در سفر به تفلیس نگران خطر باشیم؟

باید به جرئت گفت یکی از جاهایی که اصلاً نیاز به نگرانی از خطر در خیابان‌ها ندارید تفلیس است. در سفر به تفلیس یا در حالت کلی گرجستان متوجه می‌شوید که این شهر یکی از امن‌ترین شهرهای دنیا است. شما می‌توانید با خیال راحت آخر شب‌ها در خیابان‌ها قدم بزنید، بدون نگرانی به گردش بروید و از وجود دزد و جیب بر ترسی به دل راه ندهید. آمار جرم و جنایت در گرجستان و شهر تفلیس بسیار پایین است و این خبر خوبی برای گردشگرها خواهد بود. به علاوه استفاده از الفاظ ناپسند و آزار خانم‌ها و مزاحمت‌های خیابانی در گرجستان امر بسیار ناپسند و منفوری است و خانم‌ها می‌توانند بدون نگرانی در این شهر رفت و آمد کنند و کسی مزاحم‌شان نمی‌شود. پس در حالت کلی باید گفت، خیر؛ اصلاً نیاز به نگرانی بابت هیچ گونه خطری نیست. ولی این بدان معنا نیست که بی پروا عمل کنید و بهتر است خودتان گزک به دست کسی ندهید و امنیت لازم را برای خودتان حفظ کنید.

سفر به تفلیس چقدر هزینه دارد؟

یکی از مهمترین بخش‌های هزینۀ یک سفر، هزینۀ اقامت در مقصد مورد نظر است. تفلیس یک شهر توریستی است و تمام امکانات و مسائل رفاهی برای گردشگران را مهیا کرده تا هیچ گردشگری در این شهر بلا تکلیف نماند. در مورد محل اقامت هم همین طور است. از هتل‌های بسیار لوکس و پنج ستاره تا اقامتگاه‌های ارزان قیمت و بسیار عالی، شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که برای اقامت در این شهر کنار گذاشته‌اید، مکان مناسبی را انتخاب کنید. البته که هر چه پول بیشتری پرداخت شود، رفاه بیشتری در مکان اقامتی مهیا خواهد بود. اما کسانی هم که می‌خواهند با حداقل بودجه از تفلیس دیدن کنند، تنوع انتخاب خوبی دارند و از بابت اقامت در تفلیس هیچ مشکلی نخواهند داشت.

دو مورد از بهترین هتل‌های تفلیس

ما در اینجا دو مورد از بهترین هتل‌های تفلیس را به شما معرفی می‌کنیم تا اگر خواستید برای محل اقامتتان در این شهر سنگ تمام بگذارید بتوانید انتخاب خوب و درستی داشته باشید. هتل رادیسون بلو (Radisson Blu Iveria Hotel) یکی از هتل‌های بسیار خوب و عالی و پنج ستاره در مرکز شهر تفلیس است. این هتل خدمات و امکانات رفاهی فوق العاده‌ای برای مسافرانش مهیا کرده است و می‌توانید با پذیرش بیست و چهار ساعته هر زمان که بخواهید چک این شوید و اقامت خارق العاده‌ای داشته باشید.

هتل دیگری که به شما پیشنهاد می‌کنیم هتل چهار ستارۀ هالیدی این (Holiday Inn hotel) است. این هتل یکی از بهترین هتل‌های چهار ستاره است که چیزی از هتل‌های پنج ستارۀ شهر تفلیس کم ندارد و خدمات کامل و بی نقصی به شما ارائه می‌کند. رضایت مسافران در این هتل بسیار بالا است و طراحی داخلی عالی به همراه کارکنان بسیار کارآمد و کاربلد محیط خوبی را برای اقامتتان فراهم می‌کند. در این هتل انواع امکانات نظیر اماکن ورزشی مانند استخر، باشگاه ورزشی و تناسب اندام و غیره به همراه اتاق‌های مجلل و بزرگ برای شما آماده شده است. این هتل در میدان بیست و شش مه قرار دارد.

دیگر هزینه‌های سفر به تفلیس؛ هزینۀ خورد و خوراک

می‌رسیم به مورد بعدی از هزینه‌های سفر به تفلیس که آن هزینۀ خورد و خوراک در این شهر زیبا و دوست داشتنی است. شما می‌توانید به خیال راحت به رستوران‌های تفلیس و دیگر شهرهای گرجستان بروید و خیالتان بابت غذاهایی که برایتان سرو می‌شود راحت باشد؛ چرا که ذائقۀ ما با مردم گرجستان بسیار نزدیک است و همین باعث می‌شود غذاهای گرجی از نظر ما بسیار خوش طعم و لذیذ باشند. برای مثال می‌توانید غذاهای ملی گرجی مانند خینکالی یا خاچاپوری را امتحان کنید که بسیار لذیذ و خوشمزه هستند. با این حال تعداد دفعاتی که به رستوران‌های شهر می‌روید رابطۀ مستقیم با بودجه‌ای دارد که برای خورد و خوراک در تفلیس در نظر گرفته‌اید. برای همین نسبت به هزینه‌ها ملاحظه داشته باشید. شما برای یک غذای معمولی در ارزان‌ترین رستوران‌های شهر باید پانزده دلار هزینه کنید. اگر می‌خواهید هزینه‌های خودتان را کاهش دهید بهتر است از غذاهایی مانند مک دونالد یا غذاهای خیابانی استفاده کنید.

دو مورد از رستوران‌های خوب در سفر به تفلیس

یکی از بهترین رستوران‌هایی که می‌توانید در تفلیس پیدا کنید و یک وعده غذای عالی نوش جان کنید رستوران ایرلندی مک لارنز (MacLaren’s Irish Pub) است. این رستوران بهترین غذاهای بین الملل و غذاهای گرجی را با بهترین کیفیت و دیزاین برای شما سرو می‌کند و خاطرۀ خوبی از غذا خوردن در تفلیس برایتان به جا می گذارد. پیشنهاد می‌کنم در این رستوران حتماً استیک را امتحان کنید. اما اگر می‌خواهید در تفلیس به رستوران ایرانی بروید می‌توانید به کافه رستوران یسلیانی (Yoseliani Cafe Restaurant) سر بزنید و بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی را در شهر تفلیس نوش جان کنید. در این محیط با ایرانی‌های دیگر آشنا می‌شوید و شاید بتوانید دوستان جدیدی پیدا کنید و اوقات خوشی را با هم بگذرانید.

دیگر هزینه‌های سفر به تفلیس؛ هزینۀ رفت و آمد

به طور کلی می‌توان گفت شرایط حمل و نقل عمومی در گرجستان بسیار خوب است و هزینۀ استفاده از وسایل حمل و مقل عمومی هم بسیار پایین است. به همین دلیل می‌توانید مطمئن باشید که با قرار دادن کمترین بودجه می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و بهترین خدمات را دریافت کنید. برای مثال ورودی تاکسی‌ها در این شهر سه دلار است و با هر نیم کیلومتر مبلغی برای شما اضافه می‌شود. به علاوه شما می‌توانید از وسایل دیگر مانند اتوبوس و مترو هم استفاده کنید تا با هزینۀ کمتر به مقصدتان برسید. به علاوه می‌توانید مقاصد گردشگری نزدیک به هتل یا اقامتگاهتان را پیاده بروید و هم از دیدن شهر لذت ببرید و هم در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.

از تفریحات سفر به تفلیس؛ خرید

خب اگر اطلاعات مختصری از تفلیس به دست آورده باشید می‌دانید که این شهر مراکز خرید بسیار خوبی دارد و یکی از بهترین تفریحات در این شهر رفتن به مراکز خرید مختلف و خرید در مغازه‌های آنها است. در این شهر انواع برندها را پیدا می‌کنید و می‌توانید با کمترین قیمت اجناس با کیفیت و فوق العاده‌ای بخرید. با این حال بهتر است با چند مرکز خرید آشنا شوید که بدانید باید به کجاها بروید. برای مثال می‌توانید به مرکز خرید تفلیس مال بروید. این مرکز خرید در خیابان آقماشنبلی قرار دارد و از هر کسی بپرسید نشانی آن را در اختیار شما می گذارد. این مرکز خرید از مهمترین و بزرگترین مراکز خرید شهر است و همه چیز در آن پیدا می‌کنید.

به علاوه می‌توانید به مرکز خرید کارواسلا هم بروید. این مرکز خرید در خیابان تستون دادیانی قرار دارد و یکی از بهترین فروشگاه‌های تفلیس نامیده می‌شود. در این مرکز خرید بهترین مغازه‌ها و فروشگاه‌های پوشاک را پیدا می‌کنید. به علاوه مرکز خرید ایست پوینت هم در خیابان تواچرالیدز یکی از بهترین‌ها است و شما می‌توانید یک عصر عالی را در این شهر بگذرانید و خریدهای بسیار خوبی انجام دهید. در آخر اجازه دهید خیابان پکینی در تفلیس را به شما معرفی کنیم. در این خیابان فروشگاه‌های بسیار مختلف برند و غیر برند را پیدا می‌کنید و می‌توانید اجناس بسیار با کیفیت و عالی را با قیمت‌های بسیار خوب خریداری کنید.

هر آنچه باید در مورد سفر به تفلیس بدانید

تفلیس یکی از بهترین و کم خطرترین شهرهای گردشگری در دنیا محسوب می‌شوید. معمولاً در این شهر هیچ خطری برای هیچ گردشگری به وجود نمی‌آید. اقتصاد این شهر بسیار خوب است و مردم از سطح رفاه اجتماعی خوبی بهره مند هستند. مردم تفلیس مردمی بسیار آرام و خوش اخلاق هستند و رفتار بسیار مناسبی با توریست‌ها دارند. به همین دلیل هیچ جای نگرانی از سفر به این شهر ندارید. در این شهر حتماً غذاهای محلی و ملی را امتحان کنید و از طعم بی نظیر غذاهای گرجی کمال لذت را ببرید. یکی از مهمترین چیزهایی که در مورد محصولات این کشور باید امتحان کنید پنیرهایشان است.

تفلیس شهر بسیار زیبایی است. این شهر جاذبه‌های گردشگری بی نظیری دارد و بهتر است پیش از سفر حتماً برنامه ریزی انجام دهید تا بهترین و مهمترین جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا را از دست ندهید. در خلال این کار حتماً در کوچه‌ها و خیابان‌های تلفیس پیاده روی کنید، با مردم شهر ارتباط بگیرید و از تاریخ و فرهنگ تفلیس بپرسید. مطمئن باشید با انجام این کار دوستان گرجی زیادی پیدا می‌کنیدو تفلیس بازارهای سنتی بی نظیری دارد و پیشنهاد می‌کنیم حتماً در سفر به تفلیس از بازارهای سنتی دیدن کنید تا بیشتر با فرهنگ مردم این شهر آشنا شوید و به علاوه محصولات تازه‌ای بخرید و لذت خرید محصولات تازه در تفلیس را هم تجربه کنید.

مطالب مرتبط:

راهنمای سفر به دبی

راهنمای سفر به تایلند

راهنمای سفر به پاریس

بیشتر بخوانید
راهنمای سفر به دبی
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن