مسافرت

شهرهای توریستی ایران

با شهرهای توریستی ایران آشنا شوید

ایران یک کشور زیبای چهار فصل است و شهرها و روستاهای دیدنی زیادی دارد. کشور ما یکی از جذاب‌ترین و در عین حال باستانی‌ترین کشورهای آسیا و حتی دنیا است و تاریخ کهن و چند هزار ساله‌اش در بافت شهری و روستایی آن کاملاً مشخص است. البته که با توجه به تمامی امکانات و ظرفیت‌های توریستی و گردشگری، متاسفانه زیرساخت‌های مناسبی در صنعت گردشگری ایران وجود ندارد و توریست‌های خارجی شرایط مساعد اقامتی و تفریحی با استانداردهای بین المللی در اختیار ندارد. اما با وجود این مشکل‌ها کمتر کسی وجود دارد که پس از بازدید ایران رضایت نداشته باشد. این هم به خاطر شهرهای زیبا و جذابی است که در این سرزمین وجود دارد. اما ما به عنوان یک ایرانی چقدر کشور خودمان را گشته‌ایم و از ایران و شهرهای توریستی آن اطلاع داریم؟ ما در این مطلب شهرهای توریستی ایران را به شما معرفی می‌کنیم تا با سفر به این شهرها و بهره مندی از تورهای داخلی بتوانید اوقات خوشی را برای خود و خانواده رقم بزنید.

ایران؛ کشوری کهن و ارزشمند

ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که هزاران سال از قدمتش می گذرد و برخی شهرهای آن هنوز بافت سنتی و قدیمی خودشان را حفظ کرده‌اند. این کشور یک سرزمین چهار فصل است و می‌توان در یک زمان مشخص هر چهار فصل را در گوشه گوشۀ این کشور تجربه کرد؛ شهرهای جنوبی با بافت شرجی و گرم، شهرهای شمالی با بافت شرجی و جنگلی، شهرهای مرکزی با بافت کویری و شهرهای غربی با بافت هوایی سرد. در این میان چند شهر ایران بیشتر از سایرین شناخته شده‌اند و به نوعی شهرهای توریستی ایران محسوب می‌شوند. ما در ادامۀ این مطلب این شهرها را به شما معرفی می‌کنیم. البته که در مطلبی جداگانه به بررسی شهرها و روستاهایی خواهیم پرداخت که چندان هم معروف نیستند؛ اما همچون یک بهشت گمشده هستند و دیدنشان خیلی لذتبخش است. شما با مراجعه به دیگر مطالب همین سایت و در بخش مطالب مرتبط می‌توانید با این شهرها هم آشنایی لازم را پیدا کنید.

اصفهان؛ یکی از شهرهای توریستی ایران

اصفهان لقب نصف جهان را در ایران گرفته است. این شهر به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسیده است و پایتخت فرهنگی ایران لقب گرفته است. شهر اصفهان یکی از شهرهای توریستی ایران است که می‌شود آن را یک شهر همه چیز تمام دانست؛ اماکن تاریخی ناب و جذاب، میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، کلیسای وانک، سی و سه پل، پل خواجو و غیره. به علاوه باغ‌های زیبا و سرسبز این شهر مناظر طبیعی بکری را ایجاد می‌کنند. اصفهان یکی از شهرهای توریستی ایران است که هتل‌ها و مسافرخانه‌های بسیار خوبی در آن احداث شده و محیط شهری‌اش بسیار تمیز و مطابق با استانداردهای بین المللی است. به همین دلیل یک توریست، چه توریست داخلی و چه خارجی، می‌تواند اوقات خوشی را در این شهر سپری کند. شهر اصفهان سوغاتی‌های خوشمزه و جذابی دارد و توریست‌ها می‌توانند یادگاری‌های منحصر به فردی را از این شهر خریداری کنند که در هیچ جای دیگر نظیرش را نخواهند دید. به اضافۀ اینکه غذاهای محلی اصفهانی این پکیج را کامل کرده و باغ رستوران‌های سنتی اصفهان و خوردن غذاهای سنتی همچون بریانی غذادوستان را هم سرحال می‌آورد. مردم اصفهان هم بسیار مهمان نواز هستند و اصالت خاص خودشان را دارند که با لهجۀ شیرین‌شان لذت هم صحبتی با آنها در یاد توریست‌ها باقی می‌ماند.

شیراز؛ یکی از شهرهای توریستی ایران

در وصف شیراز اولین چیزی که به ذهن ما ایرانی‌ها می‌آید این مصرع خوشا شیراز و وضع بی مثالش است. این شهر اینقدر اعتبار و ارزش دارد که در تقویم ایرانی روز دوازده اردیبهشت را روز شیراز نامگذاری کرده‌اند. شهر شیراز نمونۀ کامل یک شهر باستانی ایرانی است؛ شهری که حتی در یونان باستان هم مثال زدنی بوده است. در آن زمان شیراز به تیرازیس و بعدها به شیرازیس معروف بوده و کم کم اسم شیراز بر آن ماندگار شده است. شیراز جایی است که می‌توانید آرامگاه بهترین شعرای ایران یعنی حافظ و سعدی را در خودش جای داده و باغ ارم یکی از زیباترین مناظر طبیعی آن محسوب می‌شود. شیراز مردمانی بسیار خوش گذران و مهربان دارد و مردم شیراز به خونگرمی و کمک رسانی معروف هستند. در این شهر به دلیل هوای گرم روزانه مردم تا نیمه‌های شب بیدار و در خیابان هستند و این برای گردشگران خارجی ممکن است کمی عجیب و جالب به نظر بیاید. شیراز جایی است که می‌توانید غذاهای ناب شیرازی بخورید، فالودۀ اصیل شیرازی را نوش جان کنید، با مردم خوش لهجه و خوش اخلاقش دم خور شده و دوست شوید و اوقات شادی را سپری کنید. به علاوه اینکه در فاصلۀ کمی از شهر می‌توانید به پاسارگاد و پرسپولیس بروید و از باستانی‌ترین و مهمترین اماکن تاریخی ایران دیدن کنید. این اماکن بسیار ارزشمند هستند و متاسفانه حفاظت چندانی از آنها نمی‌شود. برای همین عاجزانه خواهشمندیم در بازدید در حفظ و حراست آنها بکوشید، سنگ‌های تخت جمشید را دستکاری نکرده و رویشان نوشته یا حکاکی انجام ندهید و برای این بخش مهم سرزمین‌مان ارزش قائل باشید تا با تلاش‌های مردمی بتوانیم کمی بیشتر از آنچه قرار است باقی بمانند آنها را حفظ کنیم.

یزد؛ یکی از شهرهای توریستی ایران

یزد همان شهر بادگیرها و قنات‌ها است. شهری که به عنوان اولین شهر خشتی ایران شناخته شده و رتبۀ دوم را در میان شهرهای تاریخی دنیا از آن خود کرده است. اینها را در کنار این نکته در نظر بگیرید که یزد پایتخت شهرهای پایدار دنیا است و اهمیت این شهر چند هزار ساله دیگر بر کسی پوشیده نیست. شهر یزد در منطقۀ کویری ایران احداث شده و به دلیل گرمای زیاد از زمان‌های قدیم جوری طراحی شده که در محیط داخلی شهری، در کوچه‌ها و پس‌کوچه‌ها و در خانه‌ها می‌توانید باد خنک و لذت بخشی را حس کنید و این واقعاً باعث حیرت توریست‌ها می‌شود. جاذبه‌های گردشگری یزد، سوغاتی‌ها و جذابیت بافت شهری آن برای توریست‌های داخلی و خارجی جذاب به نظر می‌رسد. البته که مردم یزد کمی محافظه کار هستند و خصوصاً خانم‌های یزدی تمایل چندانی برای آشنایی با توریست‌ها ندارند و پیشنهاد می‌شود به فرهنگ بومی این شهر احترام بگذارید و اگر سوالی داشتید برای کمک گرفتن ترجیحاً از آقایان کمک بگیرید. البته که اگر خودتان خانم هستید مشکلی در این زمینه نیست و فقط دانستن برخی نکات باعث می‌شود با لذت بیشتری سفرتان را تجربه کنید. اقامتگاه‌های یزد جزو زیباترین اقامتگاه‌هایی است که می‌توانید تجربه کنید. این اقامتگاه‌ها با بافت شهری یزد همخوانی دارند، به سبک قدیمی ساخته شده‌اند و اینقدر حس خوبی به شما می‌دهند که دوست ندارید از آنها خارج شوید و حس می‌کنید در تاریخ سفر کرده‌اید.

تهران؛ یکی از شهرهای توریستی ایران

بله، تهران را هم یکی از شهرهای توریستی ایران می‌دانیم. این شهر پایتخت ایران و سرزمین ماست و جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد. تهران هتل‌های بسیار خوبی برای پذیرش مسافران داخلی و خارجی دارد و تنوع قیمتی نسبتاً خوبی هم دارد. با این حال اگر بخواهید فضاهای خوبی را تجربه کنید، باید گفت که تهران جزو شهرهای گران ایران در نظر گرفته می‌شود. تهران رستوران‌های سنتی و مدرن زیادی دارد. این شهر همان شهری است که می‌توانید اماکن تاریخی همچون کاخ سعدآباد را در آن ببینید و در کنارش به تفریح و تجربۀ سرگرمی‌های مدرن هم بپردازید. تهران دو نماد دارد؛ یکی برج میلاد و دیگری برج آزادی. می‌توانید به خیابان انقلاب بروید و گشت و گذار در یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های تهران را تجربه کنید و کتاب بخرید و می‌توانید به خیابان ولیعصر بروید تا معروف‌ترین خیابان تهران را هم بشناسید. تهران شهری است که همه جور آدم از هر قشری وجود دارند و متاسفانه دیگر پیدا کردن تهرانی اصیل در این شهر کمی مشکل است. این شهر مهاجران زیادی دارد و تجربۀ حضور در آن چیزهای زیادی دربارۀ ایران و ایرانی‌ها به شما می‌آموزد. نکتۀ مهم اینکه این شهر جزو شهرهای توریستی ایران و یکی از شهرهای بزرگ ایران است و به طبع سطح فکر مردم بازتر از شهرها و روستاهای کوچکتر است. بنابراین نمی‌توان تهران را یک ایران کوچک دانست و برای شناخت ایران لازم است شهرها و روستاهای دیگر را هم بشناسید و به شهرهای توریستی معرفی شده در این مطلب قناعت نکنید.

کاشان؛ یکی از شهرهای توریستی ایران

کاشان یکی از مراکز مهم تمدن ایران بوده است. این شهر در استان اصفهان قرار دارد و می‌توان آن را یکی از زیباترین و جذاب‌ترین شهرهای ایران دانست. مردم کاشان بسیار خونگرم و مهربان هستند و اکثراً سطح تحصیلات بالایی دارند. مردم ایران کاشان را با شاعر نام آوازۀ آن یعنی سهراب سپهری می‌شناسند و برای این موضوع این شهر شهرت پیدا کرده است. کاشان یکی از شهرهای ایران است که شهرت بین المللی هم دارد و بعد از تهران، اصفهان و شیراز کاشان یکی از شناخته‌شده‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. بافت کهن و باستانی این شهر، دوران جذاب و زیبای گلاب گیری در این شهر و جاذبه‌های گردشگری آن باعث شده کاشان یکی از شهرهای توریستی ایران محسوب شود. شهر کاشان مردمان خوبی هم دارد که از مصاحبت با آنها لذت خواهید برد. شب‌های کویری کاشان را هم از یاد نبرید که می‌توان ستاره‌ها را در مشت خود حس کنید و از زیبایی‌های شب کمال لذت را ببرید. این شهر نیاز به رسیدگی‌های بیشتری دارد تا با ایجاد امکانات بیشتر و اقامتگاه‌های متنوع‌تر گردشگران بیشتری را به خودش جذب کند. اما همین حالا هم امکانات لازم را دارد و می‌تواند مقصد بسیار خوبی برای گردشگری باشد.

جزیرۀ کیش؛ یکی از شهرهای توریستی ایران

جزیرۀ کیش را می‌توان یکی از جذاب‌ترین مراکز تفریحی ایران دانست. این جزیره محدودیت‌های کمی دارد و مردم تا نیمه‌های شب در خیابان‌ها هستند و خوش می گذرانند. این جزیره جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد، فروشگاه‌ها و مراکز خرید عالی‌ای دارد و شما می‌توانید از وقت گذراندن در آن حسابی لذت ببرید. برای آگاهی از جاذبه‌های گردشگری کیش و آشنایی با این جزیره می‌توانید اینجا را کلیک کنید. در جزیرۀ کیش کنسرت‌های زیادی برگزار می‌شود و جشنواره‌های زیادی وجود دارد که بسیار سرگرم کننده است. به عنوان یک ایرانی می‌توانید تعطیلات خوبی را در این جزیره تجربه کنید. اگر سفر به جزیره برایتان جالب توجه بود و از آن لذت بردید، حتماً به جزیرۀ قشم هم سر بزنید و از طبیعت بکر و زیبای آن لذت ببرید. در سفر به کیش حتماً از قایق سواری، کشتی سواری، پاراشوت و دیگر موارد استفاده کنید تا یک سفر هیجانی و ماجراجویانه داشته باشید.

رامسر؛ یکی از شهرهای توریستی ایران

اگر در ایران زندگی می‌کنید، حتماً می‌دانید که شمال ایران همیشه بیشترین متقاضی سفر را داشته است. نزدیکی به بزرگترین دریاچۀ دنیا و ساحل زیبای آن و دسترسی به جنگل باعث شده موقعیت ایده آلی در شمال ایران فراهم شود و مردم را به سوی خودش بکشاند. ویلاهای بسیار جذاب و تفریحات دوست داشتنی در دل طبیعت به علاوۀ غذاهای بسیار خاص و محلی شمالی این بخش از ایران به یک جاذبۀ گردشگری بسیار خوب برای گردشگران ایرانی و غیر ایرانی تبدیل شود. در این بین شهر رامسر لقب عروس شهرهای ایران را به خودش اختصاص داده است. این شهر همه چیز تمام است: از دریا گرفته تا جنگل، مراکز سرسبز و دیدنی، آبشارهای چشمگیر و دریاچه‌های جذاب و غذاهایی بسیار لذیذ و خوشمزه. در اطراف این شهر می‌توانید شهرستان‌های بسیار زیبایی همچون جواهرده و صفارود را پیدا کنید از بازدید جنگل‌های دالخانی کمال لذت را ببرید. شمال ایران حجم زیادی گردشگر را در خود جای می‌دهد و ما به عنوان بازدید کننده باید مراقب نظافت دریا و جنگل‌های آن باشیم تا همه بتوانند از این زیبایی استفاده کنند.

اهواز؛ یکی از شهرهای توریستی ایران

در جنوب ایران دنیا روی دیگری از خودش را نسبت به شهرهای شمالی و مرکزی ایران به شما نشان می‌دهد. سبک زندگی در این شهرها بسیار متفاوت می‌شود، لهجۀ مردم بسیار متفاوت می‌شود و حتی در جاهایی زبان به عربی تغییر ماهیت می‌دهد. مردم جنوب کشور ما، ایران، بسیار صبور و مهربان هستند. این مردم سختی‌های زیادی را به خود دیده‌اند و با این وجود بسیار محجوب و مهربان هستند. خونگرمی این آدم‌ها شاید از هوای گرمی باشد که در تابستان‌ها به حنی پنجاه درجه بالای صفر هم می‌رسد. در میان شهرهای جنوبی سه شهر بندر عباس، بوشهر و اهواز از همه معروف‌تر و شناخته شده‌تر هستند. اهواز مرکز استان خوزستان و یکی از کلان شهرهای مهم ایران است. از مهمترین جاذبه‌های گردشگری اهواز رود کارون است و در بین ایرانی‌ها اهمیت زیادی دارد. گشت و گذار در بازارهای جنوب، هم صحبتی با مردم خوب این خطه و چشیدن غذاهای مخصوص و محبوب جنوبی که بیشتر غذاهای دریایی هستند باعث می‌شوند به خودتان افتخار کنید که این بخش از ایران را برای سفر و گردشگری انتخاب کنید.

ایران کشور جذاب و زیبایی است و حتی با وجودی که صنعت گردشگری ضعیفی دارد، اماکن تاریخی و طبیعی، غذاهای متنوع و دلپذیر و مردم خوش برخورد و مهمان نواز این سرزمین باعث می‌شوند که از لحظه لحظۀ سفر در آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید
شهرهای کمتر شناخته‌ شده در ایران
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن