جاذبه‌های گردشگریمسافرت

شهرهای کمتر شناخته‌ شده در ایران

شهرها کمتر شناخته‌ شده در ایران که حتماً باید ببینید

همان طور که می‌دانید صنعت گردشگری ایران چندان نتوانسته محکم و موفق به کارش ادامه دهد و متاسفانه خیلی از شهرها و روستاهای ما که ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر و تحول اقتصادی از این طریق دارند در این بین ناشناخته مانده‌اند. شهرهای توریستی ایران بین گردشگران ایرانی و غیر ایرانی کاملاً واضح و مشخص بوده و معمولاً جز چند شهر محدود نه خود ما ایرانی‌ها به گشت و گذار در دیگر مناطق این سرزمین رفته‌ایم و نه گردشگران غیر ایرانی این کار را می‌کنند. البته با وجود امکانات محدود اقامت، حمل ونقل و دیگر نیازهای ضروری یک توریست، این کار قابل توجیه است. با این حال ما به عنوان یک ایرانی می‌توانیم خودمان را با این شرایط وفق دهیم و از جاهایی دیدن کنیم که همچون بهشت گمشده می‌مانند و به درستی به ما معرفی نشده‌اند. ما در این مطلب جاها و شهرهای کمتر شناخته‌ شده در ایران را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید در فرصت مناسب سفری دلنشین و جذاب به جاهای جدیدی در کشورتان داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

چرا باید به جاهای کمتر شناخته شده بروم؟

برخی این سوال برایشان پیش می‌آید که با وجود شهرهای بزرگی مثل تهران، اصفهان و شیراز و شهرهای جذاب شمالی ایران چرا باید به شهرهای کمتر شناخته ‌شده در ایران برویم که شرایط خیلی خاص و مساعدی هم برای گردشگران ندارد. در جواب باید این را به شما بگویم که بازدید از این شهرهای کمتر شناخته ‌شده در ایران دریچه‌های جدیدی را پیش روی شما باز می‌کند. محیط این شهرها و روستاها چنان زیبا و فریبنده است که هوش از سرتان می‌برد. به علاوه تجربه‌های جدیدی خواهید داشت و یکی از اهداف اصلی سفر داشتن تجربه‌های جدید است. اینکه به جاهایی بروید که چیزی به شما اضافه کنند و خاطرۀ جدیدی برایتان رقم بزنند از تجدید خاطره در فضاهای تکراری جذابیت بیشتری دارد. از سوی دیگر این شهرها و روستاها بدون امکانات نیستند و شاید برای یک گردشگری غیر ایرانی و اروپایی محیط نه چندان استانداردی به نظر برسند؛ اما برای ایرانی‌ها قابل درک بوده و می‌توانند به راحتی خودشان را با شرایط وفق دهند. در آخر این را باید اضافه کنم که رفت و آمد به این شهرهای کوچک و کمتر شناخته شده یک نفع دو سویه دارد؛ هم شما با فضاهای زیبا و جدید آشنا می‌شوید و خوش می گذرانید و هم با سفر به این شهرها به اقتصاد آنها کمک می‌کنید و کمکی به پیشرفت و مساعد سازی محیط با رفت و آمد گردشگر می‌کنید. ما در ادامه به معرفی برخی جاها و شهرهای کمتر شناخته‌شده در ایران خواهیم پرداخت.

بندر چابهار؛ یکی از شهرهای کمتر شناخته‌ شده در ایران

بندر چابهار از لیست شهرهای توریستی ایران به دور مانده و جای بکر و حقیقتاً زیبایی است. چابهار در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و همان طور که می‌دانید گردشگران زیادی برای سفر به این استان نمی‌روند. اتفاقاً یکی از مزیت‌ها همین است که چابهار زیاد شلوغ نیست و می‌توانید در فضای خلوت‌تری از این همه زیبایی لذت ببرید. اما چرا چابهار؟ همان طور که از اسمش پیدا است اینجا همیشه هوا عالی و بهاری است و مناظر بسیار جذاب و دلربا است. یکی از مناظر زیبا سواحل چابهار است. می‌توانید در این سواحل چشمگیر قدم بزنید و از این طبیعت بکر لذت ببرید. جالب اینجاست که باکتری‌های خاصی در امواج آب‌های ساحل چابهار وجود دارد که شب هنگام در سطح آب می‌درخشند و رنگ آبی خاصی در شب ایجاد می‌کنند که خیلی خاص است. باز هم جالب است بدانید که چنین اتفاقی فقط در چند نقطه از دنیا می‌افتد و یک پدیدۀ نادر است. علاوه بر ساحل جذاب، می‌توانید از رودخانۀ باهو کلات، جنگل حرا و تالاب لیپار هم دیدن کنید تا بفهمید بهشتی در ایران وجود دارد که نام چابهار را بر آن گذاشته‌اند.

شوشتر؛ یکی از شهرهای کمتر شناخته‌ شده در ایران

شوشتر یک شهر تاریخی و بسیار جذاب در استان مشهور و دوست داشتنی خوزستان است. این شهر تاریخی و زیبا در دامنۀ کوه‌های همیشه پایدار زاگرس واقع شده و باید بدانید که شوشتر به پایتخت سازه‌های آبی دنیا معروف شده است. سازه‌های آبی این شهر بسیار قدیمی و باستانی است؛ این سازه‌ها از دوران هخامنشی بر جای مانده و هنوز هم خیلی از مهندسان در صدد کند و کاو نوع طراحی و اجرای آنها هستند. سازه‌های آبی شوشتر چیست؟ باید گفت که چندین آبشار، پل، کانال، تونل، آب‌بند و آسیاب در کنار هم تاسیس شده و مثل یک زنجیره به هم پیوند خورده‌اند تا مردم بتوانند از آب استفاده کنند. باید بدانید که سازه‌های آبی شوشتر به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسیده‌اند و حفاظت ویژه‌ای از آنها به عمل می‌آید. اما به واقع چند نفر از ما ایرانی‌ها از شوشتری که ارزش و اهمیت جهانی دارد دیدن کرده‌ایم؟ شوشتر یکی از زیباترین شهرهای ایران است و مخصوصاً کسانی که به تاریخ چند هزار سالۀ ایران علاقه دارند باید حتماً از این شهر دیدن کنند.

آبدانان؛ یکی از شهرهای کمتر شناخته ‌شده در ایران

می‌رسیم به یکی دیگر از شهرهای منحصر به فرد ایران که گردشگران زیادی ندارد و مردم آشنایی چندانی با آن پیدا نکرده‌اند. شهر زیبای آبدانان در استان ایلام قرار دارد. استان ایلام یکی از کوچک‌ترین استان‌های ایران است و شهر ایلام را هم می‌توان در نیم ساعت با ماشین دور زد. اما این شهر و شهرهای وابسته به آن جزو قدیمی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شوند. برای همین آبدانان هم از این قاعده مستثنا نیست و قدمت زیادی دارد. این شهر از توابع استان ایلام بوده و جالب است بدانید هشتاد و سه اثر تاریخی بسیار کهن و باستانی در خود دارد. از جملۀ این آثار تاریخی جذاب دژ پشت قلعه، شهر باستانی جولیان، هزار در و چوره می‌باشد. شما در این شهر می‌توانید از آثار باستانی ایرانی دیدن کنید و برای ایرانی بودنتان به خودتان افتخار کنید. بعد هم به دل طبیعت بزنید و از طبیعت دست نخورده و زیبای آن استفاده کنید و آرامش و لذت بی اندازه‌ای را تجربه کنید. یکی از جاذبه‌های آبدانان دریاچه‌ای به نام دریاچۀ دو قلوی سیاه گاو است که بسیار زیبا و چشم نواز است. علاوه بر این دریاچه، می‌توانید از آبشار ماهوته، تختان و خروزان دیدن کنید و حسابی غرق طبیعت شوید.

شهر اراک؛ یکی از شهرهای کمتر شناخته‌ شده در ایران

شهر اراک برای ما ایرانی‌ها یک شهر نام آشنا است و معمولاً کسی را در ایران نمی‌شناسید که نام این شهر را نشنیده باشد. شهر اراک مرکز استان مرکزی است و مردم این شهر زبانشان فارسی است و جز اندک لهجه‌ای که دارند، حرف‌هایشان برایتان قابل درک بوده و گویش منحصر به فردی ندارند. با وجود شناختی که مردم از شهر اراک دارند، این شهر را برای سفر و بازدید انتخاب نمی‌کنند و اصلاً نمی دانند که ممکن است در این شهر با زیبایی‌های بکر و دیدنی‌ای رو به رو شوند. بر خلاف این دیدگاه شهر اراک پر است از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری. در این شهر می‌توانید به درۀ گردو، تخت سادات، تالاب میقان و کوه سرخه بروید و از این همه زیبایی طبیعت غرق حیرت شوید. به علاوه می‌توانید به اماکن مقدس و مذهبی همچون کلیسای امانوئل، امامزاده محمد عابد، کلیسای مسروپ مقدس، امامزاده عبدالله و آمنه خاتون بروید و حتی اگر انسان مذهبی‌ای نیستید، از آنها به چشم آثار تاریخی بازدید کنید. برای خرید هم حتماً به بازار اراک بروید و از شلوغی بازار و خرید و فروش مردم لذت ببرید. اگر به اراک رفتید حتماً سوغاتی‌های آن را هم بخرید و کمی گوش فیل و فطیر با خودتان به منزل ببرید. اراک را حتماً بگردید و از زیبایی‌هایش لذت ببرید.

شهر مریوان؛ یکی از شهرهای کمتر شناخته ‌شده در ایران

یکی از شهرهای کمتر شناخته شده در ایران مریوان نام دارد که در استان کردستان واقع شده است. مریوان شهری بسیار زیبا با شرایط آب و هوایی بسیار معتدل و لذتبخش است که طبیعت بکر و زیبایی دارد و حتماً باید از این شهر دیدن کنید تا متوجه شوید زیبایی طبیعت ایران فقط در شمال ایران متمرکز نیست و همۀ شهرهای ایران در هر نقطه‌ای از ایران زیبا و دلپذیر هستند. برای رفتن به این شهر باید حدود صد و بیست کیلومتر از سنندج دور شوید و بعد شهری را پیش روی خودتان می‌بینید که تاریخ هزار ساله دارد و بسی مایۀ افتخار است. از جاذبه‌های طبیعی شهر مریوان می‌توان به غار کونا شم شم و آبشار گویله اشاره کرد که بسیار زیبا هستند. جالب است بدانید که غار کونا شم شم مرکز زندگی خفاش‌ها است و با دیدن این حیوان در غار نترسید. اگر به مریوان رفتید حتماً از قلعۀ مریوان هم دیدن کنید، به بازارچۀ مرزی بروید و سری هم به روستای اورامان در نزدیکی مریوان بزنید تا هم با مردم خونگرم و مهربان این شهر بیشتر آشنا شوید و هم با دیدن بخش روستایی دلتان باز شود. در سفر به مریوان حتما به دشت بیلو هم بروید. در تمامی این مدت هوای خنک و معتدل مریوان حال شما را خوش می‌کند و اصلاٌ احساس خستگی نخواهید کرد.

شهر نیشابور؛ یکی از شهرهای کمتر شناخته شده در ایران

ما ایرانی‌ها سفرهای زیادی به مشهد داشته‌ایم و بیشتر ما حداقل یک بار به مشهد سفر کرده‌ایم. اما کمتر ایرانی‌ای در مسیر سفر به مشهد راهش را کج کرده و سری هم به نیشابور زده است. نیشابور یکی از شهرهای ایران است که باید به وجودش افتخار کرد و با رفت و آمد و بازدید از آن، شرایطش را احیا کرده و نامش را زنده نگه داشت. شهر نیشابور را همه با فیروزه‌هایش می‌شناسند و اگر به شهر زیبای نیشابور سفر کنید می‌توانید جواهر آلات جذابی با سنگ فیروزۀ نیشابوری خریداری کنید. این شهر در قدیم جزو ده شهر بزرگ و مهم ایران بوده است و متاسفانه در حملۀ مغول‌ها به ایران کمی شرایطش نامساعد شد و قدرتش را از دست داد. حالب است بدانید که این شهر توسط افراد بزرگی همچون خورخه بورخس، شاعر بزرگ اسپانیایی هم مورد تمجید قرار گرفته است. امروزه می‌توانید آرامگاه شاعران بزرگ ایرانی مانند خیام، عطار نیشابوری و یغما را در آن ببینید و از آنها دیدن کنید. به علاوه مقبرۀ نقاش بزرگ ایرانی یعنی کمال الملک هم در این شهر است. نیشابور حس و حال عجیبی دارد و جاذبۀ آن را به وضوح حس می‌کنید. از جاذبه‌های دیدنی شهر زیبای نیشابور می‌توان به کاروانسرای شاه عباسی اشاره کرد که بسیار دیدنی و محبوب است و گردشگرانی که به نیشابور سر می‌زنند و از آن دیدن می‌کنند تجربۀ جالبی پیدا خواهند کرد. موقعیت جغرافیایی نیشابور این اجازه را به شما می‌دهد که در سفر زمینی به مشهد یک روز در نیشابور توقف کنید و از این شهر زیبا لذت ببرید و به نوعی با یک تیر دو نشان بزنید و بتوانید از این شهر کمتر شناخته شده در ایران هم بازدید کرده باشید.

بندر لافت؛ از جاذبه‌های کمتر شناخته شده در ایران

بگذارید نگاهی هم به فضاهای جزیره‌ای ایران بیندازیم. ما در این جزیرۀ کیش را به عنوان مشهورترین و بهترین جزیرۀ ایران می‌شناسیم و حقیقتاً با سرمایه گذاری‌هایی که در کیش انجام شده این جزیره جزو جزیره‌های خوب ایران به شمار می‌رود. اما کمی آن طرف‌تر جزیرۀ قشم را داریم که با وجودی که همه نامش را شنیده‌اند و به نوعی با آن آشنایی دارند، بیشتر کسانی به جزیرۀ قشم سر می‌زنند که قصد خریدهای زیاد را دارند و سفر به قشم را نوعی سفر تجاری می‌دانند. این جزیره فضاهای طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. اما اگر به جزیرۀ قشم بروید و در این سفر به بندر لافت سر بزنید، خواهید دید که این بندر فضایی کاملاً متفاوت و جذاب‌تری نسبت به دیگر بندرهای ایران دارد. بندر لافت در جزیرۀ قشم یک بندر تاریخی و آرامش بخش است که برای دیدنش باید به شمال غرب قشم بروید. این بندر را می‌توانید از دور و با دیدن بادگیرهایی که برای خنک نگه داشتن فضا از گذشته تا به امروز وجود داشته‌اند بشناسید. در این بندر خانه‌ها با فاصلۀ بسیار کمی با هم ساخته شده‌اند و در گذر از کوچه و پس کوچه‌هایش خواهید دید که حتی عرض کوچه‌ها هم بسیار کم و باریک است. خانه‌های روستایی بندر لافت بین درختان و نخل‌ها ساخته شده‌اند و وجود این نخل‌ها در کنار بادگیر نمای بسیار چشمگیر و زیبایی به آن داده است. شما در این بندر می‌توانید از ساحل زیبا لذت ببرید، از آب انبارها و چاه‌ها دیدن کنید، به بازدید از کارگاه لنج سازی بروید و بین نخل‌های بزرگ و کهن بگردید و کیف کنید. جنگل حرا از این بندر هم در دیدرس است و همۀ اینها نمای جذابی را ایجاد می‌کند.

ایران سرزمین بسیار جادویی و زیبایی است و در هر گوشۀ آن چیز تازه‌ای برای یادگیری و تجربه کردن وجود دارد. همۀ شهرها و روستاهای این کشور جذاب حال و هوای خاص خودش را دارد و باید با حوصله این کشور پهناور را گشت و دربارۀ مردم شهرها و دیارهای مختلف، تاریخ هر منطقه، فرهنگ و سبک زندگی، اماکن طبیعی و تاریخی آنها چیزهای جالب توجهی آموخت. این کار هم با گشت و گذار در شهرهای توریستی و هم با رفتن به شهرهای کمتر شناخته شده میسر می‌شود.

بیشتر بخوانید
معرفی انواع پرواز در سفر
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن