مجله گردشگری نیلی گشت

با هم جزیره‌های ایران را بگردیم

گشت و گذار در جزیره‌های ایران

خیلی از ما ایرانی‌ها به دلایل مختلف نتوانسته‌ایم آن طور که باید سرزمین مادری خودمان را بگردیم و با شهرها، روستاها و دیگر مناطق متنوع آن آشنا شویم. ایران کشور بسیار پهناوری است و یکی از جذابیت‌های آن این است که در هر شهر و دیاری که وارد می‌شوید، روش زندگی مردم، الگوهای رفتاری و سبک زندگی و غذا خوردن آنها با دیگری متفاوت است. تمامی این تفاوت‌ها هستند که یک ایران را جذاب و دیدنی می‌کنند. اما خب بسیاری از ما ایرانی‌ها به چند شهر بزرگ و معروف ایران همچون شهرهای شمالی، اصفهان، شیراز و مشهد بسنده کرده‌ایم و از جزیره‌ها هم فقط جزیرۀ کیش را می‌شناسیم. در مورد جزیره‌های ایران باید گفت ما جزاری داریم که شاید شما تا به حال اسم‌شان را نشنیده باشید و این اصلاً خوب نیست؛ از طرفی به این دلیل که می‌توانیم با شناخت و سفر به این جزایر صنعت گردشگری را در آنها رونق داده و به بازار و کسب و کار مردم این جزایر رونق بدهیم.  و دوم اینکه اگر ما نسبت به جزیره‌های ایران آگاهی لازم را نداشته باشیم ممکن است از این عدم آگاهی صو استفاده شود و پیش از آنکه بتوانیم کاری بکنیم آنها را مصادره کرده یا با پرداخت پول آنها را از خاک ایران جدا کنند. به همین دلیل ما بر آن شدیم که در این مطلب جزیره‌های ایران را به شما معرفی کنیم تا شناخت خوبی از آنها پیدا کرده و آنها را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنید. پس با ما همراه باشید.

کیش؛ از جزیره‌های ایران

از معروفترین جزیرۀ ایران شروع می‌کنیم. کیش؛ این نگین زیبای خلیج فارس که می‌توان گفت همه شناخت کافی از آن دارند و بیشتر مردم موفق شده‌اند یکبار هم که شده به آن سفر کنند. این جزیرۀ زیبا هم دسترسی دریایی دارد و هم می‌توانید به صورت هوایی به آنجا بروید. البته راه‌های دیگری هم امروزه وجود دارد و می‌توانید با قطار هم از شهرهای جنوبی به کیش بروید. جزیرۀ کیش جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد و با سرمایه گذاری‌های انجام شده می‌توان گفت از موفق‌ترین جزیره‌های ایران است. این جزیره هتل‌های بسیار لوکس و جذاب، مراکز خرید عالی با جشنواره‌های بی نظیر، تورهای دریایی با کشتی، مناظر طبیعی زیبا همچون ساحل مرجانی، مراکز تفریحی مانند پارک دلفین ها و مراکز تاریخی مانند کشتی یونانی و شهرهای باستانی دارد و در واقع یک مرکز گردشگری همه چیز تمام است. پیشنهاد می‌کنم اگر تا به حال به جزیرۀ کیش نرفته‌اید حتماً سفر به آن را تجربه کنید. البته بهترین زمان سفر به کیش پاییز است که هوا در کیش بسیار خنک و مطبوع بوده و گرما اذیتتان نمی‌کند؛ هرچند که در تمامی ساختمان‌ها کولرهای گازی وجود دارد و شما جز در فضای باز احساس گرما نخواهید کرد.

قشم؛ از جزیره‌های ایران

البته که قشم هم مانند کیش جزو جزایر معروف و شناخته شدۀ ایران است. بسیار از مردم برای خریدهای کلان قشم را انتخاب می‌کنند. البته قشم به مراتب از کیش بزرگتر است. در حالی که کیش نود و یک کیلومتر مربع مساحت دارد، جزیرۀ زیبای قشم هزار و پانصد کیلومتر مربع مساحت دارد. مسیرهای دسترسی به قشم مثل کیش هم به صورت هوایی انجام می‌پذیرد و هم به صورت زمینی. اگر به شهرهای جنوبی ایران رفته‌اید می‌توانید به صورت زمینی به قشم سفر کنید و هزینۀ سفرتان را هم کم کنید. اما اگر از دیگر شهرها می‌خواهید مستقیم به قشم بروید، می‌توانید مسیر هوایی را انتخاب کنید. در این جزیره طبیعت بکر و زیبایی را پیش رو خواهید داشت و می‌توانید در سواحل قشم به انواع تفریحات آبی بپردازید و کلی کیف کنید. مراکز خرید قشم بسیار معروف هستند و می‌توانید اجناس خوبی را با تخفیف‌های ویژه خریداری کنید. بخش تاریخی جزیرۀ قشم هم بسیار جذاب و دیدنی است. یکی از جاذبه‌های گردشگری قشم ژئوپارک این جزیره است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این ژئوپارک اولین ژئوپارک خاورمیانه بوده و بسیار جذاب است. از دیگر جاذبه‌های گردشگری جزیرۀ قشم می‌توان به جنگل‌های حرا، درۀ ستاره‌ها و تنگۀ چاه‌کوه  بروید و از دیدن این جاذبه‌های زیبا شگفت زده شوید. این جزیره می‌تواند به یکی از بهترین جزیره‌های ایران تبدیل شود و فقط نیاز به نظارت و سرمایه گذاری بیشتری دارد.

هنگام؛ از جزیره‌های ایران

از اینجا به بعد جزایر کمتر شناخته شدۀ ایران را به شما معرفی می‌کنیم. یکی از جزیره‌های بکر و دیدنی ایران جزیرۀ هنگام است. اگر می‌خواهید به جزیرۀ هنگام بروید، باید این را در نظر داشته باشید که به جزیره‌ای مثل کیش و قشم سفر نمی‌کنید و باف جزیرۀ هنگام و دیگر جزیره‌های ایران سنتی و بومی است. برای همین توقع امکانات آنچنانی داشتن هم دور از عقل است. اما وجود طبیعت بکر و مردم خوش خلق و مهمان نواز باعث شده مسافران با حس و حال بسیار خوبی از جزیرۀ هنگام بروند. یکی از جاذبه‌های آن آب زلالی است که شاید باورش برایتان سخت باشد. این آب چنان زلال است که حس می‌کنید اصلاً آبی وجود ندارد. زلالی آب باعث می‌شود تماشای شن های کف دریا و حیوانات دریایی برایتان بسیار خارق العاده و شگفت انگیز باشد. از دیگر نکات جالب توجه این است که جزیرۀ هنگام فاصلۀ بسیار کمی با جزیرۀ قشم دارد و با استفاده از یک قایق و در عرض چند دقیقه می‌توانید بین این دو جزیره رفت و آمد کنید. برای همین می‌توانید برنامۀ بازدید از جزیرۀ هنگام را در حالی در سفر خودتان بگنجانید که هدف اصلی بازدید از جزیرۀ قشم باشد. با توجه به شرایط آب و هوایی هر دو جزیره پیشنهاد می کنم در فصل پاییز یا فصل اردیبهشت به قشم و جزیرۀ هنگام سفر کنید تا در بهترین شرایط جوی به بازدید از جاذبه‌های طبیعی بپردازید و گرمای هوا مانع لذت بردن شما از این اماکن بکر و جذاب نباشد. البته چنانچه بخواهید دلفین‌ها را بر آبهای جزیرۀ هنگام ببینید بهتر است آذرماه به این جزیره سفر کنید. اگر به جزیرۀ هنگام رفتید حتماً به تماشای خرچنگ‌ها هم بروید و از دیدن مناظر زیبای زندگی آنها لذت ببرید.

هندورابی؛ از جزیره‌های ایران

نام جزیرۀ هندورابی را بیشتر در کتاب‌های جغرافیای قدیم خوانده‌ایم و در دوران بزرگسالی آن را کاملاً فراموش کردیم. این جزیرۀ زیبا بیم جزایر کیش و لاوان قرار گرفته است و می‌توانید خودتان را با قایق موتوری یا کشتی از کیش ببه هندورابی برسانید. در واقع فاصلۀ بین این دو جزیره حدود سی کیلومتر است. پس می‌توانید یک روز از سفرتان به کیش را به بازدید از جزیرۀ هندورابی اختصاص دهید. جزیرۀ هندورابی جزیره‌ای آرام و آرامش بخش است و اگر می‌خواهید در فضایی بسیار زیبا با چشم انداز فوق العاده قرار بگیرید و از حضور توریست‌های دیگر هم در امان بمانید، جزیرۀ هندورابی بهترین گزینه برای شما است. این جزیره حدود دویست نفر جمعیت دارد و جاذبه‌های تاریخی دال بر حضور پرتغالی‌ها در این جزیره آن هم در قرن نه هجری وجود دارد که برای شما جالب خواهد بود.

هرمز؛ از جزیره‌های ایران

جزیرۀ هرمز یکی از زیباترین جزیره‌های ایران است. در این جزیره می‌توانید زیبایی و جذابیت خاک رنگارنگ ایران را به چشم ببینید. گردشگران خارجی و داخلی بعد از بازدید از جزیرۀ هرمز می گویند که هر جایی که زندگی می‌کنید، لازم است یکبار هم که شده در طول زندگی‌تان به جزیرۀ هرمز سر بزنید؛ چرا که مناظر طبیعی خارق العادۀ آن چشم شما را می گیرد و شما را میخکوب می‌کند. دسترسی به جزیرۀ هرمز آسان است و می‌توانید با استفاده از قایق یا لنج هم از بندر عباس و هم از جزیرۀ قشم خودتان را به این جزیره رسانده و با یکی از عجایب طبیعیت در ایران رو به رو شوید. طلوع و غروب خورشید در این جزیره جزو بهترین و خاطره انگیزترین لحظات زندگی شما خواهد شد و دل کندن از آن برایتان بسیار سخت می‌شود. متاسفانه علیرغم این زیبایی‌ها شرایط اقامتی برای گردشگران وجود ندارد و اگر قصد ماندن در این جزیره را دارید باید غذا و آب کافی با خودتان ببرید و در جزیره چادر بزنید. اگر چنین شرایطی را دوست ندارید، حتماً به زمان رفت و برگشت قایق‌ها و لنج‌ها دقت کنید. ساعت چهار بعد از ظهر آخرین قایق از هرمز حرکت می‌کند و اگر دیر بجنبید و آمادگی نداشته باشید به دردسر خواهید افتاد.

تنب بزرگ؛ از جزیره‌های ایران

از جمله جزایری که در کودکی و در کتاب جغرافیا با آن آشنا بودیم تنب بزرگ و تنب کوچک بوده است. متاسفانه هیچکس از این موضوع خبری نمی‌دهد که چه بر سر جزیرۀ تنب کوچک آمد و خیلی راحت و بدون اینکه توضیحی در این باره داده شود جزیرۀ تنب کوچک از نقشه‌های ایران هم حذف شده است. جزیرۀ تنب بزرگ یکی از بزرگترین جزیره‌های ایران است و در بخش شرقی خلیج همیشه فارس قرار گرفته است. برای اینکه به تنب بزرگ بروید باید مسیری طولانی را از بندرعباس با قایق یا لنج طی کنید و بعد از حدود صد و پنجاه کیلومتر به جزیره‌ای می‌رسید که هموار نیست. در این جزیره تپه‌هایی وجود دارد و در سمت دیگر آن بخش همواری قرار دارد که می‌توانید ساحب بی نظیری را رو به روی خودتان ببینید. تنب بزرگ یک جزیرۀ استراتژیک و بسیار زیبا است.

لاوان؛ از جزیره‌های ایران

یکی از جزیره‌های ایران که در عین مهجور واقع شدن بسیار جذاب و چشمگیر است، جزیرۀ لاوان است. این جزیره در فاصلۀ هفت و شش کیلومتری از خلیج فارس قرار گرفته ودرست است که فاصلۀ زیادی دارد، اما ارزش بازدید را دارد. بهتر است بازدید از جزیرۀ لاوان را به فصلی غیر از تابستان موکول کنید؛ چرا که تابستان‌های لاوان بسیار گرم است و دما به پنجاه درجه بالای صفر می‌رسد. شما می‌توانید برای رسیدن به جزیرۀ لاوان از جزیرۀ قشم کمک بگیرید و بعد با امکانات و تجهیزات دریایی از قشم به لاوان بروید. شاید برایتان عجیب باشد که مردم در لاوان به زبان عربی صحبت می‌کنند؛ اما باید بدانید که رفت و آمد عرب‌ها در این جزیره زیاد است و همین باعث شد طی سال‌ها مردم به این زبان مسلط شوند. این موضوع کمی هم خطرناک است و امکان اشغال عرب‌ها وجود دارد؛ اما چیزی نیست که مردم قدرت اجرایی داشته باشند و وظیفۀ حکومت است که از این جزیرۀ تاریخی دفاع کند. شما می‌توانید به بازارهای محلی بروید و خرید کنید و به علاوه هم می‌توانید برخی از سوئیت‌ها را اجاره کنید و هم می‌توانید چادر بزنید و شب را صبح کنید.

خارک؛ از جزیره‌های ایران

یکی از جزایر صنعتی و بسیار مهم ما جزیرۀ خارک است. این جزیره به خارگ هم معروف است و به هر دو شکل تلفظ می‌شود. جزیرۀ خارک خیلی به درد گردشگری نمی‌خورد؛ در این جزیره فعالیت‌های صنعی و مبادلات بسیار مهم نفت انجام می‌شود. با این حال اگر بخواهید می‌توانید سفر کوتاهی به خارک داشته باشید و از جذابیت‌های آن بهره مند شوید. این جزیره حدود شصت سال است که به تبادلات نفتی مشغول است و اهمیت استراتژیکی برای ایران دارد. بهترین زمان سفر به جزیرۀ مهم خارک پاییز و زمستان است.

ناز؛ از جزیره‌های ایران

جزیرۀ ناز جایی است که حس جدیدی نسبت به جزیره‌های ایران و سواحل جنوبی پیدا خواهید کرد. این جزیره به معنای تمام زیبا و ناز است و با هر آنچه که تا کنون در مورد جزیره‌ها و سواحل تجربه کرده‌ای فرق دارد. تصور کنید در ساحلی نشسته‌اید که هنگام جزر و مد آب، شن‌های درخشان و زیبایی سراسر خط ساحلی را فرا می گیرد و ساحل را به سه صخرۀ زیبا و جذاب وصل می‌کند. گردشگران که به جزیرۀ ناز سفر می‌کنند این لحظۀ کوتاه را یکی از بهترین لحظات زندگی خودشان می‌دانند. شما می‌توانید در ارتفاعات این جزیره، جزیرۀ هرمز و لارک را هم در دیدرس خودتان داشته باشید. دسترسی شما به جزیرۀ ناز از طریق جزیرۀ قشم امکان پذیر است و از طریق ژئو پارک قشم می‌توانید از آن بازدید کنید. جزیرۀ ناز در گذشته مخصوص ماهیگیران بوده است. این جزیره مدت‌ها در سکوت و بی خبری به سر بدره است؛ امروزه با فعالیت‌هایی که از سمت جزیرۀ قشم انجام می‌شود به یکی از جزیره‌های در حال توسعه تبدیل شده است.

بونه؛ از جزیره‌های ایران

جزیرۀ بونه یکی از جزیره‌های ایران است که موقعیت مسکونی داشته و بومی‌های مخصوص خودش را دارد. برای رفتن به جزیرۀ بونه باید از استان خوزستان حرکت کنید. این جزیره و چند جزیرۀ دیگر مانند جزیرۀ ناخدا جزو جزیره‌های مسکونی خلیج فار در این منطقه هستند و می‌توانید مناظر طبیعی بسیار جذابی را ببینید. یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیرۀ بونه پرندگان بسیار خاص و جذابی مثل سلیم خرچنگ خور است.

مینو؛ از جزیره‌های ایران

جزیرۀ مینو یکی از جزیره‌های ایران است که بسیار زیباست و طبیعت بسیار بکری دارد. این جزیره پر از نخلستان‌های زیبا و نیزارهای بکر است و شما را با چشم اندازهای جذابی رو به رو می‌کند. این جزیره در مسیر رودخانۀ اروند قرار گرفته و می‌توانید به وسیلۀ پلی که بر روی رودخانۀ جرف قرار گرفته به این جزیره دسترسی پیدا کنید و بعد به بازدید از مناظر طبیعی، صنایع دستی مردم جزیرۀ مینو بروید و از غذاهای محلی و خوشمزه‌شان بچشید و لذت ببرید.

عباسک؛ از جزیره‌های ایران

از جزایر بسیار کوچک و در عین حال جذاب خلیج فارس می‌توان به جزیرۀ عباسک اشاره کرد. شما می‌توانید برای بازدید از جزیرۀ عباسک از راه خلیج بوشهر استفاده کنید. برای بازدید از این جزیره نیاز به پرداخت ورودی ندارید و می‌توانید به صورت رایگان از آن بازدید داشته باشید و بعد از چند ساعت لذت بردن از محیط اطراف با قایق بعدی به بوشهر برگردید.

 سیری؛ از جزیره‌های ایران

یکی از جزیره‌های ایران در جنوب کشور با سطح بالایی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری و مردمی بسیار خونگرم و مهربان جزیرۀ سیری است که البته آن را جزیرۀ سوری هم خطاب می‌کنند. این جزیره در بخش شرقی خلیج فارس قرار گرفته و در فاصلۀ سی کیلومتری از بندرعباس است و می ‌توانید از این شهر زیبا و جذاب با یک قایق خودتان را به جزیرۀ دیدنی سیری برسانید. این جزیره به پوشش گیاهی متنوع و زیبایش شهرت دارد و مناظر طبیعی و سواحل بسیار خوبی هم دارد. دیدن جزیرۀ سیری را به شما پیشنهاد می‌کنیم. یک بار که به بندرعباس رفتید حتماً به این جزیره هم سر بزنید.

لارک؛ از جزیره‌های ایران

ما در بخش‌های قبلی از جزیرۀ زیبای هرمز گفتیم. در نزدیکی همین جزیره و در نزدیکی جزیرۀ قشم جزیرۀ دیگری به نام جزیرۀ لارک وجود دارد که از راه قشم دسترسی بسیار خوبی دارد. شما می‌توانید آخر هفته‌ها از اسکلۀ حقانی جزیرۀ با اتوبوس‌های دریایی به سمت لارک بروید و از آن دیدن کنید. ساحل این جزیره بی اندازه زیبا و منحصر به فرد است و پیشنهاد می‌کنم با تجهیزات کاملی مثل چادر مسافرتی و غذای کنسروی به لارک بروید تا بتوانید شب را کنار آب چادر بزنید و طلوع خورشید را در آن تماشا کرده و لذت ببرید.

شیدور؛ از جزیره‌های ایران

جزیرۀ شیدور هم در نزدیکی جزیرۀ لاوان قرار دارد و اگر گذرتان به جزیرۀ لاوان افتاد، حتماً سری هم به شیدور بزنید. در واقع از لاوان می‌توانید خودتان را با یک قایق به شیدور برسانید. این جزیره بسیار خاص و عجیب و غریب است. یکی از نکات جالب در این جزیره سرت بسیار بالای اینترنت است که دلیلش بر همه پوشیده است. از دیگر موارد جالب توجه اینکه این جزیره به جزیرۀ مارو هم معروف است؛ چرا که مارهای زیادی دارد و همین باعث شده افراد برای دراز مدت در آن اقامت نداشته باشد. با این حال یکی از جزایر زیبای ایران محسوب می‌شود و بهتر است از آن دیدن کنید تا از جاذبه‌های طبیعی آن مانند تنوع جانوری و سواحل زیبا لذت ببرید.