مجله گردشگری نیلی گشت

راهنمای اخذ ویزای ارمنستان

با شرایط اخذ ویزای ارمنستان آشنا شوید

یکی از کشورهای بسیار نزدیک و در عین حال زیبا و چشم نواز ارمنستان است. شما می‌توانید با اهداف مختلف همچون گردشگری، تحصیل، کار یا حتی اقامت به این کشور سفر کنید؛ چرا که در کل ارمنستان شرایط آزادتر و راحت‌تری برای زندگی دارد. یکی از راه‌های اخذ پاسپورت ارمنستان و اقامت دائم در این کشور اخذ ویزای بلند مدت و حضور فعال در این کشور است. ما در این مطلب به بررسی انواع ویزای ارمنستان خواهیم پرداخت و مدارک مورد نیاز برای اخذ این روادید را هم به شما خواهیم گفت. پس همراه ما باشید.

کمی از ارمنستان بدانیم

جمهوری ارمنستان جایی در میان اروپا و آسیا جا خوش کرده است و برای همین به صورت مشترک می‌تواند از منافع هر دو قاره بهره مند شود. این کشور بسیار زیبا و تاریخی است و تمدن ارمنی‌ها باعث ایجاد فضای توریستی و بسیار جذابی در این کشور شده است. با این وجود تصور کشور پهناوری از ارمنستان نداشته باشید. این کشور در کل حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد. ارمنستان با کشورهای مهمی در خاورمیانه مانند آذربایجان، ترکیه و ایران مرز مشترک دارد و در سال‌های مختلف با آذربایجان و ترکیه مشکلات عدیده‌ای را از سر گذرانده است.

شرایط آب و هوایی ارمنستان تفاوت چندانی با ایران ندارد و در فصل‌های سرد مانند زمستان و پاییز کمی سردتر از ایران است. پایتخت این کشور زیبا ایروان است؛ شهری بسیار زیبا و مدرن با جاذبه‌های گردشگری فراوان که حس خوبی به گردشگرها می‌دهد. ارز این کشور درام است. با این حال به دلیل رفت و آمد زیاد ایرانی‌ها، برخی مغازه‌ها ریال ایران و حتی دلار هم قبول می‌کنند. در غیر این صورت هم می‌توانید در صرافی‌های موجود در خیابان‌ها و پاساژها به راحتی پول خود را به درام تبدیل کنید. از نکات مهم و قابل توجه ارمنستان نزدیکی این کشور به اروپا است و همین باعث می‌شود افراد در صدد اخذ پاسپورت ارمنستان برای انجام سفرهای بعدی باشند.

ارمنستان و انواع ویزاها

نوع ویزای درخواستی شما به هدفتان از سفر بستگی دارد. البته که در نوع سفر گردشگری ارمنستان، همانطور که می‌دانید نیازی به اخذ ویزا نیست و با داشتن پاسپورت می‌توانید بدون نیاز به ویزا به این کشور سفر کنید و به مدت سه ماه یا نود روز در ارمنستان بمانید. اما در مورد اهداف دیگر سفر به ارمنستان حتماً نیاز به اخذ ویزا دارید و ما مهمترین‌های آن را در بخش زیر به شما توضیح می‌دهیم:

ویزای دیدار با اقوام؛ یکی از انواع ویزای ارمنستان

اگر یکی از اقوام، دوستان، خانواده یا آشنایان شما در ارمنستان زندگی می‌کند و اقامت دائم این کشور را دارد، شما می‌توانید با اخذ ویزای دیدار با اقوام به این کشور سفر کرده و بیشتر از نود روز در این کشور بمانید. این ویزا مخصوص کسانی است که می‌خواهند بیشتر از نود روز در خاک ارمنستان بمانند. شما می‌توانید با اخذ ویزای دیدار با اقوام از نوع چند بار ورود، هر چند بار که می‌خواهید به این کشور سفر کنید. لازم به ذکر است که این ویزا تا یک سال به راحتی تمدید می‌شود.

ویزای ترانزیت؛ یکی از انواع ویزای ارمنستان

وقتی می‌خواهید از ارمنستان به دیگر کشورها سفر کنید، می‌توانید ویزای ترانزیت این کشور را بگیرید. ویزای ترانزیت تنها برای چند روز (حداکثر پنج روز) صادر می‌شود تا شما فرصت داشته باشید خاک ارمنستان را به سوی مقصد مورد نظرتان ترک کنید. بیشتر افرادی که قصد سفر به کشورهای اروپایی هم مرز ارمنستان را دارند این نوع ویزا را می گیرند.

ویزای رسمی؛ از انواع ویزای این کشور

ویزای رسمی یا ویزای دیپلماتیک مخصوص افرادی است که مقام‌های مهم سیاسی دارند و می‌خواهند برای جلسات و گردهمایی‌های سیاسی به کشور ارمنستان سفر کنند. این نوع ویزا بر حسب شرایط معمولاً یک بار ورود و در برخی موارد خاص با توجه به احتمال طولانی شدن جلسات چند بار ورود صادر می‌شود.

ویزای تحصیلی؛ از انواع ویزای ارمنستان

از دیگر ویزاهایی که در چند سال اخیر توجه بیشتری بدان شده و جزو ویزاهای پر طرفدار ارمنستان به شمار می‌رود، می‌توان به ویزای تحصیلی اشاره کرد. از دلایلی که دانشجوها ارمنستان را برای تحصیل انتخاب می‌کنند می‌توان به نزدیک بودن این کشور به ایران و کشورهای اروپایی، پایین بودن هزینه‌های تحصیل، معتبر بودن دانشگاه‌های ارمنستان و داشتن آزادی عمل و بیان بیشتر اشاره کرد. به علاوه شما می‌توانید با تحصیل و سپس اشتغال در این کشور در نهایت پاسپورت ارمنستان را در دست بگیرید و اختیار عمل بیشتری برای سفر به دیگر کشورهای دنیا داشته باشید. در بخش زیر مقاطع مختلف تحصیل در ارمنستان را با هم مرور می‌کنیم. لازم به ذکر است که با داشتن پاسپورت ارمنستان می‌توانید بدون ویزا به کشورهایی نظیر برزیل، آرژانتین و گرجستان سفر کنید. 

تحصیل در ارمنستان؛ کارشناسی

معمولاً کمتر کسی پیدا می‌شود که برای دورۀ کارشناسی به دیگر کشورها درخواست تحصیل بدهد؛ چرا که دورۀ تحصیل طولانی است و معمولاً هزینۀ تحصیل هم بالاتر است. اما اگر با این وجود خواستید برای دورۀ کارشناسی اقدام کنید و ویزای ارمنستان بگیرید باید بدانید در این کشور دورۀ کارشناسی بین چهار تا شش سال طول می‌کشد و شرایط هر دانشگاه با دیگری برای پذیرش متفاوت است. در بیشتر موارد کلیۀ کلاس‌های کارشناسی به زبان ارمنی تشکیل می‌شود و باید به این زبان تسلط کامل داشته باشید.

جالب است بدانید با وجود کوچک بودن کشور ارمنستان، پنجاه و نه واحد آموزشی آکادمیک در این سرزمین وجود دارد و سالانه هف هزار دانشجوی بین المللی هم برای تحصیل به ارمنستان می‌روند. برای تحصیل در دورۀ کارشناسی باید به زبان ارمنی مسلط باشید و نمرۀ آیلتس آکادمیک شش داشته باشید. هزینۀ تحصیل در دانشگاه‌های ارمنستان در این مقطع بین دو تا دو هزار و پانصد دلار به صورت سالانه می‌باشد که بسیار مقرون به صرفه است.

تحصیل در ارمنستان؛ مقطع کارشناسی ارشد

بیشتر افرادی که مایل به ادامۀ تحصیل در ارمنستان یا دیگر کشورها هستند این دوره را انتخاب می‌کنند. دورۀ کارشناسی ارشد در این کشور حدود دو سال است و بیشتر کلاس‌ها در دانشگاه‌های برتر ارمنستان بهز بان انگلیسی تشکیل می‌شود. به همین دلیل داشتن حداقل نمرۀ شش و نیم آیلتس آکادمیک یکی از شروط اصلی محسوب می‌شود. در این مقطع می‌توانید شغل پاره وقت داشته باشید و به جای چهل و چهار ساعت، هفته‌ای بیست ساعت کار کنید. هزینۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حدود دو هزار و پانصد دلار به صورت سالانه است. این مبلغ با توجه به رشته و دانشگاه مورد نظر شما بالا و پایین می‌شود.

تحصیل در ارمنستان؛ مقطع دکترا

در این مقطع باید یک رزومۀ بسیار قوی تحصیلی و کاری ارائه کنید، مقالات یا کتاب‌های چاپ شده داشته باشید و پروپوزالی بنویسید که از آن طریق بتوانید نظر اساتید دانشگاه مقصد را جلب کنید. اگر موفق شوید و یکی از اساتید قبول کند استاد راهنمای شما باشد، می‌توانید پذیرش بگیرید. برای این کار شما به تائیدیۀ اساتید قبلی خود در ایران هم نیاز دارید. در این مقطع اگر شرایط مناسبی داشته باشید می‌توانید بورسیۀ تحصیلی بگیرید و با میزان کار بیشتر در هفته شرایط خود را بهبود ببخشید. شما برای این مقطع به آیلتس شش و نیم نیاز دارید.

از جمله مدارک کلی مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویزای کاری؛ از انواع ویزای ارمنستان

از جمله ویزاهای مهمی که بیشتر افراد در پی اخذ آن هستند ویزای کاری است. ویزای کاری در صورتی به شما داده می‌شود که یک پیشنهاد کاری از سوی کارفرمایی ارمنی داشته باشید. در مورد ویزای کاری با دعوتنامۀ کارفرمای ارمنی باید گفت با توجه به نرخ بیکاری در ارمنستان و این موضوع که شرایط ارائۀ دعوتنامه سخت است، امری بسیار دشوار شمرده می‌شود. شما می‌توانید با توجه به سایت‌های کاریابی ارمنستان نسبت به برقراری ارتباط با صاحبان کار اقدام کنید. اما حتی اگر شما واجد شرایط باشید، برای اینکه دعوتنامۀ کاری بگیرید، کارفرمای ارمنی بایستی پیش از ارسال دعوتنامه برای شما، موقعیت شغلی مورد نظر را در کشور خودش آگهی کند و اگر فرد واجد شرایطی پیدا نشد، آن وقت برای دیگر کشورها درخواست نیرو را ارسال نماید.

به همین دلیل و با توجه به نرخ بیکاری نه چندان مطلوب ارمنستان این کار خیلی امکان پذیر نیست و بهتر است اگر دنبال پاسپورت ارمنستان هستید از طریق تحصیل یا سرمایه گذاری اقدام کنید. ما ویزای سرمایه گذاری را هم در بخش زیر توضیح می‌دهیم.

برای اخذ ویزای کاری به مدارک زیر نیاز دارید:

ویزای سرمایه گذاری؛ از انواع ویزای ارمنستان

این ویزا به نوع زیبر مجموعۀ ویزای کاری محسوب می‌شود. با این وجود که شرایط اخذ آن به مراتب راحت تر از ویزای کاری با دعوتنامه است. شما اگر شرایط و موقعیت مالی مناسبی دارید و می‌خواهید در ارمنستان سرمایه گذاری انجام دهید، باید با اثبات تمکن مالی لازم برای سرمایه گذاری و همچنین ارئۀ برنامه‌ای که نشان دهد سرمایه گذاری شما چه سمت و سویی دارد، جقدر برنامه ریزی شده و دقیق است و چه امتیازهایی را ایجاد می‌کند، برای اخذ ویزای سرمایه گذاری اقدام کنید.

به عبارت دیگر ویزای سرمایه گذاری یا ویزای تجاری مخصوص کسانی است که با هدف سرمایه گذاری در کشور ارمنستان اقدام به اخذ ویزا می‌کنند. از جمله نکات مهم در این مورد داشتن سابقۀ انجام امور تجاری و بیزنس است. این نوع ویزا در صورت داشتن مدارک کامل بسیار راحت صادر می‌شود می‌توانید بعد از مدت زمان کمی درخواست اقامت دائم دهید. به علاوه از ویژگی‌های مثبت ویزای سرمایه گذاری این است که می‌توانید تمامی اعضای خانواده‌تان را به همراه خود ببرید.

ویزای درمانی؛ از انواع ویزای ارمنستان

همان طور که در بخش اول ذکر شد، اگر دلیل خاصی برای ورود به ارمنستان نداشته باشید، می‌توانید بدون نیاز به ویزا و با هدف گردشگری به ارمنستان سفر کنید و تا سه ماه در این کشور حضور داشته باشید. به همین دلیل اگر می‌خواهید درمان خاصی را انجام دهید، می‌توانید بدون نیاز به ویزا به این کشور سفر کرده و در مراکز درمانی امور درمان خود را پیگیری کنید. اما چنانچه درمان شما بیشتر از سه ماه طول کشید، بایستی برای اخذ ویزای ارمنستان از نوع درمانی اقدام کنید.

از جمله نکات مهم در مورد اخذ ویزای درمانی این است که ثابت کنید آن امکانات و تجهیزات درمانی لازم برای رفع بیماری در کشور شما وجود ندارد. این موضوع هم کمی سخت است؛ چرا که شرایط درمانی ایران و ارمنستان تفاوت چندانی با هم ندارد. به علاوه باید از بیمارستان یا پزشکی در این کشور پذیرش یا دعوت نامه گرفته باشید تا نشان دهد روند درمان شما در ارمنستان پذیرفته شده است. لازم به ذکر است که اگر بیماری شما بسیار خطرناک و مسری باشد- مانند کوید نوزده- ویزا برای شما صادر نمی‌شود.

برای اخذ ویزای ارمنستان چه مدارکی نیاز داریم؟

از جمله مدارک اصلی برای برای اخذ ویزای ارمنستان می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

بعد از ارائۀ مدارک باید منتظر بمانید. سفارت ارمنستان در تهران، خیابان انقلاب، خیابان رازی، خیابان شهریار، پلاک یک، واقع شده است. درخواست شما بررسی شده و ظرف مدت کوتاهی بین سه تا چهار روز ویزای شما صادر می‌شود.

مطالب مرتبط:

راهنمای اخذ ویزای هلند

راهنمای اخذ ویزای آلمان

راهنمای اخذ ویزای فرانسه