مجله گردشگری نیلی گشت

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری پاریس

جاذبه‌های گردشگری پاریس (بخش اول)

کشور فرانسه را می‌توان بی شک یکی از بهترین و جذاب‌ترین کشورهای توریستی دنیا دانست. این کشور با جاذبه‌های معروف و بی نظیری همچون برج ایفل و شهرهای بکر و منحصر به فردی که دارد می‌تواند خاستگاه گردشگران زیادی باشد و کسانی که به بازدید از کشورهای اروپایی علاقه دارند معمولاً این کشور را به عنوان سه مقصد اولیۀ خود انتخاب می‌کنند. در میان تمام شهرهای زیبای فرانسه، پاریس از همه بیشتر خودنمایی می‌کند و گردشگران همین شهر را برای شروع بازدید انتخاب کرده و بعداً به دیدن شهرهای دیگر این کشور می‌روند. جاذبه‌های گردشگری پارریس چنان شما را محو خود می‌کنند که دوست ندارید این شهر را ترک کنید. مردم پاریس هم بسیار خونگرم هستند و با کمال میل شما را راهنمایی می‌کنند. شما مسافر عزیز اگر قصد سفر به فرانسه را دارید حتماً باید ویزای شینگن فرانسه بگیرید و بعد راهی سفر شوید. اگر هم به هر دلیلی نمی‌توانید به فرنسه و شهر زیبای پاریس سفر کنید، ما در این مطلب جاذبه‌های گردشگری پاریس را به شما معرفی می‌کنیم تا با این شهر دوست داشتنی آشنا شوید. پس با ما همراه شوید.

برج ایفل؛ از جاذبه‌های گردشگری پاریس (Eiffel Tower)

قطعاً اسم پاریس را که می‌شنوید، اولیت چیزی که در ذهنتان مجسم می‌کنید همین برج دوست داشتنی ایفل است. برج ایفل دیگر یک برج معمولی نیست و همۀ مردم دنیا با آن آشنا هستند. این برج به تنهایی به نمادی برای کشور فرانسه و شهر پاریس تبدیل شده و از اواخر قرن نوزده میلادی تا کنون هر سال بر تعداد گردشگرانی که می‌خواهند از برج ایفل دیدن کنند و با بالا رفتن از آن نمای جالبی از شهر پاریس داشته باشند افزوده می‌شود. شاید به همین دلیل باشد که برج ایفل را یکی از جاذبه‌های گردشگری پاریس می‌دانند. جالب است بدانید که گردشگران برای ورود به این برج صف می‌کشند و بعد از کلی معطلی بلیط گرفته و وارد برج می‌شوند. آنها این همه معطلی را به جان می‌خرند تا وارد برج ایفل شوند و در انتها همه بر این باور هستند که ارزشش را داشت. برج ایفل سیصد و بیست و چهار متر ارتفاع دارد و در شهر پاریس جزو بلندترین برج‌ها شناخته می‌شود. جالب است بدانید این برج تمام فلزی چیزی حدود ده هزار تن وزن دارد و این برای یک سازه خیلی زیاد است؛ با این حال متخخصان و مهندسان این برج چنان طراحی خوبی داشته‌اند که برج بدون هیچ خطایی سالم و پا برجا مانده است. نکتۀ جالب دیگر اینکه هر سال حدود هفت میلیون نفر از این برج دیدن می‌کنند و این آمار بسیار حیرت آوری است. بیشتر گردشگران بالای این برج سلفی می گیرند و عکس‌های زیبایی از شهر پاریس می‌اندازند.

موزۀ لوور؛ از جاذبه‌های گردشگری پاریس (The Louvre)

از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری پاریس می‌توان به موزۀ لوور هم اشاره کرد. این موزه هم در سراسر دنیا بسیار معروف است و از مشهورترین و شناخته شده‌ترین موزه‌های دنیا به شمار می‌رود. موزۀ لوور فضای بسیار دیدنی و جالبی دارد و علاوه بر این مساحت زیادی هم دارد و گشتن در این موزه چند ساعتی وقت می‌خواهد. موزۀ لوور دارای بخش‌های مختلفی است و یکی از این بخش‌ها هم به آثار ایرانی اختصاص دارد. شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که حدود جهل هزار اثر تاریخی و ارزشمند در این موزه نگهداری می‌شود و هر سال چیزی حدود هشت میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند. اگر می‌خواهید تمام بخش‌های موزه را ببینید می‌توانید کارتان را از همان ابتدا شروع کنید؛ در غیر این صورت با توجه به نقشه‌های راهنما می‌توانید به بخش‌هایی بروید که دوست دارید. اگر گذرتان به موزۀ لوور خورد حتماً از برخی باقیمانده‌های ارزشمند تخت جمشید و نیز تابلوی بسیار مشهور مونالیزا دیدن کنید و لذت ببرید.

کلیسای نتردام؛ از جاذبه‌های گردشگری پاریس (Notre-Dame de Paris)

اگر یادتان باشد چند سال پیش کلیسای نتردام پاریس در حادثۀ عجیبی سوخت و این بنای ماندگار از بین رفت؛ با این حال هنوز هم در لیست جاذبه‌های گردشگری پاریس نام این کلیسا دیده می‌شود. خیلی جالب است که این کلیسا در ادبیات و علاقه مندان به ادبیات هم جا باز کرده و برایشان نام آشنا است؛ چرا که داستان‌های رمان مشهور ویکتور هوگو به نام گوژپشت نتردام در همین کلیسا اتفاق می‌افتد و همین باعث معروفیت بیش از پیش این کلیسا شد. معماری داخلی و نمای کلیسای نتردام شاهکاری تکرار نشدنی در طول تاریخ بوده است. این طراحی قریب به یک هزاره در کشور فرانسه به یادگار ماند و نمونه‌ای بی نظیر از معماری گوتیک به حساب می‌آمد. گردشگران زیادی به دیدن کلیسای نتردام فرانسه رفته‌اند و دیدن آن را یکی از بهترین اتفاق‌های سفر خود دانسته‌اند.

کلیسای سکره کُر؛ از جاذبه‌های گردشگری پاریس (Sacré-Cœur)

بحث کلیسا شد و بهتر است از یکی دیگر از کلیساهای پر بازدید و هیجان انگیز پاریس دیدن کنیم؛ کلیسایی که محبوبیت آن باعث شده بسیاری آن را یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری پاریس بدانند. کلیسای سکره کر در خیابان مونتمارت این شهر واقع شده و بسیار باشکوه و زیباست. جذابیت کلیسا حتی از دور هم شما را محاصره می‌کند و رنگ زیبا و سفیدش روح شما را پرواز می‌دهد. باید بدانید که کلیسای سکره کرد نخستین بار در نیمۀ دوم قرن نوزده میلادی ساخته شد. اما به دلیل جنگ‌های جهانی پیش رو ساخت این کلیسا به سرعت تمام نشد و می‌توان کالبدش را به حس و حال آن روزهای جنگ جهانی گره زد. بعدها کار ساخت کلیسای سکره کر در اوایل قرن بیست میلادی به اتمام رسید و با اینکه اینهمه از زمان شروع تا پایان ساخت آن زمان برد، نما و طراحی داخلی بسیار یکپارچه و زیبایی دارد و می‌توان آن را یکی از کلیساهای زیبای دنیا دانست.

باغ لوکزامبورگ؛ از جاذبه‌های گردشگری پاریس (Jardin du Luxembourg)

وقت آن رسیده که کمی از محیط جذاب و روحانی کلیساهای پاریس دور شویم و به فضایی طبیعی و هیجان انگیز برویم که روحمان را جلا می‌دهد و ما را به هیجان در می‌آورد. باغ لوکزامبورگ در پاریس یکی از معروفترین ودیدنی‌ترین پارک‌های شهر است و هر کس به هر دلیلی پایش به پاریس رسیده باشد حتما سری به باغ لوکزامبورگ زده و از زیبایی‌ها و دیدنی‌های این پارک بهره مند شده است. در واقع هیچ کسی را در این شهر نمی‌بینید که این پارک را ندیده باشد و به آن سر نزده باشد. یکی از جاذبه‌های باغ لوکزامبورگ محل قرارگیری آن است. تصور کنید وارد باغی می‌شوید که یک سمت آن رودخنۀ سن قرار دارد و در همان دور و بر محلۀ معروف و دیدنی لاتین قرار گرفته است. جالب است بدانید که باغ لوکزامبورگ یک فضای قدیمی و کهن هم هست و به قرم هفده میلادی برمی گردد. در آن زمان ماری دو مدیسی به عنوان ملکۀ فرانسه در همین باغ و در کاخ زیبایی زندگی می‌کرده است. امروزه با رفتن به باغ می‌توانید از آن کاخ هم دیدن کنید و یکی از بهترین فضاهای طبیعی و داخل شهری در پاریس را به چشم ببینید.

قبرستان پرلاشز؛ از جاذبه‌های گردشگری پاریس (Père Lachaise Cemetery)

با خواندن این تیتر حتماً به خودتان شک کرده‌اید، دوباره آن را مرور کرده‌اید و بعد با خودتان گفته‌اید مگر می‌شود یک قبرستان جزو جاذبه‌های گردشگری پاریس باشد! آیا این موضوع مثل این می‌ماند که فردی بهشت زهرا را یکی از جاذبه‌های تهران معرفی کند؟ باید گفت خیر. دلیل اهمیت این قبرستان نه فضا سازی و زیبایی داخل قبرستان، نه قدمت آن و نه مواردی از این قبیل است. این قبرستان به این دلیل پر بازدید شده است که افراد بسیار مشهور و مهم دنیا که در شهر پاریس بوده‌اند، در همین قبرستان به خاک سپرده شده‌اند. برای مثال می‌توان به افراد سرشناسی مانند اسکار وایلد؛ مارسل پروست و حتی یک نویسندۀ مشهور و مهم ایرانی به نام صداق هدایت هم در همین قبرستان هستند و از این حیث اهمیت زیادی دارد. بسیاری از گردشگران در سفر خود به این قبرستان می‌روند تا بر سر مزار این بزرگان ادبیات و تنی چند از دیگر افراد مهم و سرشناس دنیا بروند و به احترام آنها کلاه از سر بردارند.

 

طاق پیروزی؛ از جاذبه‌های گردشگری پاریس (Arc de Triomphe)

شاید باید پیش از موارد بالا ان طاق را به شما معرفی می‌کردم؛ اما زمان معرفی طاق پیروزی پاریس مهم نیست؛ چرا که همیشه به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری پاریس شناخته شده و بسیاری از افراد آن را سمبل شهر پاریس می‌دانند. شاید برایتان حالب باشد بدانید که چرا این طاق را در شهر پاریس داریم و اصلاً نماد چه چیزی است. اوایل قرن نوزده میلادی بود که ناپلئون بنا پارت توانست بعد از تلاش‌های بسیار و ریخته شدن خون‌های زیادی از سربازانش در جنگ آسترلیتز پیروز شود. به همین دلیل دستور داد طاقی به نام طاق پیروزی در شهر پاریس ساخته شود تا نمادی برای این پیروزی باشد. ساختن این طاق با مشکلات زیادی همراه بود؛ چرا که ابعاد زیادی دارد و امروزه هم بزرگترین طاق در دنیا شناخته می‌شود. برای همین زمان زیادی صرف طراحی و ساخت آن شد و در نهایت در سال 1923 میلادی یک روز صبح ایم طاق افتتاح شد تا مردم از طراحی بی نظیر آن رونمایی کنند. در طراحی طاق پیروزی پاریس ظرافت زیادی خرج شده است. این طاق با طول ساخت سی سال دلیل ایجادش را از یاد نبرده و در بخش پایینی طاق شعله‌هایی کشیده شده که نماد سربازهای گمنام آن جنگ هستند. برای رفتن به این طاق می‌توانید به خیابان مشهور شانزه لیزه بروید تا در انتهای آن و در رسیده به میدان شارل دوگل این طاق زیبا را ببینید.  

قبرستان کاتاکومب؛ از جاذبه‌های گردشگری پاریس (Catacombs de Paris)

باز هم پاریس و باز هم وجود یک قبرستان دیگر در لیست جاذبه‌های گردشگری پاریس که ممکن است هر گردشگر یا توریستی را گیج کند. اما این بار قبرستان کاتاکومب به دلیل داشتن مزار افراد سرشناس نیست که به شهرت رسیده و بازدیدهای فراوانی دارد؛ بلکه به این دلیل است که این قبرستان یک فضای زیر زمینی است. برای ورود به قبرستان کاتاکومب باید از یکی از ارتفاعات پاریس عبور کرده  و وارد مکانی در عمق زمین شوید تا یک قبرستان عجیب، متحیر کننده و خاص را به چشم ببینید. این قبرستان زیر زمینی دالان‌ها و راهروهای عجیب و به نوعی ترسناکی دارد و در قدیم اجسادی را در آن خاک کرده‌اند. منظور از اینکه می گوییم قدیم، چیزی حدود سه قرن پیش است. بعد از آن در قرن نوزده دیگر اجازۀ دفن جسد در این فضا صادر نشد و درهای آن به روی مردم باز شد تا از آن به عنوان یک فضای جالب دیدن کنند. این موضوع به شدت مورد استقبال قرار گرفت و امروزه چندین و چند هزار نفر در طول سال از قبرستان زیر زمینی کاتاکومب دیدن می‌کنند. علاوه بر گردشگران تاریخ شناسان زیادی هم در این قبرستان به بررسی و تحقیق پرداخته‌اند و وجود حدود شش میلیون اسکلت در آن  را ثبت کرده‌اند.

کلیسای سنت شاپل؛ از جاذبه‌های گردشگری پاریس (Sainte-Chapelle)

به عنوان آخرین مورد از جاذبه‌های گردشگری پاریس یک کلیسای دیدنی دیگر را در این شهر به شما معرفی می‌کنیم که معماری خاص و جذابی دارد و به نوعی یکی از شاهکارهای هنری و معماری است. سبک معماری کلیسای سنت شاپل گوتیک است و در این سبک بسیار خوب عمل شده است. از جمله چیزهایی که این بنا را ارزشمند کرده و باعث شده گردشگران زیادی از آن دیدن کنند قدمت آن است. شاید برایتان جالب باشید که بدانید کلیسای سنت شاپل در پاریس در قرن سیزده میلادی ساخته شده و از آن زمان تا کنون پا بر جا مانده است. اصلاً دلیل نامگذاری آن هم به تاریخ برمی گردد؛ زمانی که لویی چهارم در فرانسه دستور ساخت این کلیسا را صادر کرد و در آن نه فقط یک سالن برای پرستش خدا، که بخش‌های مختلفی قرار داد و امروزه این بخش‌های مختلف در کلیسا به عنوان اماکن تاریخی ارزشمندی حفظ و نگهداری شده و بسیاری از افراد از نژادها و ادیان مختلف آن را یک شاهکار می‌دانند. از دیگر دلایل محبوبیت و شهرت کلیسای سنت شاپل طراحی‌ها و نقاشی‌های بسیار زیبا و منحصر به فردس است که روی شیشه‌های کلیسا کشیده شده و از دیرباز تاکنون همین طور باقی مانده است.

جاذبه‌های گردشگری پاریس به همین جا ختم نمی‌شود و هنوز جاهای زیادی برای معرفی در این شهر دیدنی و رویایی که به شهر عشاق معروف است، وجود دارد. به همین دلیل ما در بخش دوم معرفی جاذبه‌های گردشگری در این شهر به توضیح دیگر اماکن دیدنی و پر طرفدار پاریس پرداخته‌ایم تا شما را با نمای دیگری از دیدنی‌های این شهر آشنا کنیم و بخش هیجان انگیز و مدرن آن را به تصویر بکشیم. پس با کلیک روی اینجا وارد بخش دوم از جاذبه‌های گردشگری پاریس شوید و به سفرتان ادامه دهید.