سبک زندگی

شایعاتی در مورد ویروس کرونا

این شایعات را در مورد ویروس کرونا باور نکنیم!

بشر امروزه در حال دست و پنجه نرم کردن با یکی دیگر از بیماری‌های ناشناخته است و تا داروی کنترل و پیشگیری آن ساخته نشود، جان آدم‌های زیادی در خطر ابتلا و حتی مرگ است. ویروس کرونا یا همان کووید 19 امروزه در سراسر دنیا شایع شده و انسان‌های زیادی از کشورهای مختلف به آن مبتلا شده‌اند. این ویروس روی سیستم تنفسی بیمار تاثیر گذاشته و بیمار دوران سختی را تا بهبودی مجدد می گذراند. همین دوران سخت باعث می‌شود بسیاری از افراد کهنسال و افرادی که بیماری زمینه‌ای مانند دیابت یا مشکلات قلبی یا ریوی دارند نتوانند دوام بیاورند و قربانی شوند. اما در این میان اطلاعات ضد و نقیضی در مورد روش‌های درمان ویروس کرونا، بایدها و نبایدها، روش‌های پیشگیری و غیره به گوش می‌رسد که بخشی شایعه و بخشی واقعیت است. اینکه کدامیک از اطلاعات شنیده شده واقعیت و کدام کذب است بسیار سخت شده و گاهی مردم در سردرگمی باقی می‌مانند. به همین دلیل ما در این مطلب به بررسی شایعات ویروس کرونا خواهیم پرداخت تا شما را با اطلاعات غلط کرونایی آشنا کنیم و بتوانید با رعایت راهکارهای درست و جلوگیری از اِعمال شایعات، سلامت بمانید. پس با ما همراه باشید.

ویروس کرونا چیست و از چه کشوری به ایران آمد؟

ویروس کرونا که نام دیگرش کووید 19 است، نخستین بار از کشور چین و شهر ووهان در کشورهای دیگر انتشار پیدا کرد. این ویروس سیستم عجیب و پیشرفته‌ای دارد و همچون ریز ذرات کره‌مانندی است که بیرون زدگی‌هایی همچون لبۀ تاج دارد. این ویروس با همین بیرون زدگی‌ها به دیوارۀ بخش‌های مختلف بدن از جمله انتهای نای و یا ریه می‌چسبد و برای همین است که ماندگار می‌ماند و بعد از ورود به بدن به راحتی از بین نمی‌رود. درست بعد از انتظار این ویروس توسط چینی‌ها کشورهای مختلف تمامی پروازهایشان را لغو کرده و سعی کردند مراوده ای نداشته باشند. اما ایران خیلی دیر به این نتیجه رسید و گروه‌هایی از افراد چینی به ایران رفت و آمد کردند و همین باعث شیوع ویروس در ایران شد. این ویروس نخستین بار در شهر قم خودش را نشان داد و انتظار می‌رفت بلافاصله این شهر قرنطینه شود تا از شیوع آن به دیگر شهرها جلوگیری شود. اما این کار انجام نشد و ویروس کرونا یا کووید 19 به شهرهای مختلف ایران منتقل شد و امروزه شاهد شیوع بی رویه و وحشتناک آن در شهرهای مختلف هستیم و تهران، البرز و خراسان جزو شهرهای بسیار پر خطر هستند.

شرایط شیوع ویروس کرونا در ایران چگونه است؟

خب همان طور که می‌دانید شیوع کرونا در ایران بسیار بالا است و این کشور جزو پر خطرترین کشورهای دنیا در زمینۀ مرگ و میر و شیوع است. طبق آمار منتشر شده در تاریخ شانزده تیرماه 1399، تاکنون دویست و چهل هزار نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این تعداد دویست و یک هزار نفر بهبود یافته و یازده هزار و پانصد و هفتاد و یک نفر کشته شده‌اند. همان طور که می‌دانید این آمار، بنا بر مشاهداتی گرفته می‌شود که طی آن افراد به طور خاص از آزمایش مخصوص کووید 19 استفاده کرده و وجود بیماری در بدنشان ثبت شده است. حال آنکه بیماری یا تشخیص فوت بسیاری از افراد با نام‌هایی مانند اختلال شدید بیماری ریوی یا تنگی تنفسی مزمن انجام می‌شود. برای همین واقعیت‌ها چیزی بیشتر از این آمار خواهد بود. البته در کشورهای دیگر هم شرایط به همین منوال است؛ اما با این تفاوت که در کشورهای دیگر تست کرونای بیشتری انجام شده و آمارها به واقعیت نزدیکتر هستند؛اما در ایران تست کرونا به دلیل محدود بودن کیت‌های تشخیص ویروس کمتر انجام می‌شود و به همین دلیل فاصلۀ بین آمار تا واقعیت ممکن است کمی متفاوت باشد.

چه شایعاتی در مورد ویروس کرونا وجود دارد؟

ما از سراسر دنیا حرف‌هایی را می‌شنویم و روش‌های درمان و پیشگیری متفاوتی به گوشمان می‌خورد که در برخی اوقات کاملاً با هم در تضاد هستند و اصلاً نمی‌دانیم باید به کدامیک عمل کنیم. این موضوع به ایران منتهی نمی‌شود و بسیاری از سایت‌ها و برنامه‌های خارجی هم همین معضل را دارند. ما در این بخش شایعاتی که در مورد ویروس کرونا منتشر شده است را با شما مرور می‌کنیم و اطلاعات دقیقی به شما می‌دهیم.

  1. شایعۀ اول: ماسک زدن به جلوگیری از ابتلا به کرونا کمکی نمی‌کند

این شایعه نه تنها کمک کننده نبوده، که در خیلی از موارد منجر به مرگ انسان‌ها از طریق ابتلا به ویروس کرونا شده است. در بخشی از تحقیقات علمی به موضوعی در مورد ویروس کرونا اشاره شده و برخی افراد سودجو با برداشت نادرست از آن باعث به وجود آمدن این شایعه شده‌اند. دانشمندان و پزشکان اعلام کرده‌اند که اگر فرد مبتلا ماسک بزند نود درصد می‌تواند از ابتلا جلوگیری کند. این در حالی است که با ماسک زدن افراد سالم تنها سی درصد احتمال جلوگیری وجود دارد. همین باعث شد افراد این برداشت را بکنند که ماسک زدن افراد سالم تاثیری ندارد. اول اینکه ویروس کرونا ممکن است هم اکنون در بدن شما باشد و متوجهش نباشید. داده‌های دانشمندان نشان می‌دهد که این ویروس می‌تواند تا چهارده روز در بدن شما پنهان باشد و بعد خودش را نشان دهد. برای همین هیچکس نمی‌تواند مطمئن باشد که به ویروس مبتلا نیست و اگر یک درصد هم به ویروس کرونا مبتلا باشید و خودتان بی خبر باشید، می‌توانید با زدن ماسک از انتقال آن به دیگران جلوگیری کنید. دوم اینکه شما با ماسک زدن خودتان را از ورود ذره‌های بزاق و هوایی که از دهان افراد خارج می‌شود مصون کنید و این بهترین راه جلوگیری از ابتلا است.

برخی افراد می گویند ماسک پارچه‌ای بهتر است و اصلاً اینطور نیست. تنها برخی ماسک‌های پارچه‌ای قابلیت محافظت شما در برابر ویروس را دارند و آن‌هم ماسک‌هایی است که در لایۀ درونی‌شان فیلتر کربن دارند و همان فیلتر بازدارنده است. بنابراین ساختن ماسک‌های پارچه‌ای خانگی عملاً کمک کننده نیست. بهترین ماسک محافظ برای شما ماسک‌های پزشکی است.

  1. شایعۀ دوم: شستشوی دست کافی است و نیازی به دستکش ندارید

باید گفت این هم از آن دست شایعاتی است که فقط منجر به افزایش شیوع ویروس کرونا می‌شود. در واقع این شایعه به نوعی می‌تواند درست باشد؛ اما فقط و فقط در صورتی که بتوانید دست خودتان را به خوبی بشویید. از آنجایی که احتمال این نکته وجود دارد که در شستشوی دست‌هایتان درست و کامل عمل نکرده و بعد شستشو هم ویروس روی دستتان باشد و از طریق بینی، چشم یا دهان وارد بدنتان شود یا در تماس با دیگر افراد یا وسایل دیگران را در ریسک قرار دهید، درست‌ترین کار این است که هنگام خروج از خانه از دستکش استفاده کنید و وقتی به خانه برمی‌ گردید، دستکش را دور بریزید و دستتان را با مایع یا صابون دستشویی بشویید.

  1. شایعۀ سوم: دلیل انتشار ویروس کرونا

در این مورد اختلاف نظرهای زیادی ایجاد شده است. برخی معتقدند که این ویروس از خفاش به انسان منتقل شده و چینی‌ها هم بر این شایعه دامن می‌زنند. اینکه چرا تاکنون مصرف خفاش در چین باعث چنین بیماری‌ای نشده و چرا این بیماری اینقدر پیچیده است نکاتی هستند که این فرضیه قادر به پاسخگویی‌اش نیست. از سوی دیگر برخی معتقدند این ویروس با هدف تنظیم شرایط جامعۀ جهانی، حذف ضعیف‌ترها، جلوگیری از ازدیاد جمعیت و پاکسازی زمین پخش شده است. با اینکه فرضیات این گروه بیشتر به واقعیت شبیه است، هنوز هم دلیل قانع کننده و علمی‌ای برایش وجود ندارد و در حد گمانه زنی باقی مانده است. به اضافۀ اینکه افراد صاحب کرسی در دنیا در این باره ساکت مانده‌اند و حرفی نمی‌زنند. همین باعث شده که دلیل انتشار ویروس کرونا در هاله‌ای از ابهام باقی بماند. در این صورت بهتر آن است که هیچ کدام از فرضیات را به طور قطع قبول نکنیم و منتظر شواهد بیشتری باشیم. از سوی دیگر در شرایط کنونی فرقی هم ندارد که دلیل انتشار ویروس کرونا چه بوده است. ما امروز درگیر این ویروس هستیم و باید تمرکز خود را بر بقا بگذاریم تا کشف عللی که حالا دیگر فایده‌ای ندارد.

  1. شایعۀ چهارم؛ ویروس کرونا به صورت خانگی قابل درمان است

این هم بخشی از یک واقعیت تو در تو است و موضوع به همین سادگی نیست. تاثیر ویروس کرونا در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و بدون اینکه خودشان بفهمند ویروس از بدنشان خارج می‌شود. برخی دیگر چنان سخت درگیر ویروس کرونا می‌شوند که نیاز به حضور در آی سی یو دارند و شانس کمی هم برای زنده ماندن دارند. اوایل شیوع ویروس همه بر این باور بودند که جوان‌ها و کودکان یا ویروس را نمی گیرند یا در صورت ابتلا به راحتی درمان می‌شوند. با این حال امروزه بیمارستان‌ها پر از جوانان و کودکانی است که در حال دست و پنجه نرم کردن با کووید 19 هستند. وقتی بحث از دستگاه ونتیلاتور می‌شود، برخی فکر می‌کنند یک دستگاه اکسیژن ساده است. اما برای استفاده از ونتیلاتور باید لوله‌ای وارد گلویتان شود، در بیمارستان لوله‌ای هم برای تغذیه، لوله‌ای برای خروج ادرار و لوله‌ای برای خروج مدفوع به بیمار وصل می‌کنند. از آنجایی که این لوله‌ها درد زیادی را در بدن ایجاد می‌کنند، باید داروهای مسکن قوی مصرف کنند و به مدت ده روز الی دو هفته به کمای مصنوعی می‌روند. در تمام این مدت افراد باید دمر بخوابند و در کل شرایط بسیار بدی در پیش است. افرادی هم که در خانه قرنطینه می‌شوند داروهایی مصرف می‌کنند که بسیار مخرب است. برای مثال بر شبکیۀ چشم تاثیر می گذارد و همین باعث می‌شود که فرد دچار اختلال بینایی شود. در کل اگر فکر می‌کنید درمان کرونا راه ساده‌ای است، باید بگویم که اصلاً اینطور نیست و دوران درمان وروس کرونا بسیار سخت است.

شایعاتی هم در خصوص مصرف داروهای گیاهی برای درمان ویروس کرونا گفته می‌شود برای مثال مصرف سیر، ویتامین سی، آب زیاد و غیره. پیش از ابتلا به کرونا تمامی این موارد می‌تواند به سیستم ایمنی بدن شما کمک کرده و شما در برابر ابتلا مقاوم‌تر باشید. با این حال پس از ابتلا هیچ مقاله‌ای مبنی بر تاثیر این روش تغذیه بر بهبود فرد گزارش نشده و از نظر علمی تائید نشده است. این را باور کنید که هر چیزی که از نظر علمی تائید نمی‌شود عملاً ارزش ندارد و نباید آن را باور کنید.

  1. شایعۀ پنجم؛ استفاده از الکل در از بین بردن ویروس کرونا

این حرف درست است؛ اما برخی افراد متاسفانه به این فکر افتاده‌اند که با مصرف الکل بیمار مبتلا به ویروس کووید 19 را درمان کرده یا اگر خودشان ویروس را درون بدنشان دارند، آن را از بین بروند. در نظر داشته باشید که فقط الکل سفید و اتانول هفتاد و پنج درصد به بالا کارگر است و البته فقط ویروس را از روی پوست و سطوح از بین می‌برد. بنابراین اگر ویروس درون بدنتان باشد با مصرف الکل نمی‌توانید آن را از بین ببرید. به علاوه اینکه برخی دیگر از الکل زرد استفاده می‌کنند که بسیار بسیار خطرناک بوده و منجر به اشتعال یا خطر برای سلامتی شما می‌شود. الکل زرد صرفاً برای اشتعال است و به هیچ عنوان، تاکید می‌کنم، به هیچ عنوان خاصیت ضدعفونی کنندگی ندارد.

  1. شایعۀ ششم؛ گرما باعث از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود

درست است. گرما باعث از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود. اما چه میزان گرما؟ ویروس کرونا در گرمای بالای پنجاه و شش درجۀ سیلسیوس از بین می‌روند. چنین گرمایی در هوا وجود ندارد یا لااقل در ایران چنین امکانی نداریم. امروزه بندر عباس به عنوان یکی از گرمترین شهرهای ایران درگیر کرونا است و همین موضوع سند محکمی برای رد این شایعه است. البته گرم کردن غذا تا دمای بالا و اتو کشیدن می‌تواند کمک کننده باشد؛ اما اینکه فکر کنیم در فصل تابستان با بالا رفتن نسبی دمای هوا ویروس کرونا از بین می‌رود یک شایعه بوده و کاملا نادرست است.

  1. شایعۀ هفتم؛ ویروس کرونا برای کودکان خطر ندارد

اوایل شیوع ویروس کرونا اعلام شد که این ویروس روی جوانان و کودکان تاثیری ندارد و فقط بر افراد مسن و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند خطر مرگ و ابتلا به همراه دارد. اما امروزه اگر سری به بیمارستان‌ها بزنید متوجه می‌شوید که بخش‌ها پر از کودکان و جوانان است. حتی خردسالان دو سه ساله هم به این ویروس مبتلا شده‌اند و با جسم ضعیفی که دارند در حال سر و کله زدن با این ویروس هستند. بنابراین اصلاً به این شایعات توجه نکنید، کودکان خود را در حد امکان از خانه بیرون نبرید و اگر هم می‌خواهید بیرون ببرید حتماً از ماسک، دستکش و شیلد استفاده کنید. جوان‌ها هم در نظر داشته باشند که اگر رعایت نکنند به راحتی مبتلا شده و خطر مرگ را به جان می‌خرند.

  1. شایعۀ هشتم؛ بیشتر افراد مبتلا به ویروس کرونا می‌میرند

البته که دورۀ نقاهت ویروس کرونا بسیار سخت و طافت فرساست و بسیاری از بیماران آرزوی مرگ می‌کنند. اما در حالت کلی برای دو درصد از بیماران خطر مرگ را به دنبال دارد و در حالت کلی بهبودی حاصل می‌شود.

  1. شایعۀ نهم؛ در صورت ابتلا با مصرف آنتی بیوتیک درمان شوید

اگر درمان ویروس کرونا به همین سادگی بود تمام دولت‌ها در سراسر دنیا اینقدر به سختی نمی‌افتادند و هزینه‌های سرسام آور را متحمل نمی‌شدند. اگر بدون تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف کنید نه تنها ویروس کرونا از بدنتان خارج نمی‌شود که بدن ضعیف شده و توانایی لازم برای مقابله با آن را ندارد و به همین سادگی خودتان را در ریسک وخیم شدن بیماری قرار می‌دهید. برای همین به هیچ عنوان از آنتی بیوتیک‌ها استفاده نکنید.

شایعات در مورد ویروس کرونا به همین جا ختم نمی‌شود. برخی می گویند ویروس کرونا با اسپری کردن الکل بر بینی از بین می‌رود؛ حال آنکه این کار خطر مرگ را به همراه دارد. برهی دیگر می‌ گویند باید دائم بینی خودتان را با سرم نمکی شستشو دهید و این هم تاثیر علمی و مستقیمی بر ویروس کرونا و از بین بردن آن ندارد. برخی از تاثیر اینترنت G5 بر شیوع ویروس کرونا می گویند و فقط می‌شود در جواب به این افراد خندید. برخی هم می گویند این اصلاً ویروس نیست، باکتری است و در درمان آن باید آسپرین خورد. این موضوع هم شایعۀ محض است و اگر چنین بود دانشمندان سراسر دنیا در همان وهلۀ اول این را متوجه می‌شدند. بهتر است آخرین خبرهای پیشگیری و درمان ویروس کرونا را از سایت سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیگیری کنید و هیچ منبع خبری دیگری را موثق‌تر از آن ندانید.

بیشتر بخوانید
رعایت نکات ایمنی ؛ مجوز خروج از خانه
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن