دسته‌بندی نشده

جاذبه‌های گردشگری آنکارا- قسمت اول

با جاذبه‌های پایتخت ترکیه، شهر آنکارا آشنا شوید

در سال‌های اخیر ترکیه جایگاه بسیار مهمی در گردشگری خاورمیانه به دست آورده و توانسته با ارائۀ خدمات گردشگری مناسب و همچنین امکانات شهری مدرن راه را برای بازدید عموم باز کند. ترکیه شهرهای مختلفی دارد و هر یک از این شهرها دنیای مخصوص به خودشان را دارند. از استانبول و هیاهویش گرفته تا ازمیر و آرامشش، همه و همه دنیایی از شگفتی هستند که باید به عنوان یک گردشگر در پی کشف آنها بود. یکی از شهرهای مهم ترکیه که در واقع پایتخت این کشور هم محسوب می‌شود، آنکارا است. آنکارا یکی از شهرهای زیبا و پر بازدید ترکیه است. ما در این مطلب مهمترین و جذاب‌ترین آثار و اماکن دیدنی در پایتخت ترکیه را به شما معرفی کرده و شما را با جاذبه‌های گردشگری آنکارا آشنا می‌کنیم. پس همراه ما باشید.

کمی از آنکارا بدانیم

آنکارا را می‌توان دومین شهر بزرگ ترکیه دانست. این شهر بعد از استانبول بزرگترین شهر ترکیه محسوب می‌شود که البته پایتخت این کشور زیبا نیز هست. آنکارا شهری تاریخی است و می‌توانید بناها و موزه‌های بسیار زیبایی در این شهر ببینید. در واقع کسانی که به تاریخ ترکیه علاقه دارند در این شهر بهرۀ زیادی خواهند برد. این شهر مرکز سیاسی ترکیه است و سفارت خانه‌ها و مراکز اداری بسیاری در آنکارا قرار دارد. همین باعث شده آنکارا مورد توجه دولت و حکومت ترکیه قرار بگیرد و برای همین شهری مدرن و مجهز با امکانات بسیار خوب است. این شهر دسترسی خوبی به شهرهای بزرگ و مهم ترکیه دارد، هتل‌های بی نظیری برای اقامت در اختیار شما قرار می‌دهد و مردم مهربانی هم دارد.

آب و هوای آنکارا

فصل بهار یکی از زیباترین زمان‌های سفر به آنکارا است؛ چرا که آب و هوا در این فصل عالی است. باران‌های بهاری در کنار آفتابی دلپذیر و زیبا روح شما را جلا می‌دهد. تابستان‌های این شهر گرم و آفتابی است. شاید در سفر به آنکارا در تابستان به یاد هوای تهران بیفتید؛ با این تفاوت که هوای آنکارا بسیار تمیزتر از هوای تهران است. پاییز آب و هوای سرد و بارانی را برای آنکارا به ارمغان می‌آورد و به تدریج هوا سرد و سردتر می‌شود. کسانی که عاشق هوای سرد هستند می‌توانند در پاییز به آنکارا سفر کنند. و در آخر زمستان را خواهید داشت. در این فصل بارندگی برف و به ندرت باران را تجربه می‌کنید و تفریحات زمستانی در آنکارا در انتظار شما خواهد بود. در ادامه با هم جاذبه‌های گردشگری آنکارا را مرور می‌کنیم.

دریاچۀ موگان؛ از جاذبه‌های گردشگری آنکارا

یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری آنکارا که جزو جاذبه‌های طبیعی به شمار می‌رود و بسیاری از گردشگران را جذب خود می‌کند، دریاچۀ موگان (Lake Mogan) نام دارد. این دریاچه در جنوب شهر آنکارا و در واقع در بیست کیلومتری این پایتخت بنا شده است. دریاچۀ موگان را می‌توانید در شهر کوچکی به نام شهر گل باشی پیدا کنید. البته این فاصله از مرکز شهر باعث نمی‌شود که گردشگران کمتری به بازدید از دریاچۀ موگان بپردازند. موگان یکی از زیباترین و پر بازدیدترین دریاچه‌های ترکیه محسوب می‌شود و با محیط زیبایی که اطراف دریاچه درست کرده‌اند، گردشگران را برای گذراندن یک روز خوش و داشتن یک پیک نیک عالی دعوت می‌کند.

به علاوه…

این دریاچۀ کوچک حدود پنج کیلومتر مساحت دارد و عمق آن هم حدود پنج متر اندازه گیری شده است. در راستای این دریاچه یک بزرگراه عالی و چندین رستوران و کافۀ بی نظیر احداث شده تا مردم بتوانند نهایت لذت را در بودن در کنار دریاچه ببرند. به علاوه اینجا فضاهایی مناسب ماهیگیری و کمپینگ وجود دارد که می‌توانید از آنها هم بهره مند شوید. در این دریاچه صید خرچنگ بسیار مرسوم است. همچنین باید بدانید که حدود بیست سال پیش پارک تفریحی موگان (در تصویر نمایی از آن را می‌بینید) در بخش غربی دریاجه ایجاد شد که حدود ششصد متر مربع مساحت دارد. این پارک بخش‌های مختلفی مانند بخش حفاظت از پرندگان دارد و در آن تفریحات متنوعی برای بازدید کننده‌ها در نظر گرفته شده است.

قلعۀ آنکارا؛ از جاذبه‌های گردشگری پایتخت ترکیه

از دیگر جاذبه‌های گردشگری آنکارا که جزو جاذبه‌های تاریخی به شمار می‌رود می‌توان به قلعۀ آنکارا (Ankara Castle) اشاره کرد. برای بازدید از این قلعه بایستی به محلۀ اولوس در آنکارا بروید و آن را در بالای یک تپۀ معروف پیدا کنید. با بالا رفتن از این تپه و قرار گرفتن در مجاورت قلعۀ آنکارا، شهر را زیر پایتان دارید و می‌توانید از چشم انداز بی نظیر پیش رویتان حسابی لذت ببرید. در این مکان جاذبه‌های تاریخی بی نظیری مانند ارگ آنکارا با قدمتی که به قرون وسطا برمی گردد را ببینید. این ارگ بیش از هزار سال قدمت دارد و فضای بی نظیری دارد. برای آنکه وارد قلعه شوید باید از مکانی نزدیک به برج ساعت عبور کنید.

در قلعۀ آنکارا چه می‌بینیم؟

قلعۀ آنکارا شامل چند ساختمان و بنای مجزا است که همه جزو بناهای تاریخی با قدمت بسیار بالا می‌باشند. امروزه در بخش‌هایی از این ساختمان‌ها می‌توانید صنایع دستی و گالری‌های هنری و تاریخی را ببینید. به علاوه در همین فضا کافه و رستوران خوب و با کیفیتی خواهید داشت و می‌توانید در تاریخی‌ترین فضای آنکارا یک غذای سنتی ترکی نوش جان کنید و در رویاهایتان به گذشته سفر کنید. از مهمترین و جذابترین بخش‌ها چشم انداز سیصد و شصت درجه از شهر آنکارا خواهد بود. شما می‌توانید برنامه‌تان را هماهنگ کنید و از ساعت هشت و نیم صبح تا پنج و نیم بعدازظهر به بازدید بروید.

موزۀ تاریخ و تمدن آناتولی؛ از دیدنی‌های گردشگری آنکارا

از جاذبه‌های تاریخی صحبت کردیم و بهتر است به چند مورد دیگر از جاذبه‌های تاریخی پایتخت ترکیه سر بزنیم؛ چرا که این شهر به نوعی نماد تاریخ و تمدن شهر ترکیه است. یکی از جاهایی که می‌توانیم تاریخ و تمدن ترکیه را در آن بسنجید موزۀ تاریخ و تمدن آناتولی (Anatolian Civilizations Museum) است. این موزه جزو موزه‌های بسیار مهم ترکیه است و به نوعی اگر بخواهید فقط یک موزۀ تاریخی در کل ترکیه ببینید، باید به موزۀ تاریخ و تمدن آناتولی بیایید. این موزه بخش‌های مختلفی دارد؛ اما بخشی که به قدیمی‌ترین آثار موجود برمی گردد بخشی مربوط به دورۀ پالئولیتیک است.

در موزۀ تاریخ و تمدن آناتولی چه می‌بینیم؟

این موزه دو ساختمان مختلف دارد و هر کدام بخش خاصی از تاریخ و تمدن مرتبط با دوران عثمانی را به نمایش می گذارند. البته که چند سالی می‌شود که بخشی از این موزه برای مرمت و بازسازی بسته مانده است؛ اما شما می‌توانید اول از همه از بنا و معماری موزه لذت ببرید و کمی بیرون ساحتمان بگردید. فضای سبز بیرونی و نمای آن بسیار زیبا و جذاب است. بعد هم می‌توانید از ساعت هشت و نیم صبح تا چهار بعد از ظهر وقت بگذارید و از این موزۀ جذاب دیدن کنید.

محلۀ تاریخی هامامونو؛ از جاذبه‌های دیدنی شهر

از دیگر جاذبه‌های گردشگری آنکارا می‌توان به محلۀ تاریخی هامامونو (Hamamonu Restored Area) اشاره کرد. در این محله سیستم زندگی بسیار آرام و لذت بخش است و شما مبهوت آرامش و زیبایی محیط اطرافتان می‌شوید. در محلۀ تاریخی هامامونو می‌توانید خانه‌هایی را ببینید که همگی از چوب ساخته شده‌اند و همین نشان از زنده بودن رسوم قدیمی در زندگی این محله دارد. جالب اینجا است که سبک ساخت خانه‌ها در این محله به روش معماری عثمانی است و همین باعث می‌شود خانه‌هایی بسیار جذاب و زیبا و جدید ولی به شکل قدیمی دیده شوند.

در محلۀ تاریخی هامامونو چه می‌بینیم؟

جدا از خانه‌های جذابی که در موردشان صحبت کردیم، می‌توانید در کوچه‌های سنگفرش شده و جذاب این محله راه بروید و از زیبایی‌های محیط اطرافتان لذت ببرید. امروزه بخشی از خانه‌های قدیمی به رستوران و کافه تبدیل شده‌اند و می‌توانید در آرامش در کافه بنشینید، قهوۀ ترک سفارش دهید و لذت ببرید. یا می‌توانید به رستوران بروید و با سفارش یک غذای ترک عالی، از یک روز آرامش بخش لذت ببرید. از طرف دیگر در این خانه‌ها فروشگاه‌هایی برای فروش سوغاتی یا صنایع دستی هم ایجاد شده و می‌توانید خرید خوبی داشته باشید. در محلۀ تاریخی هامامونو چهار مسجد قدیمی به نام‌های حاجی موسی، تاکتین سلطان، کاراکابی و ساریکادی هم وجود دارد که می‌توانید از آنها دیدن کنید. به علاوه خانۀ مهمت آکیف ارسوی شاعر معروف ترک که سرود ملی ترکیه را هم سروده در همین محله است.

همچنین…

همچنین میدان اصلی محله و مجسمۀ آن بسیار دیدنی است. ایم محله معمولاً شب‌ها میزبان مهمان‌های بیشتری خواهد بود. در ماه‌های خاصی مانند ماه رمضان هم می‌توانید بعد از افطار به محلۀ تاریخی هامامونو بروید تا ایونت‌ها و جشنواره‌های مختلفی را از نزدیک ببینید و حسابی کیف کنید. این محله به نوعی شبیه این موزۀ زنده است و می‌توانید هر زمان از شبانه روز از آن دیدن کنید.

مسجد حاجی بایرام؛ از جاذبه‌های گردشگری آنکارا

هنوز هم در بخش تاریخی و جاذبه‌های تاریخی آنکارا پرسه می‌زنیم و این بار می‌خواهیم با هم به یکی از مساجد قدیمی پایتخت ترکیه سر بزنیم. مسجد حاجی بایرام (Haci Bayram Mosque) یکی از قدیمی‌ترین مساجد و جزو مهمترین جاذبه‌های گردشگری آنکارا می‌باشد. البته شاید مساجد برای ما ایرانی‌هایی که در کشور خودمان انواع و اقسام مساجد را داریم، خیلی حائز اهمیت نباشد. اما برای گردشگران اروپایی یا کسانی که از کشورهای غیر اسلامی به ترکیه می‌روند، این مساجد جزو بناهای قدیمی بسیار زیبا هستند که باید حتماً از نزدیک دید.

از مسجد حاجی بایرام چه می‌دانیم؟

این مسجد را در اصل فردی ساخته که بنیانگزار فرقۀ بایرامی در ترکیه بوده است. برای همین حتی سازندۀ مسجد حاجی بایرام هم حائز اهمیت است و می‌توان در موردش تحقیق کرد. این مسجد در نزدیکی عبادتگاه آگوستوس قرار گرفته و می‌توانید از آن عبادتگاه هم دیدن کنید و با یک تیر دو نشان بزنید. در مورد قدمت مسجد حاجی بایرام باید گفت که اوایل قرن پانزده میلادی یک معمار بسیار حرفه‌ای به نام سینان این مسجد را بنا کرد. در طول تاریخ و در قرن‌های هفده و هجده مسجد مورد مرمت و در جاهایی مورد اصلاح قرار گرفت و به شکل امروزی در آمد. این مسجد طراحی داخلی و بیرونی بی نظیری دارد و شبیه دیگر مساجد نیست. سقف‌های چوبی، آجرها سبز رنگ، کاشی‌های زیبا و مقبرۀ حاجی بایرام از جمله ویژگی‌های دیدنی آن هستند.

آنیت کبیر؛ از جاذبه‌های گردشگری آنکارا

به عنوان آخرین مورد از مهرفی جاذبه‌های دیدنی و گردشگری آنکارا به شما آنیت کبیر (Anıtkabir) را معرفی می‌کنیم. این بنای خاص و زیبا در محلۀ آنیت در آنکارا و روی یک تپۀ مرتفع قرار گرفته است. شما می‌توانید همه روزه به جز روزهای دوشنبه به محلۀ آنیت و این این بنای زیبا و با ابهت بروید و آن را از نزدیک ببینید.

گفتنی است که…

ساخت آنیت کبیر اواسط قرن بیست میلادی به پایان رسید و از آن زمان تا کنون جزو مهمترین بناها و یادبودهای تاریخی ترکیه قلمداد می‌شود. این بنا موزۀ بسیار جذابی دارد که بخش جنگ استقلال ترکیه از پر بازدیدترین و پر مخاطب‌ترین بخش‌های آن محسوب می‌شود. از دیگر بخش‌های این بنای ارزشمند می‌توان به اصلانلی یول (جادۀ شیرها)، میدان مراسم، مزار مشاهیر ترکیه، کتابخانه و اتاق‌های مختلفی اشاره کرد که کدام نام مخصوصی دارند و فضای متفاوتی را نشان می‌دهند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید سالانه میلیون‌ها نفر از آنیت کبیر دیدن می‌کنند.

مطلب پایانی

ما در این مطلب به بررسی جاذبه‌های گردشگری آنکارا در ترکیه و خصوصاً جاذبه‌های تاریخی آن پرداختیم تا با شناخت فضا و حال و هوای این شهر بتوانید تصمیم بهتری در مورد سفر خود داشته باشید. البته که جاذبه‌های گردشگری آنکارا به همین جا ختم نمی‌شود و ده‌ها جاذبۀ گردشگری دیگر در این شهر وجود دارد که در مطالب دیگر همین سایت به معرفی آنها پرداخته ایم. البته لازم به ذکر است که با توجه به نوسانات ارز در ایران هزینۀ سفر و اقامت در این کشورها بسیار بالا است و اگر مشکل مالی ندارید می‌توانید به این شهرها سفر کنید. همچنین شرایط اخذ ویزا هم به دلیل شیوع ویروس کرونا کمی پیچیده است و پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ سلامتی خود فعلا به سفرهای مجازی اکتفا کنید.

مطالب مرتبط:

جاذبه‌های گردشگری ازمیر

جاذبه‌های گردشگری استانبول

جاذبه‌های گردشگری شهر وان

بیشتر بخوانید
صنعت گردشگری در تاریک‌ترین ساعات تاریخی خود | کدام صنعت بیشترین ضرر را از کرونا دید؟
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن