راهنمای تحصیل

راهنمای تحصیل در کانادا

نکات مهم تحصیل در کانادا را با نیلی گشت بخوانید

این روزها یکی از امن‌ترین و راحت‌ترین راه‌های مهاجرت اخذ ویزای تحصیلی است و در این بین کشور کانادا با شرایط ویژه و استثنایی اقامت، اشتغال و دانشگاه‌های معتبر می‌تواند راه مناسبی برای این اقدام باشد. شما می‌توانید با اخذ ویزای تحصیلی و تحصیل در یکی از مقاطع دانشگاهی، تحصیل در مدارس یا کالج به کانادا بروید و پس از آن با ادامۀ تحصیل یا اشتغال به کار مراحل اخذ اقامت دائم در کانادا را طی کنید. در این خصوص لازم است پیش از هر اقدامی در مورد شرایط تحصیل در کانادا، روش‌های اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور و نیز مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا اطلاعات کاملی به دست آورید و بتوانید قدم‌های محکم و امنی بردارید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مختلف و شهرهای مختلف کانادا شرایط متفاوتی دارد و باید با ورود به دیگر بخش‌های همین سایت نسبت به هر کدام از شهرهای کانادا اطلاعات جداگانه‌ای به دست بیاورید. ما در این مطلب راهنمای جامع تحصیل در کانادا را به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید نسبت به این اقدام اطلاعات اولیه و مشخصی داشته باشید. پس با ما همراه شوید.

تحصیل در مدارس کانادا

از ابتدایی‌ترین و آینده دارترین بخش‌های تحصیل در کانادا، اقدام برای ورود به مدارس این کشور است. برای تحصیل در این کشور هم می‌توانید به توجه به سن و شرایط تحصیلی فرزندتان یکی از مقاطع دوازده گانۀ تحصیلی را انتخاب کرده و نسبت به اخذ پذیرش از مدارس کانادا اقدام کنید. در این مقطع می‌توانید فرزندتان را به اصطلاح پانسیون کرده با انتخاب مدارسی که خوابگاه دانش آموزی دارند از شرایط اقامت و خورد و خوراک فرزندتان مطمئن شوید. به علاوه می‌توانید ویزای همراه بگیرید و همراه فرزندتان به کانادا بروید تا در دورۀ تحصیلی او کنارش باشید. البته این را در نظر داشته باشید که شرایط اشتغال کسی که ویزای همراه دارد کمی متفاوت و محدود است و تنها در صورتی این کار شدنی است که بتوانید از پس هزینه‌های اقامت در کانادا بر بیایید. پس از پایان دورۀ تحصیلی در مدارس دیپلم مدارس کانادا به شما داده می‌شود و می‌توانید بلافاصله برای تحصیلی در کالج اقدام کنید. در بخش بعدی با تحصیل در کالج آشنا خواهید شد.

تحصیل در کانادا؛ کالج‌ها

از جمله مقاطع تجصیلی که کمتر به آن پرداخته می‌شود کالج است. از آنجایی که ما در ایران چنین مقطع تحصیلی‌ای نداریم و دانش آموزان بلافاصله بعد از گرفتن دیپلم وارد محیط دانشگاه می‌شوند، می‌توان این گونه برداشت کرد که شناخت کافی از دوره‌ای به نام کالج ندارد. پیش از هر چیز بهتر است بدانید که در حالت کلی و در بیشتر کشورهای دنیا که سازمان آموزشی یکپارچه‌ای دارند، سه مقطع کلی تحصیلی وجود دارد. یکی مقطع تحصیل در مدارس که دورۀ دوازده ساله دارد، دیگری دورۀ بعد از دبیرستان که همان کالج است و در انتها دورۀ تحصیل در دانشگاه که خود مقاطع مختلفی دارد.  کالج در مقاطع ایران مدرکی معادل کاردانی یا دورۀ فنی و حرفه‌ای  است. اخذ دورۀ کالج یکی از قابل قبول‌ترین و بهترین مقاطع تحصیلی در کانادا است و بسیاری از بومی‌های این کشور حتی به دانشگاه هم نرفته و با اخذ مدرک از کالج وارد بازار کار می‌شوند. دوره‌های کالج به طور معمول برای آن دسته از افرادی مناسب است که می‌خواهند مهارت فنی و تخصصی لازم را کسب کرده و به سرعت وارد بازار کار شوند. این افراد می‌توانند در کالج تخصص لازم را کسب کرده و مدرک معتبر و بین المللی هم بگیرند. از مزایای اخذ پذیرش از کالج این است که نسبت به دانشگاه‌ها راحتتر پذیرش می گیرید. با این حال اخذ ویزای تحصیلی برای رفتن به کالج سخت‌تر از اخذ این ویزا برای ورود به دانشگاه است. بنابراین اگر می‌خواهید مبنای پذیرش و ویزای تحصیلی را بر کالج بگذارید، بهتر است با کالج‌های معتبری مانند کالج‌های هنرهای زیبا، موسسات فناوری، کالج‌های ایالت کبک و کالج‌های مشاغل اقدام کنید. این کالج‌ها برای تحصیل در کانادا بسیار معتبر هستند و در دوره‌های دو یا سه ساله می‌توانی مدرکی معادل کاردانی یا در برخی موارد کارشناسی را دریافت کرده و بعد از آن یا وارد بازار کار شوید یا به تحصیل ادامه داده و وارد دانشگاه شوید. البته برای این کار نیاز است که امتحانات ورودی کالج را قبول شوید، دوره‌های زبان انگلیسی یا فرانسه را هم بگذارنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که افراد زیر هجده سال به مدرک زبان نیاز ندارند. با اخذ پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی از سفارت کانادا امکان سفر به این کشور و حتی گرفتن کار پاره وقت و کار بیست ساعت در هفته را خواهید داشت.

تحصیل در کانادا؛ دورۀ کارشناسی

همان طور که می‌دانید رفتن به کالج امری اجباری نیست و می‌توانید بلافاصله بعد از اخذ دیپلم برای تحصیل در مقطع کارشناسی یا همان لیسانس دانشگاه اقدام کنید. تحصیل در کانادا در دورۀ کارشناسی معمولاً سه تا چهار سال طول می‌کشد و این به رشته و دانشگاه مورد نظر شما بستگی دارد. البته در برخی موارد بایستی یک دورۀ جبرانی که شبیه دورۀ پیش دانشگاهی در ایران هست را هم بگذرانید و در آن چند واحد درسی و در صورت لزوم دورۀ زبان انگلیسی را پاس کنید. برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا در این مقطع بایستی دیپلم خود را به همراه مدرک زبان مورد نظر، ریز نمرات دوره‌های تحصیلی، پاسپورت، رزومۀ تحصیلی و فیش واریز هزینۀ پذیرش به همراه دیگر مدارک برای دانشگاه ارسال کنید تا پس از بررسی نتیجۀ درخواست را به شما ارسال کنند. شروع ترم‌های تحصیلی سالانه در کانادا از شهریور ماه شروع می‌شود. هر دانشگاه در سال دو ترم برگزار می‌کند و ترم دوم از دی ماه استارت می‌خورد. البته برخی دانشگاه‌ها ترم‌های تابستانی هم دارند که در این صورت با شروع این ترم‌ها در فروردین ماه می‌توان حساب ترم‌های سالیانه را بر سه گذاشت. بنابراین به این موضوع دقت کنید که زمان پذیرش شما و اخذ ویزای تحصیلی از شروع ترم نگذرد؛ چون در این صورت باید برای تحصیل در ترم جدید چند ماه منتظر بمانید.

 

بیشتر بخوانید
راهنمای تحصیل در آلمان

اینکه چه شهر و دانشگاهی را برای تحصیل در کانادا انتخاب می‌کنید بسیار در پذیرش شما موثر است. قطعاً دانشگاه‌های خوب در شهرهای بزرگ و پر جمعیت شرایط ویژه‌تری مانند شرط معدل و عدم وجود وقفۀ تحصیلی بیش از سه سال یا مواردی مثل سابقۀ تحصیلی بسیار قوی را دارند و شهرهای کوچکتر و دانشگاه‌های نه چندان معروف شانس بیشتری برای پذیرش به شما می‌دهند. البته این را هم در نظر داشته باشید که بعد از بررسی و انتخاب دانشگاه حتماً منشور پذیرش دانشجوی آن را به دقت مطالعه کنید تا زمان نهایی ارسال مدارک برای بررسی را متوجه شوید. اگر بعد از آن زمان مدارکتان را ارسال کنید بررسی نمی‌شود و بنابراین کار شما یک سال به تاخیر می‌افتد؛ پس بهتر است هر چه سریعتر اقدام کنید و در بازۀ زمانی خود، زمان لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا را هم لحاظ کنید.

تحصیل در کانادا؛ دورۀ کارشناسی ارشد

شاید اخذ پذیرش برای مقطع کارشناسی کمی سخت باشد و درست کردن یک رزومۀ تحصیلی خوب و پر بار در این مقطع کار مشکلی به نظر برسد. به علاوه اینکه برخی دانشگاه‌ها برای مقطع کارشناسی آزمون ورودی دارند و این بسیار دست و پا گیر است. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند این مقطع را در ایران خوانده و مقطع مارشناسی ارشد را برای تحصیل در کانادا انتخاب کنند. مقطع کارشناسی ارشد یا همان فوق لیسانس بسته به رشته و دانشگاه مورد نظر شما بین یک تا دو سال طول می‌کشد و خوبی آن این است که خیلی زود فارغ التحصیل شده و در کانادا وارد بازار کار می‌شوید. در کانادا این مقطع تحصیلی به دو بخش کارشناسی ارشد پژوهشی و کارشناسی ارشد واحدی تقسیم بندی می‌شود. اگر در دوره‌های پژوهشی مشغول به تحصیل در کانادا شوید، این امتیاز را در بیشتر رشته‌ها دارید که بدون نیاز به آزمون مجزا به طور مستقیم تحصیل در مقطع دکترا را هم شروع کنید. البته همان طور که می‌دانید تحصیل در مقطع دکترا نیازمند سعی و تلاش بسیار زیادی در کانادا است. نکتۀ جالب اینکه در مقطع کارشناسی ارشد هزینۀ تحصیلی بسیار پایین‌تری را به نسبت دورۀ کارشناسی پرداخت می‌کنید و از لحاظ مالی به نفع شما خواهد بود. به علاوه اینکه اگر در این مقطع فاصلۀ تحصیلی پنج ساله هم داشته باشید مشکلی نیست و می‌توانید با این شرایط پذیرش بگیرید. برای اخذ پذیرش در این مقطع تحصیلی باید آیلتش آکادمیک حداقل شش و نیم را داشته باشید.

از دیگر مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش می‌توان به اسکن مدرک کارشناسی، فرم‌های تکمیل شده، رزومۀ تحصیلی، انگیزه نامه، توصیه نامه از اساتید دانشگاه، شرط معدل پانزده برای دورۀ کارشناسی به همراه ریز نمرات، سابقۀ تحصیلی، مدرک آیلتس آکادمیک، ارائۀ مقالات علمی در مجلات معتبر بین المللی، سابقۀ کاری مرتبط با رشتۀ تحصیلی و فیش واریز هزینۀ پذیرش اشاره کرد. البته دیگر مدارک با توجه به نظر دانشگاه‌های مختلف نیز ممکن است اضافه شود و در این زمینه حتماً سایت دانشگاه مورد نظرتان را با دقت بخوانید. اما اگر دقت کرده باشید می‌بینید که بیشتر افراد یادگیری زبان فرانسه را به جان می‌خرند و ترجیح می‌دهند تحصیل در کانادا را در ایالت کبک انجام دهند. دلیل این موضوع چیست؟ باید گفت که همیشه بخشی از هزینۀ تحصیل توسط دولت فدرال و بخشی توسط بودجۀ ایالتی پرداخت می‌شود و ایالت کبک جزو آن دسته از ایالاتی است که سهم بیشتری از هزینه‌های تحصیلی را بر عهده می گیرد و برای همین نسبت به دیگر ایالت کانادا هزینۀ تحصیلی کمتری از دانشجوها دریافت می‌کند. به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می‌دهند در کبک به تحصیل ادامه دهند.

تحصیل در کانادا؛ دورۀ دکترا

آخرین مرحله از تحصیل در کانادا در دانشگاه‌های این کشور به مقطع دکترا مرتبط است که اگر بتوانید در این مقطع پذیرش بگیرید به نوعی آیندۀ کاری و مالی خود را در این کشور تضمین کرده‌اید. برای اینکه بتوانید در این مقطع تحصیلی از دانشگاه‌های کانادا پذیرش بگیرید بایستی در یک دانشگاه ترجیحاً دولتی در ایران یا سایر کشورها با یک معدل خوب در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده باشید. البته کسانی که در کانادا مقطع کارشناسی ارشد را گذرانده‌اند شانس بیشتری دارند. از دیگر موارد مهم اخذ آیلتس آکادمیک هفت، داشتن مقاله‌های علمی تائید شده و معتبر، داشتن انگیزه نامۀ قوی، آماده کردن توصیه نامۀ اساتید دانشگاه، رزومۀ تحصیلی قوی، روزمۀ کاری مرتبط با رشتۀ مورد نظر، پروپوزال خوب و ویراستاری شده و مدرک GRE و GMAT با توجه به رشته و دانشگاه مورد نظر می‌باشد. در صورت اخذ پذیرش حدود سه سال در کانادا در این مقطع تحصیل خواهید کرد. البته این زمان به رشتۀ تحصیلی شما بستگی دارد و در برخی موارد مانند رشته‌های پزشکی حدود شش سال طول می‌کشد.

در این مقطع باید برای اخذ پذیرش و حتی قبل از شروع تحصیل بدانید که پروژۀ پایانی شما در چه مورد خواهد بود و یک پروپوزال بسیار خوب در مورد آن ارائه دهید. از همان ابتدای تحصیل هم بر این پروژه کار خواهید کرد و دوره‌هایی مانند روش شناسی و مهارت‌های نوشتاری پایان نامۀ دکترا را خواهید آموخت. در این مقطع دانشجویان اغلب بورسیه می‌شوند و هزینۀ تحصیل آنها توسط موسسات خاصی پرداخت می گردد. به همین دلیل این دوره هم به نسبت دورۀ ارشد از هزینۀ کمتری برخوردار است. البته این به دانشگاه شما بستگی دارد و اگر دانشگاه‌های خصوصی را انتخاب کنید باید خودتان هزینه‌ها را متقبل شوید. در واقع حتی در دانشگاه‌های دولتی هم اخذ بورسیه برای کسانی است که بتوانند نمرات خوبی را در دانشگاه داشته باشند و رقابت سختی بین دانشجویان بین المللی در می گیرد و یکی از دلایل آن محدود بودن سهمیۀ بورسیه است.

آیا تحصیل در کانادا ایدۀ مناسبی است؟

در حالت کلی کسانی که می‌خواهند یک راه امن و کاملاً قانونی برای سفر و در نهایت مهاجرت به کانادا پیدا کنند می‌توانند مطمئن باشند که این یکی از بهترین راه‌های مهاجرت است؛ چرا که کانادا یک کشور مهاجر پذیر است، به شدت به نیرو متخصص و تحصیل کرده نیاز دارند، تعداد ایرانی های مقیم کانادا زیاد است و در کنار خونگرم بودن مردم این کشور احساس غربت نخواهید کرد، تعداد مهاجران دیگر کشورها هم زیاد است و به نوعی در یک محیط بین المللی تحصیل و کار را تجربه می‌کنید و می‌توانید با خیال راحت برای آیندۀ خود برنامه ریزی کنید. با این وجود با توجه به نابسامانی‌های بازار ارز در ماه‌های اخیر هزینۀ سفر به کانادا بسیار بالاتر از قبل در می آید و باید در این مورد حسابی برنامه ریزی مالی داشته باشید و با حساب و کتاب دقیق و پیش بینی شرایط ارز تا زمان مهاجرت شما و حتی در دورۀ تحصیل، ارزیابی کنید که استطاعت این مهاجرت تحصیلی را دارید یا خیر. برخی افراد کلی هزینه می‌کنند و تا اواسط راه جلو می‌روند و بعد با کمبود بودجه مواجه شده و پس از هدر رفت مبلغ زیادی پول نمی‌توانند کار را به انتها برسانند. برای همین پیش از هر کاری بودجۀ خود را بسنجید، هزینۀ اخذ پذیرش، اخذ ویزای تحصیلی کانادا، سفر، ترم‌های اول تحصیل، زندگی در کانادا و دیگر موارد را بسنجید و اگر در این مورد مشکلی نداشتید می توانید با خیال راحت هر چه سریع‌تر اقدام کنید و موفق شوید.

نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن