چینغذاها

عجیب‌ترین غذاهای چینی

با عجیب‌ترین غذاهای چینی آشنا شوید

کشور چین یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین کشورهای خاور دور است و جمعیت زیادی را در خودش جای داده است. این کشور آداب و رسوم ویژۀ خودش را دارد و اگر وارد چین شوید شاید مدت‌ها طول بکشد تا بتوانید با سبک زندگی آنها آشنا شوید. یکی از مواردی که برای گردشگران و مهاجران چین بسیار خاص و ناملموس است همان غذاهای چینی است. البته در این بین چیزهایی پیدا می‌شود که می‌توان به عنوان خوشمزه‌ترین غذاهای چینی یاد کرد؛ اما این بدان معنا نیست که همۀ غذاهای این کشور با ذائقۀ شما جور هستند. یکی از مواردی که گردشگران چین را متحیر می‌کند این است که تعداد غذاهای عجیب چینی بسیار زیاد است و گاهی این غذاها چنان چندش آور و بد هستند که توریست‌ها حالشان واقعاً بد می‌شود. دلیل این نوع غذاها در چین جمعیت بالای مردم و کمبود مواد غذایی نرمال و عادی است که در نتیجۀ آن مردم به مرور زمان چیزهای جدیدی را وارد خوراک خودشان کرده‌اند و به شکل امروزه در آمده‌اند. ما در این مطلب عجیب‌ترین غذاهای چینی را به شما معرفی می‌کنیم تا اگر اسمشان به گوشتان خورد بدانید با چه غذایی طرف هستید. بعد از آن تصمیم گیری با شماست که آیا می‌خواهید این غذا را برای امتحان کردن انتخاب کنید یا خیر. پس با ما همراه باشید.

  • کرۀ چشم ماهیِ تن (Tuna Eyeballs)

یکی از عجیب‌ترین غذاهای چینی کرۀ چشم ماهی تن است. این غذای عجیب و غریب در چین خیلی مرسوم بوده و اغلب از خوردن آن خیلی لذت می‌برند. حتی چشم خام ماهی تن هم در فروشگاه‌ها به صورت بسته بندی شده و خام به فروش می‌رسد و می‌توانید با تهیۀ آن خودتان کرۀ چشم ماهی تن را در خانه درست کنید. این غذا بسیار چرب است و معمولاً ظاهر آن خیلی چندش آور است. عکسی که در بالا می‌بینید بهترین و قابل تحمل‌ترین نوع سرو این غذا است و در مدل‌های دیگر کرۀ چشم ماهی را بدون آنکه برش بزنند به صورت درسته در بشقاب می گذارند. البته حداقل اینکه این غذا خام خورده نمی‌شود و آن را با حرارت کم به خوبی می‌پزند. از آنجایی که این چشم ماهی بوی زیادی دارد، در کنار آن از سس سویا؛ آبلمیوی تازه، زنجبیل، روغن کنجد و نمک استفاده می‌کنند تا بوی ناخوشایند غذا گرفته شود. البته این غذا مختص چین نیست و برخی دیگر از کشورهای آسیایی هم کرۀ چشم ماهی تن را درست می‌کنند. از آنجایی که ماهی تن خودش بسیار بزرگ است چشم بزرگی هم دارد و معمولاً یک چشم برای یک نفر کافی و سیر کننده است.

  • تخم مرغ هزارساله (َA Hundred-Year Egg)

یکی دیگر از چندش آورترین و عجیب‌ترین غذاهای چینی تخم مرغ هزار ساله است. البته این اسم ممکن است شما را گول بزند و با خودتان فکر کنید تخم مرغی با قدمت هزار سال را از کجا می‌توان پیدا کرد. باید بدانید که برای درست کردن این غذای چینی عجیب به گذشت هزار سال نیاز نیست و تنها با صرف حدود چهار یا پنج ماه می‌توان این تخم مرغ‌ها را آمادۀ طبخ کرد. در این حالت شما تخم مرغ یا تخم اردک را زیر توده‌ای از خاکستر، نمک یا آهک و همچنین خاک رس می‌خوابانید تا به عبارت چینی‌ها تخم مرغ عمل بیاید و به عبارت ما ایرانی‌ها تخم مرغ بگندد. بعد آن را از زیر مواد گفته شده بیرون می‌آورند. در این حالت وقتی تخم مرغ را باز می‌کنند، همان طور که در عکس می‌بینید زردۀ آن سبز رنگ شده و سفیدۀ آن قهوه‌ای رنگ می‌شود. این تخم مرغ‌های عملاً دیگر نیازی به پخته شدن ندارند و زیر آن مواد سفت شده‌اند. در مرحلۀ بعدی آنها را زیر پوستۀ برنج می‌خوابانند و بعد دیگر آمادۀ سرو کردن می‌شود. وقتی آنها را می‌خورید بافتشان شبیه پنیر خامه‌ای است؛ اما بوی تند و زننده‌ای دارند که به خاطر همان گندیده بودن تخم مرغ یا تخم اردک ایجاد شده است. این غذا حتی در رستوران‌های لوکس چین هم سرو می‌شود و از آنجایی که وقت زیادی برای آماده کردن آن صرف می‌شود، قیمت تقریباً بالایی هم دارد.

  • دنبلان بره (Lamb Sweetbread)

ما در ایران از گوسفند و مشتقات آن استفاده‌های زیادی می‌کنیم. از سر و پاچه گرفته تا گوشت و دنبۀ آن در ایران قابل استفاده است و شاید این غذا یکی از آن خوراک‌هایی باشد که در دستۀ عجیب‌ترین غذاهای چینی برای ما ایرانی‌ها خیلی هم غیر قابل درک نباشد. البته که مصرف دنبلان گوسفند در ایران متداول نیست؛ اما به خاطر اینکه ما انواع و اقسام موارد استفادۀ گوسفند را تجربه کرده‌ایم تحمل دیدن آن برایمان آسانتر از دیگر کشورها است. در چین برای طبخ این غذا اول آن را در مواد می‌خیسانند و بعد آن را کمی تفت می‌دهند. در نهایت آن را در بشقاب سرو می‌کنند و از تزئیاتی مثل سبزیجات برای زیبا کردنش استفاده می‌کنند. دنبلان گوسفند یا بره معمولاً به صورت گرم سرو می‌شود و برای اینکه بویش را بگیرند از سس‌های مختلف مثل سس سویا در آن استفاده می‌کنند.

  • عقرب (Scorpion)

شاید برای ما و همۀ مردم اروپا و امریکا خوردن عقرب به عنوان غذا از چندش‌ترین و عجیب‌ترین غذاهای چینی باشد. در کل خوردن حشرات برای ما بسیار ناملموس است؛ با این حال این غذا در چین خیلی مرسوم شده و مردم به عنوان غذا یا میان وعده سیخ‌های عقرب را در دست می گیرند و از خوردن آن لذت هم می‌برند! جالب است بدانید که عقرب‌ها به خودی خود بی طعم و بی مزه هستند و برای مزه دار کردن آنها از نمک و انواع سس‌ها مثل سس سویا یا سس چیلی استفاده می‌کنند. نکتۀ  جالب توجه اینکه عقرب‌ها در باکس‌های شیشه‌ای زنده هستند و راه می‌روند. این طور مرسوم است که شما عقرب مورد علاقۀ خود را از بین عقرب‌های زنده انتخاب می‌کنید و فروشنده آنها را برداشته و زنده زنده سرخ می‌کند. این برای مشتریان غیر چینی بسیار تهوع آور است.

  • حشره و کرم (Insects and Worms)

از دیگر خوراک‌های چینی که جزو عجیب‌ترین غذاهای چینی به شمار می‌روند و شاید فقط ده درصد توریست‌های این کشور حاضر به امتحان کردن آنها شوند می‌توان به انواع غذاهای سرو شده از کرم‌ها و حشرات اشاره کرد. نکتۀ جالب اینکه در برخی غذاها این کرم‌ها و حشرات را می‌پزند و در برخی دیگر که خیلی عجیب‌تر و چندش آورتر هستند، آنها را زنده زنده در بشقاب سرو می‌کنند و شما باید ادویه‌های مورد علاقه‌تان را روی کرم‌هایی که دارند در بشقابتان تکان می‌خورند بریزید و آنها را زنده زنده در دهانتان بگذارید و بجوید. در واقع در این حالت کرم‌ها و حسرات در دهان شما کشته می‌شوند و حتی فکر کردن به این موضوع هم حال آدم را بد می‌کند. جالب است بدانید که این پایان کار نیست و در چین نه تنها کرم‌ها را می‌خورند، که از لارو آنها هم استفاده می‌کنند و به عنوان غذا آنها را هم می‌خورند. باید خیلی شهامت و دل و جرئت داشته باشید که بخواهید این غذاها را امتحان کنید. البته در این بین حتماً به غذاهایی که با سوسک درست می‌شوند هم بر می‌خورید. چینی‌ها معتقد هستند که سوسک‌ها پروتئین بالایی دارند و برای همین به وفور از سوسک استفاده می‌کنند. معمولاً سوسک‌ها هم مثل عقرب‌ها سرخ می‌شوند و بعد مردم آنها را در سیخ به دندان می‌کشند. عکس این غذاها و عقرب‌ها را در شمارۀ بالایی کوچکتر انتخاب کردیم تا اگر دل دیدن این غذاها را ندارید اذیت نشوید.

  • بالوت (Balut)

این یکی دیگر نوبر است! شاید باورش برایتان سخت باشد؛ اما یکی از عجیب‌ترین غذاهای چینی به تخم اردکی برمی گردد که از حالت زرده و سفیده در آورده و نه تنها از مرحلۀ جنینی گذشته، که تا مدتی دیگر به یک اردک کامل تبدیل می‌شود و سر از تخم بیرون می‌آورد. برای تهیۀ این نوع غذا که نامش بالوت است تخم اردک را تا زمانی نگه می‌دارند و از آن مراقبت می‌کنند که نزدیک اتمام دوران جنینی باشد و به زودی بخواهد تخمش را بشکند. بعد این تخم را در آب خوش می‌اندازند و آن را می‌پزند. در واقع این حیوان را زنده زنده در تخمش می‌جوشانند و بعد برای اینکه طعم بگیرد به آن ادویه‌ها و طعم دهنده‌هایی مثل سرکه و نمک و فلفل می‌زنند. این غذا نه تنها در چین که در دیگر کشورهای آسیایی خاور دور متداول است و برای مثال در ویتنام یا فیلیپین هم آن را درست می‌کنند. برای درست کردن بالوت به تخم اردک هفده روزه نیاز دارند. بالوت در چین طرفدارهای زیادی دارند و همه برایش سر و دست می‌شکنند. اما توریست‌ها با دیدن جسم بی جان این حیوان مظلوم درون تخم دلشان نمی‌خواهند چنین چیزی را امتحان کنند و فکر می‌کنند خوردن آن بیرحمی است. البته که هر چیزی عادت می‌شود و در چین هم مردم به خوردن چنین چیزهایی عادت دارند و از گذشته تا کنون عجیب‌ترین غذاها در چین خورده می‌شده است.

  • سوپ لانۀ پرنده (Bird’s Nest Soup)

شاید با دیدن ظاهر این غذا فکر کنید که این یک سوپ معمولی است و خوردنش خیلی بهتر از دیگر غذاهای عجیب و غریب چینی است. اما بعد از آنکه برای شما بگویم سوپ لانۀ پرنده از چه چیزی درست شده است متوجه می‌شوید که چرا در لیست عجیب‌ترین غذاهای چینی قرار دارد. اسم این سوپ سمبلیک یا استعاری نیست و حقیقتاً از لانۀ پرنده درست شده است. شاید با خودتان فکر کنید یعنی قرار است خرده چوب و این جور چیزها در غذا بریزند. خیر، واقعیت این است که در چین نوعی پرندۀ خاص و کوچک با ویژگی‌هایی شبیه به پرستو وجود دارد که برای ساختن لانه‌اش از بزاق دهانش استفاده می‌کند. این پرنده با بزاقش دهانش شروع به ساختن لانه می‌کند و این بزاق در مجاورت با هوا سفت می‌شود و حالت می گیرد. چینی‌ها این لانه را برمی دارند و در آن آب مرغ می‌ریزند و با اضافه کردن ادویه آن را قابل خوردن می‌کنند. اگر از آنها بپرسید که چرا چنین چیزی را در لیست غذای خود دارند قطعاً به شما می گویند که خواص این بزاق چنان بالا است که ارزش خوردن دارد. اما باورش سخت است که گردشگران بتوانند تحمل کنند که بزاق دهان یک پرنده را در غذایشان داشته باشند و آن را میل کنند. با این حال سوپ لانۀ پرنده در بین چینی‌ها از ارزش بالایی برخوردار است و قیمت به نسبت بالایی هم دارد.

  • سوپ مار (Snake Soup)

یک نوع دیگر سوپ چینی که جزو عجیب‌ترین غذاهای چینی شناخته می‌شود و معمولاً فقط خود چینی‌ها مشتری‌اش هستند سوپ مار است. این سوپ بیشتر در هنگ کنگ طبخ می‌شود و در چین به سوپ هنک کنگی هم معروف است. برای درست کردن این سوپ مار را به تکه‌های کوچکتر خرد می‌کنند و با سبزیحات و ادویه‌ها به آن طعم می‌دهند. اگر قرار باشد یک غذای عجیب چینی امتحان کنید که از طعمش متنفر نشوید و مطمئن باشید همه چیز در آن پخته شده است، آن غذا همین سوپ مار است. گردشگرانی که سوپ مار را امتحان می‌کنند می گویند از طعمش بدشان نیامد و کمی طعم سوپ مرغ می‌دهد.

  • بیضۀ مرغ (Chicken Balls)

شاید با دیدن ظاهر این غذا فکر کنید که خدا را شکر بالاخره یک غذای درست و حسابی و خوشمزه در چین پیدا شد! اگر به چین رفتید و این غذا را دیدید سریع وسوسه نشوید تا آن را نوش جان کنید و در کل اگر در چین به هر غذایی برخوردید بدون آنکه از محتویات آن آگاه شوید و نسبت به مواد اولیۀ استفاده شده در آن اشراف کامل پیدا کنید لب به آن نزنید. این غذای به ظاهر خوشمزه و خوش رنگ و لعاب هم در واقع بیضۀ مرغ است که بیشتر به غذای هنگ کنگی معروف است و در این شهر طرفدارهای زیادی دارد. برای درست کردن این غذا بیضۀ مرغ را که در واقع به اصطلاخ به آن می گویند و منظور همان خروس است به صورت مامل چرخ می‌کنند، به آن ادویه می‌زنند و بعد آن را در مواد سوخاری قلت داده و سرخ می‌کنند. بعضی‌ها بیضۀ مرغ را با برنج می‌خورند و برخی بدون برنج آن را می‌خواهند. در نوع بدون برنج کنار توپ‌های سرخ شده و سوخاری از رشته فرنگی برای تزئین استفاده می‌شود تا هم سیر کننده باشد و هم طعنی به غذا بدهد. این غذا طعم خاصی ندارد و انگار که شما همین مراحل را با لوبیای سفید انجام داده‌اید؛ فقط اینکه در آن صورت شما حبوبات میل کرده‌اید و اینجا از بیضۀ مرغ استفاده کرده‌اید.

بیشتر بخوانید
خوشمزه‌ترین غذاهای چینی
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن