راهنمای سفرراهنمای سفر به ارمنستان

راهنمای سفر به ارمنستان

با ما سفری آسوده به ارمنستان داشته باشید

یکی از کشورهای اطراف ایران که شرایط بسیار مناسبی برای سفر دارد ارمنستان است. شما در سفر به ارمنستان می‌توانید با کمترین هزینه سفری به خارج از ایران داشته باشید و این موضوع باعث می‌شود با فرهنگ و آداب و رسوم دیگر کشورها آشنا شوید. یکی از مزایای سفر به ارمنستان عدم نیاز به تهیۀ ویزا است و شما تنها با داشتن یک گذرنامه می‌توانید سفرتان را شروع کنید. از مزایای دیگر اینکه سفر به ارمنستان بسیار ارزانتر از دیگر کشورهای همسایه همچون ترکیه است و کسانی که پول زیادی برای سفر ندارند و در عین حال می‌خواهند به جای بسیار زیبا با جاذبه‌های گردشگری فراوان سفر کنند، حتماً باید سری به ارمنستان بزنند. ما در این مطلب راهنمای سفر به ارمنستان را در اختیار شما می گذاریم تا با شرایط سفر به این کشور و بایدها و نبایدهای آن آشنا شوید. پس همراه ما باشید.

کمی در مورد ارمنستان بدانیم

بهتر است پیش از سفر به ارمنستان کمی در مورد این کشور بدانید. ارمنستان جزو کشورهای تاریخی و قدیمی به شمار می‌آید و قدمت سه هزار ساله دارد. این کشور بسیار حاصلخیز و پر بار است و در بیشتر نقاط می‌توانید سرسبزی و طراوات آن را حس کنید. کشور ارمنستان از اطراف با کشورهایی نظیر گرجستان، آذربایجان، ترکیه و ایران مرز مشترک دارد و شاید بعد از گشت و گذار در این کشور بخواهید به این کشورها هم سفری داشته باشید. ارمنستان پر از اماکن تاریخی است و همین نشان دهندۀ پیشینۀ تاریخی و پر اهمیت این کشور است. البته که در سال‌های دور ارمنستان بخشی از ایران بوده است و اگر با فرهنگ آنها آشنا شوید، متوجه می‌شوید که ریشۀ فرهنگی مشترکی با ما دارند.

با فرهنگ مردم ارمنستان آشنا شوید

همان طور که در بخش قبلی گفته شد، مردم ارمنستان با پیشینۀ تاریخی مشترکی که با ایران و ایرانی داشته‌اند، خصوصیات فرهنگی مشترکی با ما دارند و همین باعث می‌شود در این کشور کمتر دچار مشکل و تفاوت‌های غیر قابل درک فرهنگی باشیم. برای مثال می‌توان به جشن درندز اشاره کرد که همان جشن سدۀ ما ایرانی‌ها در اقوام آریایی و کهن است. مردم ارمنستان انسان‌هایی بسیار آرام و مهربان هستند و امنیت در این کشور بسیار بالا است؛ به طوری که مردم بدون دغدغه از آسیب‌های متداول اجتماعی به زندگی ادامه می‌دهند و دغدغۀ سلب امنیت در آنها بسیار پایین است. البته این بدان معنا نیست که جرم و جنایت در این کشور به صفر رسیده و شما به عنوان یک مسافر باید در سفر به ارمنستان تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنم وسایل و اشیای قیمتی به خودتان نبرید و اگر هم می‌برید به خیابان نیاورید تا توجه سودجویان را جلب نکند.

بهترین زمان سفر به ارمنستان چه موقع است؟

به طور کلی زمان سفر را با شرایط آب و هوایی مقصد می‌سنجند. پس برای این کار بیایید اول نگاهی به شرایط آب و هوایی ارمنستان بیندازیم. شرایط آب و هوایی ارمنستان کمی شبیه به ایران است؛ با این تفاوت که در فصول سرد ارمنستان ماه‌های به مراتب سردتری را تجربه می‌کند. اما در بهار و تابستان هوا گرم و مطبوع است و در گرمترین روزهای سال که در تابستان باشد دمای هوا به چهل درجۀ سانتی گراد هم می‌رسد. این در حالی است که در فصل پاییز و زمستان هوا سرد و برفی است. حالا برای اینکه بهترین زمان سفر را به شما بگوییم باید هدف سفرتان را بدانیم. برخی برای خرید به ارمنستان می‌روند و دنبال حراجی‌ها هستند. در این صورت بهتر است در زمستان سفر کنید و البته که حتماً هم لباس گرم با خودتان ببرید. اما اگر برای گردشگری و تفریح به این کشور می‌روید، بهتر است در فصل بهار و ماه‌های اردیبهشت و خرداد به ارمنستان بروید.

از طرفی شهریورماه هم زمان بسیار مناسبی برای سفر به ارمنستان است و کسانی که دوست دارند همه جا سرسبز باشد و در عین حال هوا کمی خنک باشد، می‌توانند در این ماه به ارمنستان سفر کنند. شما در شهر ایروان که پایتخت ارمنستان است، هر آن با دمای هوای متفاوتی رو به رو می‌شوید و این طور که می گویند دمای هوای این شهر کمی غیر قابل پیش بینی است. پس بهتر است در این زمینه همیشه جانب احتیاط را داشته باشید و وسایل مورد نیاز را همراهتان ببرید.

سفر به ارمنستان چقدر هزینه دارد؟

میزان هزینۀ سفر به ارمنستان کاملاً به شما بستگی دارد. برخی از مسافرها برای کاهش هزینه‌ها ترجیح می‌دهند زمینی سفر کنند و برخی به صورت هوایی به ارمنستان می‌روند. از طرفی محل اقامت شما تاثیر به سزایی در هزینه‌هایتان دارد. قطعاً اگر در هتل‌های پنج ستارۀ ایروان یا دیگر شهرهای ارمنستان اقامت داشته باشید هزینۀ بسیار متفاوتی نسبت به اقامتگاه‌ها و مهمانخانه‌های ارزان قیمت خواهید پرداخت. همچنین رستوران‌هایی که می‌روید، خریدهایی که انجام می‌دهد و مسائلی از این قبیل همه و همه در هزینۀ شما برای سفر تاثیر می گذارند.

اما در مورد اینکه چه ارزی را با خودتان ببرید، باید گفت چند راه پیش روی شماست. هم می‌توانید در ایران پول خود را به درام که همان واحد پول ارمنستان است تبدیل کنید. درام تفاوت قیمتی بسیار کمی با ریال دارد و هر هزار درام بیست و شش هزار تومان است. به علاوه می‌توانید واحد ارزی یورو یا دلار ببرید و در ارمنستان تبدیل کنید. تبدیل ارز در ارمنستان بسیار راحت است، چرا که در همۀ فروشگاه‌ها یک صرافی وجود دارد. به علاوه به علت سفر زیاد ایرانی‌ها به ارمنستان در فروشگاه‌های بزرگ دستگاه کارت خوان ایرانی هم وجود دارد و می‌توانید با واحد پول ریال هم خرید کنید. پس در این مورد راه‌های زیادی وجود دارد و جای نگرانی نیست.

البته بعضی افراد می‌خواهند بیشتر از یک هفته در ارمنستان و خصوصاً شهر ایروان بمانند و برای همین ترجیح می‌دهند با اجاره کردن خانه خودشان را از هزینه‌های گزاف هتل دور کنند، اختبار عمل بیشتری داشته باشند و احساس آرامش کنند. در ایروان باید حتماً بیشتر از سه روز اقامت کنید که بتوانید خانه اجاره کنید و زیر سه روز به شما خانه اجاره نمی‌دهند. البته که هزینۀ اجاره‌ها هم با توجه به میزان دوری از مرکز شهر کم و زیاد می‌شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم نزدیک مرکز شهر خانه اجاره کنید؛ چرا که هزینۀ رفت و آمدتان به همان میزان خواهد شد و فقط وقت زیادی را در راه خواهید بود. به طور میانگین برای اجارۀ یک آپارتمان یک خوابه باید حدود هفتاد و پنج درام دور از مرکز شهر و صد و سی درام در مرکز شهر بپردازید. همچنین آپارتمان‌های بزرگتر و سه خوابه در مرکز شهر حدود سیصد درام و در خارج از شهر صد و سی درام برای یک شب اقامت است.

هتل‌های خوب در ارمنستان کدامند؟

برای اینکه در سفر به ارمنستان با مشکلی رو به رو نشوید بهتر است اماکن معتبر و امن آن را بشناسید. خیلی از افراد ترجیح می‌دهند به ایروان بروند و پول خود را جای رفتن به کشورهای گرانقیمت در کشور ارزانتری هزینه کنند و در عوض سفر لوکسی داشته باشند. خب اینجا این امکان برای شما مهیا است. شما می‌توانید با اقامت در هتل‌های بسیار خوب و معروف ایروان اقامت جذاب و منحصر به فردی را تجربه کنید.

یکی از این هتل‌های خوب و معروف برای سفر به ارمنستان هتل متروپل در ایروان است. این هتل محیط بسیار جذاب و خاصی دارد و با طراحی داخلی و معماری بی نظیرش شما را خرسند می‌کندو این هتل در خیابان مسروپ ماشتوت قرار دارد و بهتر است از قبل اتاق مورد نظرتان را رزرو کنید تا به مشکل بر نخورید. از دیگر هتل‌ها می‌توانیم به هتل چهار ستارۀ آنی پلازا در خیابان سایات نوا اشاره کنیم که جزو بهترین و راحت‌ترین هتل‌های ایروان شناخته شده و می‌توانید در آن اقامت بی نظیری را تجربه کنید. این هتل امکانات رفاهی بی نظیری مانند سالن‌های ورزشی و استخر دارد و اگر برای امور کاری به ایروان می‌روید، می‌توانید در سالن کنفرانس امور ارائۀ مطالب خود را به انجام برسانید.

 و اما برای کسانی که می‌خواهند در یک هتل امن اقامت داشته باشند؛ اما نمی‌خواهند هزینه‌های زیادی پرداخت کنند یک پیشنهاد خوب داریم. شما می‌توانید در هتل شیراک اقامت کنید. این هتل به نسبت امکاناتش یک هتل بسیار عالی است و هزینۀ اقامت در آن بسیار پایین است. هتل شیراک یک هتل سه ستاره است و با در اختیار گذاشتن اینترنت رایگان، صبحانۀ رایگان و خدمات اتاق شما را راضی نگه می‌دارد. این هتل در خیابان موسس خورناستی قرار دارد.

برای سفر به ارمنستان به چه مدارکی نیاز داریم؟

یکی از مدارک مهم در سفر به ارمنستان گذرنامه یا همان پاسپورت شماست. در کنار آن بهتر است کارت ملی خود را همراه داشته باشید. اگر گذرنامه ندارید بهتر است سریعتر اقدام کنید. برای دریافت گذرنامه چیزی حدود دویست هزار تومان باید هزینه کنید و این کار را بایستی در پلیس به علاوه ده انجام دهید. در کنار این هزینه، مبلغی را هم به عنوان عوارض خروج از کشور باید در نظر بگیرید. به این صورت که اگر برای نخستین بار است که از این مرز خارج می‌شوید باید حدود دویست و بیست هزار تومان، اگر برای بار دوم است باید حدود سیصد و سی هزار تومان و اگر برای بار چندم است مبلغ چهارصد و چهل هزار تومان پرداخت نمایید.  شما هیچ نیازی به ویزا برای ورود به ارمنستان ندارید و تنها مدرک مورد نیاز همان گذرنامه است. اما باید هزینه‌های عوارض را پرداخت کنید تا اجازۀ خروج از کشور داشته باشید.

هزینۀ خورد و خوراک در سفر به ارمنستان چگونه است؟

یمی از مواردی که باید در سفر به ارمنستان حسابی حواستان را جمع کنید خورد و خوراک است. البته که رفتن به رستوران و خوردن غذاهای ارمنی بسیار لذتبخش است؛ اما دقت کنید که این کار بسیار هزینه بر است و اگر نمی‌خواهید هزینۀ زیادی انجام دهید، بهتر است یا اسنک‌های مختلف میل کنید و یا با خرید وسیله از سوپرمارکت خودتان غذا بپزید. اینگونه کاهش چشمگیری در هزینه‌ها خواهید داشت. اما در سفر به ارمنستان بهتر است غذاهای ارمنی را تا جایی که بودجه‌تان اجازه می‌دهد امتحان کنید. به علاوه حتماً با خودتان بطری آب از محل اقامت ببرید تا مجبور نباشید هر روز از مغازه آب معدنی بخرید. لازم به ذکر است که اگر بخواهید در رستوران‌های معمولی ایروان یک وعده عغذا بخورید باید حدود دو هزار درام بپردازید. با خرید از فست فودهای مک دونالد در طول سفر می‌توانید هزینه‌هایتان را به نصف این مبلغ گفته شده کاهش دهید.

اما چه غذای ارمنی را امتحان کنیم؟ باید گفت اگر به غذای دریایی علاقه دارید، حتماً ماهی کبابی ارمنی را بچشید که در آن از ادویه‌های ویژه‌ای استفاده می‌شود. از دیگر غذاهای سنتی ارمنستان می‌توان به هریسه اشاره کرد که از آرد و گوشت درست می‌شود. اگر در زمستان به ارمنستان رفتید حتماً شب کریسمس قاپاما بخورید. این غذا به دلمه‌های ما ایرانی‌ها شباهت زیادی دارد؛ با این تفاوت که جای فلفل دلمه‌ای از کدو تنبل استفاده می‌کنند. از دیگر غذاهای معروف ارمنستان می‌توان تولما را هم نام برد که برای درست کردن آن موادی را داخل برگ مو یا یادمجان یا همان فلفل دلمه‌ای می‌پیچند و این هم به دلمه‌های ما شباهت زیادی دارد و بسیار لذیذ است. اگر می‌خواهید به رستوران بروید می‌توانید رستوران‌های معروف ایروان همچون رستوران انوش، رستوران ایرانی شیروان و رستوران ایرانی آرارات را تجربه کنید.

هزینۀ حمل و نقل در ارمنستان چگونه است؟

برای رفت و آمد در ایروان و دیگر شهرهای ارمنستان می‌توانید از وسایل نقلیۀ عمومی استفاده کنید. باید بدانید که هزینۀ استفاده از تاکسی بسیار زیاد است. اما در مقابل می‌توانید با پرداخت تنها صد درام یک بلیت تک سفرۀ مترو تهیه کنید و بهترین و سریع‌ترین راه انتخاب کنید. اما اگر استفاده از مترو در شهر غریب برایتان سخت است. پیشنهاد می‌کنیم یا از اتوبوس استفاده کنید و یا ماشین کرایه کنید. می‌توانید با اجارۀ خودرو سریعتر به مقصدتان برسید. البته برای این کار باید حدقال بیست و یک سال داشته باشید.

در سفر به ارمنستان باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  • در سفر به هر کشوری باید یک سری نکات را رعایت کرد تا مشکلی برایتان پیش نیاید و بیشترین لذت ممکن را ببرید . در سفر به ارمنستان هم نکات قابل توجهی وجود دارد که در بخش زیر آورده‌ایم:
  • بهتر است برای جلوگیری از پیشامدهای خطرساز مانند دزدی یا تلکه کردن مسافران توسط افراد سودجو تا دیروقت در خیابان‌های خلوت نمانید و وسایل گرانبهایتان را به همراه نبرید. به اضافه اینکه همۀ پولتان را در کیف پول و در یک کارت قرار ندهید و همیشه مقداری پول در هتل نگه دارید.
  • دقت کنید که در برخی میادین و اماکن عمومی ایروان مانند ساختمان اپرا، میدان جمهوری، منطقۀ کاسکاد ئ خیابان ماشتوتس اینترنت رایگان است و می‌توانید برای تماس‌های ضروری به این اماکن بروید.
  • بهتر است در بازدید از اماکن مذهبی و تاریخی که فارغ از بعد دینی ارزش بازدید بالایی دارند، یک دست لباس پوشیده با خودتان ببرید تا اجازۀ بازدید به شما داده شود.
  • توجه کنید که هر دارویی با موادی حاوس کدئین در ارمنستان مواد مخدر محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد. برای همین از داشتن چنین داروهایی پرهیز کنید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید.
  • بهتر است به محض ورود به ارمنستان یک سیم کارت تهیه کنید؛ چرا که هزینۀ رومینگ خط‌های ایران در این کشور بسیار بالا است و به استفاده کردنشان نمی‌ارزد.

مطالب مرتبط:

بیشتر بخوانید
راهنمای سفر به آنتالیا
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن