دسته‌بندی نشده

هر آنچه باید در مورد کیش بدانید

اطلاعاتی جامع در مورد جزیرهٔ کیش

تا چند سال پیش جزیرهٔ کیش را بهشت گمشده‌ای می‌دانستند که زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری آن کشف نشده باقی مانده بود. اما در دههٔ اخیر این جزیره رشد بی اندازه‌ای پیدا کرد و توانست جایگاه ویژه‌ای برای دوستداران سفر و توریست‌ها پیدا کند: موقعیت جغرافیایی استثنایی، جاذبه‌های تاریخی بسیار منحصر به فرد، صنایع دستی ویژهٔ و مخصوص بومی‌های کیش، وجود شرایط خاص گمرکی و عدم نیاز به پرداخت گمرک و عوارض و مورادی زیادی از این دست باعث شد مردم به این جزیره بروند، از آن خرید کرده و از بخش‌های مختلف آن دیدن کنند. کم کم مراکز تجاری بسیار عظیم و متنوعی در جزیره ساخته شد، هتل‌های لوکسی در آن افتتاح شد و زمینه را برای افزایش تعداد گردشگرهای خارجی و داخلی فراهم نمود. امروزه جزیرهٔ کیش در ایران یک جزیرهٔ شلوغ و پر رفت و آمد شده و مردم بومی این جزیره از این  صنعت گردشگری سود زیادی می‌برند. ما در این مطلب می‌خواهیم اطلاعات مفیدی را در مورد جزیرهٔ کیش در اختیار شما بگذاریم تا از شرایط سفر به این جزیره، جاذبه‌های گردشگری و شرایط آب و هوایی آن مطلع شوید. پس با ما همراه باشید.

تاریخچهٔ جزیرهٔ کیش؛ قدمت این جزیره به چه سالی برمی گردد؟

جزیرهٔ کیش را مروارید دریای خلیج فارس می‌دانند. این جزیره مساحتی بالغ بر نود کیلومتر مربع داشته و از حیث بزرگی می‌توان  محیط آن را برای گردشگری بسیار مناسب دانست؛ با این حال شرایط برای مهاجرت چندان مساعد نیست و با توجه به بومی بودن منطقه و نداشتن وسعت زیاد، یک مهاجر پیشرفت چندانی نخواهد کرد. اما برسیم به تاریخچهٔ بسیار ارزشمند جزیره. بررسی‌ها حاکی از این است که وجود جزیره‌ای به همین نام در آثار نوشته شده در سال سیصد و بیست‌وپنج قبل از میلاد دیده شده و همین موضوع نشان از قدمت بالای جزیرهٔ کیش دارد. البته که احتمال موجودیت جزیرهٔ کیش حتی قبل از این تاریخ هم وجود دارد؛ اما مدرکی برای اثبات آن در دسترس نیست. طبق نوشته‌های موجود در آن زمان هم جزیرهٔ کیش سرشار از درختان نخل و بوستان‌های زیبا بوده و نویسنده‌هایی همچون نیارخوس یونانی نشان از آن دارد که او هم از بازدید جزیره و بخش‌های مختلف آن لذت زیادی برده است. این جزیره در دورهٔ هخامنشیان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و توانسته قدرت صنعت ماهیگری را در دست بگیرد. به همین جهت بوده که افراد مختلف از کشورهای گونان برای داد و ستد ماهی به این جزیره می‌رفتند و اعتبار و آوازهٔ آن را با خود به جاهای مختلف دنیا می‌بردند. این جزیره در دوره های مختلفی مثل هخامنشیان، غزنویان، مغول و چند دورهٔ دیگر بیشترین رشد و نو را در طول تاریخ داشته است. جالب است بدانید که پرتغالی‌ها در قرن شانزده میلادی این جزیره را اشغال کردند و تا مدت‌ها در آن مشغول کار و زندگی بوده‌اند. اما دقیقاً از چه تاریخی سرمایه گذاری‌های مدرن در این جزیره انجام شد؟ باید گفت در دههٔ هفتاد شمسی طبق بررسی‌های انجام شده مسئولان به این نتیحه رسیدند که بایستی روی این جزیره سرمایه گذاری انجام شود و کم کم به این هدف نزدیک شدند. در دههٔ اخیر رشد اقتصادی و گردشگری در جزیرهٔ کیش به اوج خود رسید و این جزیرهٔ زیبا به شکل امروزی در آمد.

شرایط آب و هوایی جزیرهٔ کیش چگونه است؟

البته که باید بی تعارف گفت که این جزیره بسیار گرم است؛ باید بدانید که دمای هوا در تابستان بسیار بالا می‌رود و همین امر حضور در محیط  آزاد را مشکل می‌کند. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که بیشتر تفریحات کیش در محیط‌های بسته انجام می‌شود و فضاهای داخلی تمامی مراکز اقامتی، تفریحی و گردشگری بسیار خنک و مطبوع است. زمستان‌های کیش جزو بهترین اوقات این جزیره هستند و هوا بسیار خوب است و شما می‌توانید با خیالی آسوده در کنار دریا رفت و آمد کنید. جزیرهٔ کیش محیط گرم و خشکی دارد و غالباً بارندگی در آن انجام نمی‌شود. با این حال شرایط بارش در آن بیشتر اوقات به شکل رگبار و باران‌های گاه و بیگاه است. بهترین زمان سفر به جزیرهٔ کیش در بهمن‌ماه و اردیبشهت‌ماه است.

قوانین و شرایط موجود در جزیرهٔ کیش

اگر برای مدتی طولانی می‌خواهید در جزیرهٔ کیش بمانید و نیاز به دانستن شرایط زندگی اجتماعی مردم کیش دارید، بهتر است بدانید که در این جزیره تمامی ارگان‌های دولتی و خصوصی در دو روز آخر هفته تعطیل هستند و روز پنج شنبه به صورت نیمه وقت کار می‌کنند. ساعت کاری هم به دلیل گرمای بیش از اندازهٔ هوا از ساعت هفت و نیم تا هشت صبح شروع شده و در ساعت یک یا دو نیم بعد از ظهربه اتمام می‌رسد. اما این برای شیفت‌های روز است. در شیفت‌های بعدازظهر شروع کار از حدود ساعت پنج و اتمام کار در ساعت هفت یا هشت غروب است. ساعات گفته شده مربوط به بانک‌ها و اداره‌های دولتی است. در خصوص مراکز خرید و تفریحی باید بدانید که ساعت نه تا یک و نیم ظهر و برای عصر از ساعت پنج تا یازده شب می‌توانید از مراکز خرید دیدن کرده و از آنها استفاده کنید. اما بشنوید از شرایط حمل و نقل: متداول‌ترین روش حمل و نقل در کیش کرایهٔ اتوموبیل است. از آنجایی که قیمت ماشین در این جزیره بسیار پایین است، مسافران ترجیح می‌دهند که یک ماشین کرایه کنند و از دور زدن در جزیره لذت ببرند. شما می‌توانید در فرودگاه یا هتل به راحتی ماشین کرایه کنید. به علاوه می‌توانید از کرایهٔ تاکسی هم استفاده کنید. از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی هم می‌توان به مینی‌بوس‌های جدید این جزیره اشاره کرد.

مراکز تفریحی جزیرهٔ کیش کدامند؟

در ادامه ازجاذبه های گردشگری جزیرۀ کیش برایتان خواهیم گفت و شما را با تفریحات مختلف و متنوعی که در کیش منتظر شما هستند آشنا خواهیم کرد.

غذا خوردن در رستوران‌های جزیرهٔ کیش

یکی از تفریحات لذتبخش در کیش رفتن به رستوران‌های مختلف در جزیره و چشیدن طعم غذاهای بینظیر ایران و بین المللی است. در رستوران‌های کیش می‌توانید بهترین غذاهای دریایی را پیدا کنید و طعم بی نظیری از این غذاها را بچشید. در بعضی از رستوران‌های جزیرهٔ کیش موسیقی زنده هم موجود است و می‌توانید تا پاسی از شب به شنیدن موسیقی زنده و خوردن غذاهای لذیذ بپردازید و لذت ببرید.

خرید کردن

خب اگر به جزیرهٔ کیش سفر کرده‌اید که این باید برایتان کاملاً ملموس باشد و اگر تا به حال به کیش نرفته‌اید باید بدانید که خرید کردن یکی از تفریحات مهم و لذتبخش در کیش به شمار می‌رود. جزیرهٔ کیش مراکز خرید و بازارهای بسیار متنوع و مجللی دارد و می‌توانید ساعت‌ها وقتتان را با پاساژگردی و بازدید از مغازه‌های مختلف سپری کنید. در واقع چشم بر هم می گذارید و می‌بینید چند ساعت گذشته و شما اصلاً متوجه گذر زمان نشده‌اید. تخفیف‌ها و جشنواره‌های کیش بسیار معروف است و می‌توانید اجناس بسیار مرغوبی را در حراجی‌ها با قیمت مناسب خریداری کنید. در بازارهای خرید سینما، رستوران، مرکز مخصوص کودکان و غیره وجود دارد تا خرید راحتی را تجربه کنید. این در مراکز خرید نمایندگی‌های مختلفی از برندهای معروف جهانی وجود دارد و می‌توانید شانس زیادی برای خرید جنس‌های اصل داشته باشید. از جمله مراکز خرید معروف در کیش می‌توان به بازار سفین، بازار خدماتی هرمز، بازار مرجان، بازار مروارید، بازار پانیذ، پردیس 1و2 ، بازار پارس خلیج، مریم، زیتون، دیپلمات، رویال مال و غیره اشاره کرد.

گشت و گذار در ساحل جزیرهٔ کیش

از جمله مهم ترین تفریحات در جزیره قدم در زدن در ساحل بسیار زیبا و تماشایی آن است. ساحل جزیرهٔ کیش بسیار زیباست و دریای آبی روبه‌روی شما چشمتان را خیره کرده و روحتان را نوازش می‌کند. به علاوه می‌توانید از پاراشوتینگ، غواصی کردن در دل خلیج فارس، جت اسکی، دیدن صخره‌های مرجانی  زیر آب، بالن سواری و غیره هم کلی لذت ببرید.

بازدید از کشتی یونانی

یکی از معروف‌ترین مراکز دیدنی در جزیرهٔ کیش کشتی یونانی است. این کشتی در ساحل غربی جزیره وجود دارد و با اینکه قدمت چندانی ندارد و به پنجاه سال پیش برمی گردد، بسیار پر طرفدار است. این کشتی از یونان به سمت کیش می‌آمده که در گل گیر کرده و به عبارتی یک کشتی به گل نشسته است. برای آنکه بیشتری لذت را از کشتی یونانی ببرید، هنگام غروب آفتاب به این منطقه بروید و درخشش پرتو آفتای عصرگاهی بر بدنهٔ کشتی را تماشا کنید که بسیار زیبا و چشمگیر است.

شهر باستانی حریره

شهر حریره در زمان‌های قدیم شهری بسیار پر رفت و آمد و سرزنده بوده است. قدمت این شهر باستانی به هشتصد سال پیش برمی گردد. برای بازدید از شهر حریره می‌توانید به سمت سختمان بندرگاه بروید و در همان حوالی شهر حریره را پیدا کنید. با دیدن معماری باقی مانده از هشتصد سال پیش تاکنون، سیستم زندگی و  نظم شهری موجود در حدود هزار سال پیش ایران را به چشم خواهید شد وبه ایرانی بودنتان افتخار خواهید کرد.

آشتی با حیوانات در جزیرهٔ کیش

در اینجا می‌توانید انواع حیوانات را از نزدیک ببینید و ارتباط خوبی با آنها برقرار کنید. در واقع کیش جایی است که می‌توانید با حیوانات آشتی کرده و رابطهٔ خوبی با آنها برقرار کنید. یکی از این حیوانات لاک پشت‌های دریایی هستند که در سواحل کیش به وفور دیده می‌شوند. این لاک پشت‌ها دو نوع مختلف دارند؛ یک نوع از آنها سبز رنگ هستند و نوع دیگر پوزه‌های عقابی دارند. لاک پشت‌های پوزه عقابی بسیار نادر شده‌اند و رو به انقراض قرار گرفته‌اند. وقتی این نوع لاک پشت‌ها برای تخم گزاری به ساحل می‌آیند و مسئولان کیش آنها را تحت حفاظت خودشان قرار می‌دهند. نوع دیگری از حیوانات که بسیار هم جذاب و محبوب هستند، دلفین‌ها هستند. حتی در کیش پارکی به نام پارک دلفین‌ها هم وجود دارد و در آن می‌توانید انواه پرنده و گونه‌های گیاهی را از نزدیک ببینید. پارک دلفین‌ها در جنوب شرقی جزیره واقع شده است. در این پارک درختان متنوع و بزرگی را می‌بینید و عطر گل شما را به وجد می‌آورد. در بخش دلفیناریوم پارک علاوه بر دلفین با دیگر حیوانات از جمله گربهٔ دریایی، شیر دریایی، پنگوئن و گراز دریایی آشنا می‌شوید و برنامه‌های مفرحی با این حیوانات برای شما برگزار می‌شود. در همین پارک باغ پرندگان هم وجود دارد که حدود شصت گونهٔ مختلف از پرندگان در آن نگهداری می‌شود. به علاوه کروکودیل نادری هم در این پارک وجود دارد که دارای پوزهٔ کوتاه می‌باشد و بسیار حائط اهمیت است.

بازدید از پایاب

پایاب جزیرۀ کیش را می‌توان سمبل قدمت و تاریخ کهن جزیرهٔ کیش دانست. پایاب نام دهلیزی است که قدمت دو هزار ساله دارد و اطرافش درختان سرسبزی پوشیده شده است. این دهلیز در کنار یک چاه قنات حفر شده و با پله‌های زیادی به قنات زیر زمینی می‌رسد. اینکه ایرانیان دو هزار سال پیش چنین دهلیزی را حفر کرده و به جنین سیستم معماری و عمرانی دست یافته بودند برای ما بسیار حائز اهمیت و مایهٔ افتخار است. امروزه در اطراف این دهلیز رستوران‌های سنتی تاسیس شده که با آن جو زیبا همخوانی دارند و محیط فرح بخشی را ایجاد کرده‌اند.

بازدید از کلبهٔ هور

برای بازدید از کلبهٔ هور باید به غرب جزیرهٔ کیش بروید. اینجا فضایی بسیار بکر و خاص را خواهید دید که محل زندگی صدف و لاک پشت‌های دریایی است و می‌توانید برای ماهیگیری یا غواضی هم از آن استفاده کنید. این بخش از جزیره صخره‌ای است و نمای بسیار زیبایی دارد. در ساحل برای توریست‌ها و مسافران نیمکت، آلاچیق و پرژکتور گذاشته‌اند و باربیکیوهایی وجود دارند که می‌توانید خودتا غذا کباب کنید. از مهم‌ترین دیدنی‌های این بخش یک لنج به گل نشسته است که جذابیت بالایی برای گردشگران دارد.

بازدید از روستای باغو

اگر به جزیرهٔ کیش رفتید حتماً از روستای باغو هم دیدن کنید. این روستا یکی از روستاهای بسیار قدیمی و باستانی در کیش است و در غرب جزیره قرار دارد. مردم این روستا از طریق دامداری و کشاورزی در بخش حاصلخیز جزیره امرار معلش می‌کنند و برخی هم پرورش زنبور می‌دهند و عسل تولید می‌کنند. در این روستا قدم بزنید و از آبخوری‌های مخصوصی که تنها برای آهوها ایجاد شده دیدن کنید. باید بدانید که در قدیم آهوهای زیادی در این روستا وجود داشته‌اند و مردم برای حمایت و کمک به آنهذ اقدام به ایجاد آبخوری‌های مخصوصی در سطح روستا کرده بوده‌اند. سیاه چادرها هم برای شما در این روستا چشمگیر خواهد بود. مردم در این سیاه چادرها از روش زندگی مردم بومی کیش با خبر می‌شوند و چیزهای زیادی مثل روش زندگی در گرمای بسیار زیاد، پخت غذاهای سنتی، خنک نگه داشتن آب و حتی روش سنتی ازدواج مردم کیش را یاد می گیرند و کلی لذت می‌برند.

حضور در کشتی‌های تفریحی

اگر به دنبال این هستید که یک سفر لوکس را در همین ایران خودمان تجربه کنید، به شما پیشنهاد می‌کنم که به جزیرهٔ کیش بروید و با کشتی‌های تفریحی یا همان کروزها تفریحات بی نظیری بر سطح دریای همیشه فارس داشته باشید. این کشتی‌ها تا صبح شما را می گردانند و در بخش‌هایی کف کشتی یا حتی برخی قایق‌ها شیشه‌ای است و می‌توانید با نگاه کردن به زیر پایتان حرکت ماهی‌ها و دیگر جانداران دریایی را به چشم ببینید و این خیلی هیجان انگیز است. در این کشتی‌های تفریحی غذاهای بسیار لذیذی سرو می‌شود، موسیقی زنده خواهید داشت، برنامه‌های شاد و هیجان انگیزی برگزار می‌شود و جوایز بسیار منحصر به فردی هم به شرکت کننده‌ها داده می‌شود. برای شرکت در این مراسم‌ها و تجربهٔ کشتی‌های تفریحی باید به اسکلهٔ تفریحی کیش بروید.

جزیرهٔ کیش یکی از مهمترین و مجهزترین مکان‌های تفریحی و گردشگری در ایران است که در سطح بین المللی هم حرفی برای گفتن داشته و امکانات پذیرایی از مهمان‌های خارجی را دارد. این جزیره علاوه بر جاذبه‌های تفریحی و مراکز خرید بافت تاریخی بسیار دیدنی و مهمی دارد و اینها با طبیعت بی نظیر و بکر آن عجیبن شده و یک ترکیب بی نظیر را به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید
صنعت گردشگری در تاریک‌ترین ساعات تاریخی خود | کدام صنعت بیشترین ضرر را از کرونا دید؟
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن