راهنمای سفرراهنمای سفر به دبی

راهنمای سفر به دبی

با نیلی گشت با اطمینان به دبی سفر کنید

شهر دبی یکی از معروفترین و محبوب‌ترین شهرهای قرن بیست و یک شناخته شده است. این شهر با وجود سرمایه گذاری‌های کلان، ساخت ساختمان‌های لوکس و بی نظیر و مراکز تفریحی فوق العاده توانست در مدت کوتاهی به یکی از مهمترین شهرهای گردشگری در خاورمینه و حتی دنیا تبدیل شود و همین موضوع توجه گردشگران را بر می‌انگیزد که چه چیزی در دبی اینقدر دیدنی و جالب است. به همین دلیل روند افزایشی توریسم در این شهر همچنان ادامه دارد. البته با وجود شیوع کرونا امارات با بستن مرزها توانست قدم بزرگی در حفظ سلامت مردمش بردارد و شاید فعلا نتوانید به این شهر دیدنی سفر کنید. اما بهتر است از مقدمات و بایدها و نبایدهای سفر به این شهر زیبا بدانید تا بعد از اتمام شیوع کرونا در اولین فرصت برای تعطیلات به دبی بروید. ما در این مطلب راهنمای سفر به دبی را در اختیار شما می گذاریم و اطلاعاتی در مورد آب و هوای این شهر و بایدها و نبایدهای آن به شما خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

توضیحاتی در مورد دبی

بسیاری از افراد اطلاعات خوبی در مورد شهر دبی دارند و برخی هم فقط اسمش را شنیده‌اند و حتی نمی‌دانند دبی شهر است یا کشور! برای همین می‌خواهیم پیش از هر چیز نگاهی به دبی بیندازیم و شرایط جغرافیایی آن را بررسی کنیم. در واقع می‌توان گفت دبی بزرگترین شهر در کشور امارات است و در سواحل خلیج فارس قرار دارد. از شهرهای نزدیک دبی در امارات می‌توان به ابوظبی، شارجه و سلطان نشین اشاره کرد. این شهر خیلی زود شناخته شد و مردم زیادی از داخل و خارج امارات به آن مهاجرت کردند و امروزه حدود سه میلیون و چهارصد هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. این شهر شاید معروفترین شهر امارات باشد و مراکز تفریحی و خدمات بی نظیر برای توریست‌ها آن را به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری خاورمیانه تبدیل کرده است. واحد پول در امارات و همچنین دبی درهم است و مردم به زبان عربی با هم صحبت می‌کنند.

شرایط آب و هوایی

دبی در سواحل جنوب شرقی خلیج فارس قرار گرفته و از این نظر نمی‌توان گفت آب و هوای خشکی دارد. اما با توجه به موقعیت جغرافیایی آن به جرئت می‌توان گفت آب و هوای بسیار گرمی در دبی حکمفرما است. شاید باورش برایتان سخت باشد که بگوییم در تابستان‌ها دمای هوا به چهل و یا حتی شصت هم می‌رسد و هوا بسیار داغ می‌شود. دبی در خنک‌ترین حالت که فصل زمستان باشد دمای بیست و سه درجه دارد و این نشان می‌دهد شهر دبی اصلاً روی سرما را به خودش نمی‌بیند.

برای سفر به دبی چه فصلی را انتخاب کنیم؟

برای همین بهترین زمان سفر حتی برای کسانی که گرما را دوست دارند فصل زمستان است. البته همان طور که اشاره شد در زمستان هم هوا اصلاً خنک نیست؛ فقط اینکه در داغی زیاد بهار و تابستان کم می‌شود و کمی به اعتدال می‌رسد. در این شرایط راحت‌تر می‌توانید در هوا نفس بکشید. در این شرایط دقت کنید که حتماً لباس خنک با خودتان ببرید، از کرم‌هاص ضد آفتاب خوب استفاده کنید و حتماً عینک آفتابی به همراه داشته باشید.

آیا باید در دبی نگران خطر باشیم؟

باید گفت که می‌توانید با خیالی راحت به دبی سفر کنید. با توجه به رفاه اجتماعی بالا و زندگی مرفه در دبی، کمتر کسی به فکر دزدی و خرابکاری است. با توجه به آمارها باید گفت که سطح جرم در شهر دبی بسیار پایین بوده و درصد کمی ثبت شده است. یکی دیگر از دلایل این درصد پایین جرم و جنایت مهاجران زیاد در این شهر است. به این شکل که بیشتر ساکنان دبی از دیگر شهرهای امارات و بیشتر از آن از دیگر کشورهای عربی و غیر عربی هستند و طبق قانون با ارتکاب جرم بلافاصله از امارات اخراج می‌شوند. برای همین کمتر کسی در دبی به فکر دزدی می‌افتد. اما باز هم احتیاط شرط عقل است و بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید.

سفر به دبی چقدر هزینه دارد؟

هزینۀ یک سفر به عوامل مختلفی بستگی دارد و ما در این بخش به یکی از مهمترین عوامل آن یعنی هزینۀ اقامت اشاره می‌کنیم. درست که در دبی هم می‌توانید هتل‌های سه ستاره پیدا کنید؛ اما از آن جایی که دبی یک شهر لوکس و زیبا است، اماکن و هتل‌های اقامتی هم معمولاً در سطح بالایی قرار دارند و نمی‌توان انتظار هتل ارزان قیمت را خیلی در این شهر داشت. البته باز هم هستند هتل‌هایی که بسیار ارزان هستند و اقامت در آنها برای کسانی که بودجۀ زیادی ندارند بسیار خوب و مقرون به صرفه است. ما در بخش زیر دو مورد از هتل‌هایی را که می‌توانید در یکی یک اقامت عالی و در دیگری یک اقامت مقرون به صرفه داشته باشید، به شما معرفی می‌کنیم.

دو مورد از بهترین هتل‌های دبی

یکی از مشهورترین هتل‌های دبی هتل برج العرب است. نام این هتل برای خیلی‌ها آشنا است و می‌توانید عکس‌های زیادی از آن را در اینترنت ببینید. این هتل سیصد و بیست و یک متر ارتفاع دارد و یکی از لوکس‌ترین و مجلل‌ترین بناهای دبی شناخته شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید هتل برج العارب تنها هتل هفت ستارۀ دنیا است و لوکس‌ترین اتاق‌ها و سوئیت‌های دنیا را ارائه می‌کند. سوئیت‌های این هتل به قدری بزرگ هستند که خودشان یک خانۀ اعیانی به شمار می‌آیند. این سوئیت‌ها از صد و هفتاد متر تا هفتصد و هشتاد متر هستند و انتخاب با شماست.

اما برسیم به هتلی که می‌توانید در آن یک اقامت مقرون به صرفه و خوب داشته باشید. هتل ایبیس دیرا یکی از هتل‌های دو ستاره در دبی است. این هتل بزرگ سیصد و شصت و پنج اتاق مبله و مناسب دارد که همگی به اینترنت رایگان، تهویۀ مطبوع و ماهواره مجهز هستند. در این هتل صرافی برای تبدیل ارز، رستوران مناسب و همچنین خدمات معلولین وجود دارد و با توجه به قیمت شرایط بسیار خوبی را پیشنهاد می‌کند.

دیگر هزینه‌های سفر به دبی؛ هزینۀ خورد و خوراک

دبی و به طور کلی امارات شرایط غذایی بسیار مناسبی دارد و غذاهای این کشور با ذائقۀ ما ایرانی‌ها جور در می‌آید. برای مثال در بیشتر غذاهایشان از مرغ و دیگر پرندگان استفاده می‌کنند و مصرف غلات و پروتئین در این کشور زیاد است. شما برای آنکه در یک رستوران ارزان در دبی یک وعده غذا بخورید باید دست کم سی درهم هزینه کنید. البته رستوران‌های بسیار خوب و مجلل زیادی در دبی وجود دارند و همین باعث می‌شود بخواهید بخشی از پول خودتان را برای یک بار غذا خوردن در این رستوران‌ها هزینه کنید. البته غذاهای ارزانی مثل مک دونالد هم همیشه در دسترس شما هستند.

چند مورد از غذاهای خوشمزه در سفر به دبی

البته که هر کاری کنیم چند مورد غذایی وجود دارد که با ذائقۀ ما جور نیست. اما این موضوع همیشگی نیست و غذاهای عربی امارات در مواردی بسیار به دید ما خوش طعم و خوشمزه هستند و پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را امتحان کنید. برای مثال ما در ایران با حمص آشنایی زیادی داریم. این پیش غذای خوشمزه با نخود، سیر، ارده و طعم دهنده‌هایی مانند نمک و آبلیمو درست می‌شود و بسیار خوش طعم است. از دیگر غذاهای خوشمزه می‌توان هریس را نام برد که کمی به حلیم در ایران شبیه است و از گندم و گوشت درست می‌شود. برای غذاهای مفصل‌تر می‌توانید شتر شکم پر را امتحان کنید که در مهمانی‌های بسیار بزرگ سرو می‌شود و درون شتر با گوسفند و درون گوسفند با مرغ پر می‌شود. این غذا برای مهمانی‌های هزار نفری سرو می‌شود و در گینس هم ثبت شده است.

از دیگر غذاهای خوشمزۀ اماراتی در دبی می‌توانید شاورما را امتحان کنید. شاورما دقیقاً همان کباب ترکی است و با سبزیجات و سس مخصوص عربی در دبی برای شما سرو می‌شود. به علاوه در سفر به دبی حتماً مجبوس را هم مزه کنید. این غذا از برنج،گوجه، گوشت بره و طعم دهنده‌ها درست می‌شود و بسیار خوشمزه و لذیذ است.

دیگر هزینه‌های سفر به دبی؛ رفت و آمد

دبی سیستم حمل و نقل متنوعی دارد و با اینکه بسیار کوچک است، می‌توان گفت خدمات شهری آن با شهرهای بزرگ دنیا برابری می‌کند. برای همین می‌توانید بدون دغدغه در این شهر زیبا رفت و آمد کنید و جاذبه‌های گردشگری دبی را یک به یک ببینید. از انواع سیستم حمل و نقل شهری در دبی می‌توان به تاکسی، مترو، مونوریل و اتوبوس‌های زمینی و آبی اشاره کرد. اگر سوار مونوریل شوید، می‌توانید از جمیرا به مارینا بروید و مسیر را ببینید و لذت ببرید. مونوریل‌ها بدون راننده و اتوماتیک هستند و فاصلۀ بین این دو منطقه را در عرض پنج دقیقه طی می‌کنند.

نکتۀ مهم در زمینۀ استفاده از مونوریل یا دیگر وسیله‌ها مانند اتوبوس تهیۀ بلیت است. شما می‌توانید از مراکز فروش بلیت بلیت خودتان را تهیه کنید. اما بدانید که بدون بلیت به هیچ عنوان نمی‌توانید سوار شوید. به علاوه برای تاکسی گرفتن هم یاد باید از سایت دبی آی تاکسی درخواست تاکسی دهید و یا با شمارۀ 2080808 تماس بگیرید. الیته این مورد برای چیزی مانند آژانس یا تاکسی‌های اینترنتی در ایران است و اگر بخواهید در خیابان تاکسی بگیرید نیازی به این موارد نیست.

آشنایی با جشنواره‌های دبی

همان طور که در بخش‌های قبلی گفته شد، دبی شهری است که در چند دهۀ اخیر رشد قابل توجهی داشته و برای همین خیلی از جشنواره‌ها و مراسم مهم در این شهر برگزار می‌شوند تا بتوان از خدمات لوکس شهر دبی بهره مند شد. برخی از این جشنواره‌ها هم مخصوص خود دبی است. به علاوه کنسرت‌های زیادی هم در دبی برگزار می‌شود و اگر شانس بیاورید و در زمان سفرتان کنسرت خوبی در این شهر باشد، می‌توانید از آن لذت ببرید.

یکی از جشنواره‌های مهم دبی جشنوارۀ خرید است که هر سال در ماه ژانویه برگزار می‌شود. در این ماه پاساژهای دبی تخفیف‌های باورنکردنی دارند و میلیون‌ها نفر برای خرید به دبی می‌روند. از دیگر جشنواره‌های جالب جشنوارۀ غذا است که یک هفته ادامه دارد و شکموها و غذا دوست‌ها در این یک هفته حسابی لذت می‌برند. از دیگر جشنواره‌های دبی می‌توان به جام جهانی اسب دوانی دبی، جشنوارۀ عروس دبی، جشنوارۀ جاز و جشنوارۀ بین المللی فیلم اشاره کرد.

هر آنچه باید در مورد سفر به دبی بدانید

نکتۀ اول اینکه سعی کنید در سفر به دبی برنامه ریزی داشته باشید. شرایط آب و هوایی در دبی بسیار گرم و شرجی است و اگر بدون برنامه ریزی از هتل خارج شوید و در گرما بمانید حسابی کلافه می‌شوید. اگر به اماکن تاریخی علاقه دارید، باید بدانید در سفر به دبی اماکن جذابی مانند موزۀ شتر، موزۀ قهوه، موزۀ اسب و موزۀ سکه وجود دارد و حسابی از این اماکن لذت خواهید برد. در این اماکن بدون اجازه به هیچ عنوان عکاسی انجام ندهید.

نکتۀ دیگر اینکه یادتان نرود علی رغم آزادی پوشش و وجود بارهای مختلف در دبی، این شهر یک شهر اسلامی است. بنابراین هر فعالیتی در عموم و اماکن عمومی که با قوانین اسلامی در تضاد باشد خلاف قانون هم هست و با خاطی به شدت برخورد می‌شود. بنابراین از رقص در خیابان، به همراه داشتن تصاویر برهنه، به همراه داشتن گوشت خوک یا داروهای کدئین دار، رفتارهای خارج از چارچوب ، نوشیدن الکل در ملا عام  و در خیابان‌ها و خوردن و آشامیدن در ملا عام در ماه رمضان به شدت پرهیز کنید. به علاوه در ورود به اماکن مذهبی حتماً باید لباس پوشیده به تن داشته باشید.

در سفر به دبی چطور می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد؟

در دبی جاذبه‌های گردشگری رایگان یا بسیار ارزان وجود دارد که بسیار هم دیدنی هستند؛ اما شاید گردشگران با آنها آشنا نباشند. در این حالت می‌توانید از محلی‌ها بخواهید تا شما را راهنمایی کنند. به علاوه اگر محل اقامت شما در نزدیک ایستگاه اتوبوس یا مترو باشد، می‌توانید با وسایل نقیلۀ عمومی به گردش بروید و از کرایۀ تاکسی و هزینه‌های بالای آن اجتناب کنید. در مورد غذا هم می‌توانید از مک دونالد یا غذای خوشزۀ حمص استفاده کنید و غذاهای آماده بخورید تا هزینۀ خورد و خوراکتان کاهش پیدا کند.

در مورد بازدید از برج خلیفه هم باید گفت اگر در زمان‌های غیر غروب آفتاب از برج دیدن کنید، هزینۀ شما نسبت به زمان غروب آفتاب سی درصد کاهش پیدا می‌کند. درست است که برج خلیفه در زمان غروب آفتاب چشم اندازی عالی دارد؛ اما در ازای آن هزینۀ بیشتری باید پرداخت کنید. در نهایت به شما پیشنهاد می‌کنیم برای سافاری‌های بیابان همراه اهالی دبی راهی شوید و از گرفتن تور اجتناب کنید. چرا که تورها بسیار گران هستند. با این حال اگر نتوانستید با اهالی همراه شوید، راهی جز گرفتن تور باقی نمی‌ماند.

برخی تفریحات در سفر به دبی

به عنوان آخرین بخش از راهنمای سفر به دبی شما را با چند نفریح بسیار لذت بخش در این شهر آشنا می‌کنیم که در کنار بازدید از جاذبه‌های گردشگری دبی، سفر شما را بسیار خاطره انگیز خواهد کرد. یکی از این تفریحات همان سافاری در بیابان است که در بخش قبلی هم اشاره‌ای به آن داشتیم. در این سافاری شما سوار ماشین‌های آف رود می‌شوید و با سرعت در تپه‌های بیایان حرکت می‌کنید. در این سافاری هیجان زیادی را تجربه می‌کنید و بسیار لذت می‌برید. گردشگران بعد یا قبل از این هیجان عکس‌های زیبایی هم از خودشان در شن‌های دبی می‌اندازند.

به علاوه در سفر به دبی بالون سواری و بانجی جامپینگ را هم از یاد نبیرید. برای بالون سواری شما در آسمان دبی پرواز می‌کنید و با دیدن بیایان‌ها، ساحل زیبا، ساختمان‌های بلند و جذاب و دیگر سمبل‌های دبی حسابی لذت می‌برید. این کار بهتر است در زمستان انجام شود؛ در غیر این صورت حرارت شما را اذیت می‌کند. بانجی جامپینگ هم از بالای آسمان خراش‌ها انجام می‌شود و اوج هیجان را برای شما به ارمغان می‌آورد.

مطالب مرتبط:

راهنمای سفر به تایلند

راهنمای سفر به ارمنستان

راهنمای سفر به پاریس

بیشتر بخوانید
راهنمای سفر به ارمنستان
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن