تحصیل در هلندتحصیل و مهاجرت

راهنمای تحصیل در هلند

همه چیز دربارۀ تحصیل در هلند

امروزه مهاجرت از طریق تحصیل یکی از مطمئن‌ترین راه‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید. شما با انتخاب این مسیر با یک تیر چند نشان می‌زنید؛ چرا که علاوه بر زندگی در کشور مقصد، در دانشگاه‌های آن کشور هم تحصیل می‌کنید و مدرکی به دست می‌آورید که می‌توانید با آن موقعیت شغلی خوبی به دست بیاورید. همین باعث می‌شود بتوانید درآمد خوبی داشته باشید و در نتیجه آیندۀ خودتان را تضمین کنید. این ضمانت در دیگر راه‌های مهاجرت جز از طریق سرمایه گذاری وجود ندارد. در این میان انتخاب کشوری برای مهاجرت بسیار مهم است؛ چرا که با وجود اوضاع اقتصادی نا مناسب در سراسر دنیا، این نکته اهمیت خاصی پیدا می‌کند که دچار شرایط بدتر نشوید. در این میان کشور هلند یکی از بهترین گزینه‌های ممکن در میان کشورهای اروپایی است. هلند موقعیت تحصیلی بسیار خوبی را برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم می‌آورد و همین موضوع زمینه ساز آینده‌ای روشن است. ما در این مطلب راهنمای تحصیل در هلند را برای شما ارائه می‌کنیم و اطلاعات مورد نیاز برای پذیرش در هر مقطع تحصیلی را به شما خواهیم گفت. پس با ما همراه باشید.

تحصیل در هلند؛ دورۀ دانش آموزی

اگر بخواهید فرزند خود را برای تحصیل در نروژ راهی این کشور کنید، باید بدانید که امکان تحصیل دانش آموزان بین المللی از دورۀ دبستان تا دبیرستان فراهم است. در کشور هلند بچه‌ها از سن شش سالگی وارد مدارس می‌شوند و تا شش سال به صورت اجباری باید دورۀ دبستان را طی کنند. این شش سال اجباری است و همه باید از حداقل سطح سواد برخوردار باشند. بعد از آن دانش آموزان می‌توانند وارد دورۀ فنی و حرفه‌ای شوند و در چهار سال مدرک فنی و حرفه‌ای بگیرند و یا در یک دورۀ پنج ساله دورۀ دبیرستان را بگذرانند و دیپلم نظری بگیرند. بعد از آن اگر فرد بخواهد وارد دورۀ دانشگاهی شود باید یک سال پیش دانشگاهی بگذارند.

نکتۀ قابل توجه در این میان این است که در مدارس هلند علاوه بر تدریس علم به تدریس روش‌های رفتاری و تربیت دانش آموزان هم اهمیت داده می‌شود و می‌توانید مطمئن باشید که دانش آموزان روش‌ها و مهارت‌های زندگی را هم می‌آموزند. شما برای اینکه بتوانید فرزند خود را به مدارس هلند بفرستید باید سرپرستی در هلند برایش قائل شوید که اقامت در هلند را داشته باشد یا خودتان سرپرستی او را در آن کشور بر عهده بگیرید. به علاوه فرزندان باید به زبان هلندی مسلط باشند. البته مدارسی به زبان انگلیسی هم وجود دارند؛ اما سالانه حدود هجده هزار یورو هزینه خواهند داشت.

تحصیل در هلند؛ مقطع کارشناسی

باید بدانید که تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی یا همان لیسانس شرایطی دارد که در بعضی موارد با دیگر کشورهای اروپایی همخوانی داشته و در برخی موارد دیگر کاملاً متفاوت است. از جمله شرایط مشابه می‌توان به طول تحصیل اشاره کرد. شما در هلند به مدت حدود چهار سال در دانشگاه تحصیل می‌کنید و بعد از آن می‌توانید مدرک کارشناسی خود را در دست بگیرید. باید گفت که در این کشور زبان کلاس‌های مقطع کارشناسی هم انگلیسی است و برای تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی باید حداقل نمرۀ آیلتس آکادمیک شش را داشته باشید. البته اگر سنتان کم باشد و زیر بیست و دو سال باشید، نمرۀ پنج و نیم هم قابل قبول است.

برای درخواست پذیرش از دانشگاه‌های هلند در مقطع کارشناسی باید دیپلم داشته باشید و دوازده سال تحصیلی و یک سال پیش دانشگاهی را گذرانده باشید. این مدارک باید به همراه ریز نمرات به دانشگاه پیوست شود. به علاوه معدل زیر سیزده قابل قبول نیست. اما نکته‌ای که بیش از هر چیز دیگر قابل تامل است، این است که دانشجویان مقطع کارشناسی حق کار در هلند را ندارند. در قریب به اتفاق کشورهای اروپایی و امریکایی شما می‌توانید به صورت پاره وقت مشغول به کار باشید. اما در هلند چنین اجازه‌ای به شما داده نمی‌شود و باید از صفر تا صد پشتوانۀ مالی داشته باشید. این نکته را هم در نظر بگیرید که هلند کشور گران قیمتی است و هزینۀ زندگی هم در این کشور بالا است. بنابریان اگر شرایط مالی مناسبی ندارید پیشنهاد می‌کنم شرایط تحصیل در آلمان را بخوانید؛ چرا که تحصیل در آلمان رایگان است.

تحصیل در هلند؛ مقطع کارشناسی ارشد

برای تحصیل در هلند در مقط کارشناسی هم باید شرایط را مشابه با مقطع کارشناسی رعایت کنید. شما در مقطع کارشناسی ارشد بسته به رشته و دانشگاه مورد نظرتان بین یک سال و نیم تا دو سال مشغول تحصیل خواهید بود و بعد از آن می‌توانید وارد بازار کار شوید. برای درخواست پذیرش در این مقطع باید مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی و کارشناسی خود را به همراه کلیۀ ریز نمرات به دانشگاه مورد نظرتان پیوست کنید. به علاوه باز هم باید معدل بالای سیزده داشته باشید. اگر تمامی شرایط را دارید، می‌توانید اقدام کنید. البته باید برای مقطع کارشناسی ارشد نمرۀ آیلتس آکادمیک شش و نیم هم داشته باشید.

شما در طول یک سال و نیم تا دو سال بسته به رشتۀ تحصیلی خود واحدهای تئوری و عملی را می گذرانید و در نهایت با نوشتن پایان نامه و دفاع از آن می‌توانید نمرۀ قابل قبولی بگیرید و فارغ التحصیل شوید. کلاس‌های دانشگاهی در این سطح به زبان انگلیسی هستند و نیازی به نگرانی بابت زبان ندارید. اما نکته اینجاست که زندگی با مردم هلند شما را ملزم به یادگیری این زبان می‌کند. بنابراین بهتر است حتی پیش از سفر هم یادگیری زبان هلندی را شروع کنید تا در روابط اجتماعی دچار مشکل نشوید.

تحصیل در هلند؛ مقطع دکترا

در مقطع دکترا اوضاع کمی بهتر می‌شود و دانشجویان می‌توانند هم زمان با تحصیل به اشتغال هم بپردازند و از این طریق هزینه‌های تحصیلشان را تامین کنند. دانشجویان در مقطع دکترا باید با توجه به رشته و دانشگاه مورد نظرشان بین سه سال و نیم تا پنج سال به تحصیل بپردازند و بعد از آن موفق به اخذ مدرک می‌شوند. این مدرک از اعتبار بالایی برخوردار است و شاید دیگر نیاز نباشد دنبال کار بگردید؛ چرا که دانشگاه‌ها یا مراکز پژوهشی هلند شما را جذب می‌کنند و می‌توانید با حقوق و مزایای عالی زندگی جدیدی را شروع کنید.

برای درخوسات پذیرش در مقطع دکترا باید مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی، کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را به همراه ریز نمرات به دانشگاه پیوست کنید. به علاوه باید حداقل نمرۀ آیلتس آکادمیک هفت را داشته باشید تا بتوانید در دانشگاه‌های هلند مشغول تحصیل در این مقطع شوید. برای اخذ پذیرش باید یک انگیزه نامۀ قوی به همراه رزومۀ کاری و تحصیلی بسیار پر بار داشته باشید تا بتوانید یک استاد راهنما یا همان سوپروایزر در دانشگاه مقصد پیدا کنید. به محض آنکه استادی این مسئولیت را پذیرفت، شما بیشتر کار اخذ پذیرش را کرده‌اید. شما در پایان دورۀ تحصیلی با نوشتن رساله کار خود را به پایان می‌رسانید و در نهایت از رسالۀ خود دفاع می‌کنید.

تحصیل در هلند چقدر هزینه دارد؟

وقتی از هزینه‌های تحصیل در هلند حرف می‌زنیم، در واقع از هزینه‌های دانشگاهی یا مدارس برای پرداخت شهریه و بیمۀ دانش آموزی یا دانش آموزی به علاوۀ هزینۀ زندگی در این کشور سخن می گوییم. ما در اینجا ابتدا هزینۀ شهریه‌ها و سپس هزینۀ زندگی در این کشور زیبا را برایتان توضیح می‌دهیم. از مهمترین عوامل برای تعیین هزینۀ شهریه دانشگاه یا مدرسه‌ای که برای تحصیل انتخاب می‌کنید و به علاوه رشتۀ شماست. در مورد مدارس که رشته در آنها ملاک نیست باید گفت با توجه به شهر و مدرسه‌ای که برای تحصیل در هلند انتخاب می‌کنید باید سالانه حدود هشت تا ده هزار یورو پرداخت کنید. دقت کنید که این فقط هزینۀ ثبت نام دانش آموزان است و هزینه‌های دیگری مثل لوازم التحریر یا فوق برنامه‌های خاص در آن لحاظ نمی‌شود. در مورد دانشگاه‌ها هم با توجه به رشته و دانشگاه انتخابی در مقطع کارشناسی بین نه تا دوازده هزار یورو برای هر ترم و در مقطع کارشناسی ارشد بین پانزده تا بیست و پنج هزار یورو به صورت ترمیک است.

همان طور که ملاحظه کردید هزینۀ تحصیل در هلند بسیار بالا است و نکته این است که این پایان کار نیست. برای زندگی در این کشور هم باید هزینه پرداخت کنید. اما در مقایسه با هزینه‌های تحصیل این هزینه چندان بالا نیست. برای مثال اگر شما یک فرد مجرد باشید و بخواهید در یکی از شهرهای هلند زندگی کنید، به طور متوسط باید بین هشتصد تا هزار یورو در ماه هزنیه کنید. البته این هزینۀ یک زندگی ساده است و اگر هزینه‌هایتان بالا برود باید به این مبلغ اضافه کنید. بنابراین همان طور که می‌بیند برای اجرایی شدن تحصیل در هلند باید به فکر بورسیۀ تحصیلی باشید.

تحصیل در هلند؛ بورسیۀ تحصیلی

اگر شما بتوانید در طول تحصیل در هلند معدل بسیار بالایی داشته باشید و به علاوه به زبان هلندی مسلط شوید، بورسیۀ تحصیلی خواهید گرفت و در کمال ناباوری تحصیل در هلند برای شما رایگان خواهد شد. البته این مخصوص کسانی است که دانشگاه‌های دولتی مثل دانشگاه آمستردام، دانشگاه دولتی هلند، دانشگاه لیدن یا دانشگاه اوترخت را برای تحصیل انتخاب کرده باشند و دانشگاه‌های غیر دولتی بورسیه‌ای به دانشجویان نمی‌دهند. بر این اساس دانشگاه‌ها مبالغی را به داشنجویان بورسیه می‌دهند. برای مثال دانشگاه آمستردام بین چهار هزار و پانصد تا شش هزار یورو، دانشگاه لیدن بین نه تا چهارده هزار یورو، دانشگاه اوترخت بین ده تا دوازده هزار یورو و دانشگاه ئولتی هلند بین چهار تا شش هزار یورو بورسیه به دانشجویان می‌دهد که برای تحصیل مبلغ بسیار خوبی است.

تحصیل در هلند؛ اشتغال

خب همان طور که در بخش‌های پیش اشاره‌ای به این موضوع داشتیم شرایط تحصیل در هلند و اشتغال دانشجویان با دیگر کشورها تفاوت دارد. اما در این بخش به صورت ویژه و صراحتاً این تفاوت را اعلام می‌کنیم تا چنانچه افراد می‌خواهند برای آینده‌شان برنامه ریزی کنند، بتوانند برنامه ریزی دقیقی انجام دهند. خب همان طور که می‌دانید در بسیاری از کشورها دانشجویان می‌توانند برای گرفتن کمک خرج در دوران تحصیل به صورت پاره وقت مشغول به تحصیل شوند. ساعت کاری دانشجویان بنا بر مقطع تحصیلی‌شان متفاوت است. برای مثال دانشجویان کارشناسی بین هشت تا دوازده ساعت و دانشجویان کارشناسی ارشد بین دوازده تا بیست ساعت در هفته می‌توانند کار کنند. اما در هلند اوضاع این گونه نیست. از آنجایی که در سیاست گذاری‌های آموزشی هلند، دانشجویان باید صرفاً روی تحصیل خود تمرکز کنند، اشتغال دانشجویی ممکن نیست و تا مقطع دکترا دانشجویان حق اشتغال ندارند.

بهترین دانشگاه‌های هلند کدامند؟

کشور هلند هفده دانشگاه بسیار بزرگ و معتبر دارند که همگی جزو بهترین دانشگاه‌های دنیا محسوب می‌شوند. شما می‌توانید با توجه به رشتۀ تحصیلی مورد نظرتان دانشگاهی را انتخاب کنید که به صورت ویژه روی آن رشتۀ تحصیلی مانور می‌دهد. ما در اینجا ده دانشگاه برتر هلند را به همراه رتبه‌های جهانی آنها به شما معرفی می‌کنیم. این دانشگاه‌های به ترتیب جزو ده دانشگاه برتر هلند هستند. اولین و بهترین دانشگاه هلند دانشگاه فناوری دلفت با رنکینگ پنجاه و دو جهانی است. بعد از آن دانشگاه آمستردام با رتبۀ پنجاه و هفت جهانی یکی از بهترین دانشگاه‌های هلند است و قرار گرفتنش در پایتخت شرایط تحصیل در آن را بهتر از همیشه کرده است. در رتبۀ سوم دانشگاه فناوری ایندهوون است که رتبۀ نود و نه جهانی را دارد و در رشته‌های مهندسی بسیار پیشتاز است. دانشگاه گرونینگن هم با رتبۀ جهانی صد و بیست حرف زیادی برای گفتن دارد و معمولاً دانشجویانش بلافاصله پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار می‌شوند.

بعد از آن می‌توان دانشگاه لیدن را نام برد که رتبۀ صد و بیست و دو جهانی را دارد و با امتیازهایی که برای بورسیۀ دانشجویی ارائه می‌کند یکی از بهترین دانشگاه‌های هلند به شمار می‌رود. دانشگاه یوترچت با رتبۀ صد و بیست و چهار جهانی از دیگر دانشگاه‌های برتر است. در آخر دانشگاه‌های وگنینگ، دانشگاه توئن، دانشگاه اراسموس روتردام و دانشگاه رِدبود بین رتبه‌های صد و بیست و پنج تا دویست و چهار جهانی پرچم داران بهترین دانشگاه‌های هلند خواهند بود.

برای اخذ ویزای تحصیلی هلند به چه مدارکی نیاز است؟

برای آنکه بتوانید ویزای تحصیلی هلند را بگیرید و برای تحصیل در هلند به این کشور سفر کنید، نخست باید از دانشگاه مقصد خودتان پذیرش بگیرید. برای اخذ پذیرش بایستی کلیۀ مدارک قبلی تحصیلی خود را به صورت اصل و ترجمۀ رسمی به زبان انگلیسی به همراه ریز نمرات، به علاوۀ مدرک آیلتس، مدارک شناسایی، انگیزه نامۀ تحصیلی، پروپوزال در صورت نیاز، رزومۀ کاری و تحصیلی و دیگر مدارکی که هر دانشگاه بر اساس سیاست‌های خودش می‌خواهد، به آدرس ایمیل مندرج در سایت دانشگاه ارسال کنید. در دانشگاه‌های پنج وبت در سال ثبت نام انجام می‌شود و می‌توانید اقدام کنید. اگر تقاضای شما پیذرفته شد، نامۀ پذیرش دانشگاه را به همراه مدارک زیر برای سفارت هلند آماده کنید. سفارت هلند درخواست شما را بررسی کرده و اگر واجد شرایط باشید برایتان ویزای تحصیلی هلند را آماده می‌کند. مدارک اصلی مورد نیاز به این قرار است:

  • پاسپورت و ترجمۀ شناسنامۀ متقاضی
  • عکس رنگی با پیش زمینۀ سفید که بدون روتوش باشد و اخیراً انداخته باشید
  • نامۀ تمکن مالی و ارائۀ رسید سه ماهه از بانک با سربرگ انگلیسی به همراه مهر و امضای رسمی
  • اثبات تمکن مالی از طریق واریز مبلغ مورد نیاز به یورو به حساب دانشگاه مقصد در هلند
  • ارائۀ بیمه نامۀ معتبر در هلند به ارزش حداقل سی هزار یورو
  • ارائۀ انگیزه نامۀ قوی برای توضیح هدف از تحصیل در هلند
  • آزمایش سل و ارائۀ کپی از تمام مدارک آن
  • ارائۀ مدارکی برای اثبات بازگشت به ایران بعد از پایان تحصیل

مطالب مرتبط:

راهنمای تحصیل در نروژ

راهنمای تحصیل در فرانسه

راهنمای تحصیل در ایتالیا

بیشتر بخوانید
راهنمای تحصیل در ایتالیا
نمایش بیشتر

زهره مهرنیا

بیش از 5 سال است که کار ترجمه را به صورت حرفه ای دنبال کرده و نزدیک 3 سال است که در زمینه تولید محتوای اصولی و سئو شده فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه نیلی گشت پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن