مجله گردشگری نیلی گشت

راهنمای سفر به بوداپست

با نیلی گشت به بوداپست سفر کنید

مجارستان یکی از زیباترین کشورهای دنیا است و شهر بوداپست به عنوان پایتخت این کشور دیدنی‌ترین شهر آن است. این کشور در سال‌های پیش سالانه هزاران توریست را از جاهای مختلف دنیا به خودش جلب می‌کرد؛ اما متاسفانه با شیوع ویروس کرونا این موضوع در سال جاری با افت شدیدی در مجارستان و دیگر کشورهای دنیا همراه شد که امیدواریم به زودی مرتع شود. شاید الان وقت خوبی باشد تا در مورد سفر به بوداپست حسابی تحقیق کنید، برنامه ریزی کنید و آماده شوید تا در اولین فرصت برای داشتن یک تعطیلات عالی به این کشور سفر کنید. ما در این مطلب راهنمای سفر به بوداپست را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا با تاریخچۀ این شهر زیبا، شرایط اقامتی و اماکن گردشگری آن آشنا شوید. پس با ما همراه شوید.

کمی از بوداپست بدانیم

باید گفت که بوداپست مهمترین شهر و در واقع پایتخت کشور مجارستان است. شهر بوداپست از لحاظ سیاسی و فرهنگی اهمیت زیادی برای مجارستان دارد و امروزه حدود یک میلیون و هشتصد هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. اما این جمعیت ثابت شهر بوداپست است. به طور کلی سالانه هزاران نفر از وبداپست دیدن می‌کنند و همین موضوع تاثیر زیادی بر صنفت گردشگری مجارستان گذاشته است. مردم این کشور به زبان مجاری صحبت می‌کنند و برای رفتن به آنجا باید واحد پول فورینت تهیه کنید. به علاوه این را هم در نظر داشته باشید که مجارستان دو ساعت و نیم با ایران اختلاف ساعت دارد و وقتی در ایران ساعت ده صبح است، در مجارستان ساعت هفت و نیم صبح است.

شرایط آب و هوایی مجارستان و به خصوص پایتخت آن

در سفر به بوداپست باید به خیلی چیزها دقت کنید و یکی از آنها شرایط آب و هوایی آن است. شهر بوداپست در جایی از مجارستان و در کل دنیا قرار گرفته است که آب و هوای مرطوب و قاره‌ای دارد. در این شهر از فرودین تا آخر پاییز معمولاً شرایط آب و هوایی معتدلی پیش رو خواهید داشت و گرمای آنچنانی را هم تجربه نمی‌کنید. اما در طول زمستان برف زیادی در این شهر می‌بارد و معمولاً زمستان‌های بوداپست سرد و برفی است. بنابراین اگر به هر دلیلی در زمستان به بوداپست رفتید، حتماً لباس گرم همراه خودتان ببرید.

تاریخچۀ شهر بوداپست

باید گفت که بوداپست هم مثل دیگر شهرهای تاریخی و مهم دنیا جنگ‌ها و نابسامانی‌های زیادی به خودش دیده و دچار افت و خیزهای زیادی شده است. بوداپست یکی از شهرهای باستانی دنیا است که در زمان‌های بسیار قدیم اوسط افراد مختلفی حکمرانی می‌شده است. بعد از مدت‌ها و در قرن نهم میلادی این شهر به دست مجارهای افتاد تا بتوانند در آن حکمرانی کنند. این حکمرانی تا قرن سیزده میلادی ادامه پیدا کرد و بعد طی حمله‌ای شهر از دست مجارها درآمد و مغول‌ها آن را تصرف کردند. بعد از آن دیگر بوداپست یکی از مهمترین شهرهای دوران رنسانس در اروپا شد.

البته که موضوع به همین جا ختم نمی‌شود. طی یک حملۀ دیگر عثمانی‌ها هم بر این شهر زیبا تاختند و یک قرن و نیم بر آن حکمرانی کردند. اوایل قرن هجده میلادی بود که این شهر از دست عثمانی‌ها خلاص شد و دوباره به مجارها برگشت. البته که در قرن نوزده هم دوباره تنش‌هایی برای جنگ جهانی گریبان بوداپست را گرفت و از اواسط قرن بیست میلادی تا کنون نظام جدید مجارستان باعث شده این شهر بالاخره روی آرامش را ببیند.

برای اقامت در بوداپست چقدر باید هزینه کرد؟

در بوداپست شرایط اقامتی متفاوت و متنوعی پیش روی شما خواهد بود. برای همین هزینه‌ای که برای اقامت می‌پردازید به بودجۀ شما و اینکه چقدر می‌خواهید هزینه کنید بستگی دارد. برای مثال اگر می‌خواهید به هتلی بروید که پنج ستاره باشد و همه چیز در آن لوکس و بی نظیر باشد، باید به ازای هر شی بین یک میلیون و پانصد تا سه میلیون تومان هزینه کنید. اما اگر دنبال جاهای ارزانتری هستید اصلاً نگران نباشید. شما در هتل‌های دو ستاره تا شبی چهارصد هزار تومان هم می‌توانید محل اقامتی پیدا کنید. البته می‌دانید که این قیمت‌ها ثابت نیستند و با جا به جایی ارز قیمت‌ها هم بالا و پایی می‌شود.

از جمله هتل‌های پیشنهادی ما هتل کورینتیا است که بسیار مجلل و باشکوه است. این هتل پنج ستاره امکانات بی نظیری از جمله استخر، سونا، جکوزی، باشگاه ورزشی و تناسب اندام، اتاق‌های بزرگ و مجهز و صبحانۀ رایگان اشاره کرد. هتل بوسکالو بوداپست هم دیگر هتل پنج ستاره و بی نظیر این شهر است که طرفدارهای زیادی دارد و بهتر است از قبل برای خودتان اتاق رزرو کنید تا در زمان اوج مسافرت‌های توریستی با معذوریت و محدودیت مواجه نشوید. این هتل هم امکانات زیادی دارد و از جملۀ آن امکان رزرو سوئیت‌های مختلف است.

البته که می‌توانید در هتل‌های چهار ستاره هم اقامت کنید تا هزینۀ کمتری بپردازید و در عین حال خدمات خوبی هم بگیرید. برای مثال هتل بوهم آرت یکی از همان هتل‌ها است که شرایط بسیار مناسبی دارد، دسترسی به جاذبه‌های گردشگری بوداپست در آن آسان است و می‌توانید اقامتی آرام و شرایط قیمتی به نسبت مقرون به صرفه‌تری در آن داشته باشید.

چه هزینه‌های دیگری در بوداپست داریم؟

بعد از صحبت از مکان اقامت نوبت می‌رسد به هزینۀ خورد و خوراک شما در این شهر زیبا. هزینۀ خرید غذا در بوداپست خیلی بالا نیست؛ اما باز هم باید حواستان باشد. برای مثال وقتی به یک رستوران معمولی و نه خیلی لوکس می‌روید، به ازای هر یک بشقاب غذا باید حدود سه هزار فورینت پرداخت کنید. البته می‌توانید هزینه‌هایتان را مدیریت کنید. برای مثال با خرید فست فود از رستوران‌های مک دونالد، خرید از فروشندگان غذاهای خیابانی و خرید از سوپرمارکت و آشپزی در محل اقامتتان می‌توانید در این باره خیلی صرفه جویی کنید. به علاوه بهتر است همیشه از هتل با خودتان بطری آب ببرید تا مجبور به خرید آب معدنی نشوید. اما بخوانید از پیشنهادهای ما برای رستوران‌های پایتخت مجارستان.

معرفی چند رستوران

اگر می‌خواهید در بوداپست به رستوران بروید، بهتر است پولتان را در جایی هزینه کنید که ارزشش را داشته باشد و بعد از خوردن غذا احساس رضایت کنید. در این بین می‌توان به رساوران کُم شی سوآ اشاره کرد. این رستوران تنوع غذایی فوق العاده‌ای دارد و اصلاً به همین دلیل معروف شده است. شما می‌توانید انواع غذاهای خوشمزۀ ایتالیایی، غذاهای مجاری و کباب‌ها را در آن با مقرون به صرفه‌ترین قیمت‌ها بچشید و لذت ببرید. این رستوران محیط بسیار خوبی هم دارد و در آن احساس صمیمیت می‌کنید.

به علاوه می‌توانید به رستوران زلر بیسترو هم بروید. این رستوران هم فضای بسیار خوبی دارد؛ کارکنان آن بسیار مودب هستند و همه چیز را در اصرع وقت برایتان مهیا می‌کنند و در ضمن کیفیت بالای غذایی که دارد موجب شده تا خودِ مجاری‌ها هم زیاد به این رستوران بیایند و در واقع پیشنهاد آنهاست. به علاوه رستوران هانگریکام بیسترو هم در این شهر هست و انواع غذاهای محلی و ملی مجارستان را در این رستوران برایتان درست می‌کنند. محیط این رستوران اینقدر صمیمانه و خودمانی است که حس می‌کنید در کشور خودتان هستید. در این بین حواستان باشد به رستوران‌های ارزان قیمت توریستی اعتماد نکنید؛ چرا که این رستوران‌ها کیفیت غذای پایینی دارند و ممکن است دچار مسمومیت غذایی شوید.

و اما دیگر هزینه‌های سفر به بوداپست:

از دیگر هزینه‌های اصلی سفر به بوداپست می‌توان به هزینۀ رفت و آمد اشاره کرد. در اسن شهر بهتر است از وسایل نقلیۀ عمومی مانند اتوبوس یا مترو استفاده کنید تا پول زیادی نپردازید. برای بلیت تک نفره باید سیصد و پنجاه تا چهارصد فورینت بپردازید. اگر بخواهید تاکسی بگیرید هزینه‌تان خیلی بالاتر می‌رود؛ چرا که ورودی تاکسی در بوداپست چهارصد و پنجاه فورینت است و بعد برای هر یک کیلومتر باید حدود سیصد فورینت بپردازید. البته اگر مشکل مالی ندارید این می‌تواند روش بسیار خوب و راحتی برایتان باشد.

مراکز خرید مهم در بوداپست کدامند؟

در بوداپست مراکز تجاری و خرید متفاوتی وجود دارد؛ اما سه تا از این مراکز از شهرت و محبوبیت بیشتری برخوردار هستند و می‌توان آنها را جزو بهترین‌ها دانست. برای مقال مرکز خرید وست اِند سیتی که یکی از بهترین مراکز خرید در این شهر است. این مرکز خرید تنوع خوبی دارد. به علاوه می‌توانید برای خرید به پاریسی اودوار هم بروید که یکی از بهترین‌ها است و امکانات مختلفی دارد که از جملۀ آن می‌توان به رستوران‌های با کیفیتش اشاره کرد. مرکز خرید ماموت هم در شهر بوداپست یکی از شناخته شده‌ترین مراکز خرید است و می‌توان خرید خوبی در آن داشت.

در سفر به بوداپست باید به چه نکاتی توجه داشت؟

اول اینکه بهتر است در بوداپست همگی چشم و گوش باشید. در این شهر عجایب زیادی را خواهید دید و محیط طبیعی بسیار جذاب و زیبایی پیش روی شماست. از جملۀ آنها می‌توان به انواع پرندگان رنگارنگ اشاره کرد که زیبایی منحصر به فردی دارند. به علاوه اماکن گردشگری این شهر را از دست ندهید. برای مثال میدان معروف و دیدنی هیروز که در هر ساعت از شبانه روز حال و هوای خاص و متفاوتی دارد و بسیار جالب توجه است.

و اما نکات مهم در سفر به بوداپست. باید بدانید که موزه‌های این شهر در روزهای دوشنبه تعطیل هستند. این تعطیلی فقط مختص موزه‌ها نیست و برخی جاها مثل برخی رستوران‌ها هم دوشنبه‌ها تعطیل هستند. پس روزهای دوشنبه هر جایی می‌خواهید بروید، اول از باز بودنش مطمئن شوید. به علاوه توجه داشته باشید که در نقشه‌های رایگانی که در اختیارتان قرار می گیرد، اسامی همه جا به اختصار آورده شده و شاید خواندنشان برای شما سخت باشد. برای همین پیشنهاد می‌شود از گوگل مپ یا نقشۀ واضح‌تری اسفاده کنید. از دیگر نکات مهم در سفر به بوداپست این است که پیش از استفاده از وسایل نقیلۀ عمومی مانند مترو یا اتوبوس حتماً بلیت تهیه کنید. بدون بلیت به هیج عنوان نمی‌توانید سوار شوید و امکان پرداخت پول نقد وجود ندارد.

معرفی چند جاذبۀ گردشگری در بوداپست

در این قسمت هم به عنوان بخش آخر چند جاذبۀ گردشگری به شما معرفی می‌کنیم تا در سفر به بوداپست بهترین‌های آن را از دست ندهید و حتماً از آنها بازدید کنید. از جمله مهمترین جاذبۀ گردشگری در این شهر می‌توان به دریاچۀ بالاتون اشاره کرد که بسیار معروف است. این دریاچه بسیار زیبا و جذاب است، محیط اطراف آن دیدنی و پر از امکانات تفریحی است و اطراف آن رستوران‌ها و هتل‌های بی نظیری احداث شده است. دریاچۀ بالاتون را می‌توان مهمترین جاذبۀ طبیعی شهر دانست. اما برسیم به اماکن مهم گردشگری در پایتخت مجارستان.

از آنجایی که از پایتخت حرف می‌زنیم باید حتماً از ساحتمان پارلمان شهر هم دیدن کنیم. این ساختمان در جوار رود معروف دانوب واقع شده و در حقیقت با یک تیر دو نشان می‌زنید. ساختمان پارلمان بسیار قدیمی و متعلق به قرن نوزده میلادی است و در ساخت آن از معماری رنسانس الهام گرفته شده است. در همان حوالی و در کنارۀ دور دانوب بمانید و از کفش‌های آهنی کرانۀ دانوب هم بازدید کنید. ایمجا یک اثر هنری بسیار خاص برای شما به نمایش در می‌آید و حسابی از دیدن آن ذوق زده می‌شوید.

به علاوه می‌توانید از کلیسای سنت استفان هم دیدن کنید. این کلیسا از اوایل قرن نوزده میلادی تا اوایل قرن بیست میلادی در حال ساخت بوده است و از باشکوه‌ترین بخش‌های آن می‌توان به گنبدش اشاره کرد. به علاوه محیط داخلی این کلیسا به همراه دیدنی‌هایی مانند دست سنت استفان از جمله جاذبه‌های آن هستند. داریم از اماکن مهم دیدنی در بوداپست حرف می‌زنیم و در این بین نباید خانۀ اپرای بوداپست را فراموش کنیم. این خانۀ اپرا یکی از مهمترین‌های دنیا است و هم بنای آن به عنوان یک بنای قرن نوزدهمی پر اهمیت است و هم اجراهایی که در آن برگزار می‌شود بسیار دیدنی است. بهتر است اگر به دیدن اپرا علاقه دارید سریع بلیت رزرو کنید تا یکی از بهترین اجراهای عمرتان را در این بنای زیبا ببینید.

موزۀ ملی مجارستان هم در این شهر قرار دارد و برای دیدن آن باید به بخش مرکزی یک کاخ بسیار باشکوه بروید تا با تاریخ پر فراز و نشیب مجارستان و دستاوردهای این کشور زیبا آشنا شوید. در نهایت هم دو بخش مهم شهر را به شما یادآور می‌شویم. یکی از آنها میدان هیروز یا میدان قهرمانان است که در بخش‌های پیش در موردش صحبت کردیم. قهرمانان این میدان سردارهای مجاری هستند که مجسمه‌شان را می‌بینید و به علاوه می‌توانید در همان نزدیکی به دیدن موزۀ هنرهای زیبا و پارک شهر هم بروید. به علاوه می‌توانید از پل چِین یا پل زنجیر هم دیدن کنید. این پل مهمترین پل مجارستان و یکی از مهمترین پل‌های اروپا است و بر روی رود دانوب قرار دارد. در واقع پل زنجیر اولین پل سنگی رود دانوب است و زیبایی فراوانی دارد. بسیاری این پل را سمبل بوداپست می‌دانند.

مطالب مرتبط:

راهنمای سفر به استانبول

راهنمای سفر به آنتالیا

راهنمای سفر به ارمنستان