دسته‌بندی نشده

صنعت گردشگری در تاریک‌ترین ساعات تاریخی خود | کدام صنعت بیشترین ضرر را از کرونا دید؟

سفر، یکی از لذت بخش ترین تفریف‌هایی است که بشر تا به حال تجربه کرده است. البته همیشه سفر برای تفریح نیست گاهی برای فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌باشد.

در این میان افرادی هستند که زندگی خود و اقتصاد منطقه خود را بر سفر استوار کرده اند.

از وسایل نقیله که برای سفر استفاده می‌شود تا هتلداری، مناطق زیبا، مغازه داران صنعت گردشگری گفته می‌باشد.

یکی از صنایعی که با وجود منابع طبیعی و ساخت بشر به یکی از پر درآمد ترین صنایع جهان تبدیل شد.

کشورهای بزرگی درآمد خود را از این صنعت دارند.

درمیان شلوغی صنعت گردشگری در حالی که مردم در حال برنامه ریزی برای تعطیلات خود کریسمس بودند، ویروسی ناشناخته به‌نام کرونا از ووهان چین تبدیل به یک پاندمی شد و باعث شد تا نگرانی در ذهن مردم برای بیمار شدن ایجاد گردد.

صاحبان صنعت گردشگری با این ترس از پاندمیک شدن کرونا در جهان دنبال راه حل برای پابرجا نگه داشتن کسب وکار خود بودند و از طرفی مردم جهان دنبال لغو کردن بلیط های خود و آغاز دوران خانه نشینی و قرنطینه خانگی بودن.

در این میان طولی نکشید تا این ویروس ناشناخته تمام جهان را در بر گرفت اما اولین ضربه را به صنعت گردشگری وارد کرد

در ابتدای آغاز این پاندمیک کشتی دایموند پرینسس که یکی از کشتی‌های بزرگ در حوزه گردشگری می‌باشد در حالی که از مقصد هنگ کنگ به یوکوهاما ژان بوده است در میان راه با ورود یک شخص آلوده به بیماری کرونا به این کشتی ۷۱۲ نفر از مجموع ۳٬۷۱۱ از مسافرین این کشتی گردشگری مبتلا به این بیماری ناشناخته شدند و همین موضوع باعث شد تا این کشتی به مدت یک ماه در بند یوکوهام ژاپن قرنطینه شد. گردشگرانی که برای تفریح در یکی از بهترین کشتی‌های جهان به سر می‌بردند فکرش راهم نمی کردند طعمه این ویروش ناشناخته بشوند.

بیشتر بخوانید
معرفی بهترین هتل‌های اصفهان

گفتنی است؛ در میان این گردشگرن 138 نفر از هند، 35 نفر از فیلیپین، 32 نفر کانادا،24 استرالیایی، 13 آمریکایی، 4 نفر از اندونزی، 4 نفر مالزی، 2 نفر از بریتانیا حضور داشتند که این تعداد 11 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادن .

این اتفاقات باعث شد تا مردم و دولت‌ها برنامه‌های خود را برای مقابله با این ویروس ناشناخته اجرایی کنند، برنامه‌هایی که اولنی اقدامات آن‌ها بستن مرز کشورهای خود بوده است که این یعنی پایان صنعت گردشگری.

در سال 2021 بنا بر اعلام سازمان جهانی گردشگری این صنعت دو تریلیون دلار ضرر کردند.

می‌توان گفت بیشترین ضرر را در طول دوران کرونا صنعت گردشگری بوده است.

کشتی‌ها و هواپیماها دیگر مسافر ندارند، دیگر در ر سینماها بلیطی فروخته نمی‌شود، هتل‌ها میهمان مسافران خارجی و داخلی نیستند، رستوران‌ها کاملا تعطیل شده اند. ورودی پارک‌ها و شهربازی ها بسته شده است .

همه این فعالیت‌ها و مراکزی که نام برده شد تعداد زیادی از افراد را تحت پوشش کاری خود در بر می‌گیرد که متاسفانه زندگی خود را با آن مدیریت می‌کند اما گستردگی صنعت گردشگری به اندازه‌ای وسیع است که خیلی از خدمات و فعایت‎‌های تولیدی ار در بر می‌گیرد.

با سکون ماندن هواپیماها و کشتی‌ها فروش نفت و سوخت مورد نیز آن‌ها در بازار جهانی افت شدیدی پیدا کرد.

فروش نفت جهانی کاهش شدیدی پیدا کرد و با این اتفاق قیمت نفت جهانی در مقطعی ابا افت شدید روبه روشد از همین رو کشورهایی همچون عربستان صعودی که اقلب درآمد خور را فروش نفت داشتند با مشکل بزرگی مواجه شدند. اما این آغاز ماجرا نبود هزینه نگهداری کشتی‌های تفریحی به قدری زیاد بود که در بعضی از کشورها همچون ترکیه کشتی‌ها را برای برای بازیافت و اوراق به فروش می‌رساندند.

بیشتر بخوانید
راهنمای سفر به پاریس

فروش اقلام خوراکی مصرفی در رستوران‌ها با کاهش شدیدی مواجه شد و به طبع آن نیز اقلام محصولات کشاورزی و تولیدات خوراکی مجبور به کاهش تولید شدند.

شاید ضرری که کرونا صنعت گردشگری رساند به هیچکدام از صنایع دیگر وارد نکرد. اقتصادهای درگیر با صنعت به نابودی و نیستی حرکت کردند. البته با شروع واکسسیناسیون کشورها با ایجاد روش‌های جدیدی بازاریابی و برگزاری کنسرت های مختلف تلاش کردند تا ضرر این چد سال را جبران کنند البته که شاید تا سالیان سال نتواند این ضرر را جبران کند.

بنا بر گزارش مشترک کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل و سازمان جهانی گردشگری، طبق برآوردها، خسارات اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا برای صنعت گردشگری در سراسر جهان می‌تواند به بیش از چهار هزار میلیارد دلار هم برسد.

بنا بر این گزارش، روند کند واکسیناسیون در بسیاری از کشورها، دمیدن جانی تازه به صنعت گردشگری را ناممکن کرده است. این معضل بیش از همه گریبانگیر کشورهای در حال توسعه است.

واکسیناسیون، مهم برای شروع دوباره و ایمن

زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، پیشرفت در کارزار واکسیناسیون و در نتیجه آن ایجاد امکان “شروع مجدد و ایمن” برای صنعت گردشگری را برای مشاغل این حوزه حیاتی می‌داند.

تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۲۰ که در سایه بحران پاندمی کرونا سپری شد، پیامد افت گردشگری، ضرر ۲/۴ هزار میلیارد دلاری را برای این صنعت و خدمات و مشاغل وابسته به آن در پی داشته است.

بر پایه گزارش سازمان جهانی گردشگری، شمار گردشگران بین‌المللی در مقایسه با سال پیش از آن تا یک میلیارد نفر کاهش داشته است؛ افتی ۷۳ درصدی.

بیشتر بخوانید
مراسم چهارشنبه سوری در ایران

خسارت گسترده در سال جاری

انتظار می‌رود که امسال هم آمار گردشگران ۶۳ تا ۷۵ درصد کمتر از دوران پیش از آغاز بحران همه‌گیری کرونا باشد. پیش‌بینی می‌شود که کاهش شمار توریست در سال جاری می‌تواند منجر به خسارتی ۱/۷ تا ۲/۴ هزار میلیارد دلاری شود به ویژه اگر واکسیناسیون در کشورهای کم درآمد به سرعت پیش نرود.

در این صورت بیشترین آسیب اقتصادی متوجه کشورهای کم‌درآمد است درحالی که کشورهای ثروتمند با نرخ واکسیناسیون بالا مانند فرانسه، آلمان، سوییس، بریتانیا و آمریکا سریع‌تر بر پیامدهای پاندمی غلبه می‌کنند.

سرعت پایین واکسیناسیون در کشورهای در حال توسعه

در حالی که برخی کشورها تاکنون بیش از ۶۰ درصد از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند، در برخی کشورها در قاره آفریقا شمار واکسینه‌شده‌ها به یک درصد هم نمی‌رسد. دو سازمان جهانی گردشگری و کنفرانس تجارت و توسعه هشدار می‌دهند که “توزیع نابرابر واکسن بر ضررهای اقتصادی حوزه گردشگری در کشورهای در حال توسعه می‌افزاید”.

دو سازمان بین‌المللی در این گزارش پیش‌بینی می‌کنند، بخش گردشگری از سال ۲۰۲۳ به شرایط پیش از شروع کرونا بازگردد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن