مجله گردشگری نیلی گشت

ویزا کویت | راهنمای اخذ ویزای کویت 2020

کویت کشوری کوچک در حاشیه‌ی خلیج فارس است که با ایران مرز مشترک آبی دارد. این کشور درحال‌حاضر یکی از مرفه‌ترین کشورهای جهان است، باارزش‌ترین واحد‌ پولی را دارد و نرخ تورم و بیکاری در آن به‌ترتیب به‌طور میانگین تنها ۰/۲ درصد و ۰/۳ درصد است. موقعیت بسیار خوب زندگی از نظر اقتصادی باعث شده افراد بسیاری از کشور‌های مختلف جهان متقاضی مهاجرت به کویت باشند و از سویی گسترش جاذبه‌های گردشگری کویت افزایش تقاضا برای دریافت ویزای توریستی کویت را به‌دنبال داشته است. نزدیکی کویت به ایران و سابقه‌ی حضور تاجران ایرانی در این کشور در کنار عواملی مانند نرخ بسیار بالای بیکاری و تورم در کشور عواملی هستند که تقاضای ایرانیان برای ورود به کویت را دوچندان کرده‌اند. در این نوشتار نگاهی به انواع ویزا کویت و مراحل دریافت روادید کویت می‌پردازیم.

آیا صدور ویزا کویت برای ایرانیان ممنوع است؟

پرسشی اساسی در مورد روادید کویت وجود دارد و آن این‌که آیا ممنوع‌بودن صدور ویزای این کشور برای ایرانیان صحت دارد؟ پاسخ این پرسش خیر است. صدور ویزا کویت برای شهروندان ایرانی محدودیت‌های بیشتری نسبت به شهروندان سایر کشورها دارد اما این برابر با ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانی‌ها نیست. روابط سیاسی کویت، آمریکا و ایران بر چگونگی صدور ویزای کویت برای ایرانی‌ها مؤثر است و به همین علت است که در برخی از دوره‌ها ویزای کویت با سخت‌گیری بیشتری برای شهروندان ایرانی صادر می‌شود.

چگونه ویزای کویت بگیریم؟

صرف نظر از علت تقاضای صدور ویزا و نوع ویزای لازم برای ورود به کویت باید بگوییم دریافت ویزا کویت مشروط به داشتن یک کفیل در این کشور است که شرایط دعوت و ضمانت شما را برای سفر به این کشور داشته باشد.

البته داشتن کفیل واجد شرایط درباره‌ی شهروندان بسیاری از کشورها الزامی نیست و این افراد می‌توانند به‌صورت آنلاین تقاضای صدور ویزا کویت را ثبت کنند و هنگام ورود به این کشور ویزای فرودگاهی دریافت کنند.  گذشته از این شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل قطر، عربستان، عمان، بحرین و خود کویت می‌توانند بدون ویزا به کویت سفر کنند.

اما گفتیم که شهروندان ایرانی برای این‌که بتوانند ویزای کویت را دریافت کنند باید کفیلی واجد شرایط در این کشور داشته باشند. این کفیل متقاضی دریافت ویزای کویت است که باید در قدم اول برای ارائه‌ی درخواست صدور ویزا در کویت اقدام کند و درصورت موافقت مراجع صدور ویزا در کویت، متقاضی سایر امور را در ایران پیگیری می‌کند‌. شرایط کفیل بستگی به نوع ویزای درخواستی و شرایط متقاضی دریافت ویزا دارد.

بنابراین اولین گام در دریافت ویزا کویت اقدام کفیل متقاضی در کویت از طریق مراجع صدور ویزا در این کشور است، به این منظور متقاضی تنها باید تصویری از پاسپورت خود را در اختیار کفیل قرار دهد و هیچ مدرک دیگری از سوی متقاضی لازم نیست. یکی از نکات مهم در دریافت ویزای کویت این است که دولت کویت برای صدور ویزا هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و دریافت ویزای این کشور خلاف اکثر کشورهای جهان رایگان است، اما این امکان وجود دارد که یک کفیل برای انجام امور مربوط به دریافت ویزای کویت از متقاضی پول بگیرد – این بستگی به رابطه‌ی بین این دو دارد و قانون خاصی درباره‌ی آن وجود ندارد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت روادید کویت

همان‌طور که گفتیم متقاضی دریافت ویزا کویت باید ابتدا تصویر پاسپورت را در اختیار کفیل خود در این کشور قرار دهد تا او بتواند امور لازم برای گرفتن ویزا کویت را انجام دهد. درصورتی‌که کفیل موفق به کسب مجوز از سوی نهادهای دولتی مسئول صدور ویزا در کویت شد، متقاضی باید با مراجعه به سفارت کویت در تهران سایر مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا کویت را ارائه کند.

مدارکی که در این مرحله از متقاضی درخواست می‌شوند بستگی به شرایط او و نوع ویزای درخواستی دارد. به‌عنوان مثال برای دریافت ویزای کاری مدارک مربوط به سوابق کار، گواهی‌های پزشکی و توافق کاری با کارفرمای کویتی یا برای دریافت ویزای ازدواج مدارک مربوط به ازدواج ضروری هستند. بعضی از مدارک مثل تصاویر مدارک شناسایی، عکس استاندارد، فرم تقاضای صدور ویزا کویت، پاسپورت با حداقل شش ماه اعتبار، یا شاید بیشتر با توجه به نوع ویزا، و تعداد صفحات خالی کافی در تمامی انواع ویزا از متقاضیان درخواست می‌شوند.

انواع ویزا کویت

۱- ویزای کوتاه‌مدت یا گردشگری

این نوع ویزا برای شهروندان بسیاری از کشورها به‌راحتی به‌صورت آنلاین صادر می‌شود، اما ایرانی‌ها برای دریافت حتی اقامت توریستی نیاز به ضمانت کفیل دارند.

۲-ویزای کار

برای دریافت ویزا کار کویت لازم است متقاضی با یک کارفرما که دارای تابعیت کویت است برای همکاری به توافق برسد و این کارفرماست که به‌عنوان کفیل برای دریافت ویزا اقدام می‌کند‌. بدیهی‌ست تسلط به زبان عربی تأثیر قابل‌توجهی بر موفقیت در کسب موافقت کارفرماهای کویتی دارد و به همین علت بیشتر افرادی که قصد دارند با این روش وارد کویت شوند فراگیری زبان عربی را هم در برنامه‌های ضروری سفر خود می‌گنجانند.

نمایی از شهر کویت، پایتخت کشور کویت

۳- ویزای تحصیلی

درست است که کویت کشوری پیشرفته است اما هنوز از نظر دانشگاهی نتوانسته به جایگاهی نزدیک به بسیاری از کشورهای مدرن برسد. با وجود این، کویت چند دانشگاه بین‌المللی دارد که امکان تحصیل در آن‌ها برای خارجی‌ها وجود دارد و مزیت‌هایی که این کشور برای دانشجویان خارجی درنظر گرفته اجازه‌ی کار، با ساعات محدود، و همراه‌داشتن خانواده هستند. بیشتر افراد با این هدف در پی ویزای تحصیلی کویت هستند که بتوانند از طریق آن به دانشگاه‌های معتبرتر راه پیدا کنند و البته متأسفانه راه ورود به همین دانشگاه‌های درجه‌چندم کویت هم برای ایرانی‌ها بسیار دشوار است.

۴- ویزای ازدواج

کویت هم مانند اکثر کشورهای جهان به شهروندان خود اجازه می‌دهد که درصورت ازدواج با یک خارجی او را به کویت بیاورند. ویزای ازدواج یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اقامت طولانی‌مدت‌ در این کشور است، اما باید توجه داشت که شهروند کویتی باید بتواند تمکن مالی خود را برای پرداخت هزینه‌های احتمالی همسرش در این کشور اثبات کند. معمولاً نظارت دقیقی برای اطمینان از صوری‌نبودن ازدواج انجام می‌شود و کمتر کسی می‌تواند به این شکل ویزای کویت را بگیرد. از سویی باید توجه داشت که مبنای قانون‌گذاری در کویت احکام دین اسلام است و قوانین مربوط به ازدواج در کویت هم تحت تأثیر همین احکام هستند.

سخن پایانی

در این نوشتار به انواع ویزا کویت و چندوچون دریافت آن برای ایرانی‌ها پرداختیم. از آن‌جا که اقدام آنلاین برای اخذ ویزا برای شهروندان ایرانی وجود ندارد و با توجه به فعالیت کمتر سفارت کویت به‌علت شیوع بیماری کووید ۱۹ ممکن است دریافت ویزای این کشور به زمان بیشتری نسبت به قبل نیاز داشته باشد و مستلزم داشتن مدارک دیگری از جمله گواهی پزشکی عدم ابتلا به این بیماری باشد.

همچنین بخوانید: راهنمای دریافت ویزای دبی