راهنمای سفرراهنمای سفر به آنتالیا

راهنمای سفر به آنتالیا

همراه نیلی گشت بی دغدغه به آنتالیا سفر کنید

کشور ترکیه یکی از نزدیکترین، راحت‌ترین و زیباترین کشورهای اطراف ایران است که با توجه به عدم نیاز به تهیۀ ویزا برای سفر و همچنین داشتن محیطی بسیار مفرح و جذاب، نظر خیلی از ایرانی‌ها را در سال‌های اخیر جلب کرده است و مردم ما با اهداف مختلف از جمله گردشگری، سفر کاری و اقامتی به ترکیه می‌روند. در این بین اگر سفری با هدف گردشگری و تفریح داشته باشید، جایی بهتر از آنتالیا در ترکیه پیدا نمی‌کنید. آنتالیا شهری در غرب ترکیه است. شاید بعضی‌ها فکر کنند این شهر تازه تاسیس است؛ اما باید گفت این شهر ساحلی یکی از قدیمی‌ترین اماکن سکونتی انسان در این منطقه به شمار می‌رود. آنتالیا جاذبه‌های تفریحی و توریستی بسیار دارد و ساحلی بودنش باعث شده مردم زیادی تمایل به وقت گذرانی در آن داشته باشند. اما اینکه در سفر به آنتالیا به کدام بخش‌های شهر برویم، در چه اماکنی اقامت داشته باشیم، چه بایدها و نبایدهایی را رعایت کنیم تا سفر بی دغدغه‌ای را تجربه کنیم، تاثیر زیادی بر ایجاد خاطرات خوب و ماندگار برای ما دارد. ما در این مطلب راهنمای سفر به آنتالیا را در اختیار شما می گذاریم تا سفری آسوده و بدون دردسر به این شهر زیبا داشته باشید. پس با ما همراه شوید.

در مورد آنتالیا چه می‌دانید؟

همان طور که قبلاً هم اشاره کردیم، شهر آنتالیا در غرب ترکیه واقع شده و از آنجایی که از یک سمت به مدیترانه دسترسی دارد، یک شهر ساحلی مهم در ترکیه شمرده می‌شود. در واقع دریای مدیترانه در جنوب شهر آنتالیا قرار گرفته است و این شهر از شمال با شهر بوردور، از غرب با شهر کورکوتلی و از شرق با شهر سریک مرز مشترک دارد. آنتالیا از جنوب هم به شهر کمر می‌رسد. در این شهر حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر سکونت دارند؛ اما جمعیت زیادی هر ساله برای بازدید از آنتالیا روانۀ این شهر می‌شوند. مردم در آنتالیا به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند و دانش اندکی هم از زبان انگلیسی دارند. شما باید در این شهر مثل دیگر شهرهای ترکیه از واحد پولی لیر استفاده کنید و از لحاظ زمانی حدود یک ساعت و نیم از ایران عقب هستید. این شهر شرایط آب و هوایی بسیار مطلوبی دارد و از آنجایی که همجوار با دریای مدیترانه است، می‌توان گفت آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای دارد. اگر در تابستان به آنتالیا می‌روید توقع گرم و آفتاب را داشته باشید و در زمستان هم باران زیاد و برف معتدلی خواهد بارید. بهتر است برای بهره مندی حداکثری از دریای مدیترانه و شنا در این دریا تا اواسط پاییز براب سفر اقدام کنید؛ چرا که بعد از آن هوا سرد می‌شود و دیگر نمی‌توانید در آب بروید.

آیا در سفر به آنتالیا باید احساس خطر کرد؟

شهر آنتالیا و در کل کشور ترکیه یک کشور توریستی و بسیار پر رفت و آمد است و مثل دیگر کشورهای گردشگری و توریستی همیشه افراد سودجویی وجود دارند که در کمین هستند تا اموال و پول گردشگرها و مسافران را از چنگشان در بیاورند. این موضوع در آنتالیا به وفور دیده نمی‌شود؛ اما نمی‌توان هم گفت که اصلاً وجود ندارد. برای همین در سفر به آنتالیا و هر شهر توریستی دیگری در ترکیه باید حسابی حواستان به وسایل شخصی و خصوصاً چیزهای گرانبها باشد. ترجیحاً در سفرتان از وسایل گران قیمت استفاده کنید یا آنها را به مراکز عمومی شلوغ نبرید. بهتر است از کیف دوشی استفاده نکنید؛ چون راحت با موتور از روی دوشتان می‌دزدند. از کیف‌های کمری یا کوله پشتی استفاده کنید و بهتر است درب کیفتان هم رمزدار باشد. به علاوه کیفتان را سمت خیابان نگیرید تا برای موتورسوارها جلب نظر کند. به علاوه هستند کسانی که در ازای هر چیزی که ازشان می‌پرسید از شما پول طلب می‌کنند. به این افراد اعتماد نکنید و سعی کنید از مردم محلی یا مغازه دارها اطلاعات مورد نیازتان را بپرسید. در کل نیاز نیست احساس خطر کنید؛ اما باید جانب احتیاط را هم رعایت کنید.

برای اقامت در آنتالیا چفدر باید هزینه کرد؟

میزان هزینه‌ای که می‌خواهید براس سفر به آنتالیا در نظر بگیرید کاملاً به میزان بودجه‌ای که دارید و خدماتی که می‌خواهید دریافت کنید بستگی دارد. این شهر پر از هتل‌های پنج ستاره، مهمانخانه‌های خوب و ارزان قیمت و هتل‌های سه ستاره است که قیمت‌های بالا، متوسط و ارزانی دارند و می‌توانید با توجه به بودجه‌تان یکی از اینها را انتخاب کنید. برای مثال ما در این مطلب دو هتل بی نظیر و عالی در آنتالیا را به شما معرفی می‌کنیم تا اگر خواستید بهترین خدمات و امکانات را دریافت کنید، بدانید باید در کدام هتل‌ها سرمایه گذاری کنید. برای مثال در بین هتل‌های پنج ستاره می‌توانید در هتل باروت لارا اتاق رزرو کنید. این هتل دسترسی بسیار خوبی به دریا دارد و اتاق‌هایی که می گیرد می‌توانند مشرف به مدیترانه باشند تا چشم انداز ویژه‌ای به این دریای زیبا و با شکوه داشته باشید. این هتل اتاق‌های بسیار مجهزی دارد و برای کسانی که دوست دارند در محیط طبیعی و اختصاصی اوقات خودشان را بگذرانند و به علاوه از امکاناتی نظیر اسپا و چشمۀ آب گرم، حمام ترکی، سونا، جکوزی، سینما، فروشگاه اختصاصی، سالن آرایشی و موسیقی زنده لذت ببرند بهترین گزینه است. از سوی دیگر هتل کانکورد هم می‌تواند گزینۀ مناسبی بین هتل‌های پنج ستاره باشد و درست در چند قدمی دریا قرار گرفته است. این هتل به پاکیزگی و رعایت اصول بهداشتی معروف است و اتاق‌ها و سوئیت‌های بسیار لوکسی دارد. اگر هم بودجۀ هتل‌های پنج ستاره را ندارید تنوع اماکن اقامتی زیادی است. نکته اینجاست که بهتر است در سفر به آنتالیا از تورها استفاده کنید تا همه چیز برایتان ارزان‌تر در بیاید. از دیگر هزینه‌هایی که باید در کنار اقامت در نظر بگیرید هزینه رفت و آمد است. برای پایین آوردن هزینه‌ها بهتر است از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از دولموش استفاده کنید که برای هر مسیر فقط دو لیر و شصت پرداخت می‌کنید. به علاوه اگر مدت طولانی در آنتالیا می‌مانید می‌توانید صد لیر پرداخت کنید و به مدت یک ماه هر وقت می‌خواهید سوار دولموش شوید. در مورد تاکسی باید گفت که به محض ورود سه لیر پرداخت می‌کنید و به ازای هر کیلومتر سه و نیم لیر پرداخت می‌کنید.

هزینۀ خورد و خوراک در سفر به آنتالیا چگونه است؟

این بخش هم به میزان بودجۀ شما بستگی دارد. شما می‌توانید به گران‌ترین رستوران‌های آنتالیا بروید یا می‌توانید از اسنک‌های خوشمزۀ کنار خیابانی استفاده کنید و در این بین هزینه‌های بسیار متفاوت خواهند شد. نکته اینجاست که در سفر به آنتالیا متوجه می‌شوید که این شهر تنوع غذایی بسیار بالایی دارد و می‌توانید انواع غذاهای دریایی، مدیترانه‌ای، گیاهی، فست فود، محلی و بین المللی را در آن پیدا کنید و با توجه به ذائقه‌تان غذا بخورید. شما در یک رستوران عادی و ارزان در آنتالیا باید حدود بیست لیر برای یک وعده غذا بپردازید و البته این قیمت میانگین است. البته فست فودها ارزان‌تر هم هستند و برای مثال متوسط قیمت غذاهای مک دونالد هفده لیر است. حدود هشت لیر یک فنجان قهوه ترک و حدود یک لیر هم برای یک بطری آب معدنی هزینه می‌کنید. البته که با شرایط ارزی این روزها کمی به جیب یک ایرانی گران تمام می‌شود؛ اما با توجه به ارز لیر قیمت‌ها معقول هستند.

به علاوه در این شهر رستوران‌های خوبی وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده در سفر آنتالیا در آنها غذا بخورید و لذت ببرید. برای مثال اگر دوست دارید غذاهای سنتی ترکیه را امتحان کنید و با غذاهای ترکی استانبولی آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنم آدرس را جویا شوید و به رستوان حسن آقا بروید. می‌توانید بهترین کباب‌های ترکی را هم در رستوران توپجو پیدا کنید. در این رستوران پیش غذاها و سوپ‌هایی هم که سرو می‌شود بی نظیر هستند. اما از جمله بهترین رستوران‌های آنتالیا که غذاهای بسیار لذیذ و معروفی دارد می‌توان به رستوران آلپ پاشا اشاره کرد که شرایط منحصر به فردی دارد. برای مثال در این رستوران در فصل تابستان غذایتان روی تراس استخر سرو می‌شود و شرایط بسیار خوبی دارد. به علاوه تنوع غذایی در این رستوران بسیار زیاد است و انواع غذاهای بین المللی و ترکی در آن سرو می‌شود.

در سفر به آنتالیا چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

تفریحات و جاذبه‌های گردشگری این شهر بسیار زیاد است و شما در سفر به آنتالیا وقت کم می‌آورید. از جمله مهمترین تفریحات رفتن کنار دریا و تفریحات ساحلی است. در شهر آنتالیا سواحل معروفی مانند ساحل کلوپاترا، ساحل کمر در نزدیکی شهر کمر، ساحل لارا، ساحل پاترا، ساحل فاسلیس و ساحل سورگون وجود دارند و می‌توانید در این سواحل حسابی تفریح کنید و تنی به آب بزنید. علاوه بر راه رفتن روی شن‌ها و محو دریا شدن، می‌توانید انواع تفریحات آبی را هم تجربه کنید. اما همین جا نمانید. چرا که آنتالیا پر از جاذبه‌های گردشگری است و حیف است شما آنها را نبینید و تمام وقت در ساحل بمانید. شما می‌توانید جاذبه‌های طبیعی مانند آبشار دودن، آبشار کورسونلو، رودخانۀ ماناوگات و غیره اشاره کرد که بسیار دیدنی هستند. اما جدای از جاذبه‌های طبیعی، باید با جاذبه‌های تاریخی این شهر زیبا هم آشنا شوید. برای مثال به غار موزۀ کارانین بروید که قدمت آن به دوران پارینه سنگی برمی گردد و در بخش موزه‌اش آثاری دارد که برخی متعلق به صد و شصت هزار سال پیش برمی گردد و این واقعاٌ دیدنی و فوق العاده است.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری می‌توان به منطقۀ آسپندوس اشاره کرد که در شهری باستانی در گذشته بوده و به عنوان یک شهر بسیار مهم هم در تاریخ ثبت شده است. امروزه از بقایای آن شهر می‌توان به سالن تئاتر شهر، میدان اصلی شهر، کلیسا، استادیوم، حمام و معابد اشاره کرد. به علاوه موزۀ باستان شناسی آنتالیا سیزده نمایشگاه مختلف دارد و هر کدام چندین هزار اثر هنری بسیار ماندگار از ترکیه و گاهاً دیگر هنرمندان دنیا در معرض نمایش گذاشته‌اند و می‌توانید در آن بگردید و بهترین آثار هنری عمرتان را ببینید. پاموک قلعه را هم در سفر به آنتالیا نباید از دست بدهید. پاموک قلعه یکی از دیدنی‌ترین اماکن تاریخی بسیار قدیمی و مهم در شهر است و حتماً باید از آن بازدید کنید. در این قلعه یک تراس معروف به نام تراس پاموکاله وجود دارد که از سنگ‌های رسوبی ساخته شده و مورد توجه معمارها و باستان شناسان قرار گرفته است. در بخش قدیمی شهر هم قدم بزنید و با خانه‌هایی آشنا شوید که سقف‌های قرمز دیدنی و جذابی دارد. بخش شهر قدیمی یا همان اولد تاون جایی است که شهر بسیار سرزنده و در این حال قدیمی است و زندگی هنوز در آن در جریان است. در این بخش از شهر می‌توانید از میدان اصلی شهر، برج ساعت و مسجد اولد تاون دیدن کنید. به علاوه آکواریوم آنتالیا هم بسیار پر طرفدار است و باید حتماً آن را ببینید. آکواریوم آنتالیا بزرگترین آکواریوم دنیا است و حدود سه هزار متر مربع مساحت دارد. در تونل‌های این آکواریوم در دنیای زیر آب قرار می گیرید و حس فوق العاده‌ای را تجربه کنید. در آخر هم به دیدن دروازۀ هادریان بروید که یک بنای تاریخی ارزشمند و باستانی است و به چند هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد.

در سفر به آنتالیا از کجا خرید کنیم؟

کسانی که چندین بار به ترکیه رفته باشند می‌دانند که مسافران آنتالیا زیادی در پی خرید نیستند و بیشتر برای تفریح و خوش گذرانی و به علاوه بازدید از جاذبه‌های گردشگری به این شهر سفر می‌کنند. بیشتر مسافرانی که قصد خرید دارند به استانبول می‌روند. اما اگر در سفر به آنتالیا می‌خواهید به مراکز خرید خوب بروید بهتر است در این مطلب با آنها آشنا شوید. مراکزی مانند مرکز خرید تراسینی، مرکز خرید میکروس، فروشگاه تانساش و مرکز خرید شی مال از جمله بهترین‌ها هستند. به علاوه می‌توانید از بازار بزرگ آنتالیا و مرکز خرید مارک آنتالیا هم دیدن کنید. از طرف دیگر می‌توانید به دوگو گاراژی بروید و علاوه بر خرید صنایع دستی زیبای ترکیه انواع ادویه‌های مخصوص ترک را هم خریداری کنید.

در سفر به آنتالیا باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

ترکیه و آنتالیا اماکن مذهبی و مساجد زیادی دارند و مردم محلی ترکیه هم پوشش اسلامی دارند. به همین دلیل حتماً حواستان باشد که در بازدید از اماکن مذهبی پوشش مناسب داشته باشید و خانم‌ها شالی بر سرشان بیندازند. برخی اماکن مذهبی از بعد تاریخی و معماری ارزش زیادی دارند و همه دوست دارند آنها را ببینند. بهتر است یک لباس پوشیده همراهتان بربرید و در بازدید از این بناها از آن استفاده کنید. به علاوه همان طور که قبلاً اشاره شد باید حسابی مراقب کیف پول، گوشی موبایل و تبلت و دیگر وسایل ارزشمندتان باشید. همیشه سودجویانی هستند که از غفلت شما سو استفاده می‌کنند. بهتر است همۀ پولتان را هم همراه خودتان نبرید و در چند جای مختلف پول داشته باشید تا اگر احیاناً دزدی به شما حمله کرد تمام پولتان از بین نرود و بدون پول نمانید. دستگاه‌های خود پرداز در سراسر شهر به وفور دیده می‌شوند و برای همین نیاز نیست پول نقد زیادی داشته باشید. به علاوه ترک‌ها به کشیدن سیگار در اماکن عمومی و سر بسته و خصوصاً در مورد توریست‌ها حساس هستند و بهتر است از این کار پرهیز کنید. به علاوه سعی کنید در اماکن عمومی بلند صحبت نکنید و هر آنچه تور لیدر یا مسئول آن مکان خاص به شما می گوید انجام دهید.

مطلب مرتبط:

راهنمای سفر به استانبول

بیشتر بخوانید
راهنمای سفر به نخجوان
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن