تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان

همه چیز دربارۀ تحصیل در آلمان

امروزه جوانان زیادی به فکر اخذ ویزای دانشجویی و مهاجرت از طریق ادامۀ تحصیل در کشورهای تراز اول و برتر دنیا هستند. این کار یک راه مطمئن و بی دردسر برای کسانی است که دوست دارند از ایران خارج شوند و دنبال رویاهایشان بروند. مهاجرت از طریق ادامۀ تحصیل در بهترین کشورها و دانشگاه‌های دنیا می‌تواند بهترین راه کاملاً قانونی و مطمئن باشد که شما به وسیلۀ آن به اهدافتان می‌رسید. با این حال هستند کسانی که برای ادامۀ تحصیل همۀ شرایط لازم دارند و فقط پول کافی برای پرداخت هزینۀ تحصیل و دانشگاه کشور مقصد را ندارند. در این زمینه ممکن است کمی ناامید شوید و فکر کنید در این مسیر هم با در بسته رو به رو شدید. اما این طور نیست. هستند کشورهای بسیار خوب و پیشرفته ای که برای تحصیل هزینه نمی گیرند و شما به صورت رایگان از خدمات تحصیل در دانشگاه یا کالج آنها بهره مند می‌شوید. یکی از این کشورها آلمان است. ما در این مطلب به بررسی شرایط تحصیل در آلمان می‌پردازیم و هر آنچه لازم است در این مورد بدانید را به شما خواهیم گفت. پس با ما همراه باشید.

دربارۀ کشور آلمان بیشتر بدانید

 کشور آلمان یکی از کشورهای مهم و قدرتمند در اروپا است و به یکی از مهمترین کشورهای صنعتی دنیا شهرت دارد. پایتخت این کشور برلین است و شهرهایی مثل مونیخ و فرانکفورت جزو شهرهای مهم آلمان شناخته می‌شوند. شهر برلین پهناورترین شهر آلمان بوده و حدود چهار میلیون جمعیت دارد. به طور کلی کشور آلمان حدود هشتاد و سه میلیون نفر جمعیت دارد و از این حیث شرایط مشابهی با ایران دارد. مردم در این کشور به زبان آلمانی صحبت می‌کنند و روی نژاد و زبانشان بسیار متعصب هستند. در کل اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید باید این نکته را در خودتان جا بیندازید که مردم این کشور همیشه شما را فردی بیگانه می‌دانند و حتی با گرفتن پاسپورت آلمانی هم نمی‌توانید این دیدگاه را عوض کنید. این کشور با کشورهای مهمی مثل سوئیس و فرانسه مرز مشترک دارد و برای سفر به دیگر کشورهای شینگن شرایط بسیار خوبی دارید. 

چرا آلمان را برای تحصیل انتخاب کنم؟

خب اصلاً چرا باید کشور آلمان را برای ادامۀ تحصیل انتخاب کرد و مزیت تحصیل در این کشور چیست؟ باید گفت که غیر از رایگان بودن تحصیل در آلمان که شرایط را برای بسیاری از ایرانی‌ها فراهم می‌کند، دلایل دیگری هم وجود دارد. برای مثال سبک و سیستم آموزشی کشور آلمان بسیار استاندارد و تعریف شده است و شما متقاضی محترم می‌توانید مطمئن باشید که در یک سیستم فکر شده و درست تحصیل می‌کنید. وقتی صحبت از سیستم آموزشی استاندارد و قوی می‌شود تنها تحصیل در دانشگاه و کالج مطرح نیست و مدارس هم در این دسته قرار می گیرند. برای مثال باید گفت که تحصیل در مدارس برای تمام کودکان آلمانی اجباری است و اگر کسی فرزندش را به مدرسه نفرسد مورد تعقیب قانونی قرار می گیرد و مجرم شناخته می‌شود. البته تحصیل در مدارس برای همه رایگان است و جز در مواردی که والدین ترجیح می‌دهند فررزندشان را به مدارس خصوصی بفرستند، تمام هزینۀ تحصیل با دولت است. به علاوه دانشگاههای این کشور فرصت شغلی و پژوهشی زیادی را برای شما فراهم می‌کنند و می‌توانید به راحتی وارد بازار کار شوید و درآمد مورد نظرتان را به دست بیاورید. از طرفی این موضوع فقط مورد توجه مردم ایران نیست و بسیاری از جوانان دیگر کشورها هم به تحصیل با چنین شرایطی علاقه دارند و باید برای به دست آوردن این موقعیت جسابی بجنگید. مدارک اخذ شده از دانشگاههای آلمان بسیار معتبر هستند و اعتبار بالای این مدارک حتی در دیگر کشورهای اروپایی و امریکایی هم مورد تائید است. این را می‌توانید جزو مزیتهای مهم تحصیل در آلمان بگذارید.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید حدود پانزده درصد دانشجویان کشور آلمان از دیگر کشورهای دنیا هستند و این رکورد بسیار خوبی است. برای همین می‌توانید علاوه بر تحصیل در آلمان با دانشجویان مختلف از دیگر کشورها آشنا شوید و تجربۀ خوبی به دست بیاورید. به علاوه می‌توانید در آلمان بورسیۀ تحصیلی هم بگیرید و به ازای تحصیل درآمدی هم دریافت کنید. این کشور کلاسهای دانشگاهی خود را به هر دو زبان انگلیسی و آلمانی برگزار می‌کند و همین باعث می‌شود کسانی که به زبان آلمانی مسلط نیستد بتوانند بدون استرس این دوره را طی کنند. شما می‌توانید در این کشور ویزای همراه بگیرید و با همسر خود سفر کنید تا در دورۀ تحصیلی از خانواده دور نمانید. با تحصیل در آلمان این امکان برایتان وجود خواهد داشت که ویزای کاری هم بگیرید و بتوانید بعد از دورۀ تحصیل وارد بازار کار شده و در این کشور بمانید. در این صورت می‌توانید تقاضای اقامت دهید و ویزای کاری را به ویزای دائم تبدیل نمایید. با تحصیل در آلمان می‌توانید به دیگر کشورهای شینگن هم سفر کنید و این برایتان خیلی شگفت انگیز خواهد بود.

مقاطع مختلف تحصیل در آلمان

شما در کشور آلمان این فرصت را دارید که در تمامی مقاطع تحصیلی از دورۀ لیسانس یا کارشناسی گرفته تا کارشناسی ارشد و دکترا به تحصیل ادامه دهید. شما در آلمان می‌توانید مقطع کارشناسی را در دستۀ علوم پایه و مهندسی و یا علوم انسانی پیش ببرید. بعد از آن در یکی از همین دو دستۀ گفته شده به ادامۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بپردازید و بعد حدود سه تا پنج سال از وقت خود را به تحصیل در مقطع دکترا بپردازید. البته نیازی به گذراندن هر سه دوره نیست و می‌توانید تنها یکی از این مقاطع را برای تحصیل در آلمان انتخاب کنید. در مورد تحصیل در مقطع دکترا باید گفت که در این مقطع به شما حقوق و مزایا هم تعلق می گیرد تا بتوانید تمام تمرکز خود را بر پژوهش و تحقیقات بگذارید و نگرانی بابت هزینۀ زندگی نداشته باشید. همان طور که می‌بینید این مقطع مزایای زیادی دارد و برای همین باید حدس زده باشید که اخذ پذیرش در مقطع دکترا برای تحصیل در آلمان تا چه اندازه سخت است و نیاز به مدارک و سوابق خوبی دارد. برای همین در این مورد حتماً پیش از اقدام به اخذ پذیرش به آماده کردن سابقۀ تحصیلی و کاری همچون شرکت در پروژه های بزرگ و مرتبط با رشتۀ تحصیلی، انتشار مقالات علمی در نشریات معتبر و بین المللی، چاپ کتاب و غیره بپردازید تا درصد پذیرش شما بالا برود. خوبی تخصیل در آلمان رایگان بودن آن است و شما فقط هزینۀ خدمات ارائه شده در دانشکده را می‌پردازید که آن هم با توجه به دانشگاه و رشتۀ تحصیلی بین پنجاه تا سیصد یورو در طول یک ترم است. البته دانشگاهها در آلمان به دسته تقسیم می‌شوند. نخستین دسته همان دانشگاههایی هستند که ما می‌شناسیم و شما می‌توانید تا مقطع دکترا در آنها ادامه تحصیل دهید. دستۀ دیگر دانشگاههای علمی کاربردی هستند و بر روی دروسی تمرکز می‌کنند که بازار کار خوبی دارند و دانشجو می‌تواند با آنها در محل کارش ترفیع بگیرد، شغل خوبی پیدا کند و یا افزایش حقوق بگیرد. دستۀ آخر هم دانشگاههای هنر است که تمام هنرها از جمله موسیقی و فیلم سازی در آنها تدریس می‌شود و مخاطبان بسیار زیادی دارد. 

رشته‌های پزشکی در آلمان

البته که تحصیل در زیر شاخۀ پزشکی در آلمان دنیای دیگری دارد و مدارک این کشور در زمینۀ پزشکی بسیار معتبر است و جایگاه ویژه ای در دنیا دارد. دانشگاههای پزشکی کشور آلمان بسیار مجهز و پیشرفته هستند و استادان حاذق و بسیار مجربی دارند و برای همین هم هست که مدارکشان معتبر است. در واقع اگر بتوانید در هر گرایشی از پزشکی در این دانشگاهها پذیرش بگیرید آیندۀ روشنی در انتظارتان خواهد بود و می‌توانید مطمئن باشید که درآمد بالا و موقعیت کاری و اجتماعی خیلی خوبی خواهید داشت. برای تحصیل در آلمان با گرایش پزشکی حدود شش سال زمان می گذارید و بعد موفق به فارغ التحصیلی می‌شوید. البته ورود به این دانشگاهها نیاز به شرکت در آزمون عمومی دارد که هر ساله در آلمان برگزار می‌شود.

اشتغال به کار همزمان با تحصیل در آلمان

از دیگر مزایای تحصیل در آلمان می‌توان به این نکته اشاره کرد که دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی می‌توانند همزمان با تحصیل به صورت پاره وقت کار هم بکنند و این یعنی می‌توانند خودشان از پس هزینۀ زندگی خود بر بیایند و نیاز به حمایت مالی دیگران نداشته باشند. این فرصت برای دانشجویان آلمانی و غیر آلمانی به صورت برابر مهیا است و برای همین دیگر هیچ نگرانی بابت شرایط مالی خود در آلمان نخواهید داشت. البته این کار پاره وقت است و امکان کار در فروشگاه ها، رستوران‌ها، نمایشگاه‌ها، کتابخانۀ دانشگاه و دیگر مراکز خدماتی برای شما مهیا است. درست است که درآمد بالایی به دست نمی‌آورید و امکان زندگی مرفه برایتان وجود ندارد؛ اما این شرایط موقتی است و خوب آن این است که روی پای خودتان می‌ایستید و از پس هزینۀ تحصیل خودتان برمی آیید. البته بعد از ترم سوم اگر شرایط مناسبی داشته باشید داشنگاه شما را با مراکزی آشنا می‌کند که می‌توانید در رشتۀ تحصیل خود مشغول به کار شوید و این عالی است. 

بورسیۀ تحصیلی در آلمان

همان طور که در مطالب پیش اشاره کردیم می‌توانید در این کشور بورسیۀ تحصیلی بگیرید و از این راه با اخذ کمک هزینۀ تحصیلی شرایط آسانتر و بهتری داشته باشید. این کشور برای تحصیل یک کشور همه چیز تمام است که هم می‌توانید در آن به صورت رایگان تحصیل کنید، هم مدرکی با اعتبار بسیار بالا دریافت کنید و هم با اخذ بورسیه و کمک هزینۀ تحصیلی در این امر تحصیلی با کمترین فشار مالی را تجربه کنید. به علاوه اکثراً در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا از امکان تحصیل در کلاسهای انگلیسی زبان هم بهره مند می‌شوید و دیگر نیاز نیست نگران زبان آلمانی خودتان باشید. بحث زبان شد و در بخش زیر به سطح زبانی مورد نیاز برای تحصیل در آلمان خواهیم پرداخت.

سطح زبان آلمانی برای تحصیل در این کشور

اینکه برای تحصیل در آلمان به چه سطح زبانی نیاز دارید به سطح مورد نظرتان برای ادامه تحصیل در این کشور بستگی دارد. شما باید برای تحصیل در مقطع کارشناسی و به صورت حداقلی سطح  B1 را در این زبان داشته باشید. این مدرک را هم دانشگاهای آلمان برای پذیرش شما نیاز دارند و هم سفارت آلمان برای دادن ویزای تحصیلی آلمان به شما این مدرک را ازتان می‌خواهد. برای شرکت در آزمون معتبر آلمانی و اخذ این مدرک می‌توانید به موسسه گوته در تهران بروید. برای کسب این سطح باید حداقل از صد سوالی که در هر بخش وجود دارد شصت سوال را درست بزنید. بعد از اخذ این مدرک می‌توانید نسبت به اخذ ویزای شینگن آلمان اقدام کنید. البته از انواع این ویزا باید ویزای تحصیلی را انتخاب کنید. در نخستین مرحله باید فرمهای مورد نیاز را پر کرده و بعد از سفارت آلمان وقت مصاحبه بگیرید. در روز وقت سفارت تمامی مدارک خود را تحویل داده و با پرداخت هزینۀ مورد نیاز برای اخذ ویزا و انجام امور مربوطه کار را تمام کنید. در این میان یکی از مهمترین مدارک برگۀ پذیرش دانشگاه است و بعد از آن شرایط تمکن مالی شما مورد ارزیابی قرار می گیرد. در نهایت می‌توانید منتظر ارزیابی باشید و اگر نتیجه مثبت بود ویزای شینگن آلمان را تحویل بگیرید.

کالج و تحصیل در آلمان

برای تحصیل در آلمان حتماً نیاز نیست وارد دانشگاههای این کشور شوید و کالجها هم شرایط بسیار خوبی دارند و سریعتر و راحتتر هم پذیرش می‌دهند. شما می‌توانید از یک کالج پذیرش بگیرید و بعد که با شرایط زندگی و تحصیل در آلمان آشنا شدید برای ادامه تحصیل اقدام کنید و وارد دانشگاه شوید. البته با داشتن مدرک کالج هم موقعیت شغلی مناسبی پیدا خواهید کرد و می‌توانید با تلاش بسیار ویزای کاری بگیرید و مشغول به کار شوید. مدت زمان لازم برای تحصیل در کالج یک سال است و به زودی تمام می‌شود. از مزایای این کر آشنایی با زبان آلمانی و سیستم تحصیلی و زندگی در این کشور است.

زندگی در آلمان چقدر هزینه دارد؟

خوبی تحصیل در آلمان این است که در موزد هزینه شما فقط نگران هزینۀ زندگی هستید و تحصیل شما برایتان رایگان و بی هزینه است. البته هزینۀ زندگی در این کشور هم به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر پایینتر است و همین شرایط را برای شما هموارتر می‌کند. اگر هزینۀ زندگی در آلمان را اجارۀ خانه، هزینۀ رفت و آمد، هزینۀ خورد و خوراک، هزینۀ اینترنت و دیگر موارد در نظر بگیریم به طور متوسط حدود هزار یورو به صورت ماهانه نیاز خواهید داشت. شما بعد از دورۀ تحصیلی می‌توانید نسبت به اخذ ویزای کاری اقدام کنید و بعد از آن برای اخذ اقامت در آلمان اقدام کنید. به طور کلی می‌توانید بعد از اتمام دورۀ تحصیلی ویزای کاری، ویزای ادامۀ تحصیل مجدد و ویزای ازدواج را بگیرید تا بتوانید در این کشور بمانید. بعد از آن هم می‌توانید ویزای موقت یا بلو کارت آلمان را بگیرید و در مرحلۀ آخر ویزای اقامت دائم یا گرین کارت دریافت کنید.
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن