ویزای فرانسه

ویزای شینگن فرانسه

همه چیز در مورد اخذ ویزای شینگن فرانسه

کشور فرانسه یکی از مقاصد اصلی گردشگری و مهاجرتی در سال‌های اخیر است. این کشور هر ساله تعداد زیادی نیروی کار و دانشجو از سراسر دنیا می‌پذیرد که بیشترشان بعد از پایان دورۀ مشخص خود دوست دارند در فرانسه بمانند و اقامت این کشور را بگیرند. کشور فرانسه در لیست کشورهای عضو شینگن است و شما با اخذ ویزای شینگن فرانسه می‌توانید هم از امکانات و شرایط مطلوب این کشور بهره مند شوید و هم با این ویزا به دیگر کشورهای عضو شینگن سفر کنید و لذت سفر بدون دردسر اخذ ویزا را بچشید. در واقع شما براس سفر به هر یک از کشورهای عضو معاهدۀ شنگن باید ویزای شینگن در دست داشته باشید و فرانسه هم یکی از همان کشورها است. درست است که اخیراً نا آرامی‌های سیاسی در فرانسه بالا گرفته و برخی مردم بر بعضی قوانین سیاسی و اجتماعی معترض هستند، اما باید بدانید که درست به دلیل وجود آزادی بیان و حق طلبی در این کشور است که چنین جنبش‌هایی ایجاد می‌شود. با وجود تمامی این موضوعات کشور فرانسه یکی از قدرتمندترین و بهترین کشورهای اروپایی است، دانشگاه‌های بسیار معتبری دارد، مردم غیر متعصب و راحتی دارد و اگر شرایط مناسبی داشته باشید، بازار کار خوبی منتظر شما خواهد بود. جدای از این موضوعات صنعت گردشگری در فرانسه بسیار پر رونق است و اگر به دنبال یک سفر رویایی هستید، می‌توانید با خیال راحت فرانسه را به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های خود انتخاب کنید. برای سفر به فرانسه با هر دلیلی که دارید بایستی ویزای شینگن فرانسه را دریافت کنید. ما در این مطلب به بررسی تمامی جزئیات اخذ ویزای شینگن فرانسه می‌پردازیم تا با تمامی مراحل و گام‌های اخذ این روادید آشنا شوید. پس با ما همراه باشید.

ویزای شینگن فرانسه چند نوع دارد؟

پیش از آنکه به مراحل و نحوۀ اخذ این روادید فکر کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که چه نوع ویزایی می‌خواهید. اینکه می‌خواهید ویزای شینگن فرانسه را در دست داشته باشید تنها بخشی از ماجراست و نکتۀ مهم‌تر این است که چه نوع ویزایی می‌خواهید. نوع ویزای درخواستی شما ارتباط مستقیمی با هدف شما از سفر دارد. انتخاب نوع ویزا اهمیت زیادی دارد؛ چرا که مدارک مورد نیاز شما بر مبنای نوع ویزای درخواستی اعلام می‌شود و اگر هدف شما از سفر با ونوع ویزایتان همخوانی نداشته باشید، نمی‌توانید در کشور فرانسه کاری که می‌خواهید را انجام دهید. برای مثال اگر قصد تحصیل یا گذراندن یک دورۀ آموزشی را در این کشور داشته باشید و ویزای شما ویزای توریستی باشد، در فرانسه اجازۀ ثبت نام نخواهید داشت؛ یا برای مثال با ویزای تحصیلی نمی‌توانید در فرانسه یا هر کشور دیگری کار تمام وقت داشته باشید. پس در این مورد دقت زیادی به خرج دهید. ما هم در این بخش انواع ویزای فرانسه را برای شما توضیح می‌دهیم تا با آنها آشنا شوید.

  • ویزای گردشگری فرانسه

از انواع پر طرفدار و محبوب ویزا در دنیا می‌توان به ویزای گردشگری اشاره کرد و در این مطلب ما ویزای گردشگری یا توریستی فرانسه را برای شما توضیح می‌دهیم. البته با توجه به شیوع ویروس کرونا این روزها امکان اخذ ویزای گردشگری فرانسه به صفر نزدیک است و چنین ویزایی خصوصاً از ایران صادر نمی‌شود. این نوع ویزا نود روز اعتبار دارد و شما می‌توانید در شش ماه این نود روز را در فرانسه بمانید و با اخذ ویزای مولتی فرانسه به ایران رفت و آمد هم داشته باشید. نکته اینکه با اخذ ویزای گردشگری تنها می‌توانید در هتل اقامت بگیرید، از فضای شهر و اماکن دیدنی استفاده کنید و در صورت نیاز برای اقدامات پزشکی از اماکن درمانی استفاده کنید. غیر از این موارد هیچ فعالیت دیگری برای شما جایز نخواهد بود و انواع خرید ملک، سرمایه گذاری، عقد قرارداد کاری یا ثبت نام در هر نوع دورۀ آموزشی برای شما ممنوع خواهد بود.

  • ویزای تحصیلی فرانسه

از دیگر ویزاهای پر طرفدار این روزها می‌توان به ویزای تحصیلی یا ویزای دانشجویی فرانسه اشاره کرد. اگر از یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های فرانسه پذیرش تحصیلی گرفته‌اید می‌توانید با در دست داشتن این نامۀ پذیرش و دیگر مدارک مورد نیاز درخواست ویزای تحصیلی بدهید. جالب اینجاست که دانشگاه‌های دولتی فرانسه هم مانند کشور آلمان اغلب رایگان است. برای کسب اطلاعات در مورد راهنمای تحصیل در آلمان اینجا را کلیک کنید تا با این نوع دانشگاه‌ها بیشتر آشنا شوید. البته در این مورد نیاز به یادگیری کامل زبان فرانسوی و اخذ مدارک معتبری دارید. البته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا کلاس‌های انگلیسی زبان هم در دانشگاه‌های این کشور برگزار می‌شود. اگر در دانشگاه پذیرش گرفته باشید، می‌توانید ویزای طولانی مدت شینگن فرانسه را در دست بگیرید. در طول دوران تحصیل شما می‌توانید به صورت پاره وقت اشتغال هم داشته باشید و به این صورت بخش قابل توجهی از هزینه‌هایتان را پوشش دهید.

  • ویزای کاری فرانسه

از دیگر انواع ویزای شینگن فرانسه می‌توان به ویزای کاری اشاره کرد. چنانچه با شرکتی در فرانسه به توافق کاری رسیده باشید و شرکت برای شما دعتنامۀ کاری بفرستد، می‌توانید از این طریق نسبت به اخذ ویزای کاری اقدام کنید. اگر شما بخواهید برای انجام یک کار حرفه‌ای و شخصی به این کشور سفر کنید، لازم است ویزای خویش فرما بگیرید، اگر برای ماموریتی توسط نیروها یا شرکت‌های داخلی به فرانسه فرستاده می‌شوید تا پروژه‌ای را به اتمام رسانده و بعد به ایران برگردید ویزای کاری از نوع کارمندی و اگر اگر از طرف شرکتی در فرانسه دعوت به کار شده‌اید و قرار است در آن شرکت استخدام شوید ویزای شغل فردی می گیرید. در هر صورت باید مدارکی دال بر ضرورت سفر به فرانسه و انجام امور را داشته باشید و مدارک محکمی ارائه کنید تا سفارت فرانسه ضرورت سفر شما به این کشور را تائید کند.

  • ویزای فرانسه برای بازدید از خانواده

در این نوع از ویزای شینگن فرانسه که بین خانواده‌های ایرانی هم بسیار مرسوم است، فردی از اعضای خانواده مقیم فرانسه بوده یا کارت شهروندی این کشور را دارد. این فرد برای شما دعوتنامه می‌فرستد و درخواست ویزای بازدید از اعضای خانواده می‌دهد. اگر بخواهید این بازدید بین نود روز تا یک سال ادامه دار باشد باید تقاضای ویزای شینگن طولانی مدت بدهید. اگر فردی که در فرانسه است و دعوتنامه می‌فرستد به صورت قانونی تمامی مراحل اخذ کارت شهروندی فرانسه را طب کرده باشد می تواند تقاضای ویزای خانواده را بدهد .

  •  ویزای ترانزیت فرانسه

نیاز به درخواست این نوع ویزای شینگن فرانسه کمتر برای ایرانی‌ها اتفاق می‌افتد. اما با این وجود ممکن است به آن نیاز پیدا کنید و به همین دلیل برای شما به صورت کامل توضیح می‌دهیم. گاهی اتفاق می‌افتد که شما فرانسه را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب نمی‌کنید و تنها برای سفر به مقصد اصلی‌تان نیاز دارید مدت کوتاهی را در خاک فرانسه بمانید. برای مثال اگر پرواز شما دو مسیره باشد و مجبور شوید مدت کوتاهی در یکی از فرودگاه‌های فرانسه بمانید تا سوار یک هواپیمای دیگر شوید، در این صورت باید ویزای ترانزیت فرودگاهی فرانسه را در دست بگیرید تا بدین طریق اجازۀ حضور چند ساعته در خاک فرانسه برایتان مهیا شود. اگر نیاز به یکبار ورود این چنینی به خاک فرانسه را دارید، ترانزیت فرودگاهی یک طرفه، اگر نیاز به یک رفت و برگشت را دارید، ویزای ترانزین فرودگاه با محوز برگشت، و اگر نیاز به چند بار رفت و آمد دارید ویزای ترانزیت مولتیپل را درخواست می‌دهید. به علاوه اگر به صورت زمینی سفر می‌کنید و نیاز دارید از خاک فرانسه عبور کنید، باید ویزای ترانزیت زمینی فرانسه را بگیرید. با این نوع ویزا می‌توانید حداکثر پنج روز در خاک فرانسه اقامت داشته باشید.

  • ویزای شینگن ملی فرانسه

به عنوان آخرین نمونه از انواع ویزای شینگن فرانسه به ویزای ملی فرانسه اشاره می‌کنیم که اقامتی طولانی مدت را در پی دارد و می‌توانید با این ویزا بیشتر از نود روز در خاک این کشور اقامت داشته باشید. بنابراین اگر برنامۀ سفر و هدف شما از سفر به کشور فرانسه به گونه‌ای است که نیاز دارید بیشتر از نود روز در این کشور بمانید، این نوع ویزا را درخوسات می‌دهید و بسته به زمان مورد نیاز شما بین نود روز تا یک سال اجازۀ اقامت در این کشور به شما داده می‌شود. برای اخذ این نوع ویزا باید دلیل موجهی داشته باشید. برای مثال اگر به دلایل شخصی نیاز به اقامت توریستی بیشتری داشته باشید، چنانچه در حال ادامه تحصیل دادن در این کشور هستید و تحصیل شما در دوره‌هایی بیشتر از نود روز اتفاق می‌افتد، چناچه کسب و کار و شغل بلند مدتی در فرانسه دارید یا می‌خواهید عضوی از یک خانوادۀ واجد شرایط شوید می‌توانید برای اخذ این نوع اقدام کنید. البته این نوع ویزا به سختی به ایرانی‌ها داده می‌شود و برای همین بهتر است در صورتی برای این نوع ویزا اقدام کنید که دلایل کافی و موجهی داشته باشید. در این زمینه بهتر است حتماً با مشاوران تخصصی ویزای شینگن فرانسه در تماس باشید تا با توجه به آخرین اطلاعات روز و قوانین، به شما مشاوره بدهند تا از هزینه‌های اضافی و هدر رفت سرمایه دور بمانید.

مراحل اخذ ویزای شینگن فرانسه

 حال که نوع ویزای درخواستی خود را انتخاب کردید، باید با مراحل اخذ ویزای شینگن فرانسه آشنا شوید. شما می‌توانید از طریق سفارت کشور فرانسه یا شرکت VFS Global  برای اخذ ویزای خودتان اقدام کنید. همان طور که می‌دانید در چند سال اخیر بسیاری از سفارت‌ها امور گردآوری مدارک مورد نیاز و اخذ ویزا را به شرکت VFS Global  سپرده‌اند و این شرکت حتی برای برخی کشورها که در ایران سفارت ندارند هم خدمات رسانی می‌کند تا نیازی به صرف هزینۀ زیاد و سفر به دیگر کشورها برای انجام امور سفارت نباشد. در ایران هم می‌توانید از هر دو روش برای اخذ ویزای شینگ فرانسه اقدام کنید. اما باید بدانید که در کدام مورد به سفارت مراجعه کرده و در چه موردی به VFS Global  مراجعه کنید. به طور کلی امور رسمی‌تر مانند ویزای شینگن طولانی مدت فرانسه، ویزای دیپلماتیک و چکاپ پزشکی در سفارت فرانسه انجام می‌شود و مواردی مثل ویرای تحصیلی، ویزای گردشگری، ویزای خانوادگی و اخذ وقت سفارت فرانسه در VFS Global   انجام می‌پذیرد. بعد از آنکه متوجه شدید کدامیک از این مراکز کار شما را انجام می‌دهند، باید به فکر گردآوری مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای شینگن فرانسه باشید. همان طور که گفته شد بسته به نوع ویزای درخواستی شما مواردی به لیست مدارک اضافه می‌شود. با این حال یک سری از مدارک به صورت عمومی در تمامی انواع ویزا الزامی هستند که در زیر آنها را می‌بینید:

  • اصل پاسپورت یا همان گذرنامه با حداقل سه ماه اعتبار بعد از پایان اعتبار ویزا و دوصفحۀ خالی به انضمام کپی از صفحۀ اصلی
  • پرینت نامۀ تایید شده برای وقت سفارت
  • دو قطعه عکس بیومتریک پاسپورتی با پیش زمینۀ سفید که اخیراً انداخته باشید و روتوش نداشته باشد
  • انگیزه نامۀ شما از سفر به فرانسه به زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • ویزاهای قبلی که در پاسپورت فعلی یا پاسپورت‌های قبلی دریافت کرده‌اید
  • برگۀ رزرو بلیت رفت و برگشت هواپیما به فرانسه
  • رسید هزینۀ خدمات ویزای شینگن فرانسه به مبلغ هشتاد یورو برای افراد بزرگسال و چهل یورو برای کودکان
  • پرینت فرم درخواست ویزای فرانسه همره با امضا
  • اسناد مالی برای اثبات تمکن مالی در زمان اقامت که شامل زیر حساب بانکی، جواز کسب، سند به نام متقاضی، فیش بازنشستگی، فیش حقوقی، پرینت بانکی سه ماه اخیر و غیره می‌شود
  • بیمۀ مسافرتی برای کل زمان اقامت موقت در فرانسه
  • برگۀ رزرو هتل یا اطلاعات کامل فرد دعوت کننده

در مرحلۀ بعدی باید نسبت به تعیین وقت سفارت فرانسه اقدام کنید تا مدارک را تحویل دهید و هزینه‌های مورد نیاز را پرداخت کنید. در این مرحله و زمانی که برای وقت سفارت فرانسه می‌روید یک مصاحبۀ حضوری از شما به عمل می‌آید و انگشت نگاری می‌شوید. مصاحبۀ شما به زبان فارسی انجام می گیرد و نیاز نیست در این باره نگران باشید. در این مصاحبه یک بار دیگر دلیل سفر و نکاتی از این قبیل از شما پرسیده می‌شود. بهتر است در این مصاحبه لباس‌های رسمی و مناسب بپوشید، با آرامش و کوتاه جواب دهید و اصل صداقت و ادب را رعایت کنید. مدارک خود را در روز وقت سفارت تحویل می‌دهید، اطلاعات بیومتریک شما گرفته می‌شود و انگشت نگاری انجام می‌دهید. بعد از مصاحبه با افسر سفارت کار شما در این بخش تمام می‌شود. از آنجایی که از شما انگشت نگاری به عمل می‌آید تمامی افراد بالای دوازده سال و زیر هشتاد سال نیاز است به صورت حضوری خودشان در سفارت حاضر شوند و هیچ گونه وکالتی در این مورد کارگر نیست. البته چنانچه شما در دستۀ VFS Global  بودید نیاز است به این کارگزاری مراجعه کنید تا این مراحل را طی کنید. در مرحلۀ آخر شمارۀ پیگیری دریافت خواهید کرد. افسران سفارت مدارک شما را بررسی کرده و با مصاحبه تطبیق می‌دهند و در نهایت نتیجۀ ویزای شما می‌آید. چنانچه با درخواست ویزای شما موافقت شد و اکسپت ویزا را گرفتید، می‌توانید با مراجعه به سفارت و ارائۀ مدارکی مانند پاسپورت ویزای خود را به صورت مهر شده در گذرنامه تحویل بگیرید. چنانچه طی پنج سال گذشته ویزای شینگن فرانسه گرفته باشید، روز پیکاپ ویزا باید کپی آن ویزاها را هم در دست داشته بشید.

بیشتر بخوانید
راهنمای اخذ ویزای فرانسه
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن