جاذبه‌های گردشگری

جاذبه‌های گردشگری استانبول

فضاهای گردشگری استانبول را با ما بشناسید

استانبول یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین شهرهای خاورمیانه و حتی یکی از برترین شهرهای گردشگری دنیا محسوب می‌شود. بسیاری از آدم‌های اهل سفر در سراسر دنیا اسم این شهر جادویی را شنیده‌اند و یا به آن سفر کرده‌اند یا برنامۀ سفر دارند. البته که این روزها با شرایط شیوع کرونا و نیاز به مراقبت و رعایت اصول بهداشتی، میزان سفرها کمتر شده و استانبول روزهای خلوت‌تری را نسبت به حالت عادی سپری می‌کند. اما باز هم خالی از مسافر نیست و ما در آژانس نیلی گشت امیدواریم این روزها زودتر گذر کنند و به دورانی برسیم که دوباره بتوانیم با خیال راحت به سفر برویم. از طرفی سفر به استانبول برای ما ایرانی‌ها بسیار راحت است و تنها با داشتن پاسپورت می‌توانیم از این شهر زیبا دیدن کنیم. این شهر جاذبه‌های گردشگری بسیار دیدنی و دوست داشتنی‌ای دارد. ما در این مطلب جاذبه‌های گردشگری استانبول را به شما معرفی می‌کنیم تا در دورانی که امکان سفر فراهم نیست بتوانید یک سفر مجازی به این شهر داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

  1. میدان هیپودروم در استانبول؛ از جاذبه‌های گردشگری استانبول

میدان هیپودروم (Hippodrome Square) یکی از معروفترین میدان‌های استانبول است و در واقع نماد این شهر محسوب می‌شود. دور این میدان از سه طرف سکوهایی قرار داده شده و در هر سکو حدود سی تا چهل پله ساخته شده تا مردم بتوانند بنشینند. در واقع در نگاه مردم استانبول میدان هیپودروم بهانه‌ای برای دور هم نشستن و خستگی در کردن است. این میدان و نمادی که در وسط آن ساخته شده و در تصویر هم می‌توانید آن را تماشا کنید، بسیار قدیمی است و به نوعی یک بنای تاریخی محسوب می‌شود. در واقع ساخت این میدان به قرن دو میلادی برمی گردد! فکرش هم جذاب است که بدانید از زمان ساخت این نماد نوزده قرن می گذرد و این بنا هنوز هم سر پا است و هنوز هم گردشگران زیادی را دور خودش جمع می‌کند. جالب است بدانید که در آن زمان فردی به نام  سپتیموس سوروس این بنا را ساخت تا جایی برای اوقات فراغت مردم سرزمینش درست کرده باشد. کم کم این میدان برای مردم این شهر مهم شد و بارها و بارها مورد بازسازی قرار گرفت. اهمیت میدان هیپودروم به حدی رسید که بسیاری از تجمع‌ها، شورش‌ها و حتی اعتراض‌ها در همین میدان انجام شد و امروزه هم میدان هیپودروم اهمیت زیادی برای استانبول دارد.

  1. مسجد سلیمانیه؛ از جاذبه‌های گردشگری استانبول

مسجد سلیمانیه (Suleymaniye Mosque) دیگر برای همه شناخته شده است. این مسجد یکی از نمادهای مهم استانبول است و تاریخ آن، عظمتش، زیبایی و جذابیتش باعث می‌شود ارزشی ورای یک مسجد معمولی را داشته باشد. این مسجد به خواستۀ سلطان سلیمان، پادشاه عثمانی، ساخته شد و از آنجایی که به دستور یک پادشاه احداث گردید، تمامی مصالح، معماری ساخت و کیفیت آن بی نظیر بوده است. این مسجد بگنبد بی نظیر و شگفت انگیزی به ارتفاع پنجاه و سه متر و قطری حدود بیست و هفت متر دارد و از این حیث بسیار عظیم و بزرگ است. مسجد سلیمانیه چهار مناره دارد و همان طور که در تصویر می‌بینید به رنگ سفید و بسیار زیباست. اگر بخواهم در مورد سبک ساخت این مسجد منحصر به فرد برایتان بگویم، باید گفت که سبک آن آمیزه‌ای از معماری اسلامی و بیزانسی است و علاوه بر فضایی برای عبادت یا همان صحن اصلی مسجد، دارای مدرسه، حمام، کتابخانه و کاروانسرا است و حتی فضاهایی مثل شفاخانه و مطبخ هم دارد.

  1. ایا صوفیه؛ از جاذبه‌های گردشگری استانبول

ایا صوفیه  (Hagia Sophia) در گذشته یا به عبارتی در قرن ششم میلادی یک کلیسا بود؛ کلیسایی بسیار بزرگ و مجلل که برای مسیحیان آن دوره ساخته شد تا هم جایی برای عبادت آنها باشد و هم بتواند به ترویج دین مسیحیت کمک کند. بعدها و در قرن پانزده میلادی این کلیسا توسط مسلمان‌ها به کار گرفته شد و با ایجاد تغییرات کوچکی از یک کلیسا به یک مجسد تبدیل شد. امروزه این مسجد نه فقط به عنوان یک فضای مذهبی، که به عنوان یک موزه یا فضایی بسیار تاریخی مورد بازدید قرار می گیرد و گردشگرها برای آن ارزش و اعتبار زیادی قائل هستند. این مسجد دارای بنایی بسیار جذاب است و محوطۀ مسجد هم زیبایی خاص خودش را دارد. معمولاً گردشگرها بعد از بازدید از فضای بسیار زیبا و جذاب و آرامش بخش داخلی به محیط بیرونی آن می‌روند، در فضای جذاب و روح نواز آن می نشینند و کمی به نمای بیرونی و زیبای مسجد نگاه می‌کنند که با کدام ابزاری در قرن ششم به این زیبایی ساخته شده بوده است.

  1. برج گالاتا؛ از جاذبه‌های گردشگری استانبول

برج گالاتا (Galata Tower) را می‌توان یکی از اولین برج‌های استانبول و ترکیه دانست. همان طور که می‌دانید منظور از برج در زمانهای قدیم یک ساختمان نسبتاً بلند بوده و معمولاً هم از آنجا بهره برداری مسکونی نمی‌شده است. برج گالاتا در استانبول با توجه به زمان ساختش یک بنای بسیار بلند است که سقف آن به شکل مخروطی بوده و بدنۀ آن سنگی است. با بالا رفتن از این برج می‌توانید به بخش زیر سقف مخروطی شکل بروید و با توجه به استوانه‌ای بودن ساختمان یک نمای سیصد و شصت درجه از مناظر اطراف داشته باشید. بعد از بازدید از این بنای تاریخی و چشم انداز باشکوهش می‌توانید به رستورانش بروید و با خوردن یک غذای خوشمزۀ استانبولی روز خودتان به تکمیل کنید.

  1. کاخ توپکاپی؛ از جاذبه‌های گردشگری استانبول

کاخ توپکاپی (Topkapi Palace) یک کاخ بی نظیر و پادشاهی است که تمام ریزه کاری‌ها، معماری، نما، مصالح استفاده شده و دیگر موارد با دقت و زحمت زیادی ساخته شده و از اجناس گران قیمتی در ساخت آن بهره برده شده است. این کاخ را در دوران عثمانی برای پادشاهی سلطان مهمت ساختند و آن را با توجه به ذوق و سلیقۀ این سلطان عثمانی تزیین و طراحی کردند. جالب است بدانید که کاخ توپکاپی در سازمان جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده و حفاظت ویژه‌ای از آن به عمل می‌آید. شما می‌توانید وارد کاخ شوید و از بخش‌های مختلف آن مثل بخش سلطنتی‌ای که در تصویر می‌بینید دیدن کنید تا با عظمت تاریخ ترکیه آشنا شوید.

  1. بیوک آدا؛ از جاذبه‌های گردشگری استانبول

بیوک آدا (Beyokada) یکی از معروف‌ترین سواحل استانبول را دارد که به خاطر جذابیت چشمگیری که دارد مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است. بیوک آدا به زبان ترکی به معنی جزیرۀ بزرگ است و باید گفت در اینجا منظور ما جزایر پرنسس است که در استانبول قرار گرفته‌اند و بیوک آدا معروف‌ترین و بزرگترین جزیرۀ آن محسوب می‌شود. شما می‌توانید با قایق یا کشتی سواری خودتان را به این جزیرۀ بی نظیر و زیبا در استانبول برسانید. به علاوه اگر نمی‌خواهید هزینۀ زیادی برای رفت و آمد به بیوک آدا پرداخت کنید، می‌توانید از اتوبوس‌های آبی هم استفاده کنید. برای رفتن به بیوک آدا و بازدید از این جاذبۀ گردشگری استانبول لازم است خودتان را به یکی از محله‌های کادیکوی، بستانچی، سیرکجی یا کاباتاش برسانید. در بیوک آدا چیزی که شما را مبهوت خود می‌کند مناظر چشمگیر و زیبای اطراف است؛ جوری که برای یک یا دو ساعت اول دوست دارید هیچ کاری نکنید و فقط از محیط زیبای اطراف لذت ببرید. بعد از آن می‌توانید در ساحل پیاده روی کنید، دوچرخه سوازی کنید، قایق سواری کنید، از مغازه‌های محلی دیدن کنید و یک یادگاری کوچک و زیبا برای خودتان بخرید و به علاوه با خوردن یک غذای خوشمزه یک روز بسیار خوب برای خودتان بسازید.

  1. دلفیناریوم استانبول؛ از جاذبه‌های گردشگری استانبول

جایی شبیه به دلفیناریوم استانبول (Istanbul Dolphinarium) را در جزیرۀ کیش خودمان هم دیده‌اید. اما برای تفریح کردن جای بسیار مناسبی است و اگر بچه دارید می‌توانید مطمئن باشید که برای فرزندتان یک خاطرۀ بسیار خوب و خوش خواهید ساخت. نکته اینکه این فضا جایی نیست که بگوییم فقط در استانبول آن را خواهید دید و همتایی ندارد؛ اما زا جمله جاهایی است که به شما خوش خواهد گذشت و اوقات خوشی را سپری خواهید کرد. برای رفتن به دلفیناریوم استانبول باید به ایوب بروید. حالا بگذارید دیگر اطلاعات جالب توجه در مورد دلفیناریوم استانبول را به شما بگویم. این دلفیناریوم بزرگترین دلفیناریوم اروپا است و در نوع خودش یکی از بهترین‌هاست. به علاوه با رفتن به این مجموعه تنها با دلفین رو در رو نمی‌شوید و حیوانات دریایی دیگری مثل نهنگ را هم می‌بینید که چطور با انسان‌ها ارتباط می گیرند و این بسیار جذاب است. این پایان کار نیست و می‌توانید در پارک مصنوعی و بسیار جذاب آن هم وقت بگذرانید و لذت ببرید.

  1. پارک مینیاترک؛ از جاذبه‌های گردشگری استانبول

اگر به هر دلیلی فرصت ندارید تا تمام جاذبه‌های گردشگری استانبول را بگردید، به پارک مینیاترک (Miniaturk Park) بروید تا بیش از صد جاذبۀ گردشگری استابول را در یک پارک و آن هم به صورت مینیاتوری و با مقیاس سایزی بسیار کوچک ببینید و با آنها آشنا شوید. گفته می‌شود این پارک اولین پارک مینیاتوری دنیا است و صد و بیست و دو مکان تاریخی از استانبول در آن نمایش داده می‌شود.  اما نکته اینجاست که در این پارک فقط آثار مربوط به استانبول را تماشا نمی‌کنید. در این پاک حدود پناه مکان دیدنی از آناتولی و حدود دوازده مکان دیدنی از قلمروی عثمانی هم نمایش داده می‌شوند که در گذشته در محدودۀ ترکیه قرار داشته و امروزه خارج از آن قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد که جاهایی مانند برج گالاتا، ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد و غیره را با مقیاس کوچک ببینید و اطلاعات جذابی دربارۀ آن به دست آورید. این پارک بسیار بزرگ است و جاهای خالی آن به تدریج با دیگر آثار و اماکن دیدنی از جاذبه‌های گردشگری استانبول پر خواهند شد. این ماکت‌های جذاب از فایبر گلاس ساخته شده‌اند و در برابر عوامل طبیعی بسیار مقاوم هستند.  شما می‌توانید از ساعت نه صبح تا شش بعد از ظهر از این پاک زیبا دیدن کنید و برای دیدنش باید بلیت ورودی تهیه نمایید.

  1. برج دختر؛ از جاذبه‌های گردشگری استانبول

فقط به تصویری که در بالا از برج دختر (Maiden’s Tower) آورده شده نگاه کنید تا به زیبایی و آرامش چشم نوازی که دارد پی ببرید و بدانید که در بازدید از جاذبه‌های گردشگری استانبول حتماً باید از برج دختر هم دیدن کنید. ابن برج یک سازۀ باستانی است که قدمت آن به قرون وسطا می‌رسد. برای بازدید از برج دختر باید به تنگۀ بوسفر (یکی از تنگه‌های معروف استانبول) بروید و در آنجا از هر کسی که بپرسید به شما خواهد گفت که این برج در یک جزیرۀ کوچک واقع شده و راه‌های بازدید از آن برایتان میسر می‌شود.

  1. باسیلیکا سیسترن؛ از جاذبه‌های گردشگری استانبول

باسیلیکا سیسترن (Basilica Cistern) یکی از جاذبه‌های گردشگری پر رمز و راز در استانبول است و حال و هوای عجیبی دارد. ادر واقع باسیلیکا سیسترن یک آب انبار قدیمی در زیر زمین است که از قرن‌های پیش مخصوص دربار و کاخ سلطنتی بوده و خیلی‌ها برای روی آن کار کرده‌اند تا جایی امن و قابل رفت و آمد باشد. برای رسیدن به این آب انبار قدیمی باید حدود پنجاه پله زیر زمین بروید و بعد از آن با فضایی رو به رو می‌شوید که همچون یک شهر زیبای زیر زمینی است.  این فضا سیسصد وسی و شش ستون دارد و چیزی حدود صد تن آب را در خودش جای می‌دهد.

  1. ویالند؛ از جاذبه‌های گردشگری استانبول

دیگر وقت آن رسیده که کمی از فضای لذت بخش تاریخی استانبول دور باشیم و با رفتن به یک فضای هیجان انگیز کمی انرژی خودمان را تخلیه کنیم. ویالند  (Vialand)همان جایی است که به آن نیاز دارید! ویالند این قدر بزرگ است که می‌توانید یک روز خودتان را به گردش و تفریح در آن اختصاص دهید. این یک شهربازی معمولی نیست و می‌تواند شما را به اوج هیجان برساند و کاری کند که بیشترین میزان آدرنالین در خون شما ترشح شود. ویالند نه فقط برای کودکان که برای بزرگسالان هم جای هیجان انگیزی است و می‌توانید در فضای داخلی این شهربازی به خرید بروید، سوغاتی بخرید، به رستوران بروید و غذا نوش جان کنید،  به سینما و سالن تئاتر بروید و کلی خوش بگذرانید.

  1. پل بسفر؛ از جاذبه‌های گردشگری استانبول

همان طور که در بخش‌های پیش گفتیم تنگۀ بسفر یکی از مهمترین تنگه‌های استانبول محسوب می‌شود. بر روی این تنگه سه پل قرار گرفته و پل بسفر (Bosphorus Bridge) یکی از مهمترین پل‌های آن است. اما اهمیت این پل برای چیست؟ در واقع پل بسفر پلی است که قارۀ اروپا و آسیا را به هم وصل می‌کند و از این حیث اهمیت بالایی دارد. جالب است بدانید که این پل در حوادث اخیر ترکیه تغییر نام داده و آن را پل شهدای پانزده جولای گذاشته‌اند. با این همه هنوز هم همه آن را به نام پل بسفر می‌شناسند و لازم نیست تغییر اسم‌ها شما را گیج کند. نکتۀ جالب در مورد این پل معلق بودن آن است. پل بسفر بیست و پنجمین پل معلق دنیا است و این بسیار جالب توجه است. یکی از کارهایی که حتماً باید انجام دهید این است که یک ماشین کرایه کنید و حتماً خودتان روی این پل رانندگی کنید تا بتوانید از مناظر زیبای اطراف لذت ببرید و از بودن در چنین فضایی غرق لذت شوید.

  1. مسجد آبی؛ از جاذبه‌های گردشگری استانبول

اول بیایید به دلیل نامگذاری آن برسیم که چرا به این مسجد مسجد آبی  (Blue Mosque) می گویند؟ در واقع این مسجد از درون کاشی کاری‌های آبی رنگی دارد و به مرور به مسجد آبی معروف شده است. فضای داخلی مسجد آبی به حدی آرامش بخش است که حتی نمی‌توانید تصورش را هم بکنید. حتی اگر مذهی خاصی هم ندارید یا مسلمان نیستید، به فضای داخلی این مسجد بروید و مدتی را به مراقبه و ارتباط با روح خودتان مشغول باشید تا آرامشی که در پس این فضای خاص وجود دارد را درک کنید. اما چرا این مسجد را یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول می‌دانیم؟ باید بگویم که جدای از موضوعات مذهبی، نحوۀ ساحت این مسجد، نمای آن، بهره گیری از المان‌های جذاب معماری و تاریخی بودنش باعث شده گردشگرهای زیادی از سراسر دنیا به این مسجد بروند و از آن دیدن کنید و همین محبوبیت آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول تبدیل کرده است. جالب است بدانید که مسجد آبی تنها مسجدی در این شهر است که شش مناره دارد و این موضوع هم بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

زیبایی‌های استانبول به همین جا ختم نمی‌شود. گوشه گوشۀ شهر استانبول را می‌توان گشت و دید و لذت برد و تجربه کرد. معاشرت با مردم خونگرم و مهمان نواز استانبولی، چشیدن طعم غذاهای دلپذیر این شهر و بازدید از جاذبه‌های آن می‌تواند برای هر گردشگری یک تجربۀ فوق العاده باشد. اگر قصد سفر به این شهر جادویی و زیبا را دارید، اینجا را کلیک کنید تا راهنمای سفر به استانبول را هم مطالعه کرده، خودتان را برای سفر آماده کنید و باید و نبایدهای این شهر را پیش از سفر بدانید.

بیشتر بخوانید
جاذبه‌های گردشگری سیدنی
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن