ویزای ایتالیاویزای شینگن

ویزای شینگن ایتالیا

همه چیز دربارۀ ویزای شینگن ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورهای کهن و بسیار توریستی اروپا و جزو کشورهای عضو معاهدۀ شنگن است. این کشور به دلیل قرار گرفتن در کنار دریای مدیترانه آب و هوایی خوب و معتدل دارد و در واقع شرایط قرارگیری آن به گونه‌ای است که به یک شبه جزیره با دو بخش جزیره‌ای جداگانه به نام‌های سیلسیل و ساردنی تبدیل شده است. مردم ایتالیا افرادی خونگرم و مهربان هستند که برای بهبود شرایط خود تلاش زیادی می‌کنند. ایتالیا از گذشته مرکز تغییرات بزرگ اجتماعی و سیاسی در دنیا بوده است و مهد فلاسفه و شعرای بزرگ است. درست است که در دهۀ اخیر شرایط اقتصادی در ایتالیا کمی متشنج بوده و مردم این کشور دست به چند تظاهرات زده‌اند، اما در حالت کلی ایتالیا کشوری رو به پیشرفت و بسیار مناسب است و شما می‌توانید با تحصیل در داشنگاه‌های معتبر ایتالیا و یا اشتغال در این کشور آیندۀ خود را بسازید. نکتۀ مهم اینکه سفر به ایتالیا به هر نحوی به ویزا نیاز دارد. ما در این مطلب همه چیز را در مورد ویزای شینگن ایتالیا، انواع آن و راه‌های اخذ این روادید به شما خواهیم گفت. پس همراه ما باشید.

انواع ویزای شینگن ایتالیا کدام است؟

اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که بنا به هدفتان از سفر به ایتالیا، نوع ویزایی که باید اخذ کنید متفاوت است. شما نمی‌توانید با ویزای تحصیلی در ایتالیا مشغول به کار تمام وقت شوید یا با ویزای گردشگری امور درمانی خود را در این کشور پیش ببرید. برای همین اطلاع از انواع ویزای شینگن ایتالیا می‌تواند به شما کمک کند تا در مسیر درستی قدم بردارید. به طور کلی و در دسته بندی بزرگ، ما چهار نوع ویزای شینگن ایتالیا داریم.

ویزای ترانسفر هوایی

ویزای نوع اول یا نوع A که با نام ویزای ترانسفر هوایی هم شناخته می‌شود از آن دسته ویزاهایی است که صرفاً برای عبور از مرز هوایی این کشور و نیز حضور در فرودگاه ایتالیا صادر می‌شود. تصور کنید سفر شما به گونه‌ای است که مجبور هستید چند ساعتی را در ایتالیا توقف داشته باشید و بعد با یک پرواز دیگر به مقصد مورد نظرتان بروید. بنابراین در این نوع ویزا مقصد شما کشوری جز ایتالیا است و این کشور فقط محل توقف شما خواهد بود. در این حالت شما فقط می‌توانید تا زمان پرواز بعدی در فرودگاه ایتالیا بمانید و اجازۀ خروج از فرودگاه را ندارید. چنانچه مدارکتان کامل باشد، این ویزا بدون دردسر برایتان صادر می‌شود.

ویزای ترانسفر زمینی

ویزای نوع دوم یا نوع B که با نام ویزای ترانسفر زمینی هم شناخته می‌شود از آن دسته ویزاهایی است که صرفاً برای عبور از مرز زمینی ایتالیا صادر می‌شود. در این حالت تصور کنید سفر شما از یک کشور هم مرز ایتالیا به کشور دیگری در مرز ایتالیا است و شما مجبور هستید به صورت زمینی از خاک ایتالیا عبور کنید. در این حالت شما مثل یک گردشگر برای مدت کوتاهی که حداکثر پنج روز است وقت دارید در خاک ایتالیا بمانید، در هتل‌هایش اقامت کنید، از خدمات گردشگری بهره مند شوید و قبل از پایان ویزا از مرز کشور ایتالیا خارج شوید. این نوع ویزا هم در صورت کامل بودن مدارک به راحتی صادر می‌شود.

ویزای کوتاه مدت ایتالیا

ویزای نوع سوم یا نوع C که با نام ویزای گردشگری یا ویزای توریستی یا حتی ویزای اقامت کوتاه مدت هم شناخته می‌شود برای کسانی است که می‌خواهند در مدت زمان کوتاهی در ایتالیا اقامت داشته باشند. این ویزا برای گردشگرها در نود روز صادر می‌شود و افراد می‌توانند در این نود روز با اقامت در ایتالیا درهتل‌های آن ساکن شوند و از تمامی مزایا و خدمات گردشگری در این کشور بهره مند باشند. البته ویزای نوع C انواع مختلف دارد و اگر سابقۀ سفر به ایتالیا برای شما زیاد باشد گاهی بیش از نود روز و در قالب ویزاهای یک ساله تا حتی پنج ساله صادر می‌شود.

برای اخذ این نوع ویزا باید به نکتۀ دیگری هم توجه داشته باشید. ویزای گردشگری در سه زیر شاخه صادر می‌شود. ویزای گردشگری یکبار ورود به ویزایی اطلاق می‌شود که فرد فقط یکبار اجازۀ ورود به ایتالیا را دارد و اگر به هر دلیل قبل از اتمام تاریخ ویزا از ایتالیا خارج شود دیگر نمی‌تواند به این کشور برگردد و ویزا باطل می‌شود. ویزای دوبار ورود همین شرایط را برای دو مرتبه دارد و شما اجازه دارید یکبار از کشور ایتالیا خارج شوید و دوباره به آن برگردید؛ اما دفعۀ سومی وجود ندارد. در آخر هم ویزای چند بار ورود داریم که فرد می‌تواند هرچند باری که دوست دارد طی تاریخ ویزایش از کشور خارج شده و دوباره به آن برگردد. هر چند که این مورد آخر معمولاً برای ایرانی‌ها صادر نمی‌شود.

ویزای بلند مدت ایتالیا

ویزای نوع چهارم یا نوع D که بیشتر با نام‌های ویزای تحصیلی یا ویزای کاری شناخته می‌شود مخصوص کسانی است که می‌خواهند برای مدت طولانی در خاک ایتالیا بمانند و در این مدت مشغول تحصیل یا کار شوند. این افراد تقاضای اقامت در ایتالیا برای مدت بیشتر از نود روز را دارند و معمولاً ویزای صد و هشتاد روزه می گیرند و می‌توانند در صورت ادامه دار بودن کار یا تحصیل‌شان ویزا را تمدید کنند. این ویزا به ویزای ملی هم معروف است. از جمله مهمترین نوع ویزای بلند مدت ویزای تحصیلی ایتالیا است که برای اخذ آن باید شرایط زیر را به صورت حداقلی داشته باشید:

  • برای افراد زیر هجده سال تحصیل در مدارس و بالای هجده سال تحصیل در دانشگاه‌ها به همراه برگۀ پذیرش دانشگاه یا مدرسۀ مورد نظر
  • برای انجام امور پژوهشی در موسسات و دانشگاه‌ها به همراه برگۀ تقاضای موسسه یا دانشگاه مورد نظر

به علاوه برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا باید حداقل مدارک زیر را داشته باشید:

  • مدارک قبلی اخذ شده به همراه ریز نمرات که همگی ترجمه شده باشند
  • اصل پاسپورت فرد متقاضی
  • اصل شناسنامه و کارت ملی فرد متقاضی به همراه ترجمۀ رسمی
  • عکس متقاضی به پیش زمینۀ سفید که بدون روتوش بوده و قدیمی نباشد
  • مدرک آیلتس آکادمیک با حداقل نمرۀ شش یا مدرک زبان ایتالیایی مدرک
  • انگیزه نامۀ تحصیلی
  • معرفی نامه از اساتید معتبر
  • ارائۀ پروپوزال در صورت اقدام برای دورۀ دکترا
  • اثبات تمکن مالی
  • رزومۀ تحصیلی و کاری مرتبط

در مورد ویزای کاری هم باید گفت اگر در کشور ایتالیا شرکتی به هر دلیلی نیاز به فردی با تخصص شما داشته باشد و برای شما دعوتنامۀ کاری بفرستد می‌توانید برای اخذ ویزای کاری اقدام کنید. در مورد ویزای کاری باید شرکت مقصد اثبات کند که چرا به شما نیاز دارد و از افراد ساکن ایتالیا برای آن موقعیت کاری دعوت به کار نمی‌کند. این موضوع اهمیت زیادی دارد. برای این کار شرکت باید سه ما در ایتالیا و سه ما در اتحادیۀ اروپا موقعیت کاری را آگهی کند و اگر هیچ فرد مناسبی پیدا نکرد می‌تواند با ارائۀ مدارک لازم برای شما دعوتنامۀ کاری بفرستد. این کار خیلی پیچیده و سخت است و معمولاً شرکت‌ها این کار را انجام نمی‌دهند؛ مگر آنکه واقعاً استعداد یا قابلیتی در شما ببینند که ارزش این همه دردسر را داشته باشد.

ما یک ویزای بلند مدت مهم دیگر را همب ه تفصیل به شما معرفی می‌کنیم و آن ویزای درمانی ایتالیا است. ویزای درمانی یکی از ویزاهای مهم در میان انواع ویزای شینگن ایتالیا به شمار می‌رود و مخصوص افرادی است که می‌خواهند برای درمان بیماری خود به این کشور سفر کنند و از خدمات پزشکی و درمانی آن بهره مند شود. در این صورت به مدارک زیر نیاز دارید:

  • اثبات این نکته که خدمات درمانی مورد نظر شما در ایران وجود ندارد یا بسیار ضعیف است
  • ارائۀ نامۀ بیمارستان برای تائید شرایط بیماری و دلیل نیاز به سفر به ایتالیا برای درمان
  • نامۀ تائید بیمارستان مقصد در ایتالیا که نشان دهد شرایط بیماری فرد مطالعه شده، برای درمان اقدام می‌شود و زمان ورود و خروج و دورۀ درمان فرد در آن نعیین شده است
  • نامۀ تمکن مالی که نشان دهد سی درصد هزینه‌های بیمارستان مقصد را پرداخت کرده‌اید یا شرکتی هزینه‌های شما را متقبل شده است
  • بلیت رفت و برگشت
  • بیمۀ درمانی

از دیگر انواع ویزای بلند مدت می‌توان به ویزای پژوهشی (که با ویزای تحصیلی متفاوت است)، ویزای دیپلماتیک، ویزای پناهندگی، ویزای داوطلبی، ویزای سفر به دلایل مذهبی، ویزای تجاری، ویزا ورزشی و ویزای اقامت از طریق تمکن مالی و سرمایه گذاری اشاره کرد.

برای اخذ ویزای شینگن ایتالیا به چه مدارکی نیاز داریم؟

برای اخذ ویزای شینگن ایتالیا باید مدارک مورد نیاز را به سفارت ایتالیا تحویل دهید تا بعد از بررسی مدارک نتیجۀ درخواست شما را به شما اطلاع دهند. از جمله مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای شینگن ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرم پر شدۀ درخواست ویزای شینگن ایتالیا
  • دو قطعه عکس سه در چهار که بدون روتوش باشد، پیش زمینۀ سفید داشته باشد و اخیراً انداخته باشید
  • اصل پاسپورت با حداقل دو برگۀ سفید. پاسپورت شما باید حداقل سه ماه بعد از اتمام ویزای شینگن ایتالیا انقضا داشته باشد
  • برگۀ رسید پرداخت هزینۀ بررسی درخواست شما که باید به یورو و با توجه به نرخ زمان درخواست پرداخت شود
  • در صورتی که دعوتنامه دارید باید دعوتنامه با شرایط زیر ارائه شود:

*باید فرم دعوت نامه از سوی فردی که ایتالیایی است یا اقامت دائم این کشور را دارد به صورت کامل پرداخت شود. این فرم به همراه پاسپورت یا شناسنامۀ معتبر فرد برای دعوت کنندۀ ایتالیایی و برگۀ اقامت او برای دعوت کنندۀ غیر ایتالیایی ارائه شود.

  • اصل مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی به همراه ترجمۀ رسمی
  • اصل مدارک اثبات شرایط شغلی به همراه ترجمۀ رسمی. این مدارک با توجه به شرایط شما متفاوت است که در زیر آورده شده است:

*اگر مدیر یک شرکت یا عضو هیئت مدیره هستید باید جدیدترین روزنامۀ رسمی که حداکثر سه سال از آن گذشته باشد را ارائه کنید. این روزنامه باید حاوی اطلاعات تاسیس شرکت، نام ثبت شدۀ شرکت و نام متقاضی باشد. اگر از آخرین روزنامۀ رسمی شما بیشتر از سه سال گذشته است باید یک روزنامۀ رسمی جدید بگیرید.

*اگر شغل آزاد دارید باید پروانۀ کسب و کار یا کارت بازرگانی ارائه کنید.

* اگر شغل دولتی یا کارمندی دارید باید لیست واریزی‌های بیمۀ شغلی یا کارت پرسنلی خود را ارائه کنید. این کارت باید توسط ارگان دولتی ذی ربط صادر شده باشد. به علاوه باید از طرف شرکت یا ارگان دولتی یک معرفی نامه داشته باشید که نشان از شرایط و پست کاری شما باشد.

  • ارائۀ مدارک مالی برای اثبات تمکن مالی لازم برای سفر به ایتالیا. این مدارک باید به صورت رسمی به زبان انگلیسی یا ایتالیایی ترجمه شده باشند.
  • در همین راستا باید گردش حساب سه ماه اخیر خود را در سر برگ انگلیسی بانک به همراه مهر و امضا ارائه کنید
  • چنانچه کارت اعتباری بین المللی مانند مستر کارت یا اکسپرس کارت دارید، آن را هم به همراه پرینت حساب ارائه کنید
  • بیمۀ مسافرتی با ارزش حداقل سی هزار یورو برای اینکه چنانچه فرد در طول سفر دچار بیماری یا سانحه شد بتواند از آن استفاده کند
  • بلیت رفت و برگشت هواپیما
  • رزرو هتل در ایتالیا
  • ارائۀ برنامۀ سفر

در نظر داشته باشید که مدارک بالا نمونه‌ای از اصلی‌ترین مدارک برای اخذ ویزای شینگن ایتالیا می‌باشد. این مدارک با توجه به نوع ویزای درخواستی و شرایط شخصی شما برای سفر به این کشور زیادتر هم می‌شود. برای مثال اگر ویزای تحصیلی ایتالیا می گیرد باید برگۀ پذیرش دانشگاه مقصد و یا مدارک تحصیلی خود را ارائه کنید. پس در این مورد حتماً با یک مشاور در ارتباط باشید.

چگونه وقت سفارت ایتالیا بگیریم؟

پس از آنکه مدارک مورد نیاز را با توجه به ویزای درخواستی آماده کردید، از طریق سفارت ایتالیا در ایران برای درخواست وقت سفارت اقدام می‌کنید. در وقت سفارت که روز و ساعت خاصی را به شما متذکر می‌شوند مدارک خود را به سفارت یا کنسولگری برده و ارائه می‌کنید. با توجه به زمان ارائۀ مدارک و شلوغی سفارت ایتالیا، بررسی مدارک بین یک تا دو ماه طول می‌کشد. برای همین پیشنهاد می‌شود سه ماه قبل از زمان سفر برای اخذ وقت سفارت ایتالیا اقدام کنید. نتیجۀ درخواست بعد از انجام بررسی‌ها به شما اطلاع داده می‌شود و اگر مدارکتان کامل باشد، درخواستتان پذیرفته می‌شود. بعد از آن می‌توانید برای پیکاپ ویزا به سفارت بروید و با اخذ ویزایتان یک بلیت تهیه کنید و به ایتالیا سفر کنید.

مطالب مرتبط:

ویزای شینگن اتریش

ویزای شینگن آلمان

ویزای شینگن فرانسه

بیشتر بخوانید
همه چیز دربارۀ اخذ ویزای جمهوری چک
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن