پاناما

جاذبه‌های گردشگری پاناما

پاناما؛ کشوری با جاذبه‌های گردشگری ناشناخته

کسانی که به قارۀ امریکا و جاذبه‌های گردشگری این بخش از دنیا علاقه دارند می‌دانند که کشور پاناما یکی از زیباترین کشورهای امریکای مرکزی است و فضای بسیار منحصر به فرد و زیبایی دارد. طبیعت این کشور سرشار از شگفتی و جذابیت است و تاریخ آن چنان بناها و اماکن تاریخی‌ای را از خودش بر جای گذاشته که به هوش از سر گردشگرها می‌برد. از آنجایی که این کشور برای خیلی از توریست‌ها هنوز شناخته شده نیست؛ می‌توانید مطمئن باشید که علی رغم جاذبه‌های گردشگری فراوان، کشور پاناما خیلی پر از توریست نشده و جاذبه‌های آن هنور بکر بودن خودشان را حفظ کرده‌اند. ما امروز و در این مطلب برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری پاناما به این کشور سفر می‌کنیم تا با بخش‌های مختلف آن آشنا شویم و یکی دیگر از کشورهای جذاب امریکای مرکزی را بشناسیم. پس با ما همراه شوید.

از پاناما چه می‌دانید؟

پیش از آنکه بخواهیم با جاذبه‌های گردشگری پاناما آشنا شویم بهتر است اطلاعات کلی در مورد این کشور زیبا به دست بیاوریم. این کشور در امریکای مرکزی واقع شده و به داشتن سواحل زیبا و جنگل‌های بکر معروف است. مردم در این کشور به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند و واحد ارزی آن دلار امریکا است. پایتخت پاناما شهری به همین نام یا به عبارت دیگر پاناما سیتی است. البته این را در نظر داشته باشید که پاناما کشور بسیار کوچکی است و جمعیتی بالغ بر چهارمیلیون و سیصد هزار نفر است. پاناما از زمان افتتاح کانال این کشور در اوایل قرن بیستم میلادی رشد قابل توجهی پیدا کرد و شرایط گردشگری در این کشور رو به بهبود رفت. این کانال باعث رفت و آمد کشتی‌های بین المللی در این منطقه شد و گردشگرهای زیادی را به سوی آن کشاند. امروزه پارک ملی و اماکن طبیعی پاناما جذابیت ویژه‌ای پیدا کرده‌اند و یکی از بهترین و ناب‌ترین مقاصد گردشگری را ایجاد نموده‌‌اند که در ادامه با برخی از آنها آشنا خواهیم شد.

سواحل پداسی؛ جاذبه‌های گردشگری پاناما  

در بخش قبلی گفتیم که سواحل پاناما از جمله جاذبه‌های گردشگری این کشور است. یکی از سواحل معروف در پاناما سواحل پداسی (Pedasi) نام دارد. این ساحل‌ها در روستای بسیار کوچک و زیبایی در کنار اقیانوس آرام قرار دارند و برای رفتن به آنجا لازم است پنج ساعتی از شهر دور شوید. کسانی که دوست دارند در سواحل شنی و زیبا با آب و هوایی مطلوب و فرح بخش پیاده روی کنند، شنا کنند، موج سواری را تجربه کنند و به انواع تفریحات ساحلی مشغول شوند می‌توانند مطمئن باشند که سواحل پداسی بهترین گزینه است. نکتۀ مهم اینکه وقتی وارد ساحل می‌شوید محیط پر از مسافر و گردشگر نیست و هنوز طبیعت حالت آرام و بکرش را حفظ کرده است؛ برای همین می‌توانید آرامش زیادی از این ساحل بگیرید و حسابی از آن لذت ببرید. به علاوه تورهای ماهیگیری محلی‌ها در این سواحل پهن شده و می‌توانید هم خودتان برای تفریح به ماهیگیری بپردازید و هم یک وعده غذای دریایی تازه و خوشمزه میل کنید.

کانال پاناما؛ از دیدنی‌های این کشور   

از دیگر دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری پاناما می‌توان به کانال پاناما (Panama Canal) اشاره کرد که جزو مهمترین دلایل رشد صنعت گردشگری در این کشور به شمار می‌رود و از اوایل قرن بیستم میلادی تا کنون با امکاناتی که به پاناما آورده به جاذبۀ مهم گردشگری این کشور تبدیل شده و به علاوه برای مردم پاناما هم اهمیت زیادی دارد. این کانال ساخته شد تا دو اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را به هم متصل کرده و به همین ترتیب راه را برای گردشگری و تجارت باز کند. در این کانال انواع کشتی‌ها رفت و آمد می‌کنند و شما به عنوان یک گردشگر در پاناما می‌توانید یک شب زیبا را در کشتی لوکس و کروز بگذارنید و خاطرۀ خوبی از کانال پاناما ایجاد کنید. جالب اینجاست که کشتی‌های عبوری از این کانال از اروپا و امریکا به آسیا دسترسی پیدا می‌کنند و می‌توانند خودشان را به آسیای شرقی برسانند. ساخت کانال پاناما زمان زیادی برده است و طراحی معماری و عمران پیچیده‌ای دارد. شاید برایتان جالب و تاثیر برانگیز باشد که بدانید در راه ساخت این کانال حدود بیست و هشت هزار نفر جان خودشان را از دست داده‌اند. به همین دلیل این کانال جزو کانال‌های مهم امریکا به شمار می‌رود.

کوه آتشفشانی بارو؛ از جاذبه‌های طبیعی پاناما

در بخش‌های قبلی گفتیم که منابع طبیعی جزو مهمترین جاذبه‌های گردشگری پاناما به شمار می‌روند و باید در این مورد با یکی از مهمترین آنها یعنی کوه آتشفشانی بارو (Baru Volcano) آشنا شوید. این کوه بلندترین کوه پاناما است و می‌توان گفت تنها کوه آتشفشانی این کشورر است. کوه آتشفشانی بارو حدود س هزار و پانصد متر ارتفاع دارد و دامنه‌های آن پر از جنگل، حیات وحش بکر، مزرعه‌های قهوه و پارک ملی است و همین موضوع جذابیت آن را بیشتر می‌کند. گردشگرها از ارتفاع این کوه بالا می‌روند و در این بین با انواع و اقسام جاذبه‌های طبیعی آشنا می‌شوند. این کار چند روز زمان می‌برد و بهتر است از قبل برای بازدید از کوه آتشفشانی بارو برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.

موزۀ تنوع زیستی یا همان بیوموزه؛ جاذبه‌های پاناما    

جاذبه‌های طبیعی پاناما بسیار زیاد است و بهتر است در سفر به این کشور سری هم به موزۀ نام تنوع زیستی (Biomuseo) یا همان بیوموزه بیاندازید تا با نمایشگاه‌های محیط زیستی و جانوری آن آشنا شوید. پیش از ورود به موزه معماری و طراحی آن شما را مبهوت می‌کند؛ چرا معماری موزۀ تنوع زیستی بسیار جذاب و زیبا است و گردشگرها معمولاً زمانی را برای بازدید خود بنا می گذارند و بعد به بازدید از نمایشگاه می‌پردازند. در این موزه هشت نمایشگاه وجود دارد و هر کدام بخشی از موضوعیت اصلی تنوع جانوری و محیط زیستی این کشور را به نمایش گذاشته‌اند. به علاوه بخشی از بیوموزۀ پاناما به سالن‌های تعلق دارد که در آنها انواع مراسم‌ها مانند کنسرت، همایش و نمایشگاه‌های دیگر برگزار می‌شود و اگر مایل باشید می‌توانید در آن نمایشگاه‌ها و کنسرت‌ها هم شرکت کنید. برای بازدید از بیوموزۀ پانامل از ساعت ده صبح تا پنج بعد از ظهر فرصت دارید و پیشنهاد می‌کنیم پیش از رفتن به جاذبه‌های طبیعی این کشور از بیوموزه دیدن کنید تا با دید بازتری طبیعت پاناما را بگردید. این موزه در پاناما سینی و پایتخت این کشور قرار دارد.  

جنگل سندرو لوس کوتزالز؛ از جاذبه‌های طبیعی پاناما  

می‌رسیم به یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری پاناما که ارزش و اعتبار بسیار بالایی دارد و جزو بهترین‌های این کشور به شمار می‌رود. جنگل سندرو لوس کوتزالز (Sendero Los Quetzales) یکی از زیباترین جنگل‌هایی است که در طور عمرتان خواهید دید و برای دیدنش باید به شهر کوچکی در اطراف پاناما سیتی به نام سِرو پانتو بروید. اما مطمئن باشید این رفت و آمد ارزشش را دارد و لذت زیادی از این بازدید خواهید برد. سرو پانتو در نه کیلومتری این شهر قرار دارد و در مدت زمان کوتاهی به آن خواهید رسید. طبیعت بکری در این جنگل منتظر شما خواهد بود. تصور کنید در میان انبوهی از درختان سرسبز و مختلف راه می‌روید و ابرها هم پایین آمده‌اند تا مه زیبا و خارق العاده‌ای را ایجاد کنند. این جنگل یک بخش کوهستانی دارد که می‌توانید در آن بخش به کوهنوردی بپردازید و از طبیعت زیبای آنجا بذت ببرید. پل‌های جذاب، حیوانات زیبا و متنوع در این بخش محافظت شدۀ جنگل و راه‌های پر پیچ و خم و جذاب از جمله چیزهایی است که در این مسیر خواهید دید. این جنگل بسیار وسیع است و بهتر است حتماً در یک گروه و با همراهی یک محلی و کسی که به جنگل وارد است به بازدید و طبیعت گردی بروید تا به مشکلی بر نخورید.  

جزایر سان بلاس؛ از دیدنی‌های این کشور  

از دیگر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری پاناما می‌توان به جزایر سان بلاس (San Blas Islands) اشاره کرد. برای رفتن به این جزایر و تجربۀ یک تفریح فوق العاده و بی نظیر به شرق کشور پاناما بروید و آنجا است که جذاب‌ترین تفریحات ساحلی را در بهترین جزایر دنیا تجربه خواهید کرد و حتی شاید دلتان بخواهد چند روزی را در این جزایر بمانید و لذت ببرید. شرایط آب و هوایی در این جزایر بسیار جذاب و خوب است و با وجود محیط خلوت و نه چندان پر هیاهو آرامشی می گیرید که وصف ناشدنی است. طبیعت این جزایر هم دیدنی و جذاب است و می‌توانی به جز بازدید از سواحل با مردم محلی همراه شوید و چیزهای زیادی از فرهنگ مردم بومی پاناما یاد بگیرید. البته خیلی انگلیسی بلد نیستند و بیشتر باید سعی کنید به روش خودشان با آنها ارتباط برقرار کنید.

جزیرۀ مروارید؛ از اماکن تفریحی پاناما   

از بین تمامی جزایر موجود در کشور پاناما جزیرۀ مروارید (Pearl Islands) همچون نگینی بر این کشور زیبا می‌درخشد و می‌توانید آن را مهمترین جزیرۀ این کشور و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری پاناما بدانید. قدمت این جزیره به قرن شانزدهم میلادی برمی گردد و از آن زمان تا کنون در دست مردم پاناما است. خیلی از پانامایی‌ها پول خوبی از طریق این جزیره به جیب زده‌اند و تجارت خوبی راه انداخته‌اند؛ اما امروزه یکی از مهمترین تجارت‌ها در این جزیره در صنعت گردشگری نهفته است و مردم بسیاری از اجناس خود را به گردشگرها می‌فروشند. خیلی از گردشگرهای حرفه‌ای جزیرۀ مروارید را می‌شناسند و آن را جزو دیدنی‌ترین جزایر دنیا قرار می‌دهند. در این جزیره جنگل‌های بسیار زیبا و سرسبزی وجود دارند و به این دلیل به آن مروارید می گویند که شن‌های موجود در سواحل آن سفیدرنگ است.  البته محلی‌ها به آن کونتادورا هم می گویند. امروزه برای ازدیاد گردشگری در این جزیره اقامتگاه‌های خوبی ایجاد کرده‌اند و راه رفتن به آن از طریق قایق‌های مجهزی تسهیل شده است .

منطقۀ کاسکو ویجو؛ از جاذبه‌های گردشگری پاناما  

اگر دوست دارید کمی هم از جاذبه‌های تاریخی پاناما سر در بیاورید و کمی در این مناطق گردش کنید به شما منطقۀ کاسکو ویجو (Casco Viejo) را پیشنهاد می‌کنیم. برای بازدید از این منطقه باید به بخشی خارج از پاناما سیتی بروید و در اینجاست که یکی از قدیمی‌ترین و باستانی‌ترین مناطق شهری امریکا را خواهید دید. این شهر موقعیت زیبایی دارد و نوع ساختار و طراحی شهری آن هم در قرون پذشته یکی از زیباترین طراحی‌ها به شمار می‌رود. این منطقه در بررسی‌های انجام شده در اواخر قرن بیستم میلادی به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی شناخته شد و همین باعث شد سازان جهانی یونسکو وارد عمل شده و با قرار دادن این منطقه در لیست خود به بهبود شرایط نگهداری آن کمک کند. اگر به پاناما رفتی حتما و بی هیج قید و شرطی از این منطقه دیدن کنید و جاذبه‌های آن را از یاد نبرید.

جادۀ آمادور؛ از اماکن پر اهمیت پاناما

می‌رسیم به جادۀ آمادور (Amador Causeway) که مهمترین و زیباترین جادۀ کشور پاناما است و اگر به بازدید از کانال پاناما بروید حتماً گذرتان به این جاده هم خواهد افتاد. در واقع جادۀ آمادور سه جزیرۀ پاناما را به کانال این کشور متصل می‌کند و به همین دلیل اهمیت ویژه‌ای دارد. از دیگر دلایل اهمیت این جاده زیبایی و منظرۀ خارق العاده‌ای است که پیش روی شما می گذارند و باعث می‌شود مات و مبهوت بمانید. درست مثل ایران که مردم در جاهای زیبا به پیک نیک می‌روند، در پاناما هم مردم در روزهای نعطیل دور هم جمع می‌شوند و خانواده‌ها در اطراف این جاده پیک نیک می‌کنند تا از زیبایی‌های آن بهره مند شوند و بتوانند اوقات خوشی را سپری کنند. خیلی‌ها برای اوقات فراغت خود این جاده را انتخاب می‌کنند تا در اطراف آن دوچرخه سواری کنند و از هوای پاک و چشم انداز زیبای آن کمال لذت را ببرند. به علاوه با وجود کافه‌ها و رستوران‌های متنوع در اطراف جاده همه چیز کامل شده و می‌توانید بعد از بازدید از جاذبه‌های گردشگری پاناما در این بخش که شامل کانال پاناما و این جادۀ دل انگیز می‌شود، به رستوران بروید و غذایی نوش جان کنید.

شهر بوکاس؛ از جاذبه‌های گردشگری پاناما   

به عنوان آخرین مورد از جاذبه‌های گردشگری این کشور زیبا و دیدنی شهر بوکاس (Bocas Town) را به شما معرفی خواهیم کرد که شهر مرکزی استان دل تورو می‌باشد و جالب است بدانید که کریستف کلمب در وهلۀ اول این شهر را در امریکا کشف کرد و بعد از آن و در قرن شانزدهم کم کم مردم دنیا با دیگر بخش‌های امریکا آشنا شدند. به همین دلیل شهر بوکاس از اهمیت زیادی برخوردار است. در این شهر جنگل‌های بکر و منحصر به فردی برای گشت و گذار، پیاده روی و بازدید از جاذبه‌های طبیعی وجود دارد و به علاوه می‌توانید به غواصی و شنا بپردازید و یک تفریح فوق العاده داشته باشید.

پاناما جایی است که طبیعت در آن حرف اول را می‌زند. اگر دلتان می‌خواهد به کشوری سفر کنید که توریست‌ها و گردشگرهای زیادی اطرافتان نباشد و بتوانید در محیطی آرام و خلوت بهترین مناظر و چشم اندازهای طبیعی را ببینید و به انواع تفریحات در طبیعت بپردازید، ما به شما پاناما را پیشنهاد می‌کنیم. البته در حال حاضر و با توجه به شیوع ویروس کرونا، امکان سفر کردن مهیا نیست. اما نیلی گشت امیدوار است به زودی این مشکل مرتفع شود و علاقمندان به سفر بتوانند در اسرع وقت سفرهایشان را از سر بگیرند و برنامه ریزی کنند.

مطلب مرتبط:

جاذبۀ گردشگری ساحل عاج

جاذبۀ گردشگری برزیل

نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن