راهنمای سفرراهنمای سفر به نخجوان

راهنمای سفر به نخجوان

با نیلی گشت بیشتر در مورد نخجوان بدانید

شهر نخجوان در مرکز جمهوری خودمختار نخجوان را می‌توان بی شک یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین شهرهای نزدیک به ایران دانست که افراد زیادی دربارۀ آن نشنیده‌اند و شاید اطلاعات درستی هم در موردش نداشته باشند. این شهر در جمهوری آذربایجان قرار دارد و برای رفتن به آن باید از مرز آذربایجان عبور کنید. اینکه چرا به نخجوان جمهوری مستقل و خودمختار می گویند یا اصلاً چرا باید برای رفتن و بازدید از این شهر اقدام کنیم سوالاتی هستند که در ذهن بسیاری از افراد شکل می گیرد. ما در این مطلب همه چیز را در مورد شهر نخجوان، دلایل بازدید توریست‌ها از این شهر و هزینۀ سفر به آن به شما خواهیم گفت. پس همراه ما باشید.

توضیحاتی در مورد نخجوان

باید ابتدا در مورد شرایط محیطی نخجوان بدانیم تا بتوانیم شرایط آن را در ذهن تصور کنیم. در واقع نخجوان یکی از شهرهای کشور آذربایجان است و جزو مهمترین شهرهای جمهوری خودمختار نخجوان به شمار می‌آید. با این وجود در مرز کشور آذربایجان قرار ندارد و در واقع در دل ارمنستان قرار گرفته است؛ با این حال از قوانین و شرایط آذربایجان تبیعت کرده و یکی از بخش‌های این کشور شمرده می‌شود. این شهر بسیار به ایران نزدیک است و تنها چند کیلومتر تا مرز جلفای ایران فاصله دارد. به همین دلیل می‌توانید به راحتی در آن رفت و آمد کنید و در کوتاه‌ترین زمان خودتان را به این شهر گردشگری برسانید.

این شهر یکی از شهرهای تاریخی در آذربایجان به شمار می‌رود و سال احداق آن به حدود هفتصد سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد. طبق آخرین آمارها حدود چهارصد و پنجاه و شش هزار نفر در جمهوری خودمختار نخجوان زندگی می‌کنند که از این بین حدود نود و چهار هزار نفر در شهر نخجوان هستند.  زبان مردم این شهر آذری است و با ایران حدود نیم ساعت اختلاف ساعت دارد؛ یعنی درجایی که ساعت در ایران دوازده ظهر است، در نخجوان دوازده و نیم است.

شرایط آب و هوایی

از آنجایی که شهر نخجوان به ایران بسیار نزدیک است، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که شرایط آب و هوایی آن هم شبیه به برخی نقاط شمال غربی ایران باشد. البته که این نتیجه گیری هم کاملاً درست است. در این شهر شما شاهد تابستان‌هایی گرم با روزهای طولانی خواهید بود و شرایط آب و هوایی در دو فصل اول سال خشک است. البته در بهار بارش‌های پراکنده دیده می‌شود. اما در دو فصل دوم سال یعنی پاییز و زمستان، آب و هوا تقریباً سرد می‌شود. زمستان شرایط آب و هوایی سرد و برفی است و بهتر است که در صورت سفر در زمستان لباس گرم و مناسب همراه خود ببرید.

برای سفر به نخجوان چه فصلی را انتخاب کنیم؟

با توجه به نکات گفته شده در بخش بالا، بهتر است شرایط آب و هوایی را با توجه به علاقۀ خود انتخاب کنید. برخی از افراد عاشق سرما و برف هستند و برخی دوستدار گرمای آفتاب تابستان. با این وجود به طور معمول افراد فصل بهار را برای سفر به نخجوان انتخاب می‌کنند. دلیل این انتخاب این است که هوا معتدل‌ترین حالتش را در فصل بهار دارد، امکان رفت و آمد و بازدید از جاذبه‌های شهر به راحتی فراهم است و می‌توانید در شهر قدم بزنید و احساس آرامش کنید.

آیا باید در نخجوان نگران خطر باشیم؟

در حالت کلی و در شرایط عادی هیچ خطری شما را برای سفر به نخجوان تهدید نمی‌کند. شما می‌توانید در این شهر رفت و آمد داشته باشید، از جاهای دیدنی آن بازدید کنید و حسابی خوش بگذرانید. با این حال از آن جایی که این شهر در نزدیکی مرز است و با کشورهایی مانند ارمنستان، ترکیه و ایران مرز مشترک دارد، اگر در دوره‌ای درگیری‌ای بین این کشورها صورت بگیرد، اولین جایی که در معرض خطر قرار می گیرد همین نخجوان است. پس حواستان باشد که شرایط و روابط بین کشورها را پیش از سفر در نظر بگیرید.

سفر به نخجوان چقدر هزینه دارد؟

با اینکه امروزه سفر داخلی هم هزینۀ زیادی را می‌طلبد و در کل باید اندوخته‌ای داشته باشید تا بتوانید به سفر بروید، باید به جرئت گفت که یکی از ارزان‌ترین سفرهای خارجی شما می‌تواند سفر به نخجوان باشد. این شهر در فاصلۀ چهل کیلومتری از مرز جلفا قرار دارد و شما می‌توانید در کمترین زمان و با داشتن ویزای آذربایجان به این شهر سفر کنید و از بودن در آن با کمترین هزینه لذت ببرید.

و اما…

چون ما داریم در مورد یک شهر و آن هم یک شهر کوچک و مستقل حرف می‌زنیم، نباید توقع تنوع زیاد در مورد اماکن اقامتی، ظرفیت‌های ترانسفر شهری و غیره باشیم. اما این اطمینان به شما داده می‌شود که همان تعداد محدود موجود از کیفیت بالایی برخوردار هستند و می‌توانید در کل اقامت جذابی در سفر به نخجوان داشته باشید. یکی از مهمترین هزینه‌ها در سفر هزینۀ اقامت در هتل است. هتل‌های نخجوان خیلی گران نیستند و می‌توانید با کمترین هزینه بهترین‌های ممکن را تجربه کنید. در ادامه به شما هتل‌های خوب نخجوان را معرفی می‌کنیم.

در مورد از بهترین هتل‌های نخجوان

همان طور که گفتیم درست است که در نخجوان تنوع بالایی در مورد شرایط سفر از جمله مکان‌های اقامتی نداریم، اما همان چند مورد هم از کیفیت بالایی برخوردار هستند و می‌توانید با توجه به بودجه‌تان اتاق مورد نظر خود را در یکی از هتل‌های نخجوان رزرو کنید. یکی از این هتل‌ها هتل دوز داغ (Duz Dag Hotel) است. این هتل یکی از هتل‌های پنج ستاره و بسیار باکیفیت شهر است و امکانات متنوعی از جمله سونا و جکوزی، استخر، سالن ورزشی، پذیرش بیست و چهار ساعته، صندوق امانات، تور گردشگری، امکان خرید بلیت در هتل، صرافی داخل هتل و دیگر موارد را به شما ارائه می‌کند.

از دیگر هتل‌های خوب در نخجوان که شرایط قیمتی بسیار مقرون به صرفه‌تری دارد و مناسب کسانی است که می‌خواهند برای اقامت کمتر هزینه کنند و به علاوه در جای خوبی باشند، هتل گرند نخجوان (Grand Hotel) است. این هتل بسیار به فرودگاه نخجوان نزدیک است و می‌توانید به راحتی به پروازتان دسترسی داشته باشید. این هتل هم امکانات مناسبی به شما ارائه می‌کند، اتاق‌های دلبازی دارد و کارکنان آن بسیار مجرب و خوش برخورد هستند.

دیگر هزینه‌های سفر به نخجوان؛ هزینۀ خورد و خوراک

از دیگر هزینه‌های سفر به نخجوان باید حواسمان به هزینۀ خورد و خوراک باشد؛ مخصوصاً در این شهر که به داشتن انواع شیرینی‌ها و غذاهای خوشمزه معروف است. از آنجایی که نخجوان یکی از شهرهای آذربایجان است، غذاهای آن آذری است و همان طور که می‌دانید غذاهای آذری خیلی با ذائقۀ ما همخوانی دارند. برای همین می‌توانید در این شهر حسابی از خوردن خوراکی‌های مختلف لذت ببرید.

معرفی غذا

اگر می‌خواهید بدانید که در سفر به نخجوان باید چه غذاهایی را امتحان کنید، به شما دوشبارا را پیشنهاد می‌کنیم. دوشبارا یکی از غذاهای سنتی آذربایجان است و چیزی شبیه پیراشکی‌های ما در ایران است. طعم آن با ذائقۀ ایرانی‌ها بسیار شبیه است و از آن لذت می‌برید. به علاوه می‌توانید برای یک وعده غذای اصلی در رستوران لاوانگی را انتخاب کنید. این غذا هم با مرغ و هم با ماهی سرو می‌شود و مرغ یا ماهی شکم پر است. برای دسر هم حتماً قطاب‌های آذری را امتحان کنید و حسابی لذت ببرید.

دو مورد از رستوران‌های خوب در سفر به نخجوان

در این شهر می‌توانید رستوران‌های خیلی خوبی پیدا کنید؛ چرا که مردم نخجوان عاشق غذا و خوراکی هستند و به همین دلیل می‌توانید از غذا خوردن لذت ببرید. برای مثال به شما پیشنهاد می‌کنیم به رستوران سویودلوک آیله در نخجوان بروید. این رستوان یک باغ رستوران است و در فضا باز آلاچیق‌های جذابی دارد. شما می‌توانید در صورت مساعد بودن هوا در آلاچیق‌ها بنشینید و غذاهای آذری مانند انواع کباب‌ها را میل کنید. البته این رستوران کمی گران است و بهتر است پیش از سفارش غذا در مورد قیمت‌ها مطمئن شوید.

از دیگر رستوران‌های خوب در نخجوان می‌توان به رستوران میلی یمکر اشاره کرد. این رستوران هم جزو مدرن‌ترین و بهترین رستوران‌های شهر به شمار می‌رود. وقتی وارد رستوران میلی یمکر می‌شوید، حس می‌کنید در یک رستوران ایرانی هستید؛ چرا که غذاها و دیزاین آن بسیار به غذاها و رستوران‌های ایرانی شباهت دارد. این رستوران در مرکز شهر قرار دارد و می‌توانید در روزی که برای گردشگری به مرکز شهر می‌روید یک وعده ناهار یا شام جانانه در این رستوران میل کنید.

دیگر هزینه‌های سفر به نخجوان؛ هزینۀ رفت و آمد

باز هم در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که چون نخجوان از شهرهای خودمختار محسوب می‌شود و مساحت بسیار کمی دارد، توقع تنوع ترانسفر و وسایل حمل و نقل عمومی را نداشته باشید. البته نیازی هم به تنوع نیست چون نه ترافیک در شهر است و نه نیاز به این سرمایه گذاری دیده می‌شود. بهترین وسیلۀ حمل و نقلی که می‌توانید به عنوان گردشگری در سفر به نخجوان استفاده کنید تاکسی است. از آن جایی که نخجوان مانند دیگر شهرهای آذربایجان نرخ ثابتی برای تاکسی‌ها دارد، نباید نگران باشید که راننده تاکسی‌ها سرتان کلاه بگذارند و می‌توانید با خیال راحت از این وسیلۀ نقلیه برای گشت و گذار در شهر استفاده کنید و در کمترین زمان به مقصد برسید. البته بهتر است کمی زبان آذری مناسب سفر را بلد باشید تا به مشکل بر نخورید.

از تفریحات سفر به نخجوان؛ خرید

شاید بتوان گفت که خرید کردن و گشت و گذار در مراکز خرید یکی از تفریحاتی است که شما می‌توانید در هر شهر و کشوری تجربه کنید. و البته نخجوان هم از این قاعده مستثنا نیست. برای مثال شما می‌توانید در سفر به نخجوان به مرکز خرید جهان اِی وی اِم بروید. در این مرکز خرید می‌توانید حسابی چرخ بزنید، انواع مغازه‌ها با تنوع جنس بی نظیر را بگردید و خریدهای خوبی داشته باشید.

به علاوه می‌توانید با رفتن به مرکز خرید تی اِس یو اِم از یکی از بهترین مراکز خرید در نخجوان دیدن کنید و حسابی لذت ببرید. مرکز خرید بیست و هشت را هم نباید از دست بدهید؛ چرا که یکی از بهترین‌های شهر نخجوان است و تنوع اجناس در این مراکز خرید بسیار بالا است. می‌توانید عصرهای خود را با پاساژ گردی اختصاص دهید و لذت ببرید.

نکات مهم در سفر به نخجوان

شما می‌توانید هم به صورت هوایی و هم به صورت زمینی به نخجوان سفر کنید. اگر می‌خواهید به صورت زمینی بروید، باید به شهر تبریز بروید. می‌توانید اول تبریز را بگردید و بعد راهی نخجوان شوید. برای سفر زمینی نیاز به مجوز خروج ماشین از کشور، سند بین المللی ماشین و گواهینامۀ بین المللی داشته باشید.

برای آنکه مجوز خروج ماشین را بگیرید باید به گمرک استان مورد نظرتان مراجعه کنید. البته می‌توانید ماشین با خودتان نبرید و با خروج از مرز تاکسی یا اتوبوس سوار شوید و به شهر نخجوان برسید. برای مثال می‌توانید به صورت هوایی به تبریز بروید و از آنجا زمینی به نخجوان برسید.

این را در نظر داشته باشید که شما برای سفر به نخجوان ویزای آذربایجان را نیاز دارید و وقتی ویزای آذربایجان را دارید، می‌توانید بعد از بازدید از نخجوان به شهرهای دیگر این کشور مانند باکو بروید و آن شهر زیبا را هم بگردید. البته می‌توانید ویزای نخجوان را هم بگیرید. اما در آن صورت دیگر نمی‌توانید به آذربایجان سفر کنید.

در ادامه…

اگر در این سفر هر جا به مشکل برخوردید حتماً از پلیس محلی کمک بخواهید و آنها را امین‌ترین افراد اطرافتان بدانید و به هر کسی اعتماد نکنید. به علاوه چنانچه مشکلی از لحاظ سلامتی برایتان پیش آمد، خیالتان راحت باشد که بیمه دارید. پس با خاطری آسوده به مراکز معتبر درمانی بروید. پلیس در هر شرایطی بهترین گزینه برای شما خواهد بود؛ هرچند که این شهر در شرایط عادی امنیت خوبی دارد و مشکلی متوجه شما نخواهد بود.

ما در این مطلب راهنمای سفر به نخجوان آذربایجان را برای شما ارائه دادیم و نکات مهمی از جملۀ هزینۀ سفر به این کشور زیبا را برایتان تشریح کردیم. البته لازم به ذکر است که با توجه به نوسانات ارز در ایران هزینۀ اخذ ویزا و سفر به این کشور بالا است و اگر مشکل مالی ندارید می‌توانید سفر به نخجوام را تجربه کنید؛ هر چند که سفر به نخجوان نسبت به دیگر سفرهای خارجی بسیار ارزانتر است. در غیر این صورت هم نگران نباشید؛ این روزها می‌توانید با وب گردی سفرهای مجازی بسیار جذابی داشته باشید و ما در مجلۀ گردشگری نیلی گشت شما را به سفرهای مجازی دعوت می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

راهنمای سفر به روسیه

راهنمای سفر به مالزی

راهنمای سفر به گوا

بیشتر بخوانید
راهنمای سفر به ارمنستان
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن