جاذبه‌های گردشگری

جاذبه‌های گردشگری آنکارا؛ قسمت دوم

جاذبه‌های دیدنی در شهر زیبای آنکارا

آنکارا به عنوان پایتخت کشور ترکیه و یکی از بزرگترین شهرهای این سرزمین شناخته می‌شود و از نظر گردشگری، سیاسی و اقتصادی، نقش مهمی را در این کشور دارد. بسیاری از ایرانی‌ها بعد از مقایسۀ آنکارا و استانبول، آنکارا را برای کار، زندگی و تحصیل انتخاب می‌کنند و از آرامش موجود در این شهر کمال استفاده را می‌برند. به علاوه بخش گردشگری و توریستی آنکارا هم بسیار فعال است و افراد زیادی از سر تا سر دنیا برای بازدید از این شهر زیبا راهی ترکیه می‌شوند. ما در این مطلب، ادامۀ معرفی جاذبه‌های گردشگری آنکارا را خواهیم داشت تا شما را با ابعاد جدیدی از این شهر زیبا آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

کمی از آنکارا بدانیم

شهر آنکارا را می‌توان بعد از استانبول بزرگترین شهر ترکیه دانست. شاید باورش برایتان سخت و عجیب باشد؛ اما بسیاری از اروپایی‌ها و آسیایی‌ها به اشتباه استانبول را پایتخت ترکیه می‌دانند؛ چرا که طی سال‌های اخیر، آنگونه که باید به آنکارا پرداخت نشده و تمام تمرکز گردشگری بر استانبول بوده است. شهر آنکارا به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای ترکیه و مهمترین شهر این کشور حدود پنج میلیون و دویست هزار نفر جمعیت دارد. پس همان طور که می‌بینید، جمعیت این شهر به نسبت وسعتی که دارد پایین است و خبری از شلوغی و ازدحام استانبول نیست.

به علاوه…

به علاوه خدمات شهری و عمومی در آنکارا بسیار پیشرفته و مدرن است و این به دلیل آن است که از آن پنج میلیون و دویست هزار نفر، بسیاری دانشجو، کارمند و جزو اقشار مهم جامعه هستند که نیاز به سیستم عمومی قوی دارند. به همین دلیل زندگی و کار در آنکارا به منزلۀ قرار گرفتن در سیستم شهری بسیار مدرن است. این شهر آثار تاریخی بسیار مهمی را در دل خود جای داده است و مرکز فرهنگ و تمدن ترکیه شمرده می‌شود.

برای مثال می‌توان به وجود مقبرۀ آتا تورک در این شهر اشاره کرد. این شهر همچنین مرکز فرهنگ و هنر ترکیه نیز هست و تعداد زیادی سالن سینما، تئاتر، کنسرت و موزه را در دل خود جای داده است. به همین دلیل شاید بازدید از آنکارا را باید جزو بایدهای خود در سفر به ترکیه بدانید. ما در ادامه بخش مهمی از جاذبه‌های گردشگری آنکارا را به شما معرفی می‌کنیم.

عبادتگاه آگوستوس؛ از جاذبه‌های گردشگری آنکارا

یکی از جذابترین و مهمترین جاذبه‌های گردشگری آنکارا عبادتگاه آگوستوس (Temple of Augustus) است. این عبادتگاه یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های تاریخی دنیا است و نشان از فرهنگ و تمدن بشری در مشرق زمین دارد. البته این موضوع نه فقط برای خاورمیانه که برای کل دنیا ارزشمند است که انسان‌ها از زمان‌های دور در فکر بهترین‌ها بوده‌اند و تمدن بشری پیشینۀ بسیار زیادی دارد. شاید به همین خاطر است که کشور ترکیه در حفظ و نگهداری از این بنای ارزشمند تلاش زیادی می‌کند و هزینه‌های بالایی برای آن در نظر می گیرد. لازم به ذکر است که عبادتگاه آگوستوس در لیست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد.

در ادامه…

در ادامه به این موضوع اشاره می‌کنیم که عبادتگاه آگوستوس به قرن اول میلادی برمی گردد. شاید برایتان عجیب و غیر قابل باور باشد؛ اما همین طور است. این عبادتگاه متعلق به قرن اول میلادی است و محققان و باستان شناسان زیادی با بررسی سنگ نوشته‌های بسیار سالم و بر جای مانده از آن دوران، توانسته‌اند اطلاعات بسیار مهمی از جنگ‌ها و شرایط زندگی در دوران آگوستوس به دست بیاورند.

لازم به ذکر است که آگوستوس اولین امپراتور روم بوده و این سنگ‌ها توسط خود او نگاشته شده و بر دیواره‌های معبد حکاکی شده است. بسیاری از گردشگران ترکیه اول از همه به آنکارا می‌روند تا عبادتگاه آگوستوس را از نزدیک ببینند. این عبادتگاه که در کنار مسجد حاجی بایرام قرار دارد.

آکواریوم آکوا وگا؛ از دیدنی‌های گردشگری آنکارا

شیاد بتوان به جرئت آکواریوم آکوا وگا (Aqua Vega Aquarium) را یکی از بهترین و جذابترین آکواریوم‌های دنیا دانست. این آکواریوم برای خودش دنیای مجزایی است و هزینه‌های زیادی برای ساخت آن شده است. این آکواریوم بخش‌های مختلفی برای آشنایی با انواع حیوانات دریایی مانند ماهی‌ها، کوسه‌ها، لاک پشت‌ها، اسب دریایی، گیاهان دریایی و غیره دارد. به علاوه بخش‌هایی از این آکواریوم شامل اشیای واقعی از دوران تاریخی مختلف بوده است. برای مثال یک زیر دریایی بسیار کهن از کشورهای اروپایی به ترکیه آورده شده و در آب قرار گرفته است.

همچنین…

همچنین باید گفت که برای بازدید از این بخش‌ها وارد تونلی می‌شود و خودتان را کاملاً زیر آب حس می‌کنید. بخشی از این آکواریوم بر اساس حیوانات دریایی معتلق به کشورهای مختلف طبقه بندی شده و المان‌هایی هم از آن کشورها در آکواریوم قرار گرفته است. ورودی این پارک دریایی و بسیار هیجان انگیز پانزده لیره می‌باشد. به علاوه بیرون از آکواریوم مرکز خرید بسیار بزرگ و یک فوت کورت عالی وجود دارد و می‌توانید از خوردن غذاهای بی نظیر و داشتن یک خرید عالی بعد از بازدید از آکواریوم لذت ببرید.

موزۀ جنگ استقلال؛ از دیدنی‌های گردشگری آنکارا

از دیگر دیدنی‌های گردشگری آنکارا می‌توان به موزۀ جنگ استقلال (War of Independence Museum) اشاره کرد. این موزه در میدان اولوس در پایتخت کشور ترکیه قرار دارد و می‌توان از آن به عنوان جایی نام برد که نخستین اجلاس بزرگ ملی ترکیه در آن انجام شده است. اگر به تاریخ ترکیه علاقه دارید و می‌خواهید از تغییرات سیاسی این کشور اطلاعات کسب کنید، حتماً باید به این موزه سر بزنید.

باید گفت که کلیۀ تغییرات سیاسی و جنگی مرتبط با جنگ استقلال ترکیه در سال‌های اول تا دوم دهۀ بیست در قرن بیست میلادی با عکس‌هایی واقعی در این موزه به نمایش گذاشته شده است. به علاوه می‌توانید مجسمۀ مومیایی روسای جمهور گذشتۀ کشور ترکیه را هم در این موزه ببینید. برای بازدید از این موزه می‌توانید از ساعت نه صبح تا پنج و نیم عصر به میدان اولوس بروید. دقت داشته باشید که موزه در روزهای یکشنبه تعطیل است.

برج آتاکوله؛ از جاذبه‌های گردشگری آنکارا

یکی از مهمترین سمبل‌های شهر آنکارا که چیزی شبیه به برج میلاد برای تهران است، برج آتاکوله (Atakule Tower ) نام دارد. برج آتاکوله یکی از ساختمان‌های بلند آنکارا با اهمیت زیاد می‌باشد. برای بازدید از این برج زیبا با طراحی بی نظیرش باید در آنکارا به منطقۀ کانکایا بروید. در واقع بازدید از این برج یکی از بایدهای شما در سفر به آنکارا خواهد بود. این برج مرکز خرید بسیار بزرگی در دل خودش دارد و می‌توانید خریدهای خوبی در آن انجام دهید. البته لازم به ذکر است که قیمت اجناس در این مرکز خرید پایین نیست.

از سوی دیگر…

از سوی دیگر باید گفت که بعد از گشت و گذار در مرکز خرید می‌توانید به بخش بالایی برج آتاکوله بروید و در جایی که عرشه‌ای هم در آن طراحی شده است بایستید و منظرۀ هیجان انگیزی از شهر آنکارا را پیش چشم داشته باشید. در واقع عرشه برای بازدید از مناظر شهر طراحی شده است و شما می‌توانید عکس‌های بی نظیری روی آن بیندازید و احساس فوق العاده‌ا را تجربه کنید. دسترسی به برج آتاکوله بسیار راحت است و می‌توانید به راحتی با واسیل حمل و نقل عمومی خودتان را برج برسانید. همچنین علاوه بر مرکز خرید و عرشه، می‌توانید از سینما، رستوران گردان و آسانسور شیشه‌ای آن هم لذت ببرید.

موزۀ چنگلهان رامی کوچ؛ از دیدنی‌های پایتخت

از دیگر موزه‌های بسیار جذاب و دیدنی که به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری آنکارا شمرده می‌شود، می‌توان به موزۀ پنگلهان رامی کوچ (Cengelhan Rahmi Koc) اشاره کرد. این موزه را یک موزۀ صنعتی می‌دانند و برای بازدید از آن بایستی به محلۀ سنگلهان و جنب ورودی قلعۀ آنکارا بروید. در واقع با رفتن به این محله می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید.

اما چرا به آن موزۀ صنعتی می گویند؟

باید گفت که در این موزه پیشرفت‌های فناوری ترکیه از اواسط قرن نوزده میلادی تا امروز به نمایش در آمده و شما می‌توانید روال رضد و پیشرفت تکنولوژی در دنیا و به خصوص در ترکیه را در یک نگاه ببنید. بسیاری از گردشگران از دیدن پیشرفت چشمگیر انسان در دهه‌های اخیر تعجب می‌کنند و دهانشان باز می‌ماند. به علاوه می‌توانید عتیقه‌های گرانبهایی از انواع قطارها و ماشین های خیاطی، دوربین‌ها، تلفن‌ها و تجهیزات غواصی را ببینید و اطلاعات فوق العاده‌ای کسب کنید.

منطقۀ تاریخی اولوس؛ از دیدنی‌های آنکارا

گفتیم برای بازدید از موزۀ جنگ استقلال به میدان اولوس بروید. در همین جا می‌توانید به بخش تاریخی شهر و منطقۀ تاریخی اولوس سر بزنید و بناها و شرایط جذابی را تجربه کنید. این منطقۀ تاریخی در اطراف اطراف بلوار آتا تورک قرار دارد و بناهای مختلفی از دورۀ اولیۀ ریاست جمهوری او به نمایش گذاشته شده‌اند. در این منطقه می‌توانید نمادهای مختلفی از دوران نئو کلاسیک را ببینید و نشانه‌های سلطنت عثمانی را دنبال کنید. در همین منطقه حتماً به موزۀ هنر و مجسمه، موزۀ مردم شناسی و ساختمان‌های تاریخی بانک در بلوار آتا تورک سر بزنید و از آشنایی با تاریخ کهن ترکیه لذت ببرید.

مسجد کجاتپه؛ از دیدنی‌های گردشگری آنکارا

به عنوان آخرین مورد از معرفی جاذبه‌های گردشگری آنکارا به شما مسجد کجاتپه (Kokatepe Mosque) را معرفی می‌کنیم که بزرگترین مسجد آنکارا شمرده می‌شود. این مسجد در منطقۀ کیزیلای ساخته شده و برای بازدید از آن باید به این منطقه سر بزنید. لازم به ذکر است که ساخت این مسجد زیبا و جذاب از اواسط قرن بیستم تا اواخر این قرن به طول انجامیده و طراحی آن به سبک عثمانی کلاسیک بوده است.

یکی از نشانه‌های این سبک داشتن چهار مناره است. به علاوه وسعت زیاد این مسجد و محل قرارگیری آن باعث شده بتوانید آن را از هر کجای شهر انکارا ببینید و همین توجه شما را برمی انگیزد که سری به این مجسد بزنید. یکی از نکات مهم در مورد مسجد کجاتپه نام حضرت علی است که بر سقف گنبدی شکل مسجد دیده می‌شود. شما می‌توانید تصویر این مسجد را در بالای همین مطلب مشاهده کنید.

مطلب پایانی

ما در این مطلب به بررسی جاذبه‌های گردشگری آنکارا در ترکیه و خصوصاً جاذبه‌های تاریخی آن پرداختیم تا با شناخت فضا و حال و هوای این شهر بتوانید تصمیم بهتری در مورد سفر خود داشته باشید. البته که جاذبه‌های گردشگری آنکارا به همین جا ختم نمی‌شود و ده‌ها جاذبۀ گردشگری دیگر در این شهر وجود دارد که در مطالب دیگر همین سایت به معرفی آنها پرداخته ایم. البته لازم به ذکر است که با توجه به نوسانات ارز در ایران هزینۀ سفر و اقامت در این کشورها بسیار بالا است و اگر مشکل مالی ندارید می‌توانید به این شهرها سفر کنید. همچنین شرایط اخذ ویزا هم به دلیل شیوع ویروس کرونا کمی پیچیده است و پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ سلامتی خود فعلا به سفرهای مجازی اکتفا کنید.

مطالب مرتبط:

جاذبه‌های گردشگری آنکارا؛ قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری ازمیر

جاذبه‌های گردشگری استانبول

بیشتر بخوانید
جاذبه‌های گردشگری استانبول
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن