ارمنستانجاذبه‌های گردشگری آسیا

جاذبه‌های گردشگری ایروان

با جاذبه‌های گردشگری ایروان آشنا شوید

امروزه به دلیل همه گیری و اپیدمی ویروس کرونا در سر تا سر دنیا، سفر کردن به حداقل میزان خود در ده‌های گذشته رسیده است. با این حال با زیاد شدن تولید واکسن کرونا و تزریق مرحله‌ای آن به مردم، این امید وجود دارد که تا سال آینده این خطر از سر مردم دور شده و بتوانیم دوباره مثل قبل به سفر برویم و از زیبایی‌های شهرها و کشورهای مختلف لذت ببریم. پس چه بهتر که برای اولین سفرهای بعد از کرونا برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم. یکی از جاهایی که می‌توانید در لیست سفرتان قرار دهید ایروان، پایتخت ارمنستان است. ما در این مطلب به بررسی جاذبه‌های گردشگری ایروان می‌پردازیم و اماکن دیدنی و تفریحی این شهر زیبا را به شما معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

کمی از ایروان بدانیم

ایروان پایتخت ارمنستان، یکی از کشورهای همسایۀ ایران است. این شهر تا پیش از شیوع ویروس کرونا هر ساله میزبان هزاران گردشگر از سر تا سر دنیا بوده است. این روزها بسیاری از سفرها لغو شده و شاید در سال گذشته این پایتخت خلوت‌ترین سال خود را در چند سال اخیر تجربه کرده است. ایروان فاصلۀ بسیار کمی با مرزهای ایران دارد و حتی می‌توانید به صورت زمینی هم به این شهر سفر کنید. پس به نسبت دیگر کشورهای همسایه، ارمنستان هزینۀ سفر بسیار مناسبتری دارد

به علاوه…

به علاوه باید گفت که شهر ایروان یکی از مهمترین مراکز صنعتی، فرهنگی و علمی در ارمنستان به شمار می‌رود و شهری بسیار مهم و حائز اهمیت در این کشور است. این شهر دارای خطوط راه آهن بسیار گسترده و در کل سیستم حمل و نقل بسیار پیشرفته و عالی است. در سال‌های اخیر زیر ساخت‌های گردشگری ارمنستان و ایروان به طور خاص بسیار تجهیز شده و همین باعث رشد گردشگری در این کشور شده است. ما در ادامه به معرفی اماکنی خواهیم پرداخت که در سفر به ایروان حتماً باید از آنها دیدن کنید.

میدان جمهوری؛ از جاذبه‌های گردشگری ایروان

میدان جمهوری اولین جایی است که باید در سفر به ایروان به سراغش بروید و از آن دیدن کنید. حس و حال حضور در میدان جمهوری (Republic Square) درست مثل حضور در میدان نقش جهان در اصفهان است. این میدان را بزرگترین میدان پایتخت ارمنستان می‌دانند و چه بخواهید و نخواهید گذرتان به این میدان زیبا خواهد افتاد. میدان حمهوری در بیشتر اوقات روز و شب شلوغ و پر رفت و آمد است و به دلیل موقعیت قرارگیری در شهر، همواره مردم محلی در آن رفت و امد دارند.

جالب است بدانید که…

خوب است بدانید که این میدان قبلاً به میدان لنین نامگذاری شده بود و تا دهۀ نود میلادی هم مجسمۀ لنین در وسط میدان قرار داشت. اما بعد از انحلال شوروی این مجسمه از وسط میدان برداشته شد و نام آن هم تغییر پیدا کرد. دور تا دور این میدان زیبا بناهای قدیمی و تاریخی وجود دارد. یکی از دیدنی‌های میدان جمهوری برج ساعت و البته فواره‌هایی است که شب هنگام با رقص موسیقی جلب نظر می‌کنند و فضای بسیار دلچسبی را ایجاد می‌نمایند. بسیاری از گردشگران و حتی محلی‌ها اینجا را برای پیاده روی‌های آخر شب انتخاب می‌کنند. البته باید مراقب جیبتان باشید که مورد تهاجم سودجوها قرار نگیرید.

موزۀ ماتناداران؛ از دیدنی‌های پایتخت ارمنستان

در شهر ایروان موزه‌های بسیار زیاد و البته خوبی خواهید دید که به واقع ارزش بازدید دارند. یکی از این موزه‌ها که جزو جاذبه‌های گردشگری ایروان شمرده می‌شود و از بایدهای بازدید در سفر است، موزۀ ماتناداران (Matenadaran) است. از مهمترین دیدنی‌های این موزه می‌توان به دست نوشته‌های بسیار قدیمی اشاره کرد که به زبان‌های مختلف از جمله ارمنی، فارسی، روسی و عربی نگاشته شده‌اند و بسیار تاریخی و پر اهمیت هستند.

اما راز پشت این نامگذاری چیست؟

در واقع نام این موزه ماتناداران مسروپ ماشتوتس است و این نام مبدع الفبای ارمنی است. به خاطر زنده نگه داشتن نام این فرد ارزشمند نام این موزه را هم نام او قرار داده‌اند. در این موزه بیش از هفده هزار دست نوشتۀ ارزشمند و سی هزار اسناد و مدارک کهن و قدیمی وجود دارد و اگر به این موارد علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنم حتماً از این موزه دیدن کنید.

پارک عشاق؛ از دیدنی‌های گردشگری ایروان

از جمله جاهایی که باید در گردشگری ایروان تجربه کنید پارک عشاق (Lovers’ Park) است. ما در اینجا نام انگلیسی تمام اماکن گردشگری ایروان را هم برایتان می‌نویسیم تا اگر خواستید تصاویر بیشتری از آنها ببینید، با وارد کردن این نام‌ها در موتور جستجوی گوگل، تصاویر مختلفی را مشاهده کنید. این پارک امروزه با نام پارک عشاق شناخته می‌شود؛ اما در گذشته نام‌های متفاوتی مانند پارک کوزم یا پارک پوشکین یا پارک کاموتیون داشته است. اما نام عشاق را بعد از استقلال ارمنستان و تغییر آن به جمهوری رویش گذاشتند.

در این پارک فضاهایی را خواهید دید که شما را به یاد بهشت خواهند انداخت. فضای سبز و گل‌های جذاب و زیبا، آبشارها، برکه‌ها و پل‌های بسیار زیبا آن را به فضایی بسیار دلفریب تبدیل کرده است که واقعاً قرارهای عاشقانه در آن معنا پیدا می‌کند. بسیاری از افراد در این پارک درخواست ازدواج خود را به محبوبشان می‌دهند. در کل جو این پارک بسیار مثبت و خوب است و شما را از حال و هوای شهری دور کرده و ذهنتان را به آرامش می‌رساند. علاوه بر این بسیاری از فستیوال‌ها و جشن‌های ملی ارمنستان و به علاوه کنسرت‌ها، نمایش‌ها و فستیوال‌های فیلم در همین پارک برگزار می‌شود. برای همین به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً از آن دیدن کنید.

کلیسای کاتولیک ایروان؛ از جاذبه‌های دیدنی

یک کلیسای بسیار معروف دیگر را در ایروان به شما معرفی می‌کنیم. کلیسای کاتولیک ایروان (Katoghike Church) یکی از کلیساهای بسیار قدیمی در این پایتخت است که قدمت آن به قرون وسطا می‌رسد. این کلیسا به کلیسای حضرت مریم هم معروف است و در قرن سیزده میلادی ساخته شده است. جالب است بدانید که کلیسای مریم مقدس در اواسط دهۀ سی میلادی و در دوران حکومت شوروی به طور نسبی نابود شد و فقط محراب و آب انبار کلیسا سالم ماند. بسیاری این را معجزه می‌دانستند. اما بعد از آن با نظارت باستان شناسان بسیار خبره این کلیسا بازسازی شد و امروزه به یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری ایروان در بخش اماکن تاریخی تبدیل شده است.

سالن اپرای ایروان

از دیگر جاذبه‌های گردشگری ایروان می‌توان به سالن اپرای این شهر با نام Yerevan Opera Theatre  اشاره کرد/ این سالن یکی از باشکوه‌ترین و مجلل‌ترین سالن‌های اپرا در ارمنستان شمرده می‌شود. معماری داخلی و نمای بیرونی آن بسیار تحسین برانگیز است و فضای آن به حدی بزرگ است که ظرفیت هزار و چهارصد نفری دارد.

این سالن از اوایل دهۀ سی میلادی افتتاح شده و تا کنون به یکی از مهمترین مراکز هنر و فرهنگ ایروان و به طور کلی ارمنستان شناخته می‌شود. در طول سال‌ها انواع نمایش‌ها و تئاترهای معروف از جمله نمایش دریاچۀ قو به عنوان اولین اثر اجرا شده، در این سالن به نمایش در آمده است. اگر شانس بیاورید و در طول اقامتتان در ایراوان نمایشی اجرا شود، می‌توانید از دیدن آن لذت ببرید. در غیر این صورت هم می‌توانید از این بنای زیبا دیدن کنید.

موزۀ تاریخ ارمنستان

یکی دیگر از موزه‌های بسیار دیدنی و جذاب در ایروان موزۀ تاریخ ارمنستان (The History Museum of Armenia) است. اگر به تاریخ ارمنستان و نحوۀ شکل گیری حکومت این کشور علاقه دارید، اگر می‌خواهید از رشد بخش‌های مختلف اجتماعی ارمنستان سر در بیاورید و در مورد این کشور بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنم حتماً به بازدید از موزۀ تاریخ ارمنستان بروید.

همچنین…

همچنین این موزۀ عظیم و بسیار بزرگ بخش‌های مختلفی از جمله بخش‌های باستان شناسی، قوم شناسی و مردم شناسی دارد و شما می‌توانید با توجه به علاقه‌تان همه یا تعدادی از این بخش‌ها را بازدید کنید. برای صرفه جویی در وقت و داشتن یک بازدید منظم، در بدو ورود نقشۀ موزه را بگیرید و طبق نقشه جاهای مورد علاقه‌تان را بازدید کنید.. موزۀ تاریخ ارمنستان در دهۀ بیست میلادی افتتاخ شد و امروزه بیش از چهارصد هزار اشیای تاریخی بسیار ارزشمند در آن نگهداری می‌شود. در بخشی هم می‌توانید صنایع دستی و سوغاتی‌های مخصوص ارمنستان را خریداری کنید.

کلیسای جامع سنت گریگور؛ از جاذبه‌های ایروان

از دیگر جاذبه‌های گردشگری ایروان می‌توان به کلیسای جامع سنت گریگور (Saint Gregory the Illuminator Cathedral) اشاره کرد. به جرئت می‌توان گفت که این کلیسا بزرگترین کلیسای جامع در کل ارمنستان شمرده می‌شود. در واقع کلیسای جامع سنت گریگور از سه کلیسای کوچکتر تشکیل شده است. در کلیسای اصلی دو محراب بسیار معروف وجود دارد که گفته می‌شود متعلق به شاه تیرداد و همسرش بوده است. اما شاه تیرداد کیست؟ بنا بر تاریخ ارمنستان، شاه تیرداد یکی از حکمرانان ارمنستان بوده است که تاثیر به سزایی در گسترش دین مسیحیت در این کشور داشته است.

به علاوه…

به علاوه در نظر داشته باشید که وقتی حرف از سه کلیسای کوچکتر می‌شود، تصورتان فضای کوچکی نباشد. کلیسای اصلی این کلیسای جامع ظرفیت هزار و هفتصد نفری دارد و فضای بسیار بزرگی را به خودش اختصاص داده است. در دو کلیسای دیگر هم انواع مراسمات مانند مراسم ازدواج و غیره برگزار می‌شود. این کلیسا ظرافت بسیار زیادی دارد و فارغ از دین، پیشنهاد می‌کنیم حتماً در سفرتان به ارمنستان، این کلیسا را به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری ایروان ببینید.

موزۀ هنر کافسجیان؛ از دیدنی‌های گردشگری ایروان

به عنوان آخرین مورد از معرفی جاذبه‌های گردشگری ایروان موزۀ هنر کافسیجیان (Cafesjian Museum) را به شما معرفی می‌کنیم که جزو معروفترین موزه‌های این پایتخت زیبا به شمار می‌رود. نام این موزه از موسس آن برگفته شده است و در واقع مرکز مهمی برای انواع فعالیت‌های هنری در این کشور است. موزۀ هنر کافسیجیام در منطقۀ کنترون و نزدیک آبشار سیار معروف ایروان قرار دارد. شما می‌توانید تصویر آن را در بالای همین مطلب مشاهده کنید.

این موزه یک مجموعۀ هنری و تفریحی را در اطراف خود به وجود آورده و در اصل بسیاری از هنرمندان و البته توریست‌ها چندین و چند مرتبه به آن سر می‌زنند و از دیدنش کمال لذت را می‌برند. از دهۀ اول قرن بیست و یک برنامه‌های مختلفی مانند اجرای کنسرت و پخش فیلم در سالن‌های اطراف موزه انجام شد و امروزه این موزه را قطب فرهنگ و هنر ارمنستان می‌دانند. به علاوه انواع نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های هنری هم در این موزه برگزار می‌شود.

مطلب پایانی

ما در این مطلب به بررسی جاذبه‌های گردشگری ایروان در ارمنستان و خصوصاً جاذبه‌های تاریخی آن پرداختیم تا با شناخت فضا و حال و هوای این شهر بتوانید تصمیم بهتری در مورد سفر خود داشته باشید. البته که جاذبه‌های گردشگری ایروان به همین جا ختم نمی‌شود و ده‌ها جاذبۀ گردشگری دیگر در این شهر وجود دارد که در مطالب دیگر همین سایت به معرفی آنها پرداخته ایم. البته لازم به ذکر است که با توجه به نوسانات ارز در ایران هزینۀ سفر و اقامت در این کشورها بسیار بالا است و اگر مشکل مالی ندارید می‌توانید به این شهرها سفر کنید. همچنین شرایط اخذ ویزا هم به دلیل شیوع ویروس کرونا کمی پیچیده است و پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ سلامتی خود فعلا به سفرهای مجازی اکتفا کنید.

مطالب مرتبط:

راهنمای اخذ ویزای ارمنستان

راهنمای سفر به ارمنستان

بیشتر بخوانید
زیباترین شهرهای کمترشناخته‌شده‌ی ترکیه | از ترابزون تا آدانا
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن