ترکیهجاذبه‌های گردشگریجاذبه‌های گردشگری آسیادیـدنـی هـای تـرکیــه

زیباترین شهرهای کمترشناخته‌شده‌ی ترکیه | از ترابزون تا آدانا

ترکیه یکی از کشورهای پرگردشگر جهان است و هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از سرتاسر جهان به‌خصوص ایران است، اما صرفاً چند شهر در این کشور بزرگ میزان اغلب گردشگران خارجی اند، از جمله آنتالیا، استانبول، آنکارا، ازمیر و بدروم، این در حالی است که این کشور شهرهای زیبای دیگری نیز وجود دارند که قطعاً لیاقت آن‌که گردشگران لااقل یک روز از سفرشان به ترکیه را در آن‌ها بگذرانند دارند. این نوشتار از مجله‌ی نیلی گشت به معرفی زیباترین شهرهای کمترشناخته‌شده‌ی ترکیه می‌پردازد.

شهرهای کمترشناخته‌شده‌ی ترکیه برای گردشگران

1- قونیه

قونیه

قونیه مرکز استان قونیه است. مقبره‌ی مولانا جلال‌الدین در این شهر قرار دارد و شاید همین موجب می‌شود که قونیه بیش از سایر شهرهای کمترشناخته‌شده‌ی ترکیه مقصدی مناسب برای گردشگران ایرانی باشد.

قونیه تقریباً از شهرهای مذهبی ترکیه محسوب می‌شود و همچنین تاریخی غنی دارد. تلفیق این دو عنصر موجب شده که گردشگران در طی گردش در ترکیه امکان بازدید از مساجد مذهبی و البته تاریخی زیادی را داشته باشند.  مسجد Selimiye یکی از همین مساجد است. این مسجد در قرن شانزدهم میلادی و با دستور سیلم دوم ساخته شده و تا کنون چندین بار بازسازی شده‌است. موزه‌ و مقبره‌ی مولانا اما اصلی‌ترین جاذبه‌ی گردشگری قونیه است و به‌خصوص برای ایرانیان بسیار جذاب است. عناصری از زندگی مولانا در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

پیشنهاد می‌کنیم که در طی سفرتان به ترکیه لااقل یک روز را در قونیه بگذرانید.

2- ترابزون

زیباترین شهرهای کمترشناخته‌شده‌ی ترکیه

ترابزون در شمال شرقی ترکیه و در نزدیکی دریای سیاه قرار دارد. این شهر شهری ساحلی و بسیار زیباست. نزدیکی‌اش به دریای سیاه موجب شده که بارش باران در آن زیاد باشد و همین باعث به‌وجودآمدنِ جنگل‌ها و فضای سبز وسیعی شده‌است. همچنین جاده‌ی ابریشم در گذشته از این منطقه عبور می‌کرده و همین باعث شده که ترابزون از دیرباز در نزد تُجارِ آسیا و اروپا بسیار مهم باشد. نکته‌ی مثبت دیگری که در مورد ترابزون وجود دارد این است که تقریباً در شمال شرقی ترکیه قرار دارد و نسبت به شهرهای غربیِ ترکیه به ایران نزدیک است، از همین رو سالانه تورهای زمینیِ متعددی به مقصد ترابزون برگزار می‌شوند.

بیشتر بخوانید
چگونه وقت سفارت اسپانیا بگیریم؟

در طی سفر به ترکیه سری هم به ترابزون بزنید، قطعاً از طبیعت زیبای این شهر لذت خواهید برد.

3- وان

زیباترین شهرهای کمترشناخته‌شده‌ی ترکیه

وان یکی دیگر از شهرهای کمترشناخته‌شده‌ی ترکیه است، اما واقعاً ارزش بازدید دارد. خوشبختانه از ایران امکان سفر زمینی به وان وجود دارد چراکه این شهر در شرقِ ترکیه واقع است و فاصله‌ی خیلی زیادی از ایران ندارد. در شهر وان دریاچه‌ای بزرگ و زیبا با نام دریاچه‌ی وان وجود دارد که بزرگ‌ترین دریاچه‌ی کل کشور ترکیه است و همچنین مشهورترین جاذبه‌ی گردشگری وان محسوب می‌شود. دریاچه وان از چهار جزیره با نام‌های آدیر، کوش، آکدامار و جارپاناک برخوردار است. این جزایر قبلاً مسکونی بوده‌اند، اما امروز بیشتر مکان‌هایی تاریخی محسوب می‌شوند.

در این جزیره‌ها و همچنین در اطراف دریاچه‌ی وان جاذبه‌های گردشگری تاریخی زیادی وجود دارند از جمله کلیسای صلیب مقدس، کلیسای سنت جرج، آلتینساج، آرامگاه‌های قرون وسطایی، گورستان گواش و … .

گردشگرانی که به دیدن دریاچه‌ی وان می‌روند حق شنا ندارند اما امکان قایق‌سواری و همچنین پیاد‌ه‌روی در آن منطقه فراهم است. در ضمن وان شهری مناسب برای خرید است. عمده‌ی اجناسی که در وان عرضه می‌شوند قیمت نسبتاً پایینی دارند و از همین رو ایرانیان زیادی هرساله فقط به قصد خرید به شهر وان می‌روند.

در آخر آن‌که وان شهر کم‌جمعیتی است و حدود 350 هزار نفر سکنه دارد. عمده‌ی مردمِ شهر وان کرد هستند و به زبان کردی کرمانجی صحبت می‌کنند.

4- کایسری یا قیصریه

کایسری ترکیه

کایسری یا قیصریه شهری بزرگ، صنعتی و تاریخی است که تقریباً در مرکز کشور ترکیه واقع شده‌است. این شهر حدود 1 میلیون نفر جمعیت دارد و اوج شکوه آن به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد. از همین رو بسیاری از بناهای تاریخی کایسری مربوط به دوران سلجوقیان هستند.

بیشتر بخوانید
راهنمای سفر به آنتالیا

بیمارستان قدیمی گوهر نصیبه، مجموعه‌ی هونات خاتون، ارگ قیصریه و برج ساعت از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری قیصریه هستند و همه هم به سلجوقیان مربوط اند. برای علاقه‌مندان به اسکی روی برف این خبر خوب را دارم که کایسری به‌عنوان یکی از زیباترین شهرهای کمترشناخته‌شده‌ی ترکیه از کوهی با نام کوه ارجیس برخوردار است. این کوه ارجیس کوهی آتشفشانی‌ست، اما افزون بر آن که مکانی عالی برای کوهنوردی‌ است، هرساله میزبان اسکی‌سوارهای زیادی از اقصی‌نقاط اروپا است. در این کوه یک پیست اسکی حرفه‌ای وجود دارد. اگر به اسکی علاقه دارید، قطعاً تجربه‌ی اسکی‌سواری در کوه ارجیس تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای‌تان خواهد بود.

5- آدانا

آدانا

آدانا شهری در جنوب ترکیه است و تقریباً شهری ساحلی محسوب می‌شود. با حدود یک ساعت رانندگی می‌توان از آدانا به مدیترانه رسید و بنابراین می‌توان گفت که گردشگران با سفر به آدانا امکان تجربه‌ی انواع تفریحات ساحلی را دارند. برتری آدانا نسبت به آنتالیا در این است که به‌سبب کمتر معروف‌بودن این شهر، جمعیت کمتری در مناطق گردشگری آن پرسه می‌زنند و بنابراین برخلاف آنتالیا کسانی که چندان سازگار با ازدحام نیستند می‌توانند از گردش در آدانا لذت ببرند.

در ضمن یک پارک آبی بزرگ و عالی در آدانا وجود دارد که با نام ماویسو [Mavisu] شناخته می‌شود. این پارک آبی وسعت زیادی دارد، چندین استخر در آن وجود دارند و همچنین سرسره‌های متعددی دارد که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مناسب اند و در آخر آن که رستوران‌ها و فروشگاه‌های متعددی هم در آن فعالیت می‌کنند.

در ضمن یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان که معماری‌اش نزدیک به بهترین مساجد ترکیه است نیز در این شهر قرار دارد. این مسجد را با نام سابانجی می‌شناسند. سابانجی مسجدی شش‌مناره و در نزدیکی یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری آدانا یعنی پارک مرکزی این شهر واقع است. سابانجی حدود 20 سال پیش ساخته شده، اما ظاهرش نزدیک به مساجد استانبول در دوران عثمانی است.

بیشتر بخوانید
8 تا از توریستی‌ترین مناطق استانبول

سخن پایانی

ترکیه کشوری وسیع با طبیعتی زیبا، فرهنگی غنی و تاریخی پرپیچ‌وخم است. بهتر است در سفر به ترکیه فقط به استانبول و ازمیر و آنتالیا و آنکارا بسنده نکنید و از برخی از بهترین و زیباترین شهرهای کمترشناخته‌شده‌ی ترکیه از جمله شهرهایی که در این نوشتار معرفی شدند نیز بازدید کنید.

در آخر از شما دعوت می‌کنیم چنان‌چه تجربه‌ای از سفر به هر یک از این شهرهای کمتر معروف ترکیه دارید، آن را با ما و کاربرانِ مجله‌ی اینترنتی نیلی گشت به‌اشتراک بگذارید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن