راهنمای سفر

نکات سفر در دوران کرونا

در دوران کرونا چگونه سفر کنیم؟

طی یک سال اخیر بیشتر افراد در سر تا سر دنیا کمتر از همیشه سفر کرده‌اند و دلیل آن کاملاً واضح است. شیوع ویروس کرونا و ایجاد شرایط قرنطینه برای جلوگیری از ازدیاد مرگ و میر باعث شد سفر رفتن به عنوان یکی از تابوهای جامعه در نظر گرفته شود و به همین دلیل اکثر سفرهای هوایی هم لغو شد. این روزها هم مثل قبل به شما پیشنهاد می‌کنیم تا واکسیناسیون همگانی و رفع کامل خطر این ویروس در خانه بمانید و از رفتن به سفر خودداری کنید. با این وجود اگر به هر دلیلی بایستی به سفر بروید، بهتر است به اصول سفر در این شرایط آشنا شوید. ما در این مطلب نکات سفر در دوران کرونا را به شما خواهیم گفت تا با رعایت آنها حداقل خطر ممکن برای شما و اطرافیانتان پیش بیاید. پس با ما همراه باشید.

چرا نباید در دوران کرونا به سفر رفت؟

سفر در دوران کرونا به این معنی است که شما سطح تماس خود را با افراد و وسایل نامطمئن تا حد زیادی بالا می‌برید. در خانه از این مطمئن هستید که وسایل استریل و پاکیزه هستند و افراد خانه بهداشت را رعایت می‌کنند. اما در سفر نمی‌دانید با چه افرادی رو به رو هستید و به علاوه وسایلی که در طول سفر و همچنین در مقصد دارید نامطمئن هستند. به همین دلیل گفته می‌شود که خطر ابتلا به ویروس کرونا در سفر چند برابر شرایط عادی است.

به علاوه از آنجایی که خود شما هم ممکن است در روزهای اولیۀ کرونا باشید و علائمی نداشته باشید، احتمال آنکه افراد حاصر در مقصد را مبتلا کنید بالا می‌رود. به همین دلیل است که شهرهای سفر خیز مبتلایان بیشتری دارند. به همین دلیل اکیدا به شما توصیه می‌کنیم تا حد امکان از سفر در دوران کرونا دوری کنید تا سالم بمانید. اما در صورت نیاز به سفر، نکات سفر زیر را رعایت بفرمایید.

انتخاب مقصد؛ از مهمترین نکات سفر

یکی از مهمترین بخش‌های سفری بی خطر در دوران کرونا، انتخاب مقصدی برای سفر است. بسیاری از افراد شمال ایران را راحتترین و بهترین مقصد سفر می‌دانند؛ حال آنکه طبق آمارهایی که دریافت می‌شود، این روزها شهرهای شمالی ایران بالاترن درصد خطر ابتلا به ویروس کرونا را دارند و سفر به این شهرها مخصوصاً در ایام عید و روزهای پیش رو اصلا به صلاح نیست.

حتی اگر…

حتی اگر در شمال ایران ویلا یا خانه‌ای دارید، بهتر است خطر سفر را به جان نخرید؛ چرا که در طول مسیر استفاده ار سرویس‌های بهداشتی، پمپ‌های بنزین، خرید از مغازه‌ها شما را در معرض خطر قرار می‌دهند و در مقصد هم رفت و آمد درون شهری باعث افزایش خطر ابتلا می‌شود. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم به شهرهای خلوت‌تر همچون شهرهای شرق، جنوب و غرب ایران بروید و از زیبایی‌های این شهرها لذت ببرید. بهتر است پیش از هر کاری تست کرونا بدهید تا مطمئن شوید خودتان سالم هستید و ویروس را به شهرهای مقصد منتقل نمی‌کنید. به علاوه سفر به شهرهای خلوت‌تر لذت شما را از سفر بالاتر می‌برد و هزینۀ کمتری هم برایتان دارد.

انتخاب وسیلۀ نقلیه برای سفر؛ از نکات بسیار مهم

یکی دیگر از نکات سفر در دوران کرونا انتخاب روش سفر است. اگر می‌خواهید با قطار سفر کنید، بهتر است یک کوپۀ کاملاً اختصاصی برای خود و خانواده‌تان بگیرید تا مجبور نباشید در محیط تنگ و کوچک با افراد غریبه هم سفر شوید. این نکته بسیار مهم است و اگر رعایت نکید، ممکن است جان شما را به خطر بیندازد. دقت کنید که پرداخت هزینۀ بیشتر برای گرفتن کوپۀ دربستی ارزش این را دارد که جان خود را در خطر نیندازید.

از طرفی…

از سوی دیگر سفر با وسایل نقلیه‌ای مانند تاکسی و اتوبوس در مسیرهای طولانی اصلاً توصیه نمی‌شود. آن هم به این خاطر است که شما در محیط بسیار کوچکی با تعداد زیادی از افراد سر و کار دارید و قطعاً ممکن است مجبور شوید ماسک خود را برای خوردن و آشامیدن پایین بیاورید که این به خودی خود بسیار خطرزا است. باز هم اگر مجبور به این نوع سفر هستید، حتماً صندلی کناری خود را هم بگیرید تا در فاصلۀ کمتر از یک متر از دیگر افراد قرار نگیرید. در مقایسه باید گفت سفر با تاکسی به دلیل کم بودن تعداد مسافران بسیار ایمن‌تر از سفر با اتوبوس است و اتوبوس جزو خطرزاترین وسایل نقلیۀ عمومی به شمار می‌رود.

در مورد دیگر وسایل

در مورد دیگر وسایل باید به هواپیما و ماشین‌های شخصی اشاره کرد. ماشین‌های شخصی این روزها جزو ایمن‌ترین ها هستند و اگر صرفا زمان بنزین زدن اصول بهداشتی را رعایت کنید و حواستان باشد که خریدهای لازم را پیش از سفر انجام دهید تا به مغازه‌های جاده‌ای نروید، می‌تواند امن‌ترین نوع سفر شما را رقم بزند. سفر با هواپیما هم به دلیل رعایت اصول بهداشتی می‌تواند جزو امن‌ترین پیشنهادهای ما در نکات سفر در دوران کرونا باشد. باز هم با شرکت هواپیمایی‌ای سفر کنید که تعداد مسافران را کاهش می‌دهد تا خطر کمتر شود.

محل اقامت؛ از مهمترین نکات سفر در دوران کرونا

از جمله مهمترین نکات سفر مورد نظر در دوران کرونا می‌توان به محل اقامت اشاره کرد. به نظر ما بهتر است از فکر اجارۀ خانه و ویلا و اقامت در مسافرخانه‌ها تا حد امکان بیرون بیایید. اما چیزی که خطرناک‌تر از اینها است، اقامت در خانۀ دوستان و آشنایاتان است؛ چرا که در بیشتر اوقات در این مهمان‌های چند روزه فاصلۀ اجتماعی و ماسک زدن رعایت نمی‌شود، افراد با هم احساس نزدیکی می‌کنند و در نتیجه با قرار گرفتن کنار هم شیوع ویروس را تا چندین برابر بالا می‌برند. به همین جهت ترجیح داده می‌شود که اتاقی در یک مسافرخانه اجاره کنید تا در خانۀ دوستان و اقوام بمانید.

در صورت اقامت در مسافرخانه یا اجارۀ خانه…

در این صورت بهتر است در بدو ورود به اتاق یا خانه تمام وسایل را به الکل آغشته کنید. روی تمام میزها و سطوح صاف سفرۀ یکبار مصرف بیندازید، شیرهای آب و پریزهای را با اسپری الکل ضدعفونی کنید و حتماً از روبالشی، پتو، ملحفه و وسایل خودتان استفاده کنید. این مسائل بسیار مهم هستند. بهتر است نیم ساعت تا یک ساعت اول ورود خود را به نظافت و اسپری کردن الکل مشغول شوید و بعد که خیالتان راحت شد، وسایلتان را باز کنید.

اما بهترین و امن‌ترین راه رزرو اتاق در هتل است؛ چرا که هتل‌ها خود موظف به رعایت بهداشت و اصول مرتبط هستند و شما با خیال راحتتری در اتاق‌های هتل اقامت می‌کنید. همان طور که می‌دانید اقامت در هتل‌ها در تعطیلات بیشتر است و پیشنهاد می‌کنیم حتماً پیش از سفر اتاقتان را رزرو کنید تا مجبور به تغییر برنامه نباشید.

وسایل سفر؛ یکی از مهمترین نکات سفر

اینکه در این دوران چه وسایلی را به همراه ببریم که کاربردی باشند بسیار مهم است. شما باید بر اساس هدفی که از سفر دارید چمدان خود را جمع کنید. اما دقت کنید که وسایل بهداشتی مانند الکل، پد الکلی، ماسک به میزان کافی، ملحفه، رو بالشی، پتوی سبک، سفرۀ یکبار مصرف، دستمال ضد عفونی کننده  و دستکش یک بار مصرف جزو اولویت‌های شما باشد. از دیگر وسایل می‌توان به وسایل شخصی مانند مسواک و شانه اشاره کرد تا مجبور به خرید وسایل پر خطر نباشید.

بهتر است سبک سفر کنید؛ چرا که بردن وسایل زیاد سطح تماس وسایل با محیط اطراف را بالا می‌برد که خود باعث افزایش میزان خطر ابتلا است. بنابراین بهتر است در جمع کردن وسایل حسابی دقت کنید و وسوساس به خرج دهید. به علاوه قبل از سفر آب و هوای مقصد را چک کنید و لباس‌های مناسب با خودتان ببرید.

خرید در طول سفر؛ از نکات مهم

از دیگر نکات سفر در دوران شیوع و پاندمی کرونا می‌توان به خرید کردن در طول سفر اشاره کرد. باید گفت سفر امسال شما با سال‌های پیش متفاوت است و بهتر از فکر پاساژ گردی و سر زدن به مغازه‌های مختلف بیرون بیایید. یکی از پر خطرترین جاهایی که در طول سفر با آن مواجه می‌شوید اتاق‌های پرو است که در محیط بسیار کوچک افراد بسیار زیادی در زمان کوتاه رفت و آمد می‌کنند، لباس خود را به همه جا می‌مالند، تنفس می‌کنند و بعد خارج می‌شوند. برای همین اگر به فکر سلامت خود هستید، نگذارید تخفیف‌ها و مسائل این چنینی شما را وسوسه کند.

به علاوه…

به علاوه در صورت انجام خریدهای زیاد بار شما هم برای برگشت سنگین می‌شود و اگر هوایی به سفر رفته باشید برای برگرداندن بار دچار مشکل می‌شوید و باید وجه اضافی پرداخت کنید. بنابراین بهتر آن است که به منظور جلوگیری از بروز این دسته از مشکلات و حفظ سلامت خود از خرید زیاد دوری کنید و همین طور فراموش نکنید که هدف شما از سفر چیزی جز خرید کردن بوده است.

هزینۀ سفر؛ از مهمترین نکات سفر

در گذشته برای کاهش هزینه‌های سفر شما را به سفر با تورها یا سفر کردن به طور دسته جمعی دعوت می‌کردیم. اینها راه‌های بسیار خوبی برای سفر است و لذت سفر را هم دو چندان می‌کند؛ اما در دوران شیوع کرونا سفرهای دسته جمعی یا همراه با تور بسیار پر خطر و استرس زا است. به همین دلیل در این دوران پیشنهاد دیگری برای شما داریم. به شما پیشنهاد می‌کنیم که به مقاصد نزدیک سفر کنید.

قطعاً در اطراف شهر هر یک از شما روستاها و فضاهای سرسبز زیادی وجود دارد که می‌توانید در زمان کوتاهی به آنجا رفت و آمد داشته باشید. برخی از این مقاصد این قدر نزدیک هستند که می‌توانید صبح زود بروید و غروب به خانۀ خودتان برگردید. در برخی دیگر هم می‌توانید چند روزی را در این فضاهای زیبا اقامت کنید. نکته اینجا است که با توجه به هزینه‌های بالای هر گونه سفر با خودرو، سفرهای هوایی و یا با قطار، اگر می‌خواهید سفر ارزانی داشته باشید، باید مقصد شما به شهرتان نزدیک باشد.

همچنین…

همچنین می‌توانید رفتن به رستوران‌ها را کاهش دهید تا هم در هزینه‌های صرفه جویی کنید و هم خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهید. خرید نکردن هم می‌توان روش موثری باشد و با یک تیر دو نشان بزنید. سفرهای هوایی بیشترین میزان هزینه را دارد و می‌توانید با حذف این نوع روش سفر مقدار قابل توجهی از هزینه‌هایتان را کاهش دهید.

حفظ آرامش و دوری از استرس؛ از نکات سفر در دوران کرونا

به عنوان آخرین مطلب از مهمترین نکات سفر در دوران کرونا باید گفت که در بسیاری از موارد می‌بینیم که استرس زیاد خود موجب ابتلا می‌شود؛ چرا که بنا بر پژوهش‌های انجام شده استرس سیستم دفاعی بدن را کاهش می‌دهد و همین باعث ابتلا سریعتر به ویروس می‌شود. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم به سفر نروید؛ اما اگر به سفر رفتید و مجبور به این کار شدید، بهتر است تمام نکات ایمنی را رعایت کنید و در نهایت بدون استرس زمان سفر را سپری کنید.

حرف آخر

ما در این مطلب به بررسی نکات سفر دور دوران شیوع ویروس کرونا پرداختیم و نحوه شرایط انجام سفر در این دوران را به شما توضیح دادیم. البته لازم به ذکر است که با توجه به شیوع ویروس کرونا بهتر است امسال را در خانه‌های خود باشید و از دورهمی‌های بی مورد و سفرهای بی دلیل اکیداً دوری کنید تا همۀ عزیزانتان در سلامت کاملا در سال جدید کنار شما باشند و بتوانید از دوران بعد از کرونا در کنار هم لذت ببرید.

مطالب مرتبط:

سفر به شهرهای ایران بعد از دوران کرونا

رعایت نکات ایمنی؛ مجوز خروج از خانه

شهرهای کمتر شناخته شده در ایران

بیشتر بخوانید
راهنمای سفر به آنتالیا
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن