سبک زندگی

رعایت نکات ایمنی ؛ مجوز خروج از خانه

نکات ایمنی بسیار کاربردی در مورد بیرون آمدن از خانه

ما این روزها دوران عجیبی را سپری می‌کنیم. مرز بین دو عصر را تجربه کردیم و وارد دوران جدیدی شدیم که نوع زندگی، طرز تفکر آدم‌ها و سبک زندگی تغییرات زیادی کرده و بسیاری از این تغییرات حتی بعد از پایان التهاب ویروس کرونا هم باقی می‌ماند. اما حالا باید چه کنیم؟ ما در دوران ابتدایی کرونا با قرنطینۀ خانگی رو به رو بودیم و همین باعث شد کمی از شیوع کرونا کم شود. اما با ادامۀ روند زندگی و اجبار در باز شدن صنوف و صنایع مختلف و بازار کار، باز هم شیوع کرونا بیشتر شد و امروز در موقعیتی قرار داریم که نه می‌توانیم در خانه قرنطینه شویم و بیرون نرویم و نه می‌توانیم ترس ابتلا به کرونا را از خودمان دور کنیم. به علاوه شرایط روحی مردم هم تحت تاثیر قرار گرفته و امروزه مردم نیاز دارند در جامعه با امنیت حاضر شده و در جمع باشند. ما در این مطلب به نکات ایمنی بسیار مفیدی اشاره می‌کنیم که با رعایت کردن آنها می‌توانید مطمئن باشید که حتی با بیرون رفتن از خانه هم امنیت دارید و به این ویروس مبتلا نخواهید شد. پس با ما همراه باشید.

چرا باید در دوران کرونا از خانه خارج شویم؟

شاید با خودتان فکر کنید که بیرون رفتن از خانه و حضور در اماکن عمومی در این دوران کار بی موردی است و بهتر است در محیط امن خانه بمانیم. اما سوال من از شما این است: تا کِی؟ شیوع این ویروس از بهمن سال 1398 آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. پس از گذشت چهار ماه ما در وضعیتی قرار داریم که میزان شیوع به اندازۀ اوج شیوع کرونا در ایران است و همچنان محیط اطراف ما محیط خطرناکی است و باز هم نمی‌دانیم که تا چند ماه دیگر این وضعیت ادامه دارد. تازه بعد از کشف واکسن کرونا هم تا وقتی که به ایران بیاید و در دسترس عموم قرار بگیرد چند ماه زمان می‌برد. برای همین بهترین راه این است که یاد بگیریم چطور می‌توان با شرایط امروزی به زندگی ادامه داد و با رعایت نکات خاصی با امنیت به زندگی و روال عادی برگشت. در واقع اگر بخواهیم روال زندگی خود را متوقف کنیم و خودمان را در خانه حبس کنیم خیلی زودتر از آنچه فکر کنید دچار مشکلات روحی و افسردگی خواهیم شد و انگیزۀ زندگی در ما از بین خواهد رفت. بهترین راه برای برون رفت از شرایط بحرانی تطتبیق دادن سبک زندگی با محیط است و این جز رعایت نکات ایمنی میسر نمی‌شود.

آیا می‌توان زندگی را متوقف کرد؟

قطعاً چنین چیزی ممکن نیست. درست است که شیوع ویروس کرونا بر کسب و کار خیلی از مردم تاثیر گذاشته و برخی را واقعاً دچار رکود شدید اقتصادی کرده است، باز هم نمی‌شود زندگی را تعطیل کرد و در انتظار کشف واکسن نشست. خیلی از مردم خودشان را در خانه سرگرم می‌کنند و این خیلی خوب است. اما بیرون رفتن از خانه، تردد در اماکن عمومی و خرید کردن جزو کارهایی است که می‌توان انجام داد و اگر شیوۀ امروزی آنها را یاد بگیریم نه تنها هیچ خطری ندارند که باعث می‌شوند روحیۀ شما هم عوض شود و به زندگی برگردید. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که با رعایت کردنشان می‌توانید با خیال راحت از خانه خارج شوید و اطمینان داشته باشید که خطری شما را تهدید نمی‌کند.

استفاده از ماسک را فراموش نکنید!

اگر قرار باشد که از خانه خارج شوید و به زندگی عادی خودتان برگردید باید یک سری نکات ایمنی را رعایت کنید. یکی از مهمترین این نکاتی که باید در نظر داشته باشید زدن مداوم ماسک است. ماسک شما را از ترشحات دهانی دیگران محفوظ می‌کند و اگر کسی در هوا عطسه کرده باشد شما از ذرات هوای موجود مصون خواهید شد. طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده ویروس کرونا کمی در هوا معلق می‌ماند و اگر شما در همین حین به صورت مستقیم در معرض مستقیم هوا قرار بگیرید خطر ابتلا به ویروس در شما افزایش پیدا می‌کند. اما اگر به صورت مداوم از ماسک استفاده کنید این خطر را به صفر نزدیک می‌کنید. بهتر است در استفاده از ماسک جدی باشید و پس از هر بار استفاده ماسک خود را تعویض کنید. اگر هم از لحاظ مالی شرایط خرید مداوم ماسک را ندارید، پس از هر بار استفاده آن را خود با مایع صابون بشویید و در نور آفتاب قرار دهید. به علاوه اینکه با نزدیک شدن فصل تابستان تعریق صورت زیر ماسک بیشتر شده و ماسک خیس می‌شود. برای همین به شما پیشنهاد می‌کنم که اگر چندین ساعت در محیط بیرون هستید دو ماسم همراه خودتان داشته باشید تا در مواقع لزوم آن را تعویض کنید. ماسک‌های فیلتر دار عمر بیشتری دارند و مصونیت بیشتری هم ایجاد می‌کنند. اما آنها را هم هر روز شستشو دهید.

به صورت مداوم دست‌هایتان را بشویید

این مورد هم بسیار مهم است. دست‌های شما از این جهت مهم هستند که آنها را به دهان، بینی و چشم‌هایتان می‌زنید و اینها راهی است که ویروس احتمالی موجود روی دستهایتان را به درون بدنتان منتقل کنید. برای همین باید خیلی مراقب بهداشت دستهایتان باشید. طبق تحقیقات انجام شده بایستی دستانتان را به طور مداوم و هر بار به مدت بیست ثانیه بشویید. این شستشو حتماً باید با صابون انجام دهد و بایستی تمام بخش‌های دست را بشویید. اگر بعد از هر بار خروج از خانه دستانتان را به خوبی بشویید می‌توانید به خیال راحت به زندگی ادامه دهید.

پوشیدن دستکش هنگام خروج از خانه از ملزومات است!

شاید با خودتان بگویید پوشیدن و نپوشیدن دستکش چقدر می‌تواند مهم باشد. فلسفۀ پوشیدن دستکش در این است که شاید شما نتوانید هنگام شستشوی دستهایتان آنها را به خوبی بشویید و بخشی از دست پاک نشده باقی بماند. اما اگر موقع بیرون رفتن از خانه دستکش داشته باشید و با رسیدن به خانه دستکش را دور بریزید، دیگر دستهایتان از هر گونه آلودگی دور می‌شود و تنها با یکبار شستن دستها خیالتان از بابت همه چیز راحت خواهد شد. همانطور که میبینید با رعایت نکات ایمنی احساس امنیت بیشتری خواهید کرد.

برای قدم زدن از محیط اطراف خانه دور نشوید!

بعضی از مردم هم نه برای انجام امور مهم و ضروری، که صرفاً برای بیرون آمدن از خانه و عوض کردن حال و هوای خودشان در محیط‌های عمومی مثل پارک یا خیابان قرار می گیرند. در این مورد باید گفت که اگر زیاد از حد این کار را انجام ندهید، نه تنها بد نیست که برای روحیۀ شما بسیار هم مناسب است. فقط حواستان باشد که مراکز شلوغ و پر رفت و آمد نروید و در محیط اطراف خانۀ خودتان گردش کنید. سعی کنید به صورت گروهی بیرون نروید و انفرادی یا حداکثر با یک یا دو نفر دیگر قرار بگذارید. به علاوه سعی کنید در جاهای عمومی مثل نیمکت پارک‌ها ننشینید و بیشتر به پیاده روی، دویدن یا دوچرخه سواری بپردازید. استفاده از هوای آزاد با رعایت نکات ایمنی بسیار برای شما مفید است. با انتخاب یک مسیر نزدیک دیگر نیازی به استفاده از وسایل نقلیۀ عمومی ندارید و علاوه بر این سطح تماس شما با محیط اطراف به مراتب کاهش پیدا می‌کند.

دربارۀ به مقصد خود تحقیق کنید

بیرون رفتن و استفاده از هوای آزاد یا انجام امور مورد نیاز و ضروری جزو بخش‌های لا ینفک زندگی است و شما می‌توانید این کار را انجام دهید. اما قبل از شروع حرکت بسنجید و ببینید که مقصد شما جزو اماکن یا مناطق پر خطر شهری است یا وضعیت نامطلوبی ندارد. اگر جزو محیط های قرمز و پر خطر است، پیشنهاد می‌شود جز در موارد اضطرار به این مناطق نروید. چرا که خطر را برای خود و دیگر افرادی که در این مناطق هستند و البته خانواده‌تان بالا می‌برید. اما اگر منطقۀ مقصد پر خطر نیست می‌توانید با خیال راحتتری شروع به حرکت کنید. پس در هر شرایطی این موضوع را در نظر بگیرید و در این مورد تحقیق کوچکی انجام دهید. این مورد دربارۀ قرارهای کاری و دوستانه هم صدق می‌کند. اگر جاهایی قرار بگذارید که شلوغ و پر جمعیت است، قاعدتاً در معرض خطر بالاتری قرار دارید و اگر در جاهای خلوتتری قرار بگذارید آرامش خاطر و امنیت بیشتری دارید؛ چرا که می‌توانید نکات ایمنی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید. پس بیرون رفتن ایرادی ندارد؛ اما کجا رفتن و چگونه رفتن است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرید!

در بخش بالا به فاصله گذاری اجتماعی اشاره‌ای داشتیم. اما از حیث اهمیت بالای آن یکبار دیگر آن را مرور می‌کنیم. ببینید، این یک موضوع کاملاً ساده است که با یک پرسش و پاسخ ساده خودتان به نتیجه خواهید رسید. پس برای هر سوالی که پرسیده می‌‌شود کافی است یک جواب بله یا خیر بدهید. آیا شما می‌خواهید خودتان و خانواده‌تان در این دوران جان سالم به در ببرید و دچار بیماری نشوید؟ آیا ترجیح نمی‌دهید که به جای چندین ماه آزگار در خانه ماندن و دور شدن از فضای کار و تحصیل و فعالیت‌های اجتماعی بتوانید به زندگی خود برسید و روال عادی را طی کنید؟ اگر جواب شما به این سوال‌ها مثبت است، پس چاره‌ای جز رعایت کردن نکات ایمنی ندارید و یکی از مهمترین نکات ایمنی رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. فرقی نمی‌کند کجا هستید. فقط حدود یک متر هر هر طرف با اطراف دیگر فاصله داشته باشید تا به طور مستقیم از تنفس آنها و همچنین لمس شدن توسط آنها دور باشید. این مورد باعث می‌شود اجتماع و ایجاد فضاهای شلوغ و پر جمعیت هم به حداقل برسد. این کار نفر به نفر باید انجام شود و به عبارت ساده‌تر قطره قطره دریا می‌شود؛ اما در عین حال یک کار همگانی است و اگر همه رعایت نکنند نتیحه بخش نخواهد بود و در آخر دودش به چشم همۀ ما می‌رود. باید بدانید که انتقال انسان به انسان ویروس کرونا از انتقال شی به انسان خیلی سریعتر است و اگر این فاصله گذاری رعایت نشود به سرعت درگیر این ویروس خواهیم شد. بنابراین اگر به سلامت خودتان، دوستان و خانواده‌تان اهمیت می‌دهید این فاصله گذاری را رعایت کنید.

از وسایل عمومی استفاده نکنید!

یکی از مواردی که در گذشته عادت ما بوده و امروزه برای اینکه بتوانیم بی خطر از خانه بیرون بیاییم نیاز به ترک آن داریم، استفاده نکردن از وسایل عمومی است. وقتی به بانک می‌روید اصلاً از خودکار عمومی استفاده نکنید و یک خودکار با خودتان ببرید. اگر به پارک می‌روید از وسایل بازی و نیمکت‌ها استفاده نکنید. در مراکز خرید رعایت کنید و از لیوان‌های یکبار مصرف موجود استفاده نکنید. برای بیرون رفتن به مدت طولانی حتماً از خانه یک لیوان و یک قاشق و چنگال در کیفتان بگذارید تا در شرایطی که نیاز دارید از وسایل شخصی استفاده کنید. به علاوه اینکه مقدار زیادی دستمال کاغذی با خودتان ببرید که برای استفاده از دستگاه پوز، دستگاه کارت خوان و دیگر موارد ضروری از دست یا دستکشتان برای لمس این نقاط پر خطر استفاده نکرده باشید. موقع استفاده از آسانسور هم مراعات کنید و اگر می‌بینید که چند نفر برای استفاده از آن منتظر هستند، صبر کنید و بعد از چند دقیقه که خلوت شد از آن استفاده نمایید.

رعایت نکات ایمنی به معنی حفاظت از جان شماست

نکتۀ آخر اینکه ما در عصر جدید و حتی در دوران پسا کرونا دو راه حل داریم؛ یا باید کلیۀ روابط اجتماعی را به حداقل رسانده یا حذف کنیم و در انزوا به زندگی خود ادامه دهیم. یا اینکه سبک زندگی و شیوۀ تعامل با دیگران را تغییر داده و نکات ایمنی و بهداشتی را با جدیت رعایت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا حد امکان از محیط اطراف خانۀ خود دور نشوید و در مناطق پر خطر رفت و آمد نکنید. به علاوه از وسایل حمل و نقل عمومی پر تردد مثل مترو و اتوبوس دور بمانید و سعی کنید با وسایل نقلیهٔ شخصی رفت و آمد کنید یا از تاکسی‌های اینترنتی کمک بگیرید و در نهایت از تاکسی استفاده کنید. می‌توانید دورهمی‌های خود را در خانه برگزار کنید؛ جایی که رعایت اصول بهداشتی و نکات ایمنی راحتتر است و کمتر به جاهایی مثل رستوران، سینما و باشگاه‌های ورزشی بروید. در کنار موارد گفته شده در این مقاله هم به تغذیۀ خود اهمیت دهید و موادی مصرف کنید که به تقویت سیستم دفاعی بدن شما کمک می‌کند. تنها از این راه است که می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم و نگران از دست دادن جان اطرافیانمان نباشیم. کرونا یک ویروس عادی است؛ اما شیوع بالای آن و نبود داروی درمان باعث شده است که به یک غول ترسناک تبدیل شود و تنها راه نجات از آن رعایت نکات ایمنی است. پس این نکات را رعایت کرده و با آسودگی خیال به زندگی عادی خود برگردید.

بیشتر بخوانید
شایعاتی در مورد ویروس کرونا
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن